Ba-ra-kei: Rekvijem za Jukia Mišimu

Ba-ra-kei: Rekvijem za Jukia Mišimu

It is always difficult to judge a great contemporary writer: we lack the proper distance.

Marguerite Yourcenar: Mishima: A Vision of the Void/ Margerita Jursenar : Mišima: Vizija praznine

Godine 1963. Eikoh Hosoe, japanski fotograf, izdao je knjigu Ba-ra-kei , Ordeal by Roses posvećenu provokativnom, enigmatičnom piscu, jedinstvenom i kompleksnom čoveku, Jukiju Mišimi/Yukio Mishima. Do susreta sa Mišimom, koga je Hosoe znao samo po čuvenju, došlo je 1961. kada je Hosoe dobio komisioni posao da za izdavačku kuću Kodansha napravi korice za Mišimine eseje. Hosoe je izabran na Mišimino insistiranje.

Sastanak se odigrao u  tradicionalno japanskoj, baroknoj Mišiminoj kući, koja je u centru atrijuma imala ogroman mozaik – zodijak napravljen od crnog i belog mermera. Impresioniran fotografijama Tatsumija Hijikatija/Tatsumi Hijikata/, kreatora Butoh plesa, koga je Hosoe ranije fotografisao, Mišima je želeo da seriju fotografija o njemu napravi Hosoe. Tako je i došlo do zajedničke saradnje koja je trajala šest meseci, uz obostrano poštovanje i divljenje.

 

Snimanja su obavljena u studiju Tatsumija Hijikata i u Mišiminoj kući. Pisac je postao lik iz gotske priče. Korišćeni su razni pomoćni objekti koji su služili kao simboli da potenciraju Mišimin konflikt sa Istokom i Zapadom : reprodukcije renesansnih slikara Botičelija i Rafaela, faksimil Djordjoneove Usnule Venere i td. Mišima je pozirao u samurajskoj opremi, u farmerkama, polunag u bizarnim pozama koje su naglašavale njegovo mišićavo telo.

 

Mišima je Hosoeu prepustio kompletnu umetničku kontrolu na knjizi. Tako je nastalo malo remek delo sa surealističkim fotografijama i tekstovima, koje je  lirski testament legendarnom Jukiju Mišimi.

Neponovljivo morbidan, ezoteričan i estetski užitak i iskustvo. Japanski surealizam u kombinaciji sa italijanskim manerizmom. Vrlo uznemirujuća knjiga. Samo uvod  koji je napisao Mišima, o susretu sa Hosoeom, o fotografiji i umetnosti, je dovoljan razlog da se krene u potragu za ovom knjigom.

“One day, without warning, Eikoh Hosoe appeared before me, and transported me bodily to a strange world… world that was abnormal, warped, sarcastic, grotesque, savage, and promiscuous.”

Naslov prvog izdanja knjige iz 1963.  bio je  Killed by Roses. Šest godina kasnije, 1969. Mišima je predložio Hosoeu da se za novo izdanje naslov knjige promeni u Ba-ra-kei. ‘Bara‘ znači ruža, a ‘kei‘ znači kazna.

Samo nedelju dana pre drugog izdanja, 25. novembra 1970. Mishima je šokirao Japan i svet svojim ritualnim samoubistvom koje je pažljivo pripremao godinama. Imao je samo 45 godina, bio je u punoj fizičkoj i stvaralačkoj snazi i nije hteo da ostari. Neposredno pre smrti, Mishima je napisao ‘Nikada neću da prihvatim raspadanje tela’/’ I will never admit to the decay of the flesh… ‘ Tako je knjiga Ba-ra-kei, Ordel by Roses, posle Mišimine smrti, sa svim tim melodramatičnim, opskurnim fotografijama punim metafore,  postala posmrtni rekvijem za Mišimu, genijalnom i besmrtnom čoveku koji je umro zbog političkih i ličnih uverenja.

Knjigu je bilo nemoguće pronaći više od 10 godina. 1985. je  ponovo štampana sa pogovorom koji je napisao Mark Holborn. Može da se kupi za $180. Prvo, kolekcionarsko izdanje, košta @$400.

za P.U.L.S.E:  Snežana Moračić

Tekstovi o književnosti na portalu P.U.L.S.E

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments