Zaha Hadid, Lady Gaga arhitekture

Zaha Hadid, Lady Gaga arhitekture

108931485056fd42e357461002355206_v4_big

Pored toga što je prva žena-dobitnik Pritzkerove nagrade za arhitekturu, Zaha Hadid je najpoznatija po projektovanju Centra za vodene sportove u Londonu, koji je izgrađen specijalno za Olimpijske igre 2011.

Karijera Zahe Hadid nije imala standardni put kojim većina njenih kolega arhitekata uglavnom prođe. Nepristajanje na kompromis, prisutno u svim njenim radovima od početka karijere do danas, odraz je jedinstvenog umetničkog temperamenta, neophodnog za realizovanje jasne, vizionarske i snažne ideje stvaralaštva. Međutim, upravo je ta osobina razlog zbog kojeg je značajan broj njenih radova, naročito tokom ranog perioda, ostao na nivou crteža…

Iako profesija arhitekte podrazumeva stalnu borbu za dokazivanje i uveravanje janovnosti u vrednosti inovativnih ideja i rešenja, Zaha Hadid je morala kroz tu borbu da prođe češće i intenzivnije od svojih kolega. Rođena je u Bagdadu 1950. Tamo je i odrasla u porodici intelektualaca, koja je igrala vodeću ulogu u političkom životu Iraka tokom ’50-ih godina. Irak njenog detinjstva bio je liberalna, sekularna, zapadno orijentisana država, s brzim rastom ekonomije. Iako je model uloge žene u liberalnom Iraku bio veoma izražen, u arhitekturi to nije bio slučaj: i dalje je to bila isključivo muška profesija. Nakon što je diplomirala na Američkom univerzitetu u Bagdadu, Hadidova odlučuje da napravi svoj prvi veliki korak ka arhitekturi: 1972. upisala je Architectural Association u Londonu.

67475875956fd47538178c002169849_v4_big

Mnogi teoretičari njen rad karakterišu kao barokni modernizam. Kao što su barokni arhitekti, poput Borominija, zamenili renesansni koncept perspektivne arhitekture idejom o uzvišenom pokrenutom prostoru, tako Zaha Hadid svojim projektima razbija formalizam modernizma i pronalazi način da se odvoji od dominirajuće post-Bauhaus estetike. Rušenjem osnovnih postulata arhitekture – zidova, tavanica, zadnje i prednje fasade, pravog ugla – ona dolazi do arhitektonskog minimuma, iz kojeg, ponovnim okupljanjem svih elemenata stvara „novi fluidni način prostornosti“. Prostor s mnogostrukim perspektivnim tačkama i fragmentarnom geomerijom, kao osnovnim sredstvima njegovog oblikovanja, predstavlja arhitektonski izraz dinamičnosti savremenog načina života.

Saradnja sa različitim modnim kućama stvorila je za Zahu Hadid mogućnost da svoje ideje o prostoru izrazi kroz različite medije. U saradnji sa brazilskom firmom za izradu obuće Melissa, Zaha Hadid dizajnirala je jedinstveni par cipela „bez šavova“, čiji je oblik baziran na fluidnim organskim konturama ljudskog tela i evocira potrebu stalne transformacije i pokreta. Saradnja Hadidove na Lacost footwear projektu za kolekciju proleće/leto 2009 započela je izradom digitalne verzije čuvenog logoa, koji je potom prenet na strukturu dinamične fluidne mreže. Još jednu interpretaciju čistog arhitektonskog jezika predstavljaju jedinstveni komadi Celeste nakita koji je Zaha dizajnirala za kuću Swarovski.

Iskoraci koje forme viđene njenim vizionarskim očima prave u oblasti arhitekture postali su inspiracija brojnim dizajnerima. Tako je Karl Lagerfeld naručio od Zahe Hadid projekat inspirisan čuvenom „Chanel“ ženskom torbicom iz 1955, koji bi trebalo da, kao prenosiva struktura, promoviše „Chanel“ proizvode širom sveta. Mobilni izložbeni paviljon, koji se sastoji iz kontinuiranih lučnih elemenata, izražava poptuno nove geometrije i kvalitete arhitekture i dizajna. Upravo tu skulpturalnu vrednost paviljona, Lagerfeld je definisao „kreacijom zadivljujuće imaginacije njenog autora“.

34362366856fd4753bad43687016165_v4_big

Jedno od njenih najpoznatijih građevina je Centar za vodene sportove u Londonu (London Aquatics Centre), napravljen za Olimpijske igre 2011. godine.

Inače, ona je dizajnirala zgradu koja je trebalo da se nalazi na mestu nekadašnjeg Beka u Beogradu kod Kalemegdana, ali se od te ideje u međuvremenu odustalo.

30476367156fd4753d6490854851748_v4_big

Zaha Hadid je u četvrtak ujutru primljena u bolnicu u Majamiju nakon problema sa bronhitisom, ali nažalost zdravstveno stanje se pogoršalo i preminula je.

B92 31.03.2016

Arhitektu Zahu Hadid, divu digitalnog doba, zovu Lady Gaga arhitekture najviše zbog njene dramatično ekstravagantne spoljašnosti.

Zaha Hadid je skrenula paznju na sebe avangardnim destruktivnim dizajnom, često sastavljenim iz serija fragmentarnih nepovezanih oblika i radikalnih ekscentričnih formi koje su konceptualno vrlo teško razumljive.

Uticaj ruskog slikara Kazimira Maljeviča, još iz njenih studentskih dana, je očigledan. Za dizajn Nacionalnog muzeja umetnosti 21.veka, poznatijeg kao MAXXI u Rimu inspiraciju je dobila iz Maljevićeve serije crteža apstraktnih modela za zgrade koje je on zvao architektons.

Šta dve ekscentrične umetnice imaju zajedničko pa Zahu Hadid zovu Lady Gaga arhitekture osim dramatično ekstravagantne spoljašnosti?

Odbacivši konvencije i norme u dizajnu, Zaha je promenila naše gledanje u doživljavanju prostora,  zauvek. To isto radi i Lady Gaga u muzici. Ne trpi ništa što je tradicionalno i konvencionalno.

Flambojantna strana njihovih ličnosti čini ih  buntovnicama koje su se izborile da se  njihove ideje i rad zapaze i prepoznaju.

Apstracija i geometrija su vrlo važne i prisutne u Hadidinom dizajnu.

Apstrakcija otvara mogućnost za neograničena slobodna otkrića,

izjavila je Zaha, prva žena arhitekta koja je osvojila najprestižniju nagradu za arhitekturu, Prickerovu nagradu /2004/.

Kada su je pitali kako, odgovorila je da joj apstrakcija pruža mogućnost da proučava gde se linije susreću i presecaju.

Kada crtam želim da uhvatim liniju. Način na koji se linija menja i izobličuje dok prolazi kroz svetle i tamne prostore. Znate,  kada gledate u unutrašnjost zgrade sa spoljne strane, a linija koju pratite je deformisana zbog prostora? To ja pokušavam da vidim u mojim slikama.


Zaha ima odnos prema prostoru koji oblikuje kao slikarsko platno, kao živu materiju. Lady Gaga, slikarsko platno je njeno telo.

Apstrakcija je zaštitni znak i u Lady Gaginim kostimima i predstavama koje su u stvari umetničke instalacije. Lady Gaga je umetnički projekat ne samo na sceni, već i u privatnom životu.

Njen čuveni nastup u haljini napravljenoj od pravog mesa 2010 na MTV Video Music Awards nije samo egzibicionizam, već njen protest protiv muškaraca u tretiranju žena.

Ako se ne zalažemo za ono u šta verujemo, ako se ne borimo za svoja prava, uskoro ćemo imati prava kao sto ih ima ovo parče mesa. A ja nisam parče mesa, izjavila je.

Zajedničko im je i to što ne tolerišu mediokritet i teže apsolutnoj perfekciji. Daju sve od sebe i to očekuju i od svojih saradnika.

Imena su im sastavljena od dva sloga : Ga-ga, Za-ha i rimuju se.

Futurstičko jaje je još jedan detalj koji dele – Zaha je dizajnirala Bunham paviljon u Čikagu u obliku jajeta, Lady Gaga se pojavila iz ogromnog jajeta na 2011 Grammy Award.

Dele ekscentričnu spoljašnost. I Zaha i Gaga imaju specifican, osobeni stil. U svetu uniformisanog, cookie-cutter stila, izabrale su svaka na svoj način riskantan put da budu drugačije i prevashodno svoje.

Flambojantne dive.

Obe su pohađale prestižne privatne škole u ranoj mladosti. Zaha privatne internate u Engleskoj i Švajcarskoj, Lady Gaga katoličku školu za devojke na Manhatnu /Upper East Side/

Obe su bile outsajderke, društveno neprihvaćene, ali ih to nije obeshrabrilo, već ih je još više motivisalo da uspeju i budu među najboljima u svojoj struci.

Što vas vise zbunjujem, više ćete me ostaviti na miru,

izjavila je jednom Hadid o svom iskustvu šta znači biti žena stranac na fakultetu za arhitekturu u Londonu za vreme njenog studiranja ‘70-tih godina.

Lady Gaga je bila žrtva verbalnog maltretiranja u srednjoj školi.

Govorili su mi da sam ružna, da imam veliki nos, da sam dosadna,

izjavila je Lady Gaga za Rolling Stone magazin. Njena misija je da bude model svim neshvaćenim, neprilagođenim i drugačijim od stereotipa,  i zato je njeni fanovi religiozno obožavaju, jer je ona jedna od njih.

Ona je njihova samozvana Mother Monster, a oni su njeni Little Monsters.


Obe su  bile na čuvenoj Time listi 100 najuticajnijih osoba na svetu za 2010.

Rad u dobrotvorne svrhe je još jedna njihova zajednička osobina. Zaha je proglašena od UNESCA za Umetnika mira zbog dobrotvornog rada za razne neprofitne organizacije. Lady Gaga je takođe angažovana u kampanji kao glasnogovornik MAC Viva Glam za borbu protiv HIV/AIDSA, i član je fondacije Robin Hood koja pomaže mladima sa problemima.

Lady Gaga je dizajnirala narukvicu za pomoć nastradalima u Japanu. Zaha je takođe sa malo komplikovanijim dizajnom narukvice sarađivala sa Sayegh Jewellers u Siriji.

Istrajnost je još jedna osobina koja im je zajednička.  I Zahu i Lady Gaga mnogi nisu shvatali za ozbiljno.

Do nedavno, Zaha se smatrala papirnatim arhitektom. Njeni projekti su izgledali fascinantno na papiru, ali ih je bilo tesko realizovati. Kritičari su Lady Gaga na početku smatrali neuspelom reinkarnacijom Madone.

Zajedničko im je i to da su uspele da pronađu svoje mesto medju najboljima, jedna u arhitekturi, druga u muzici.

za P.U.L.S.E:  Snežana Moračić

Tekstovi o arhitekturi na portalu P.U.L.S.E

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

1 Komentar
Najstariji
Najnoviji Najpopularniji
Inline Feedbacks
View all comments
Jovanka Graf
Jovanka Graf
4 years ago

Zaha hadid ….nenadmasiva….zvezda arhitekture.