Erotika stvaralaštva – Mihail Epštejn

Erotika stvaralaštva – Mihail Epštejn

Pred Tvorcem je najmuževniji muškarac žena. Pred materijom, pokornom, prijanjajućom materijom, najženstvenija žena je muškarac. U suštini, postoje samo različiti stepeni ženstvenosti i muškosti između dve granice: materije i Tvorca. Kreativni muškarci su obično ženstveniji, jer traže inspiraciju, omekšavaju sebe za njen prodor odozgo; kao žene mažu se uljima i u mirisnoj noći čekaju svog Dragog. Suprotno tome, praktični muškarci: drvodelje, drvoseče i kovači su muževniji, jer imaju posla sa materijom, a u odnosu prema njoj se određuju kao graditelji forme, nasilnici.

Žene funkcionišu po suprotstvaljenom principu: neke, koje sa bave stvaralačkim radom (skulptorke, novinarke, režiseri itd.), muževnije su od šnajderki ili peglačica, frizerki ili medicinskih sestara. One imaju kreativan duh, a ne mekanu dušu same materije. Iz tog razloga ljudi stvaralačkih profesija međusobno postaju bliski, kao da razmenjuju svoje polne osobine. Kreativan muškarac je za običnu ženu – nedovoljno muškarac, a kreativna žena za običnog muškarca – nedovoljno žena. Oni u potpunosti odgovaraju jedno drugom – kao i izražajne polne krajnosti drvodelje i tkalje, kovača i muzilje.

Ho Gaylord
Ho Gaylord

Zakonomerno je i “ukrštanje” privlačnosti: muškarca-stvaraoca privlači obična žena zato što je u njoj organska punoća drugog pola, koju on samo intuitivno naslućuje u sebi. U njoj i kroz nju on dublje dokučuje tajnu svog ženstvenog izlaska pred Tvorca. Takođe i kreativna žena nalazi u grubom zanatliji organsko ovaploćenje i razvitak “muškog” zametka svoje duše. On je za nju fizički ono što bi ona mogla i želela da bude u idealu svog poziva i zanata.

U stvaralaštvu, urođeni pol ne iščezava, već se dopunjuje suprotnim polom. Muškarac postaje žena, živi u ekstazi, groznici obostrane privlačnosti i intuicije – u svim stanjima koja su poznata običnim ženama koje vole i koje su ljubomorne. A žena postaje muškarac – trezvena, stroga, poslovna, nesposobna za grozničavost i zanos, suzdržana, skeptična, zajedljiva – onakva kakvi obično bivaju muškarci. Na taj način, stvaralaštvo vraća čoveka iz polovičnog stanja u – celovito stanje; rađanje u duhovnom smislu daje mu pol, suprotan onom koji mu je urođen u telu.

1ac76de63cb2af1259d53cb4b3ccd627

U najgorem slučaju, to je bespolnost, negiranje fiziološkog pola (muškarci postaju kabinetski zatvorenici, a žene – učene “čistunice”). U najboljem slučaju – dvopolnost, izrazita muževnost je u harmoniji sa izrazitom ženstvenošću (Gete, Mocart, Puškin, Dostojevski, Cvetajeva, Ahmatova…) Kod genijalnih ljudi se ta dva pola slažu, kod nedarovitih – uzajamno se odbijaju. Pa, lak i po zasićenosti polom, kao što je zapazio Vasilij Rozanov, mogućno je razlikovati prvoklasne stvaraoce i drugorazredne. Samo stvaralaštvo predstavlja energiju uzajamnog dejstva dva pola u jednom biću: vlada sobom, daje sebe i, što je ono u toj borbi muževnije i ženstvenije, to je vrelija nežnost, to je prodorniji smisao dela-koitusa. Jednopolno stvaralaštvo je uvek besplodno: žensko se manifestuje kao otrcana prostodušnost i sentimentalnost, a muško stvaralaštvo kao isto tako otrcana zadatost i tendencioznost.

Ipak se ne možemo složiti sa Rozanovim: u “Ljudima mesečeve svetlosti” on priznaje samo fiziološku, urođenu dvopolnost, “muže-devstvo” iz koga, tobože, i nastaje sve što ima duhovni značaj: proroci, mučenici, tvorci. Rozanov to muže-dejstvo stvaralaca izvodi upravo iz njihovih dela, kao da njihovu dvopolnu duhovnost projektuje obratno, na fizičku prirodu. Kako je drukčije mogao da osumnjiči za muže-devstvo, na primer, Lava Tolstoja? Ako nije na osnovu podataka iz njegove biografije, onda je na osnovu likova iz romane “Vaskrsenje”. U samoj suštini, dvopolnost kao duhovna pojava nastaje upravo u stvaralačkom aktu, i zavetni san o androgonizmu, spajanju dvaju polova u okviru jednog bića, ostvarljiv je jedino kroz samorađanje u stvaralaštvu.

Rotelli
Rotelli

Iz izbrke eseja o ljubavi “Sola Amore”
Prevela: Amra Latifić

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments