Ulogujte se / Kreirajte profil

Abrahadabra: Alister Krouli /drugi deo/

Teško da ćemo skoro ugledati na svetskoj, andergraund, pozornici nekoga s toliko žara, hrabrosti i inteligencije, da stremi ka visinama koje malo ko razume. A gotovo niko prihvata. Poenta njegove misli i dela je da svako od nas kroz rad na sebi treba da probudi uspavane potencijale, osvesti mogućnosti sopstvenog uma i ovlada materijom za svog života.

Osim svoje uloge u ZZ, Alister Krouli ostavio je neizbrisiv trag i u gnostičkom redu OTO (Ordo Templi Orientis). OTO je osnovan oko 1895. godine od strane industrijalca i visoko rangiranog masona Karla Kelnera. Dalji uspon reda dešava se sa Teodorom Rojsom, naslednikom Kelnera, na čelu OTO. Pri susretu sa Kroulijem, Rojs biva fasciniran njegovom pojavom i ubrzo ga, 1922. godine, određuje kao sopstvenog naslednika, na čelu reda, proglasivši ga za Vrhovnog i Svetog Kralja za sve zemlje engleskog govornog područja. Takođe, Rojs za predstavnike Reda ovlašćuje Papusa u Francuskoj i Rudolfa Štajnera u Berlinu. Godine 1922. godine Krouli postaje poglavar organizacije, nakon Rojsovog povlačenja zbog zdravstvenih problema, i proglašava Ordo Templi Orientis misionarskom organizacijom Novog Eona, novog vremena. Tako Alister u OTO uvodi svoju doktrinu i filozofiju, baziranu na njegovom ličnom radu i iskustvima. OTO je podučavao seksualnu magiku, te je Krouli to iskoristio kao idealan agens za objavu zakona Teleme. Iako je seksualna magija čuvana kao tajna viših stepenova, ona je pre stvar ličnog postignuća. Iz tog razloga je apsolutno besmisleno opisivati taj metod, ne zbog toga što je tajna, već samo zato što je njegova uspešna primena zahteva sposobnost koncetracije uma i snažnu vizuelizaciju, a to su darovi koji se retko pronalaze kod prosečne osobe. Telema tada ulazi na velika vrata i od tada zauvek biva povezivana s OTO. Međutim, glavni talas popularizacije usledi će dosta posle smrti Alistera Kroulija, tokom 70ih i 80ih godina XX veka. Red je po ustrojstvu blizak klasičnim masonskim ložama, usvojišvi određne masonske obrede.

Ordo Templi Orientis

Bavljenje magikom predstavlja umetnost i znanje u jednom. Osnova svih rituala su arhetipovi i vibratorni zazivi određenih imena, čime se dubinski podsvesni sadržaji menjaju u cilju postizanju željenog mentalnog stanja, promene svesti. Korišćenje simbola i arhetipova utemeljenih u kolektivnoj svesti daju mogućnost snažnog delovanja na objektivnu stvarnost. Svaki ritual ima pripremnu fazu, zatim fazu čišćenja, ritual priziva, misu i pričest. Takođe, neki od moćnijih instrumenata za postizanje tog cilja su i psihoaktivne supstance ali i sam seksualni čin, koji pravilnim doziranjem dovodi do sličnog učinka kao pri korišćenju opojnih droga. Ritualni seksualni čin uglavnom je karakterističan za više stepene unutar reda. Tu treba spomenuti Alisterovo seksualno opredeljenje, za koje se može reći da je idealno u odnosu na ono čime se bavi i čemu teži. Sebe deklariše kao panseksualca, što predstavlja neku vrstu omniseksualnosti, odnosno privlačnosti prema oba pola i svim ostalim međuvarijacijama. Više se odnosi na sklonost ka samoj ličnosti, nego prema konkretnom polu osobe. Često je tvrdio da je pol nebitan.

Krouli je mrzeo podelu između religije i seksualnosti, koju je nametnulo širenje hrišćanstva, a koje je, suštinski, seksualno negativno, pojavivši se pobednički nakon gašenja paganskih religija. On se gnušao te podele i obavezao se na ponovno ujedinjenje ova dva principa kroz jedan veličanstveni ritual. Imao je na umu vid obožavanja koje bi se korenilo u čovekovim najdubljim biološkim i spiritualnim potrebama.

Seksualni čin je svetinja volje i svako njegovo profanisanje je veliki zločin.

.

U drugoj polovini dvadesetih godina XX veka, Krouli je živeo u Sjedinjenim Državama i tu je sreo još jednog mladog čoveka koji je kasnije postao jedna od najuticajnijih osoba u svetu zapadnog hermetizma. Njemu se 1928. godine kao sekretar priključio Izrael Regardi, koji je s njim proveo naredne četiri godine blisko sarađujući. Regardi je posle 1932. kada se razišao sa Kroulijem i krenuo sopstvenim putem, ostavio neizbrisiv trag koji su sledile generacije magičara, kako telemita tako i onih koji su radili u tradiciji Zlatne Zore, u kojoj je Regardi igrao aktivnu ulogu do svojih poslednjih dana. Najpoznatije delo Regardija je ”The Golden Dawn: The Original Account of the Teachings, Rites & Ceremonies of the Hermetic Order”, u kome daje detaljnu analizu okultnog pokreta ovekovečenog kroz delovanje Zlatne Zore i njenih članova. Paradoksalno je da je Alister duboko zamerio Izraelu na objavljivanju tajnih spisa, iako je u prošlosti to isto i Krouli učinio, kada je time doveo do svađe i prekida saradnje sa Metersom.

Pečat reda A∴A∴

Pečat reda A∴A∴

Još jedan od redova koji su obeležili okultni preporod s početka XX veka, a u kome je Krouli imao, ponovo, ključnu ulogu je svakako i Argenteum Astrum (Srebrna zvezda), red koji je on lično osnovao 1907. godine. Moto reda je:

Metodom nauke postići cilj religije.

.

A Knjiga zakona predstavlja temelj učenja. Zanimljiva je činjenica da iako ne pripada OTO, OTO smatra Argenteum Astrum svojim bliskim saveznikom, sestrinskim redom. Rad unutar AA se razlikuje od sličnih okultnih društava koja su do tada postojala, prvenstveno po tome što je prednost data samostalnom radu pre nego grupnom, uz obavezno savetovanje i nadgledanje od strane izabranog tutora. Osim toga, unutrašnja organizacija umnogome podseća na Zlatnu Zoru. Sastoji se od jedanaest stepenova, podeljenih u tri odvojena reda, unutar same AA. Prvi u hijerarhiji je red Zlatne Zore (Golden Dawn), zatim Ruže i Krsta (Rose-Cross), te Srebrne Zvezde (Silver Star). Svaki od stepenova korespondira s jednom od sefirotakabalističkog Drveta života. Jedan od poznatijih članova AA je svakako i Austin Osman Spare, poznati engleski umetnik. Takođe, ovaj red i danas važi za ekskluzivniji od ostalih na polju okultizma, a koji su i dalje u funkciji i aktivni.

U vreme osnivanja AA, Alister započinje i s izdavanjem časopisa ”The Equinox”, koji je izlazio dva puta godišnje. Ovaj časopis važio je, ali i dalje važi, za jedan od najboljih i najprestižnijih na temu okultizma, misticizma, umetnosti i fikcije u XX veku. Takođe, časopis je bio i zvanični organ AA. Poslednje izdanje objavljeno je 1998. godine. The Equinox, kao u druge knjige koje je Alister Krouli izdavao, krasio je vrhunski povez i kvalitet štampe. Veliki deo svog bogatstva i zaostavštine potrošio je  upravo na ta raskošna štampana izdanja, na kojima ni najmanje nije štedeo i čija vrednost danas u nekim svetskim antikvarnicama, kao što je Weiser Antiquarian Books, prelazi i nekoliko hiljada dolara po komadu i predstavljaju prave raritete posebne istorijske vrednosti. U periodu osnivanja svog okultnog reda, te iste godine upoznaje i Viktora Nojburga, tada mladog engleskog pisca i pesnika. Poznatsvo s Nojburgom ostalo je zabeleženo prvenstveno po njihovoj pustinjskoj avanturi i operacijama sa enohijanskom magijom i Etirima, koje su zajedno izveli i koja je obeležila Kroulijev famozni prelazak preko tzv. Bezdana i sukob sa demonom Horonzonom. Taj ritual imao je za cilj susret sa sopstvenom Senkom i konačnom anihilacijom ega. Idealna prilika da se za sva vremena suoči sa samim sobom i sa svim mogućim sadržajima sopstvene psihe, koji su mu do tada izmicali kontroli. Ceo događaj je umnogome podsećao na rad poznatog dvojca, od pre tri veka, Džona Dija i Edvarda Kelija i na njihovo eksperimentisanje sa enohijanskim sistemom magije. Iskustvo u severnoj Africi je, nesumnjivo, imalo strahovito snažan uticaj na celokupan tok Kroulijevog daljeg života. Jedan od prvih rezultata ovog poduhvata  ogledao se u tome da je sada bio spreman da ozbiljno prihvati već postignuti stepen Magistar templi, Trećeg reda.

Naslovna strana magazina The Equinox

Naslovna strana magazina The Equinox

Jedan od poslednjih velikih koraka koje je načinio u svetu okultizma pripisuje se periodu rada u Opatiji Teleme (Abbey of Thelema) 1920. godine, gde je uspostavio hram svoje okultne doktrine. Opatija se nalazila u Italiji, na Siciliji, u Čefalu (Cefalu), u blizini Palerma. Život u Čefalu obeležila su pravila strogo propisana tumačenjem Kroulijeve Knjige zakona. Tu je sa svojim sledbenicima, bukvalno, živeo svoju viziju života i duhovnosti, mada su retki uspevali da ga prate u zacrtanim ciljevima.

Četrdesete godine obeležene su Drugim svetskim ratom. Tada se posle puno godina Krouli vratio u Englesku i nastanio najpre na Pikadiliju, a zatim 1945. prešao u Hestings. U to vreme vodio je prepisku koja je finalno uobličena u knjigu objavljenu pod imenom Magika bez suza, ali koja neće biti objavljena za njegovog života. Pre toga, 1944. objavljena je ”Knjiga Tota” (The Book of Thoth), s novodizajniranim špilom tarota na kome je sa Fridom Haris počeo da radi još 1938. Danas taj špil karata predstavlja jedan od najkorišćenijih skupova simbola.

 

Primer karata iz Tot špila

Primer karata iz Tot špila

Iz svega prethodno navedenog, mediji nikada nisu propuštali priliku da pišu o Krouliju u negativnom kontekstu i pozivajući na uzbunu, zahtevajući da se preduzme sve kako se nešto slično ne bi ponovilo u budućnosti. Čest primer zloupotrebe lika i dela Kroulija oslikava se u tome da je opisivan kao ubica, koji čak ne preza ni od žrtvovanja ljudi. Ipak, dovoljno je samo malo razumevanja njegove filozofije da bi se shvatilo da kada govori o žrtvama, tu se pre svega misli na metode seksualne magike i masturbaciju. To su te velike i strašne žrtve koje je položio na oltar bogovima novog eona.

Mimo okultnih krugova, njegov uticaj je fascinantnan kada se pogleda u širem konketkstu. Tu se prvenstveno misli na niz društvenih promena koje će kasnije, tokom 60ih godina, prerasti u Kontrakulturni i New Age pokret, s glavnim uporištem u Sjedinjenim Državama i Velikoj Britaniji. Uticaj tih društvenih promena najbolje se osećao u muzici tog doba, alternativnom filmu, kao i u propagiranju korišćenja psihoaktivnih supstanci. Ipak, najveći uticaj prisutan je u muzici tog vremena, jer su razni muzički velikani stvarali bezvremena dela pod uticajem figure Alistera Kroulija. Da je živeo nekoliko desetina godina kasnije, Krouli bi, verovatno, postao pop zvezda. Bitlsi su ga na omotu Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band stavili među najslavnije ličnosti prošlog veka. Takođe, Ozzy Osbourne je jednu svoju pesmu posvetio Alisteru, Mr. Crowley, dok su ga članovi sastava Led Zeppelin izuzetno poštovali i sledili njegovu viziju. Gitarista Cepelina, Džimi Pejdž važi za velikog kolekcionara njegovih dela i ritualnih predmeta, kupljenih na aukcijama. Malo je poznato da je i tvorac Džejms Bonda, Jan Fleming, bio inspirisan Alisterom pri kreiranju lika Le Šifra (Le Chiffre) u ”Kazino Rojal” noveli, iz 1953. godine. S druge strane, BBC je Kroulija postavio na 73. mesto u kategoriji najvećih Britanaca svih vremena.

Uticaj Alistera Kroulija na društveno tkivo XX veka ogleda se u tome što on predstavlja svež dah slobodnog duha, u društvu okrenutom materijalizmu i ratnim sukobima tog doba. Delovanjem skreće pažnju na neke druge aspekte ljudskog bića, malo dalje i dublje pozicionirane.

Bitlsi su, na omotu svog Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band albuma, Alistera uvrstili među najslavnije ličnosti XX veka (gore levo)

Alister Krouli je strogo bio umeren u piću, tako nikada nije ni bio ni blizu pijanstva. Jedini oblik alkohola koji je konzumirao bilo je blago vino. Opšti moral – kao kod uobičajnog aristokrate. Rasipnik, ali nikada kockar. Za sebe je tvrdio da je nesposoban da se naljuti, pa čak i na najteže uvrede, ali je, kako je i sam govorio, uživao da nanosi bol bez ikakvog razloga i to potpunim strancima. Naravno, bez uplitanja mržnje. Često je znao svojom pojavom da zagospodari i lako ovlada sagovornicima, te ih iskoristi za svoj naum. Po političkom ubeđenju bio je čisti Torijevac. Njegovo osnovno načelo bilo je da engleski džentlmen ne treba da radi. Samim tim pitanje bavljenja bilo kakvim poslom za njega je bilo potpuno bespredmetno. Istovremeno, nije imao ni najmanju predstavu o vrednosti novca jer nikada nije bio u prilici da ga zarađuje. Bio je vrlo promiskuitetan, te imao raskošan ljubavni život materijalizovan kroz odnose s oba pola.

Naslovna strana biografije Alistera Kroulija - Oko u trouglu (Izrael Regardije)

Naslovna strana biografije Alistera Kroulija – Oko u trouglu (Izrael Regardije)

Kao preporuku za dublje upoznavanje sa likom i delom Alistera Kroulija svakako preporučujem dva naslova na našem jeziku, a koja su namenjena široj čitalačkoj publici. Prvi je ”Oko u trouglu”, Kroulijeva biografija koja važi za najrealnije napisanu. Predstavlja ga sa svim njegovim ljudskim manama, bez preteranog ulepšavanja, temeljno analizirajući tu kompleksnu ličnost s psihološkog stanovišta, ali i kao vrhunskog mistika. Napisao ju je Izrael Regudi, jedan od najpoznatijih savremenih okultista i psihoterapeuta rajhovske orijentacije, koji je deo života proveo kao Kroulijev sekretar i učenik. Živeći u neposrednoj blizini velikog majstora kabale našao se u prilici da dobro upozna i sagleda njegovu višeslojnu i nadasve kontroverznu ličnost. Drugi naslov je ”Mesečevo dete”, najčuveniji i najbolji Kroulijev roman. Tema je večna bitka između Sila Svetlosti i Sila Tame. Ovde čitalac proleće furioznim tempom kroz seriju magičkih zapleta, uzbuđenja iz celokupnog okultnog repertoara. Sam Krouli se u romanu predstavlja kao lik Dobrog Majstora Magike.

Takođe, za dublji upliv u Kroulijevo okultno tu je njegova ”Magika” (Magick, Liber ABA, Book 4), magnum opus, kapitalno delo Alistera Kroulija, u kome je do detalja izložio svoj sistem magike. Ova knjiga predstavlja najznačajniju studiju napisanu njegovim perom.

A kao dopuna Magici svakako je i delo ”777 i ostali kabalistički spisi”, u kome su sabrani gematrijski spisi, hebrejski rečnik kao i mnogobrojne tabele korespodencija koje se odnose na celokupni vidljivi i nevidljivi Univerzum.

Pored imena velikana prošlosti, na polju okultnog i mističnog, kao što su Džon Di, Elifas Levi, Mek Gregor Meters i Franc Bardon, ime Alistera Kroulija više nego zasluženo sija među njima, prvenstveno zbog uticaja koji je imao na promene u društvu i nepresušne inspiracije za stvaranje, novih, bezvremenih dela. Teško da ćemo skoro ugledati na svetskoj, andergraund, pozornici nekoga s toliko žara, hrabrosti i inteligencije, da stremi ka visinama koje malo ko razume. A gotovo niko prihvata.

Poenta njegove misli i dela je da svako od nas kroz rad na sebi treba da probudi uspavane potencijale, osvesti mogućnosti sopstvenog uma i ovlada materijom za svog života. Da uzdigne sopstvenu svest, jer:

Svaki čovek i svaka žena je Zvezda.

.

/Prvi deo teksta/

Za P.U.L.S.E / Dražen Pekušić

Sajt ARSmagine.com

(C) FrenzySpark.com

13 komentara na tekst Abrahadabra: Alister Krouli /drugi deo/

  1. Maudet

    09/05/2013 at 13:43

    Cenzurisete komentare koji vam se ne dopadaju,a,neka,neka.

  2. Dražen Pekušić

    09/05/2013 at 13:48

    Svaki komentar za koji se pretpostavi da sadrži elemente verbalne agresije biće uklonjen, a za svaki vid normalne i konstruktivne prepiske na ovu temu imate punu podršku.

    Pozdrav.

  3. Maudet

    09/05/2013 at 13:59

    E pa ja se izvinjavam sto ti smatras moju kritiku lika i djela Kroulija kao verbalnu agresiju, koristeci samo jasne i istinite cinjenice, a to je da je on bio narkoman, okultista, perverznjak, a tebi to smeta, posto je ocito da si njegov pobornik, tako da se izrazim, pristalica. za mene je to sve nakaradno, nije problem,ok je da se pise o njemu ali da se on kroz ovaj clanak hvali, takve vrijednosti, ja sam totalno protiv, al dobro, zivimo u doba tzv demokratije, kad nam se desava da imamo upliv svega najgoreg sa zapada, zato kao narod, drustvo i propadamo moralno. Za kraj, pod uticajem Kroulija neki ljudi su izvrsavali samoubistva, ubistva, nadam se da ovaj tvoj tekst nece nekog podstaci na to.
    Pozdrav.

  4. Dražen Pekušić

    09/05/2013 at 14:03

    Svako mentalno labilan počiniće strašne stvari s vrlo malo upliva neke religijske dogme, a kamo li dubljim bavljenjem samim sobom.

    Ne brini, preživeće čitaoci ovaj tekst.

    Pozdrav.

  5. djo

    09/05/2013 at 15:50

    Pozdrav, spomenuli ste da je Ozi posvetio pesmu Alisteru. Ali u pesmi Alister nije prikazan u pozitivnom svetlu. Ili mozda ja ne razumem pesmu?
    Inace odlican clanak.

  6. Dražen Pekušić

    09/05/2013 at 16:32

    Ozi je povodom te pesme izjavio kako je oduvek želeo da napiše pesmu posvećenu Alisteru, posebno jer je i čitao neke od njegovih knjiga. Odlučujući događaj koji je naveo Ozija da snimi tu stvar možda je i činjenica da je u studio gde je snimao album Blizzard Of Ozz naišao na tarot špil koji ga je posebno inspirisao.

    Što se tiče poruke pesme, poslednji deo najbolje govori o stavu Ozija – l wanna know what you meant, I wanna know. Svakako je želeo više o njemu da sazna, iako ga je smatrao čudnim.

    Drago mi je ako vam se članak dopada.

  7. SSSkala

    09/05/2013 at 23:46

    Fin tekstic,mada o AC ima mnogo toga da se pise.Pomenuo bih nedavno izaslu takodjer odlicnu biografiju Adama Alteona “Velika Zver 666!”u izdanju “Ukronije”,i to da je AC uticao na veliki broj bendova industrial -neofolk zvuka,kao Psychic TV,Throbbing Gristle,Current 93,Coil,Coph Nia,i sl.koji su uzgred fenomenalni kao i veliki broj znacajnih alternativnih knjizevnika sto samo po sebi ima odredjenu tezinu.Heilige!93!

  8. M.

    29/10/2013 at 10:07

    Odlično napisan tekst, pregledno daje sve osnovne informacije o Krouliju. Drago mi je da si se osvrnuo i na njegov uticaj na razvoj umetnosti tokom šezdesetih, zbilja je bio ispred svog vremena. Sad, nije da je Krouli cvećka, ima on mnogo mračnih strana i dela ali generalno gledano, njegov uticaj na um čoveka 20. veka je pozitivan i oslobađajući.

  9. Dražen Pekušić

    29/10/2013 at 14:14

    Drago mi je ako Vam se tekst dopada. Nezahvalno je pisati kraći tekst o nekome kao što je Alister jer ima i previše priča vezanih za njega. Trudio sam se da pomenem, po meni, najbitnije i da sve to zvuči smisleno i fino upakovano na malom prostoru.

    S druge strane, da, ima i puno mračnih strana, ali to je neminovnost svakog genija. Borba s hordom ličnih demona. Tu je valjda poenta, tada se osvajaju ideje, a kao rezultat te borbe žrvtuješ deo sebe.

  10. milan888

    01/12/2016 at 00:50

    jako malo se zna o njemu tako da je skroz ok da se neko pojavi ko bi pisao malo o njegovoj licnosti…
    no kakvog ste vi opredjeljenja gospodine drazene kada je u pitanju religija, odnosno kakvog ste stava?

  11. Dražen Pekušić

    01/12/2016 at 11:08

    Situacija je da danas postoje dobre osnove da se njegova ličnost kvalitetno analizira, problem je samo što to onda izaziva i kontra efekte kod velikog broja ljudi. Baš ono o čemu govorim u uvodnom delu teksta…

    Religija? Smatram je izuzetno važnom za psihologiju čoveka.

  12. milan888

    02/12/2016 at 19:16

    Lijepo bi bilo kada biste nas obradovali nekim tekstom o teosofiji, ako vec do sad niste nista objavili (smatram da vam je i ona dosta poznata, pa da uletimo u kostac sa jejtsom, blavackom, bemeom itd.)
    Zelim vam puno srece i uspjeha u daljem radu, neka je Gospod sa vama

  13. Dražen Pekušić

    03/12/2016 at 02:15

    Teozofsko društvo me nikada nije u dovoljnoj meri privuklo da bih se posvetio proučavanju tog pravca pojedinačno, samim tim ne bih ni mogao o tome da pišem (jer verovatno ima pozvanijih za tako nešto od mene). S druge strane, uticaj Blavacke je svakako bio veliki i s uživanjem sam čitao oba toma Tajne doktrine i Razotkrivenu Izidu.

    Hvala.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *