Ulogujte se / Kreirajte profil

Da li je Citizen Kane najbolji film svih vremena?

skaska u četiri čina

Mesto događanja : Krešina kafana sa nekoliko stolova, negde na periferiji Čikaga

Likovi:
– tajanstveni: nepoznati gost koji je tog dana prvi put došao u kafanu;
– Kreša, vlasnik kafane;
– Zhabotinsky ,student, povremeni gost;
– 3opge, Ulis, Kurdi, Fan, Cesa ,stalni posetioci. Uvek sede za istim stolom;
– duh Pojz koja te večeri nija bila tu;
– ostali povremeni gosti;
– jedna puška okacena na zid;

citizen-kane

I ČIN

Žarko

Dakle, da li je Citizen Kane najbolji film svih vremena? šta mislite?

cesa

nije

Satanico Pandemonium –

Nije.

irena –

Moguce. Po meni je ipak Kum, ali Kane je odmah tu iza njega.

Ulis –

Najznacajniji – jeste.Najbolji – mozda.

zhabotinsky –

Zasto je najznacajniji?

ni ti je

jedno ni drugo. ni najznacajniji ni najbolji. Obicno isfurano govno – isforsirana americka propaganda. Alo ljudi gde zivite-gde gledate-sta gledate. Navukli ste se ko kreteni na te liste i uvazena misljena? A nije vam palo na pamet ko ta misljenja servira. Pa kurac ce ameri da kazu da najbolje filmove prave kinezi ili italijani. A kamoli rusi. I onda nadju neko tako sranje koje je kao vise intelekt a nije komercijala. Kurac. Vise cenim ramba i kamerona. Bar ti pokazu kako se prave pare.

Ulis –

Gradjanin Kejn je uveo niz revolucionarnih inovacija u poslu zvanom snimanje filmova i vecina stvari koja se danas shvataju kao normalna stvar u nekom filmu su prvi put uradjena ’41-ve u dvadeset i nekoj godini Orsona Velsa (scenario, montaza, kadriranje, upotreba osvetljenja ,uglovi snimanja itd..itd.). Zato je ovaj film najznacajniji ikada snimljen. Veoma dugo je u Americi ovaj film bio zapostavljen. Zaslugu za njegovo ustolicenje na vrhu najznacajnijih ostvarenja upravo imaju Evropljani tokom 60_tih fodina proslog veka i to grupa oko Trifoa i Godara u Francuskoj i casopis Sight and sound u Britaniji.

zhabotinsky –

Od svega ovog sto si spomenuo Welles nije bas nista uveo cega nije bilo ranije. Jedina sitnica koja je bila novitet je ponekad nisko postavljena kamera unutar grandioznih interijera zbog koje su kulise morale imati tocno definiranu visinu tj. pravi “plafon”. Estetska vrijednost ovoga je u najmaju ruku upitna, no cijela stvar kosta dosta novaca, pa na sam postupak radjenja filmova u Holywoodu nije imala gotovo nikakav utjecaj. Welles je naravno krcmio tu svoju ideju i dalje, pogotovo u Magnificent Ambersons.

Jos jedna stvar koja je dobra u filmu je upotreba drugog plana, no pitanje je koliko je za to zasluzan Welles, a koliko Greg Tolland (direktor fotografije). Scenarij mi se ucinio preopcenitim i pomalo naivnim. Sto je to tako dubokoumno u porukama tipa “Novac ne moze kupiti srecu”?

Kresa –

i naravno – Rosebud

Bravo Piotr !!! –

Pa vidim konju da si u Srbiji…NAJVECI AMERIKANCI SU SRBI …Jebo te Vlada Petric… Pre nego krenes sa revolucijom raspitaj se o Brajtonovcima, Melijesu, Vorkapicu pa da vidis odakle je sve doslo. GRADJANIN KEJN JE NAJOBICNIJE IZDRKAVANJE AMERIKANACA KOJI SU SHVATILI SVOJU FILMSKU INFERIORNOST SPRAM OSTALOG SVETA PA SAD PRODAJU BUBREGE ZA MUDA VAMA KOJI STE SE UPECALI NA TO GOVNO… Rosebud..i sta sad? Kao treba da svrsim…A sto nema zivota ni u jednom fotgramu… Jebem ti vic…

horatius –

Rosebud,rosebud,rosebud,evo svršio i jedan Hrvat,kao i svaki put kad gledam Kanea.Američka navlaka za Evropljane?Pa ako i je ,dobro su to uradili.Najbolje,cini mi se…

zhabotinsky –

Pitanje za horatiusa — zasto (tvoje misljenje)?

Alan Ford –

ja sam cuo za izreku “prodavati muda za bubrege” i nisam siguran kako da protumacim prodavanje bubrega za muda?!

horatius –

Zasto mi je Cane jedan od najboljih filmova?Pa najprije zbog kamere,kutova i ostalih bravura.Koliko ja znam,u snimateljskom dijelu Orson je sudjelovao ravnopravno ka o i u scenariju,reziji i svemu ostalom,valjda nesto kako braca Coen.Drugo,zbog atmosfere filma.Bio veseo ili tuzan,cijelo vrijeme mi je ista atmosfera,nekakvog iscekivanja,napetosti,od pocetka do kraja filma.Gluma je izvrsna,Orsona obozavam kao glumca.Mozda i moja fascinacija time da je takvo remek djelo napravio tako mlad.Ne sjecam se da je netko imao i priblizno tako dobar prvi film,osim mozda Bertoluccija i njegova ” Comara secca ” iliti ” Grim ripper “.Al sve je to subjektivno,samo moj osobni dozivljaj filma i nista vise.

zao mi je decki –

sto trosim vreme oko objasnjavanja tog filma jer toliko je boljih a vrednih diskusije ali ljudi zalutacete tako i udaviti se u mocvari u zivom blatu. Vi me sa Caine-om podsecate na one matorce koji jos uvek pokusavaju da mi kazu akko je “oklopnjaca potemkin” veliko delo.Alo ljudi nekad bilo-sad se samo pripoceda.Toliko boljih je snimljeno u medjuvremenu. Ko sto rece ovaj poljak, Welles nije nista od onih inovacija uveo.

Sto se mene tice stvar je da kad ameri imaju tako neki film oni misle da su uhvatili svevisnjeg za znate vec sta jer svi ih optuzuju da su uzasno komercijalni i nemaju nista umetnicko… A evo sad sa Cainom kao imaju umetnickiji film od Evrope…onda im kazes felini ili pasolini (da ne idemo dublje) pa im opet probudis kompleks sveopste inferiornosti u odnosu na evropljane i onda bi onu na gurku , “e nije bas je Kejn Bolji”…

vala nije…

Caine je mrtav film. Sve sto tu trabunjate o ovom ili onom dostignucu sto je welles tu izveo to je bezveze jer cemu sve te kamere (i sklanjanje sipki pred njima) kad nije u funkciji.Fim u opste nema zivota ili ako cete emociju. Nego sve je u stilu “Evo vidite kako sam ja pametan i kako znam da vucen kran, vidite vidite kako samo umem da postavim svetlo kako sam obrazovan i uzvisen i dubokoumani kako potresno glumim…a to vam je dragi moja cista patetika.

Ko zeli kameru neka odgleda “senke zaboravljenih predaka” ili “Ivanovo detinjstvo”pa da vidi sta znaci inovacija (par decenija pre pojave stedikema). Ili “Trgovinu na korzou”…da vidis kako baja ne ispusta lika iz kadra (pre neko sto se ni storaro ni zigmond ni alonzo nisu rodili)

Ako je Caine po vama remek delo kako onda ocenjujete “pepeo i dijamant:? Pa covece Vajda ga je pojeo u tom filmu.

Ko se hvata za to kako je ovaj sve to postigao tako mlad: Raspitajte se kad je Kovacevic napisao (zavrsne verzije) Sto “Maratonaca” Sto “svetog Georgija…” sto “Radovana treceg…” Narocito me boli kad vidim SRBE (ko onaj pametnjakovic koji zeli da me ubedi kako se u srbiji odrzao dobar ukus) pa i bilo kog ostalog sa balkana kako se svim silama upiru da dokazu kako su americki filmovi bolji od ostalih (a u tom kontekstu ruski su najgori) sto je ponajvise zasluga onih jadnika sto predaju na FDU kojima su neki ispirali mozak kako su Amerikanci najbolji…

Ne umem to da objasnim…Jel vi gledate film da bi ste se divili kako je lepa haljina ili kako je nisko svetlo ili postoji tu nesto sto vas zaista dotakne,dirne u dusu? Ne poznajem kako je u Sloveniji ili Hrvatskoj ali tuzno je ako i tamo su isto tako veci amerikanci od samih amerikanaca.

Ako je Caine najbolji americki film pa sta je onda “Casablanka” ili “Diplomac” ? Bice ipak da je to -mi smo pametniji od vas jer eto nas omiljeni film je Caine”… a obican narod taj film naravno ne kapira jer i nema sta da se ukapira. taj film dirljiv isto onoliko koliko i slusati tuzbalicu Bil Gatesa kako mu je dosadno…

Ulis –

Vrlo je dirljivo kada Srbin iz Amerike brani od te iste, Srbina iz Srbije koji ,uzgred budi receno, najvise ceni ruski i evropski film ali koje se, eto, usudio da konstatuje da jedan americki film koji se zove Gradjanin Kejn ima neke nesumnjive vrednosti koje mu u Americi dugo nisu bile priznavane. Jos je dirljivije kada pokusava da stavi u istu ravan jedan manje znacajni Vajdin film u istu ravan sa filmovima Paradjanova i Tarkovskoga a kontra americke kinematografije i tog hohstaplera Velsa koji se samo zajebavao sa nama a mi gladni i iskompleksirani Srbi (naravno iz Srbije jer su oni iz Amerike prosvetljeni) ponizno prihvatamo takav produkt kao Bogom dat. Momce ,ne volim bespogovorno americki film, ali ne mogu izbeci cinjenicu da je ipak taj i takav film ipak osnova svetske kinematografije. Ne mogu amerikanci doci do visina jednog Melvila,Saboa,Viskontija,Antonionija i pogotovo Paradjanova i Andreja T.ali njihov glavni tok je uvek bio i izgleda bice najmerodavniji. Mozda ce jednog dana biti drugacije a do tada pokusaj da ukapiras da kamera nije najbitnije orudje u rukama Tarkovskoga a narocito u Ivanovom detinjstvu vec nacin tretiranja realnog vremena u kadru

hahaha –

obozavam strucnjake… Preporucujes? Ma sta mi rece..A sta mi prepodoruckujes? Ja bih i o Tarkovskom i Paradzanovu mogao mnogo vise od same kamere da pricam ali sam ih naveo u kontekstu kamere jer se o tome respravljalo…. kao , welles je napravio ne znam sta u rukovanju kamerom. Oba ova rusa su puna buva i mozes o njima o svemu a ne samo o realnom vremenu i slicnim “visokostrucnim” filmadzijskim temama da pricas. U tome je u ostalom njihiva lepota…

Ali Caine….MA daj bre o cemu pricamo…JA sam ti rekao za primer dva filma koje smatram kvalitetnijim od kejna a kada bi mi se prohtelo nasao bih jos milion. Altman, Hartley, Houston…Zasluznost zbog uticaja i modernih tokova? Pa jest’ i dela Leni Rifenstal su bila jako uticajna …toliko uticajna da su milioni ljudi ostali bez glava. I posle ona kaze kako je to za nju bila umetnost.takva umetnica a nije znala kakav je utisak da to ostavi…Pa kome hitler daje da snima sa 7 kamera istovremeno?

Sto ih nije daoi Dragoljubu Aleksicu?! Pa briga me za umetnost koja da pogresan rezultat a kamoli tako koban.

Covece, “U zmajevom gnezdu” je mnogo uticajniji film kad pogledas kolika je produkcija nastala oslanjajuci se na ovaj ili onaj nacin na njega…Ramboi, komandosi isto tako…Da li zbog uticaja da im sad pridajemo ne znam kako veliku umetnicku vaznost… Zbog kejna ljudi i snimaju intelektualne i kvaziumetnicke filmove umesto da se okrenu jednostaavnoisti i cistoj emociji… Zato i kazem: Vise cenim Kamerona jer bar bez uvijanja kaze evo tako se prave pare…Ali obradovao si me…Dobar si ti.

Sve ti ovo pricam jer se nadam da ces kad tad (iskreno) doci malo i na ovu stranu bare i osetiti americki sovinizam i stav koji ne priznaju nista sto nema 52 zvezdice i crveno bele pruge… Kad im pomenes Mihalkova mrzi ih i ime da mu zapamte ali zato o najgorim americkim reziserima su u stanju da ih kuju u zvezde… Kad im kazes neku vest ne veruju u nju jer si je ti cuo na RAI ili RTS ili ZDF ili Chanal + a ne na CNN iliABS !!!

Nije politicki-podobljivo proverena… Kad im kazes da znas nesto da radis jer si to radio i tamo negde u francuskoj ili Italiji ili srbiji-neveruju ti.Zato sto nisi to radio u USA. Pa pertle su svuda pertle …isto se vezuju.Vazno je ne saplesti se… Zato se ja jezim kad cujem ljude iz evrope (ili ako hoces odgojene i rodjene u evropskom duhu)kako pridaju znacaj tako nekim stvarima kao sto je kejn…Pa tako samo radite protiv sebe i jacate Americki ionako preteran osecaj da su oni u SVEMU NAJ.

Isto ko i oni srpski reperi,kao poistovecuju se sa crncima…Pa dodji malo ovde pa prodji kroz neku crnacku cetvrt da vidim ka ko ces se osecati…

I zato NE…KEJN NIJE VELIKI FILM… Ako tu i ima nesto, toliko je drugih boljih da o ovome nije vredno raspravljati…Neka prvo dobije vizu… Razmislite kako to da je tako kasno bio zapostavljen pa su mu tek kasnije shvatili njegove “umetnicke” vrednosti? Ali nisu mi se javili ljudi da mi kazu da li je i u Hrvatskoj i Sloveniji (Bosni, MAkedoniji…) isto tako neka blazirana struja dominantna koja tudje smrta bolje od svojeg …

3opge –

veseljaku sa aol.com /izbor provajdera ti je jako diskutabilan za nekoga ko tupi o maloumnosti amerikanaca/ jako me uveseljava tvoje lupetanje ali prosto ne mogu da dozvolim ovoliku kolicinu nadmenosti nekome ko je ocigledno ameriku doziveo kroz mcdonalds, aol, bud, kantri klubove automehanicara i slicne opskurne institucije ruralne amerike.

dakle, da ti nacrtam u par recenica u cemu si promasio temu:

to sto ti pricas vazi samo za populaciju abonenata restorana drustvene ishrane kojoj mozak sluzi kao balast za lakse pritiskanje gasa pikap-traka a nikako za americku filmsku elitu i stare posetioce ove diskusije kojima pokusavas da utrapis svoje invalidne, nakazane zakljucke donesene na osnovu toga sto su te nike-manekeni poplasili svojim ukrupnjalim buzdovanima u nekom getu.

prosaraj malo po casopisima /ja ti predlazem za pocetak recimo ‘Glas sela’/ u kojima pisu i oni kojima filmovi ne sluze samo za bolju probavu kokica i punjenje mehura derivatima koka-kole pa ces se iznenaditi gomilom evropskih i kineskih filmova koji cuce na vrhu top lista. u ostalom, da si bar malo duze pratio ovu diskusiju ne bi ni bilo potrebe da ti se crta.

citizen-kane (3)

II ČIN

Ulis –

Dobro,dete ne nerviraj se.U pravu si ako bas toliko zelis.

artie -)

uzas od filma… then again, mozda imam takvo misljenje zbog toga odakle sam… nasa kinematografija je ) neprevazidjena!!!

Kresa –

Hmm, back in business I guess…?

blago meni –

kad mi Zorge otvaraoci… A mozda umesto americke demokratije treba da me uplasi autoritativni i smirujuci glas matoraca koji traze ordenje jer eto vise po ceo dan na SC/film diskusijama (koja bez uvrede ali prilicno je ovako skucena i uska:: stalno jedni te isti se javljaju.bez brige ,zato sam ja tu da osvezim)?!?!?!?!

Inace ja sam ovde prisutan nogo duze nego li ti mislis ali posto menjam provajdere, ti mi ne mozes uci (a vidim da si mi nesto zaintrigiran;Da nisi peder?) u trag jer stil nisi sposoban da prepoznas vec samo on sto ti se kaze direktno i to ono pompezno u americkom stilu i to samo za $9.99- ko debilu: Ajde ponovi za mnom Krava pase….Tata vozi auto…

Naravno da je jedini film koji kapiras Kejn…Tao je sve tolito direktno da je to pateticno…nigde suptilnosti i “sitnog veza”… Samo sad sam te nasao…odao te prevod…Ti si znaci onaj kako Amerika vidi umetnika…Da ne nosis bradu i kosu do malo preko usiju i jos pusis lulu? Inace kad vec volis da autenticne nazive prevodis na srpski sto onda malo ne uputis narod koji nije u Americi da je “glas sela” toliko cenjen i kvalitetan da je besplatan i da se dobija za dzabe na svakom cosku a ljudi ga traze ili zbog rasporeda koncerata, oglasa za posao u barovima ili ako oces da zoves hot line ili iznajmis kurve sa poslednjih stranica…

A prosetaj malo po bioskopima…Sta se u vecini daje? Molim, molim? Sta rece??? Pratis top liste rece? Pa jel’ tako ti pravis izbor filmova??? Pa jes’ moze biti ja zato ne mogu a vidim americku intelektualnu naciju umesto MCdonalds-a…Ne pratim top liste…..U stvari ja se i serem na njih ako cemo biti bezobrazni…

Kreso , ne razumeh tvoj komentar?  Ulis, matori naravno da sam u pravu.Drz’seti mene i ce da vidis sta ce bude!

Veliki pozdrav za oldtajmere i metuzaleme !!! BRAVO ARTIE !!!

3opge –

tajanstvena osobo sa osebujnim stilom, zaintrigirao si me kao zelena muva kad se sprema da sleti na govno. inace ja se svuda potpisujem isto pa ne znam o kakvom to prepoznavanju pricas, valjda uticaj losih detektivskih filmova.

veseljak sam tim se dicim!!! –

Nego reci mi molim te koji procenat americke populacije cini populacija abonenata restorana drustvene ishrane kojoj mozak sluzi kao balast za lakse pritiskanje gasa pikap-traka?  Mora da ru retki…ili je tvoja dioptrija zabrinjavajuca….

A drugo pitanje je vezano za citiram: >a nikako za americku filmsku elitu i stare posetioce ove diskusije… Hocu reci gde su dodirne takce izmedju ove dve grupacije? Dobro jedan sam ja , ali to nije dovoljno da poistovecujes cele grupe. Nesto si mi utanjio. Slabi ti odgovori i replike .  Da se nisi ugusio od smrada govana koja pominjes (a moze biti i jedes)? Pa jes’ kako i neces kad ti je kejn u srcu. AJDE BRE NE KEJNjaj vise!!! zagadjujes…puuuu. MA i necu se svdjam nego a pricam o filmovima. Ali ti o tome pojma nemas.idi citaj top liste…

Kresa –

Kresin komentar, je znacio da je diskusija FILM, najposecenija diskusija u ovom univerzumu, mesto okupljanja i ovakvih i onakvih…postovalaca filma i filmske umetnosti, konacno i posle duzeg vremena dobila jedan lep topic, pristojne komentare i odgovore i onda krenula u vec legendarno prepucavanje.

Tudom?

CITIZEN KANE – demokratija ove diskusije je jos uvek na snazi, subjektivnost i sloboda misljenja su dozvoljeni, na zalost ista demokratija eksponira i glupost, elem, CITIZEN KANE je sasvim sigurno jedan od “forever” filmova. Neko mu se divi do imbecilnosti, neko ga do te iste imbecilnosti prezire, jer, Boze moj, to film koji je nastao u ogavnoj zemlji Americi koja je slala avione da bombarduju nasu otadzbinu koja naravno ima najbolju kinematografiju na svetu. I sve ostalo, kada vec pricamo o tome. Reci za film tog kalibra da je los, prosecan, nista narocito, onako, americka propaganda, bla, bla, bla…nije u redu.

Pljuvanje po nekome ko je stariji i ko ima vise obrazovanja, samo zato sto je stariji i osim informacija raspolaze i odredjenom vrstom znanja – isto tako nije u redu. Secam se tebe, jos iz perioda kada si pljuvao po meni i kasnije nastavio prepirku sa diskutantom po imenu Faust. Ni tada, a ni sada, nisi pokazao nista osim neuroticne i histericne agresije ocigledno sa samo jednim ciljem – da pokusas nekoga od svojih sagovornika uvredis na nacin na koji samo ti mislis da je kulturan.

Niko ti ovde ne soli pamet, ne moras da volis film, daleko bilo, ne moras da volis ni kuma Zorgea a Ulisa u Beogradu jos manje. Sto bi? Ali osim sto si pokazao da si elokventniji od tvoje generacije, nemas aduta da se podsmevas ljudima. Ni u cyber a ne verujem ni u stvarnom svetu.

Meni licno je drago sto si opet ovde sa svojim prepoznatljivim anti-protivnim stavom i uobrazenoscu koja te pumpa da pokazes svoje oskudno znanje o svakoj temi pod kapom nebeskom sve misleci kako si pametan, drago mi je jer mi nedostaju maratonske diskusije sa diskutantima a la, James Bond koji tako vesto i brzo menjaju provajdere, koriste proxy-je, menjaju nikove i nemoguce ih je uhvatiti.

Savet metuzalema, mene: Pre postiranja, procitati napisano, izbaciti nebuloze, kliknuti na post button.

Savet broj dva: Ne menjati provajdere, ne koristiti proxy-je i koristiti uvek isti nick. Because we really don’t give a @!#$.

jako jako jako –

jako los film…

ja sam Bond…James Bond……

Izvinte sto me nije bilo par dana ali eto isao sam u setnju po americi ( po ZORGE-ovom savetu) da trazim druge amerikance sve one koji ne cine “populaciju abonenata restorana drustvene ishrane kojoj mozak sluzi kao balast za lakse pritiskanje gasa pikap-traka” ali ne videh nikog drugog…Mora da su se zalepili za kompjuter pa razmenjuju misljenja sa ostalom “americkom filmskom elitom i starim posetiocima ove diskusije”…)

Elem salu na stranu!!!

Cast mi je obavestiti da je Kresa dobitnik ORDENA ZA HRABROST, a Zorhe je dobio pocasnu plaket NAJVECEG RADNIKA koju upravni odbor naseg rudnika dodeljuje najistaknutijim zaposlenima!!!

ETO , jeste li sad zadovoljni!? Ima li jos neko ko misli da mu nije poklonjeno dovoljno paznje i da mu se ja dovoljno ne klanjam s obzirom sa koliko truda se bori da dokaze da je on njazasluzniji covek na svetu jer redovno posecuje diskusije za film na SerbianCafe-u? AKo ima nek se javi da i njega nagradimo pa da sad kad imaju satisfakciju mogu vec jednom da diskutuju oslanjajuci se na prave argumente a ne na NOB kulturu.

Dakle Kreso (MAdjaru, bravo za ono TUDOUM-obozavam madjarski !!!),

nemoj se uzbudjujes sto vas ja smatram za matorce (uzgred garant sam stariji od polovine vas)…Ako nista drugo poslao sam vam VELIKI POZDRAV. nisam rekao mars matori ili jebite se nego sam vas pozdravio…

Drugo nemoj se ti brines za Ulisa i da ga svojatas i okreces protiv mene kad se covek preobratio… Ulis je moj covek, voli ruse a i rekao je da sam u pravu… vidim da si i ti kao i ja zabrinut zbog ovih prepucavanja, ali veruj mi nije to nista licno vec prosto smo tu da filmove sagledavamo u njihovoj celosti ,znaci i zivotu koji oni imaju vam bioskopskih (televizijskih) projekcija pa je sasvim normalno da se strasti probude( znam da strast je nepoznata kategorija kod poklonika Kejn-a ali, promenicu ja to).

Ako mi ne verujes citaj dalje:

Najpre se da primetiti da jedino na sto reagujete je moja emotivnost a niko da prokomentarise moje (protiv)argumente koje sam izneo ,znaci nisam JA zainteresovan za vredjanja i svadje nego VI.Takodje znaci da moji argumenti stoje jer ih jos niste opovrgli. Nisam ni bundzija ni svadjalica.Samo branim svoje misljenje (sto je daleko lepse nego braniti tudje, misljenje sto vecina ovde radi).

Sto se tice nasih sukoba Kreso, ja ih se nesto ne secam a jos manje tog fausta.

Jesam ti doduse jednom prebacio za tvoju nadobudnost kada smo govorili o Kusturici (ne hvatajte se za to necemo nikad zavrsiti), ali bojim se da cu opet morati da ti prebacim za istu.Nikako nisam vredjao. Nimalo mi se ne svidja sto pokusavas da iskoristis autoritet i tvoju poziciju moderatora da bi meni (ili drugima) delio packe. Nisi bre ti DEUS EX MAHINA( a tako se ponasas: mi se ostali kao svadjamo a onda se ti pojavis i kazes “pobedio je…”)

Ako ti se Kejn svidja, reci to normalno (ja cu ti vec objasniti zasto moras da promenis ukus) a ne da zauzumas stav nekog tamo gore koji sad nama smrtnicima otkriva vecne tajne.Jer izgleda jadno i bez stila, onako nije smekerski (BAs k’o ni KEJN). Diskusije poput ovih JESU ITEKAKO MESTO GDE TREBA RECI STA SE MISLI O KOJEM FILMU pa ako treba i pljuvati po njima jer ih se toliko ustolicilo kao ne znam kakva remek dela a ne nose sa sobom nista (BAs k’o ni KEJN). Neko je vec pomenuo kako su francuzi i Sight&Sound dokazivali kako je kejn nesto bitno…e isto tako cu ja na nekoj tamo maloj diskusiji o filmu na jos manjem jeziku da krenem da otkrivam zasto su ovi bili u krivu… a onda kad krene lavina probudjenih…A mene ako se sete za dan bezbednosti (svetske kinematografije),sete…

Citaj dalje i videces zasto Citizen Cane NIJE jedan od “forever” filmova… KAda si vec poceo sa mnom da komuniciras na licnom planu onda moram da uzvratim istim:

Kako mozes u opce biti siguran koliko imam godina? Pogadjaj a ja cu biti iskren i reci ako si pogodio… A ja se kladim da sam stariji od pola ovih koji se ovde javljaju…

Drugo, Bio je tip koji je 80-tih delovao u Zagrebackom magazinu SAM i bio jos i priredjivac nekih knjiga (poput “Snimanje kamerom”) a nosio ime kao i ti. Da nije u pitanju ista osoba? Meni se to (SAM i ove knjige) neobicno dopadaju.

Eto sad mozes da pogadjas koliko mi je godina…

Osim toga moja elokvencija je ocito visa ne samo u odnosu na moje vrsnjake nego i na mnoge druge generacije… Ti koliko vidim trazis da se smirim i da se poklonim necijim znanjima (neproverenim) i godinama (nevaznim). Na zalost za sve te vase godine (tebe i ostalih) niste uspeli da ukapirate kljucnu stvar stvaranja i kreacije:

U UMETNOSTI I NAUCI NE POSTOJE AUTORITETI !!!

Znam da mnogi zele da bude tako (narocito predavaci na umetnickim skolama) jer bi im to onda dalo za pravo da prodaju pamet drugima bez da su se dokazali u stvarnom svetu i onda naravno samo sede i goje se umesto da rade i usavrsavaju se (to je prava rec to i vama treba)…

A kad mene vec sudite i procenjujete (sto je jedan od grehova): ne pumpa mene uobrazenost vec BES kad vidim kako slepo sledite ustaljeno misljenje i potpomazete mediokritetnost i nekvalitet…

I jos jednom da napomenem:

NE ZELIM JA VAS DA VREDJAM I OBEZVREDJUJEM (niste bas ni pokazali neku ne znam kakvu vrednost ) VEC VAM IZNOSIM SVOJE MISLJANJE NADAJUCI SE DA CETE PROGLEDATI JOS DOK IMA VREMENA (DOK JOS MOZETE DA DRZITE OLOVKU I KAMERU). MOZDA JE PRVI PUT DA OVAKO NESTO CUJETE. VI STE IPAK DECA SOCIJALIZMA:KAZE VAM SE BERGMAN,FORD ILI WELLES I AJD…SVI U REKU SKACITE U TALASU OPSTE OPCINJENOSTI…

Morate to da promenite…

Ne znam kako ljudi sa strane vide ovaj slucaj (koji ima vise veze sa Kejnom nego sto se misli) ali po meni je pateticno kad mi prebacujete da nisam u pravu zato sto:

-sam mladji

-ne postujem starije

-ne dolazim na diskusije redovno

-ne postujem redovne diskutante koji su evo i odlikovani

-nemam informacije i odredjeno znanje (koje sam vam suptilno izneo par puta ali niste prepoznali niti odreagovali(sta Kejnovici znaju o suptilnosti… osim toga ajd ako hocete na megdan nek me neko izazove. Da vidimo ko vise zna!?)

ALI LJUDI IZNESITE MI MISLJENJE ZASTO NISAM U PRAVU?!

To kad kazete da gresim jer sam mladji to je uvredljivo… Doduse to je stari sindrom matorih… “Slusaj me djecace ja sam vec odvise star i da ti zato dam jedan savjet jer JA SVE ZNAM…!!!” Pa nema vece zablude nego misliti da ako si stariji da si bolji i pametniji… U stvari ima: Ako si zavrsio neku skolu pa mislis da si jos pametniji…jos ako si stariji….KUKUUUUUUUUUU Opet, Moze biti da se “zamor materijala” uplasio dolaska novih snaga i sveze krvi…

Da vi’s sad kad krenem pobunu na WEB-u pa vas sve odreda poskidam pa na giljotinu ko u Francuskoj. DOSTA STARI REZIM!!! ZIVELI MLADENCI!!!!! MA bez brige…Da cu ja vama jos snage ,jos cete vi praviti i grdje filmove nego sto je KEJN. E sad sto se tice mog provajdera:kakvi diskutanti takvogi provajdera koristim.Vidis da otkako se Kresa javio ja se javljam sa novim; ja ih menjam jer znam da postoje i druge opcije i da je lepo videti kako drugi rade, proveris jedno, proveris drugo…Nisam k’o neki ovde pa samo u jednu tikvu sviraju…

Akademija ova ili ona su rekle da je Kejn nesto…Trifo ili neko drugi je rekao da je Kejn nesto…S&S je to isto to rekao…Zakljucak: Pa ajde onda i mi to da sledimo… Nije -nego… Inace moje preterano detaljisanje je stoga sto zelim da pokazem okolnim diskutantima koliki je poguban uticaj dela kao sto je KEJN:

– ne otvaraju vidike (koristis samo jednog provajdera)

– oubrazavaju gledaoca da ste sve i svja ako je formalna strana zadovoljena (akademija je rekla da je super-ajd sad svi da secemo vene na njega)

– ne povecavaju transfer u mozgu i kreativnost (pogledajte samo kako je Zorge preveo

“VIllage Voice”:Glas sela. JEbote k’ da je novinar “vecernjih novosti” ili recimo “politike ekspres”… Pa s obzirom da pises za ovu diskusiju i da si (pretpostavimo) kreativac mogo si prevesti kao: “Seoski glasonosa” ili “Seoski glasnik” ili “krik seljaka” ili (s obzirom na politiku tog lista) “Vapaj sela” ili “Njujorska radio-Mileva”…Tako nesto… A i ja u stvari od tebe ocekujem da budes kreativan;kako ces kad volis “Citizen Cane”… svasta s moje strane… Jedino sto sam cuo od vas je “volim taj film jer u toj i toj knjizi pise , ili jer je taj i taj rekao , ili jer su uvedene inovacije…” Niko mi nije rekao taj film je dobar “jer sam se smrzo kad sam video kako je snimljen on u donjem rakursu ili jer sam otkinuo na glumu”…

A znate zasto to nisam cuo:

Zato sto u tom filmu i nema nista na sta covek moze prirodno da reaguje vec samo stvari koje pod batinom autiriteta su se u necijim mozgovima usadili kao nesto veliko znacajno i lepo… O KEjnovom uticaju na svetsku kinematografiju vec sam vam rekao: Zar treba isticati umetnicku vrednost “Ramba” jer je uticajan film…Pa jeste li vi svesni koliko je filmova uradjeno po ugledu na Ramba?! A je li on zato ne znam kako veliki Film?

Savet mene mladjeg, vama metuzalemima:

NE delite previse saveta ,ispadate nemocni… Samo jos da se ogradim od politike koju Kreso, zelis direktno da uvedes ovde: Za bombardovanje Srbije , mnogo je vise kriva Srbija nego Amerika, samo sto je srbima mnogo tesko da priznaju svoje greske pa okrivljuju druge a i vole ulogu mucenika i nepravedno osudjenog…

Osim toga Welles je uz nas…Kako je samo odigrao cetnika…

Ulis –

Ma daj, cetnike su bolje od njega odigrali Abdurahman Salja i Enver Petrovci.

3opge revoltirano ustaje i odlazi iz kafane


twist_citizenkane

III ČIN

Kresa –

Impresivno, nema sta. Taps, taps, taps..standing ovations all over the place… Postujem trud i vreme utroseno da se zabludelim ovcama sa diskusije FILM pojednostavi smisao zivota i otvore oci u posmatranju filmske umetnosti, kako one nastale u proslosti, tako i one koja ce tek da udje u anale najpoznatije i najcenjenije, gore pomenute diskusije. Verujem da ti je sujeta zadovoljena, skresao si nam svima u brk, peskiri lete u ocajnickom pokusaju da se pridrzavamo stare poslovice koja kaze- Kada ti ludak sedne na kaput, seci kaput i bezi!

Nemas ti argumenata za dalje objasnjavanje. Nemas ti ni znanja koje bi moglo da ti se nadogradi. Nemas ti ni zelje da uradis bilo sta osim da se svojim stavom – Ja sam protiv, protiv svega na nekoliko trenutaka osecas superiorniji sve misleci kako odskaces od mase. Nemas ti brate nista osim jezika koji palaca okolo kao u nekog velikog gustera. Nemas ti nista u vezi cega bi ja poceo diskusiju sa tobom.

Ili…mozda ima?

Za promenu, umesto da sedis i ukucavas strane i strane teksta o onome sto ne volis, o ljudima koji su promaseni, pljujes po klasicima i hvalis Ramba, trudis se da nam u nase bedne i jadne gastarbajterske zivote ubacis klicu kulture i zdravog rasudjivanja…elem, kazi nam, ili kazi meni,

STA TI VOLIS, KOGA TI CENIS, STA JE TEBI DOBRO? Mozda i izadje na nesto vrednije osim puste zabave!

Jao jel vide ti sta ja uradih-

Dok se nisam ukljucio ovaj diskusija je bila mrtvA. Je li Kreso sto si se uzbudio? Ko sad koga vredja i pljuje? Nemoj ti mene da ispitujes sta ja volim i koga i koliko.Nisam ja tema ove diskusije . Doci ce vreme i za to. Tema je Citizen Caine ako si zaboravio. Lepo sam ti rekao umesto sto delis packe, savete i uvrede i umesto sto si se okrenuo tumacenju mene ,reci mi tvoju stranu Kejna. Evo na primer da pocnemo sa: Zasto je po tebi mladicu ,Citizen Caine jedan od klasika? Ali samo da ti kazem, svidjas mi se. Imas dara za dramu. Svidja mi se onaj tvoj opis kako sam bravurozno zavrsio prvo poluvreme i poveo sa tolikom razlikom. Nastavu u tom stilu. Vredjanje ti zaista ne lezi.

P.S. Bajaga je isto tako klasik Yugo-rock scene. Ali njegov kvalitet….ccccccc

ono jest-

jezik mi je ko u gustera (ili zmije) mada fizicki sam onako osrednji,nisam nesto preterano velik… To mi je ostalo posto sam odgajan na KLASIKU jedne jako UTICAJNE umetnicke forme naziva BRAZILSKE SAPUNICE… Otkad sam odgledao  gusterov osmeh  sve ovako idem ulicom i smesim se i palacam jezikom… Sto se tice mog znanja i nadogradnje…Kako ti zelis da ti ga ja vise prezentiram? Pa ni ovo do sad nisi sazvakao? Ti bi odma da ti dam Panavision! Pa nauci prvo scenario da napises(i razvijaj diplomatiju jer kako si krenuo sa mnom more ces da izgubis najdragocenijeg saradnika). A osim toga tvoja firma nije prosla na konkursu za izvodjaca radova na izgradnji i nadogradnji moga znanja… A to da odskacem od mase i kako si me ti okarakterisao kao superiornijeg..hm…pa hvala ti za to. Sta vise da dodam… I nemoj da mi inputiras reci koje nisam rekao.

Prvo ne hvalim ramba (KAO ni BAJAGU) ali sam ti samo povukao paralelu da vidis da UTICAJNOST i status KLASIKA ne garantuju kvalitet i da ih zbog toga ne mozemo nuzno tretirati kao nesto veliko i znacajno. Takodje to o vasim zivotima nisam ja rekao nego TI. Vi sami znati da li su oni bedni i jadni (ja sam i sam gastarbajter)… A za imigraciju je toliko karakteristicno da pocinje da gubi zdrav razum da to vise nije zdravo… Ja mislim da neke stvari znam bolje i vise od nekih drugih (neke stvari znam losije i manje) …Pa zar je greh reci koje je tvoje vidjenje i pokusati ljudima za koje mislis da grese ponuditi alternativu. A oni ako hoce ,hoce ,a ako nece, pa eno im oskari i ostale gluposti… Samo nemoj posle meni da se zale kako je sve komercijala i bezveze (A TO ce kad tad saznati)… Ali laf si nema sta…Da sam nekog drugog ovako zviznuo taj bi me sigurno obrisao. Znaci ti si OK. Na dobrom smo putu…

o da …samo andurahmana nisam nikad nesto ni znao sta radi… A onda sam odgledao “pre kise”…SJAJNO !!! Mozda prosto jer mu lezi…Cini mi se takodje da je glumeo u “opasnom tragu” ali se nesto i ne secam… Petroci…Bezveze. ih bre a sto se ti ljutis sto ja ukucavam strane i strane teksta? Pa kad imam sta da kazem !!!

Ulis –

Ispisnice ili generacijo,

Nisi u pravu jednostavno zbog nacina kojim si krenuo u ovu diskusiju.Ne mogu da zamislim da ti bilo koja argumentacija moze promeniti (unapred zadato?) misljenje. Jos jednostavnije, ponasas se kao vecina ljudi protiv kojih navodno jesi ,to jest vodis monolog, jer ti si najveci. I u to moras ubediti sebe. A navodno si protiv autoriteta. Elem, kazes Kejn nije dobar film ,napravis  spektakl  udarajuci sve oko sebe i onda trazis da te neko ubedi u suprotno. Cini mi se da si namerno stvorio atmosferu u kojoj je svaki pokusaj glede tvojeg misljenja zaludan posao.Recimo kao ispravljanje krivog drveta. Naravno Kejn vise nije bitan ali, gle, postajes ono sto Orson neuko glumata u dvoranama onog zamka.

Da li si imao sanke u detinjstvu?

Abdurahman je igrao cetnika u Neretvi. Enver je sjajno odigrao cetnika u Gluvom barutu. A po uzoru na mog autoriteta Kresu, Ulis nocas gleda Varljivo sunce. Ponovo. Za razliku od Krese koji nece da ga odgleda i vidi kako je Oleg Menjsikov pojeo (knjizevna pozajmica od tebe) sve americke glumce zajedno u zadnjih dvadeset godina.

JAO RODJACE –

osvetla mi obraz sa ovim o MENJSIKOVU!!! BRAVO 5 + Ma koje 10+ i jos mika petrovic-alas diplomu da dobijes. Ti si diplomirao-pardon magistrirao-pardon doktorirao i evo ja ti ustupam jednu od mojih katedri. Zasluzio si.Na zalost Mihalkova je tesko naci ovde u USA (secas se kakva je pompa o “Sibirskom Berberinu” bila u evropi kada se pojavio… E ovde otprilike ljudi i ne znaju da postoji…Bile recimo 2-3 prijekcije i to ono kao u kuci kod ovog ili onog, u tom fazonu.Pitam se zasto?) Slabo se sad secam Neretve a na zalost Cenjgica jos nisam odgledao.Sta ces malo je jedan zivot a i mlad sam, nisam jos mnogo ostvari stigao da uradim (vidim, cujem…)

A sanke, imao sam tri vrste:rucni rad, elanove (najbrze) i sa volanom…Znam, vama moj stil izgleda mnogo napadan i agresivan.

Ali veruj mi ,ja sam jako miroljubiv i pitom.Ali kad mi dirnes sto mi je drago…A cuj, Da imaju oni sta da brane ne bi oni prezali ni od najnizih i najgorih sredstava da odbrane nesto u sto veruju…a zasto? Pa i oni su svesni da je taj film tesko sa argumentima odbraniti? A u tome je stvar: Taj film nudi laznu uzvisenost i patetiku.Nema Vere, nade, iskrenosti,ljubavi… Nisam ja protiv autoriteta a priori…ali ja bar taj autoritet volim da preispitam.

Ja kad kazem ljudima ..odgledajte tarkovskog i film ce vam reci da ja ne bih pricao… tako i bude… A ovde vecina hoce da ja kazem da je Kain dobar.A kad ja kazem

-pa ja ne bih rekao da je dobar ima puno toga sto mi se ne svidja jer film mi nije nista rekao.. oni mi kazu

-e bas jeste dobar! A kad ja pitam -pa zasto je dobar  a oni ce – pa zato sto su svi rekli da jeste!!!

Razumes?! Ono jest zaista izgleda kao da vodim monolog-ali evo ja jos jednom pozivam:

Recite mi zasto je Kain KLASIK i veliki film? Ali bez nekakvih citiranja tamo nekih faca i nagrada koje (ni)je pokupio (pa mislim ,valjda nismo toliko naivni da i dalje mislimo da se nagrade za filmove dobijaju zahvaljujuci kvalitetu). Sve sto ste dosad rekli bilo bi kao kad ja kazem -Tarkovski je Najveci jer je Burljajev za njega rekao da je on Andrej Prvozvani Ruskog filma! Pa jel to Argument?!

Kreso, – Ne budi tvrdoglav! Odgledaj varljivo sunce i to ako je ikako moguce sa VO (voice original). Mnoge stvari ce ti budu jasnije.

kurdi –

meni se tajanstevi bas svidja. Dobro je ovo sa pick upom. Al po obicaju citam na preskok. Moracu istapam, pa da gustiram kad uzmem odmor. zhabo, jebote jos nisam poslo… srecom ni ti, pa me manji blam.

zo, ne idem na cert. ne idem ni na cavea kako stvari stoje, a deli na ferija. Propostio sam cirka 10 koncerata u poslednjih mesec dana. Vis bre kad sam (jos) na poslu. Poceli su da me opsedaju snovi u kojima mi opada kosa, rastu mi gljive po ledjima i sl, a ja kazem ako nema veze, samo sada da izguramo ovo, pa cemo posle o tome da razmisljamo. Gledo sam doduse novog nortona, koji i nije nesto.

a taj kejn je bre malo dosadan. Zna se bre sta je najbolji film svih vremena.

e ecce homo…

Bravo Kurdi…Da znas da imas ukusa. Samo jebo zar sam tajanstveni… Evo ce poceti i mitova da pricaju o meni… Dobro je to dobro je, postpomoci ce marketingu. Hvala. Ja isto tako volim Kurde , volim i Turke ali onako na Kurdskoj sam strani. A i onaj  Yol… A otkad su Grci izveli ono sa Odzalanom ne mogu im oprostiti…A jesu nekako uvek smradovi ispadali…ko picke…Izvinjavam se pojedincima pomenutih nacija koji su se nasli uvredzeni, nisu oni krivi…

Fan –

Kreso nema sta, razjebo vas je ovaj nepoznati (koji meni i nije bas tako nepoznat mada mnogo krace i redje posecujem ovu diskusiju) ko dete zvecku….sve je pocelo sa 2-3 argumeta na koja je on odgovorio sa 5 i 3-4 kao nabacene poluuvrede na koje je on odgovorio sa 15 isto takve samo malo jace….i nema ljutis…..nego ste vi bas neki metuzalemi i ubudjali ste se ovde pa vas mrzi da se bakcete. Nego  nepoznati , ono sa vidicima, ja koristim uvek isti provajder….al  ponekad promenim nik, jel moz da se kaze da sam poceo da progledavam? Ah da, film je neopevano srenje.

Kurdi-

cek, cek, sad vidim da je to ipak zorgetova i, a i uklapa se. nista ondak jebiga. ma nisi nepoznati, nisi.

Kreso-

Ne svidja mi se taj nadimak Tajanstveni, podseca me na strip Tajanstveni Alan…ili na izreku tajanstveni prdez u fenjeru…ako se cenjeni publikum slaze ja cu da te zovem MISTERIOZNI, misterija ba! Ko Marti Misterija. Cega sve nece covek da se seti samo da bi diskusija FILM imala vise hitova.

grohotom –

se smijem i uzivam u ispunjenju sopstvene tastine !!! Fanu, dobio si FANA !!! Zar ja treba da kazem nesto posle tvojih reci. Mozda jedno hvala.  Inace nisi ti sad progledao. Ti vidis dobro jos odavno, cim si provalio kakav je Sitizen Kain. A to sto menjas nik to samo potvrdjuje moju tezu da ljudi koji ne dopustaju uticaj Weelles-a (Titovog) su mnogo kreativniji i sa mnogo vise kombinatorike i ideja. CCCCCCCCC, Kreso pa kakav je to nacin. Pa jel  mi to hvala sto vas vracam u zivot. Marti nije los, ali mi se Djil uvek vise svidjao jer je on jahao pastuve i karao zenske.

Inace kad se naljutim izgledam ko Java i zato pripazi na recnik. A kad si vec ubacio bosanski akcent onda moram da ti kazem ono sto bi ti i bosanci rekli: Presao si me ko Papir preko Supka. Toliko o prdezima… Valjda je jasno da ovaj topik pocinje da se udaljava od teme…Ne znam jel to zelja pobedjenih da skrenu paznju sa cinjenice da to jesu ili je ocito da o Kainu zaista nema vise sta da se kaze u odbranu znaci da je ostalo jos samo par sekundi do kraja utakmice i Trijumf mog tima je neminovan ))))) nema vise vremena jos samo 5 sekundi do kraja lopta odlazi iza gola IIIIIIIIIIII utakmica je zavrsenaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa… Sa ubedljivom pobedom gostiju…. Inace Kreso, Nisi mi nikad odgovorio ono za SAM i Dejvida Cesaira?

Nego sad stvarno, malo sam zatecen sa ovim tajanstvenim i sta ti ja znam…nemojmo preterivati. Malo mi to prepotentno…Evo biram da budem anonimni… Jel to OK? Inace ja se stvarno retko javljam na ovu diskusiju. Ovo mi je mozda recimo 15 topik na koji sam se javio za poslednje 3 godine (sad vidite koliko je sve ovo zivo-Ovo ne kazem da bi ispalo kako odgovorni ne rade svoj posao.Prosto su diskutanti hm……..bezveze vecinom;cast izuzetcima) … To kazem da ne biste nekoga zamenili sa mnom pa da mu prebacujete … I nema smisla ove ljude nazivati matorcima i vredjati. Valjda si izvukli pouku… A ja pruzam im ruku i pitam ih ,Sta cemo dalje?

P.S.

Kakva je razlika izmedju Otpisanih i prdeza? Odgovor: Kod prdeza, tihi je najopasniji…

P.S.S. Za kurdija: Koji?

kurdi –

sad nista ne razumem. Ne volim te viseslojne zajebancije. Dal stvarno zna javu, a ne zna maloja ili kako. sta koji? Film? Ma nemam pojma, meni se to menja redovno. Evo danas kazem it’s a wonderful life, closely followed by mr. smith goes to washington, ali verzija sa audrey hepburn. Ako nema, onda su najbolji ipak charade i sabrina, ali sa jimmy stewartom. inace mi je omiljeni lulu on the bridge, ali i dekalog je tu negde. Mada mi se najvise svidja ai no corida.

Tajanstveni odlazi….

citizen-kane (1)

IV ČIN

Prazna kafana. Ponoc je vec prosla. Kresa pere case. Za jednim stolom sede Zhabotinsky, Kurdi i Ulis.

Ulis –

Sta dalje? Za pocetak daj argumente zasto taj film nije dobar ? Kazes nema inovacija. Reci mi koje su inovacije , napred pobrojane, upotrebljavane u filmovima pre Kejna i u kojim? (podrazumevam i tehnologiju price, vremenske skokove , strukturu kadrova, aktuelnost price u tom trenutku, ekspresivnost fotografije, upotrebu svetla, uglova snimanja, postavku mizanscena, nacin glume, objedinjenost svih poslova u jednom coveku, godine tog coveka…) Da li je to ranije uradjeno u jednom filmu i u kojem? U vise filmova i u kojim? Navedi mi i deo filmova posle Kejna koja imaju ista, slicna ili nadogradjena resenja? Reci mi da li je to slucajno ili je to posledica ovog filma? Zanemarimo casopise, kriticare i ostalo. Zeleo bih tvoje misljenje. Takodje za koje filmove iz ,priblizno tog doba, smatras da su uticajniji (ne i bolji) i zasto? Da se razumemo ni meni Kejn nije najmiliji film.Cak ni priblizno. Za razliku od tebe spreman sam da prihvatim svaku tvoju argumentaciju.

zhabotinsky –

Pa ovako… Sve ove spike oko “inovacija” — filmovi koji su “vizuelno” mastovitiji, uzbudljiviji, ekspresivniji, bolje montirani…, su svi njemacki “ekspresionisticki” filmovi od Dr. Caligarija (1919!) do Sunrise-a (1928 ili 29). Isto tako vecina Universalovih horrora iz 30-ih (Browning, Whale, Ulmer…) koji su po meni glavni vizuelni utjecaj na Kane-a. Pa horrori iz produkcije Vala Lewtona (otprilike radjeni u isto vrijema kao i Kane), kao i vrlo-rani film noire (recimo Petrified Forrest i neki filmovi Walsha i Hawksa iz 30-ih). Pa pogledajete Xanadu — kuca/dvorac koja kao da je ispala iz gore spomenutih horrora. Cak i upotreba svjetla/sjene u drugom planu. Dakle, jedina istinska (ali estetski dubiozna) novina je “plafon”. Ono zasto je Kane (kao) znacajan je tematika. U sustini B-film (RKO produkcija ako se ne varam), koji nije “zanr” film, vec ima pretenzije da ponesto progovori o “americkom drustvu”. E, upravo zbog toga Andre Bazin ga “prepoznaje” ako remek djelo. Dakle, B film koji ne govori o vukodlacima, vampirima, Frankensteinu, ljudima-mackama, zombijima…. vec B film s “ozbiljnim umjetnickim pretenzijama”. Zapravo, nije ni cudo da ga je Bazin popusio (a onda i Sight and Sound od Bazina). No, osobno, nacin na koji Welles govori o tom drustvu cini mi se kao neugodna kombinacija senzacionalizma (People magazine anyone?) i totalne naive (imao je sve — pare, moc…., ali nije imao ______insert the right answer). Rosebud je cista dosjetka. Malo kvazimetafizike za kraj.

Ono sto su neki drugi ljudi oko Bazina shvatili (vrlo brzo) je to da je jako jako puno te “hollywoodske” B konfekcije iz 30-ih i 40-ih zapravo puno vrednije umjetnicki. Inovacija (tj. “inovacija”) sama po sebi ne znaci puno. Kane zapravo glorificira americki kapitalizam. Jedina njegova “subverzivnost” je u tome sto se Randolph Hearst jako naljutio na Wellesa jer je Kane previse licio na njega. No, to je otprilike isto kao da danas People ili Us ili E channel kazu da je Tom Cruise gay. Sign of the times. Jako puno americkih filmova iz tog doba su puno smjeliji, bolje rezirani, pametniji, hrabriji, dublji, ludji. Nemam volje ispisivati sve te naslove, ali ovako “iz prve” (okvirno samo nastali u vrijeme Kanea ili malo ranije):

– svi filmovi Prestona Sturgesa iz tog doba

– The Roaring 20’s i High Sierra Raoula Walsha (White Heat je nastao nesto kasnije a i Progonjen)

– Scarface, Only Angels Have Wings, Bringing up Baby, The Big Sleep od Howard Hawksa

– You Can’t Take it with you, It happened one night, Mr. Smith, Meet John Doe, It’s a wonderful life od Frank Capre

– Public Enemy Williama Wellmana

– Angles with dirty faces i Casablanca Michaela Curtiza

– You only live once Fritza Langa (njemacke klasike iz 20-ih i ranih 30-ih necu ni spominjati)

– Detour i Black Cat Ernsta Ulmera

– Freaks Todda Browninga

– Shop Around the Corner, Ninotchka, Design for Living Ernsta Lubitscha

– The major and the minor od Billy Wildera

– Notorious i Shadow of a doubt od Hitchocka

– Cat People i I walked with a zombie Jacquesa Tourneura

– Maltese Falcon John Houstona

– Duck Soup i Monkey Business Marx Brothersa

– Fordov How green was my valey

– The Shangai Gesture Josepha Von Sternberga

– filmovi Taya Garneta iz tog doba (original The Postman Always Rings Twice npr.)

… ovi mi padose na pamet. Radi se samo o americkim filmovima koji su nastali otprilike u isto doba kao i Kane. Sigurno ih ima jos. Da ne govorim o evropskim filmovima iz istog doba ili o starijim americkim ili evropskim filmovima. I pametni i duhoviti filmovi. Sve ono sto Kane nije (naravno IMHO).

Ulis –

Dakle sve nas je zeznula neobavestenost Andre Bazina i naivnost Sight and sound-a. Nisam bas siguran da je tako. Iz onoga sto si napisao proizilazi da postoji barem stotinak filmova umetnicki i tehnicki vrednijih od Kejna.Impresionirao si me kolicinom vrlo preciznih i tacnih podataka pa bih te zamolio samo da mi objasnis kako je moguce da se Kejn ipak popeo na neke vrhove kinematografije i ostao tu i dan danas.

Da li je vecina nas zavedena i da li je vecina nas zavedena sve vreme?

Btw.ocekivao sam da ces vise paznje obratiti na uticaj celokupnog opusa Frica Langa i Rene Klera kao i nekih filmova poput Plodova gneva,Orkanskih visova,Voleo sam zenu,Snaga i slava i Dugo putovanje u noc. Takodje sa cisto tehnicke strane upotrebu tzv. deep-focusa (vec upotrebljenog ali na nizem nivou u Dugom putovanju u noc) obilju optickih iluzija i vizuelnih efekata poput back-projected scena,nevidljivog pomeranja inventara, o konstrukciji price (za mene najvece vrednosti filma) ne i samoj prici (nije bitan Herst), vremenskim skokovima (izmedju Srecnog Bozica i Sretne nove godine proticu dve decenije) i mnogo toga drugog i na jednom mestu uz muziku Bernarda Hermana u jednoj prakticno nezavisnoj produkciji (druga najveca vrednost filma) dvadeset petogodisnjeg mladica koji je sve elemente filma drzao u svojim rukama i udario temelje autorskog filma i to u Holivudu. 1941-ve. I naravno, rosebud je zajebancija

kurdi –

jedna nepristrasna anegdota… novinar: but you were not the first one to discover [the thing you got the nobel prize for]. nobelovac: that’s true, but i was the last one to discover it.

zhabotinsky –

” Dakle sve nas je zeznula neobavestenost Andre Bazina i naivnost Sight and sound-a.”

Nisam to ni kazao. Ono sto sam rekao jest da je Bazinu bilo lako prepoznati Wellesa kao auteura (kontrola cijelog procesa nastajanja filma – scenarij, montaza, rezija, tematska i stilska konzistentnost,…). U svakom slucaju, Welles je bio prepoznat “rano”, za razliku od npr. Hawksa ili Walsha ili Ulmera ili Curtiza, izmedju ostalog i zbog toga sto je tematski bio iznad zanra, tj. bavio se “visim” temama od ostalih spomenutih. “Problem” je u tome sto svaka istrazivacka i/ili kriticarska djelatnost ima svoju praksu ili ono sto bi Bourdieu nazvao “habitus”. Dodatni “problem” je to sto je od svih filmskih “teorija” ona koja je nastala 50-ih oko Cahiersa daleko najpopularnija i najutjecajnija, barem sto se tice “sire publike”. Hocu reci, od sredine 50-ih u “habitusu” je (gotovo) svakog filmskog kriticara da visoko cijeni Kane-a. Isto tako, u vrijeme kad je Cahiers “otkrivao” Kane-a, Wellesov aktuelni film je bio Touch of Evil (meni njegov najbolji film). Ponavljam — daleko od toga da je Kane los film. Nije, ali mi nikako nije jasno zasto je “najbolji”.

” Iz onoga sto si napisao proizilazi da postoji barem stotinak filmova umetnicki i tehnicki vrednijih od Kejna. “

Sto se mene tice, umjetnicki da, tehnicki ne.

“Impresionirao si me kolicinom vrlo preciznih i tacnih podataka pa bih te > zamolio samo da mi objasnis kako je moguce da se Kejn ipak popeo na neke vrhove kinematografije i ostao tu i dan danas.”

Bazin ga “otkriva” kao potvrdu vlastite teorije (i to prije nego sto je Cahiers “rehabilitirao” Hollywood) i to jer ga je bilo “lako” otkriti (vidi gore) –> ujecaj Cahiersa jako velik –> “habitus” + neke objektive kvalitete (ponavljam, meni osobno te kvalitete nisu dovoljne da bih Kanea obozavao) koje su mnogim kriticarima ocigledno dovoljne. Iako i tu postoje bitne razlike. Pogledaj neku od novijih lista najboljih filmova. Netko je spomenuo Villaga Voice. Na toj listi je Kane prvi, no ono sto je zanimljivo je vidjeti tko je glasao za njega, a tko ne.

“Da li je vecina nas zavedena i da li je vecina nas zavedena sve vreme? “

Nitko nije zaveden. Ponavljam — meni jos nitko nije bio u stanju objasniti zato je Kane genijalan film. Meni osobno niti izbor tematike niti tehnicka perfekcija gotovo nista ne znace kad donosim sud da li je film dobar ili ne. Naravno, mora postojati neki minimum standarda. Dodatni problem je to mi se Kaneov “zivot” cini ekstremno nebitnim. Niti me ne tjera na razmisljanje, niti me tjera na smijanje, niti na plakanje.

” Btw.ocekivao sam da ces vise paznje obratiti na uticaj celokupnog opusa > Frica Langa i Rene Klera kao i nekih filmova poput Plodova gneva, Orkanskih visova, Voleo sam zenu,Snaga i slava i Dugo putovanje u noc.”

Hmmmmmmmm.. Langa sam spomenuo (“cjelokupni njemacki “expresionisticki” film”). You Only live once je nastao nesto malo prije Kanea, a Fury nisam spomenuo jer mi je jedan od najslabijih njegovih filmova. Plodove gnjeva — pa, mozda imas pravo. “Visoka” tematika, iako su Ford i Welles jako razliciti. Orkanski visovi — definitvno. Wyler je bio mozda najbitniji utjecaj na Wellesa (vidis, ne volim niti njega nesto pretjerano). Snaga i slava — jel’ to Hawksov film. Slabo ga se sjecam. Voleo sam zenu — nisam siguran da sam ga gledao. Dugo putovanje u noc — na koji mislis? Sto se tice Claira — cini mi se malo “preopcenit” kao utjecaj na Wellesa. Kao da kazem da je Griffith utjecao na Kane-a. Sigurno je.

“Takodje sa cisto tehnicke strane upotrebu tzv. deep-focusa (vec upotrebljenog ali na nizem nivou u Dugom putovanju u noc) obilju optickih iluzija i vizuelnih efekata poput back-projected scena, nevidljivog pomeranja inventara”

Meni sve to skupa uopce nije bitno. Cemu to sluzi? Mislim, vidim cemu to sluzi, ali meni osobno dosta toga u Kane-u funkcionira jako mehanicki. Prica i likovi su mi jako “akademski”, ne ponesu me, ne zaokupiraju me, ne hajem za njih, pa onda “moram” paziti na tehnicke detalje. BTW, sto se tice rear-projekcije, pogledaj i tehnicku i dramatursku superiornost koju pokazuje Hitchcock godinu dana ranije u Foreign Correspondentu pri koristenju iste.

” o konstrukciji price (za mene najvece vrednosti filma) ne i samoj prici (nije bitan Herst),”

Pa, Hearst nije bitan danas, ali je bio jako bitan 1941. Ince, sto znaci “konstrukcija price”? Ako pod tim podrazumjevamo vjestinu pricanja price, svi ovi filmovi koje sam spomenuo pricaju pricu jednako kompetentno, s tim da su njihove price znatno zanimljivije i poticajnije.

“vremenskim skokovima(izmedju Srecnog Bozica i Sretne nove godine proticu dve decenije) i mnogo toga drugog “

Zasto je to “genijalno”?

“i na jednom mestu uz muziku Bernarda Hermana”

Napisao puno bolje filmske muzike.

“prakticno nezavisnoj produkciji (druga najveca vrednost filma) dvadeset petogodisnjeg mladica koji je sve elemente filma drzao u > svojim rukama i udario temelje autorskog filma i to u Holivudu 1941-ve”

Temelji autorskog filma u Hollywoodu su udareni puno puno ranije. Sto se tice nezavisne produkcije, OK to je cinjenica. Ocigledno, Kane je bio anomalija. Ali, IMO u odnosu na eksperimentalni karakter i subverzivnost americke B produkcije, Kane je jedan jako ziheraski film. Ovo o “25 godisnjem mladicu” — pa nije bio niti prvi niti zadnji.

“.. I naravno, rosebud je zajebancija “

OK, ali zasto se puno ljudi onda kaci na nju kad pokusavaju racionalizirati Kane-a?

Ulis –

OK Zhabotinsky, Mogli bi nastaviti i dalje ali bi to preslo u cepidlacenje.U stvari misljenja nam i nisu toliko razlicita.Ovo je bila jedna ozbiljna diskusija posle duze vremena.

Kurdi, Zhabotisky i Ulis izlaze iz kafane i odlaze negde u noc. Kresa zakljucava vrata.  Puska i dalje visi na zidu. Pocinje kisa…

Finis operis

za P.U.L.S.E     Boban Savković

3 komentara na tekst Da li je Citizen Kane najbolji film svih vremena?

  1. klofuta

    02/11/2009 at 23:33

    1.ANDREJ RJUBLJOV
    2.Dvadeseti vek
    3.Posljednji tango u Parizu
    4.Sumrak bogova(Prvi i treci deo triologije…..)
    5.Odiseja
    6.Amarkord
    7.Cabaret
    8.Ponocni portir
    9.Full metal jacket
    …….

  2. cinemaclassic

    11/06/2014 at 10:15

    Citizen Kane je sniman 41 godine i mnogo inovacija sto se tice snimanja ,montaze,osvetljenja je primenjeno.Dobar film(i vise neg dobar),klasik koji bi svi ljubitelji filmova trebali da gledaju…

  3. dragana

    10/12/2015 at 06:46

    dobar film …. ali film, čemu tolika priča. život ide …tamo negde

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *