Ekvivalenti Alfreda Štiglica

Ekvivalenti Alfreda Štiglica

Pre 35 godina proveo sam nekoliko dana u Švajcarskoj eksperimentišući. Interesovali su me oblaci i njihov odnos sa ostatkom sveta. Oblaci su postali moja opseija. Posmatrao sam ih, studirao ih. Konačno sam, posle nekoliko godina proučavanja, napravio seriju fotografija sa oblacima. Bio je to interesantan i uzbudljiv proces. Trajao je danima, nedeljama. Kad god sam sam pomislio da sam uspeo da zabeležim ono što sam godinama posmatrao, kada bih razvio fotografije na njima nisam ništa našao. Znao sam tačno šta tražim. Želeo sam seriju fotografija zbog kojih bi Ernest Blok/Ernest Bloch, veliki kompozitor, uskliknuo: Muzika!Muzika!Ljudi, ovo je muzika! Kako vam je to uspelo? I onda bi pun entuzijazma, uzbudjen, pokazao na violine, na flaute i oboe, na duvačke instrumente… i onda bi rekao da treba da napiše simfoniju koja se zove Oblaci.

I kada je konačno moja serija od 10 fotografija bila  završena, i kada sam je pokazao Bloku – ono što sam rekao da bih želeo da se desi, desilo se upravo tako-od reči do reči.

Alfred Štiglic/ Alfred Stieglitz

Ekvivalent/Equivalent ili Ekvivalenti/Equivalents je serija fotografija Alfreda Štiglica/ 1864-1946/koja prikazuje oblake na nebu. Većina fotografija /preko 200/ su samo oblaci, bez horizonta, zgrada ili drugih objekata u kadru. Na ostalim se vide drveća i obrisi planina.

Skoro sve fotografije su veoma tamne, pa se ima utisak da je nebo skoro crno. Kontrast izmedju neba i mnogo svetlijih oblaka na nekim fotografijama je prosto zadivljujući. Na nekim se naslućuje sunce kroz oblake.

Alfred Štiglic je fotografisao oblake od 1922, pa sve do kasnih tridesetih. Oblaci su postali apstrakti ekvivalenti i refleksije njegovih misli, njegovog iskustva i ličnih emocija. Teorija ekvivalencije postala je predmet diskusije/ inspirisana Kandinskijevim idejama i verovanjem da boje, oblici i linije reflektuju unutrašnje, često emotivne’vibracije duše’/u čuvenoj Štiglicovojgaleriji 291 na 5. aveniji u NYC /1905 – 1917/, poznatija kao Little Galleries of the Photo-Secession.

U Oblacima, koje je Štiglic nazvao Ekvivalenti, naglasak je na čistoj apstrakciji koja prati savremene ideje ekvivalentnosti, gde apstraktne forme, linije i boje mogu da predstavljaju odgovarajuće unutrašnje stanje, emocije i ideje.

Za P.U.L.S.E /Snežana Moračić

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments