Quantcast

Ulogujte se / Kreirajte profil

EXPO 2010

U Kini, u Šangaju se od 1.maja do 31. oktobra 2010. godine održava Svetska izložba, EXPO 2010, pod nazivom Bolji grad, bolji zivot/Better City, Better Life.  Izložbu organizuje vlada države domaćina koja je diplomatskim putem pozvala druge države i medjunarodne organizacije da se predstave sa svojim najvećim tehnološkim dostignućima, a u cilju boljeg upoznavanja i povezivanja urbanih sredina.

Prva medjunarodna izložba je održana 1851. u Londonu.

Svetske izlozbe ovog tipa su ne samo galerije ljudskog dostignuća i inspiracije, već su izuzetno značajne za medjunarodnu ekonomsku, tehnološku i kulturnu razmenu.

 Neke od najpoznatijih arhitektskih nasledja sa prethodnih svetskih izložbi jos uvek su čudo današnjice: Ajfelova kula u Parizu koja je sagradjena 1889. za svetsku izložbu u Parizu, kao i Atomijum, sagradjen 1958. za svetsku izložbu u Briselu.

 EXPO 2010 je do sada najskuplji EXPO u istoriji svetskih izložbi  i najveći na svetu po površini, pokriva 5.28 km2 . Ovogodišnja izložba je posvećena urbanom životu i urbanoj revoluciji 21.veka, a tema izložbe je budući urbani grad, njegov ekoloski identitet i bolji život u njemu, što se i naslućuje iz EXPO 2010 naziva Bolji grad, bolji zivot.

Predvidja se da će do 2020. godine u urbanim sredinama ziveti 55% svetske populacije, pa su učesnici u potpunosti istražili urbanu evoluciju kao i potencijale urbanog života u 21.veku za bolji i kvalitetniji život gradjana u urbanim sredinama.

Na EXPO-u 2010 učestvuje 246 zemalja i internacionalnih organizacija. 48 zemalja ima svoje paviljone koji se po dizajnu i kreativnosti arhitektskog tima s pravom smatraju čudo arhitekture.

Očekuje se 70-80 miliona posetilaca, od toga samo 5 miliona stranaca. Svečanom otvaranju uz spektakularni laserski vatromet, koji je bio 30. aprila, prisustvovali su i mnogi svetski državnici kao i zabavljači i izvodjači : Jackie Chan je otpevao tematsku pesmu EXPO-a 2010, svirao je kineski pijanista Lang Lang, pevao je i Andrea Bocelli.

Kina je za ovu izložbu potrošila preko $45 milijardi, spominje se i nezvanična cifra od $58.milijardi/ što je više nego za Olimpijadu u Pekingu 2008/. Šangaj je za uredjenje grada potrošio preko 4 milijarde, što je skoro duplo više nego što je Peking potrošio za Olimpijadu 2008. 72.000 volontera je angazovano i još dodatnih 100.000 za ispomoć u pomoćnim centrima širom Šangaja. Za očuvanje reda i bezbednosti Kinezi su angažovali preko 46.000 policajaca kojima se pridruzilo 8.000 iz drugih delova zemlje.

Lista najinteresantnijih i najimpresivnijih arhitektskih dostignuća ljudske kreativnosti i rešenja i predlozi za urbane gradove budućnosti sa EXPO-a 2010.

Kineski paviljon, Kruna Orijenta/Oriental Crown

Paviljon domaćina osmislio je arhitekta He Jingtang iz Pekinga. Postavljen je na centralnom mestu izložbe na prostoru od 5.000m2. Paviljon je visok 63m i svojom visinom je nadmašio sve ostale paviljone.

Sagradjen je u stilu tradicionalne kineske pagode. Obojen je u istu crvenu boju kao i Zabranjen grad. Krov je 30m visok, sastavljen od 56 drvenih nosača koji predstavljaju 56 glavnih etnučkih grupa u Kini. Paviljon će po zatvaranju izložbe da ostane kao znamenitost Šangaja i eventualno se pretvori u sportski ili kulturni centar.

 UK Paviljon, Seed Cathedral/Katedrala od semena  

 

Definitivno vizuelno najimpresivniji dizajn na EXPO-u 2010 je paviljon Katedrala od semena. Nazvala bih ga wow dizajn. Dizajnerski tim je  inspiraciju dobio u projektu najveće botaničke bašte na svetu, The Royal Botanic Garden u Londonu, poznatija kao Kew Gardens, koja ima dugoročnu misija da do 2020. godine sakupi suve semenke od biljaka, konzervira ih, napravi banku, arhivu uzoraka raznovrsnog bilja sa 25%  zemljine površine.

Konstrukcija futurističkog dizajna Heatherwickovog studija za britanski paviljon podseća na dinamičnu, punu energije skulpturu. Napravljen je od 60.000 providnih akrilnih štapova, svaki dužine 7m, koji na vrhu imaju simbolične sijalice-semenke koje menjaju boju i ponašaju se kao optička vlakna. Pri svakom pokretu vetra se lelujaju i stvaraju utisak da se paviljon kreće i menja oblik. Gradjevina je visoka 20m, prostire se na površini od 6.000m2 i koštala je $19.55 miliona.

Kompleksan dizajn je radjen kompjuterski u 3D da bi se postigla apsolutno perfektna geometrija. Zbog kompleksnosti dizajna i materijala, 75% radova za izgradnju paviljona  izvršeno je u Šangaju, a materijal se nabavljao u radijusu od 300 km oko Šangaja zbog njegove delikatnosti. Namera britanske vlasti je da se po završetku EXPO-a paviljon demontira, materijal dalje reciklira i ponovo koristi za druge svrhe. Semenje iz svake šipke će se posaditi u školskim dvorištima širom Kine. Katedrala semena je već dobila nadimak, Pu Gong Ying, maslačak prevedeno sa kineskog. Dizajn arhitektskog tima Zahe Hadid, koji je bio na konkursu za UK paviljon nije pobedio, izabran je Heatherwickov što samo pokazuje da je Britanija spremna da tradicionalno zameni novim, smelim, vizionarskim identitetom.

Heatherwick Studio, sa vodećim timom, Cassonom Mannom, Adamom Kara Taylorom i i Atelier Tenom iz UK pobednici su na konkursu za najbolje idejno rešenje na EXPO-u 2010. 

Korejski paviljon

 Arhitektski tim Mass Studios iz Seula dizajnirao je impresivan paviljon u formi korejske azbuke, Hangeul.

40.000 aluminijskih panela veličine 45cm x 45cm obojeno je primarnim bojama s nacrtanim slovima azbuke u 4 različite veličine koji pokrivaju paviljon, a delo su korejskog umetnika Joonga Kanga koji je 1000 pločica i lično potpisao. Pločice će posle završene izložbe biti prodate u dobrotvorne svrhe, a sva zarada ce otići za UNICEF. Izrada gradjevine je koštala samo $10.miliona i svrstava korejski paviljon u najekonomičniji na izložbi.

 

Koristeći zbližavanje i jedinstvo kao glavnu temu, paviljon je mešavina znakova, simbola i prostora. Simboli postaju prostori a prostori simultano postaju simboli kulturne i tehnološke snage Južne Koreje. Dizajn je maestralno arhitektsko delo na globalnoj skali dizajna.

Japanski paviljon 

Na prvi pogled izgledom i dizajnom deluje neozbiljno japanski grad budućnosti, čija je tema Harmonija srca, harmonija znanja. Gradjevina je odmah dobila nadimak, Ya Can Dao/ Ostrvo u obliku roze svilene bube , a opremljena je najsavremenijom tehnologijom koja stanovnicima grada pomaže i olakšava svakodnevni život. Paviljon je podeljen u 3 izlozbena prostora : prošlost, sadašnjost i budućnost. Zauzima 6.000m2 površine, 24m je visoka i jedan je od najvećih paviljona na EXPO-u.

Najveću atrakciju čine inteligentni roboti koji sviraju na violini, 3D kamere, kao i sofisticirani tehnološki sistem za štednju energije. Takeshi Murakami i njegove kreacije i skulpture bi bile savršen dodatak ovom krajnje zabavnom paviljonu.

Španski paviljon

Španski dizajnerski tim arhitekata Miralles/Taglibue iz Barcelone je došao na jedinstvenu ideju za svoj grad budućnosti. Sledili  su svoju tradiciju u izradi predmeta od trske. Paviljon je sagradjen od trske. Čelična konstrukcija koja pokriva površinu od 8.500m2 omotana je u ručno upletene pokrivače-panele od trske, čelika i stakla. Iz daljine, deluje kao tigrova koža što se namenski poklapa sa proslavom kineske godine Tigra.

Koštao je 1.8 miliona eura, a moto paviljona je Barcelona, tačka oslonca. 

Nemački paviljon, Ravnoteža/Balancity

Idejni kreatori zelenog nemačkog paviljona su Milla und Partner iz Štutgarta i Schmidhuber + Kaindl iz Minhena. Projekat pod nazivom Balancity/Ravnoteža prikazuje ravnotežu  između kulturnog identiteta, globalizacije, modernizacije i očuvanja prirode u gradu budućnosti. Prostire se na površini od 6.000m2, koštao je 50 miliona eura. Dizajn koji kaže pokažite nam šta imate – produktivnost, efikasnost, preciznost, tačnost, tradiciju…

Atrakcija paviljona su cirkularne stepenice koje okružuju 20m duboko udubljenje, a sa plafona kao klatno visi lopta prečnika 4m obložena sa 40.000 LED katodama. Lopta reaguje na pokrete i zvukove i tada se pokreće i menja boju. Zamislite hiljadu Kineza na stepeništu kada krenu da mašu i uzvikuju.

Paviljon je u vidu trodimenzionalne skulpture bez definisanog spoljašnjeg i unutrašnjeg enterijera. Zamišljen je kao dinamički tunel pun zelenila, parkova, vrtova, urbanih projekata, fabrika. To su simboli harmoničnog i balansiranog nemačkog grada budućnosti, sa naglaskom na ravnotežu izmedju modernizacije i prezervacije, inovacije i tradicije, zajedničkog i individualnog života, rada i uživanja, izmedju globalizacije i nacionalnog identiteta.

Švajcarski paviljon

Dizajnerski tim švajcarskog paviljona je arhitektonska firma  Buchner Brundler i Element.

 

Švajcarski grad budućnosti karakteriše modernu Švajcarsku, visok životni standard i kvalitetan život. Dve glavne atrakcije su krov paviljona koji je pretvoren u ogroman vrt gde se posetioci relaksiraju i dolaze liftom i spoljašna  interaktivna fasada koja je napravljena od LED sijalica i mrežaste aluminijske zavese koja tokom dana upija svetlosnu energiju , a noću je emituje.

Poljski paviljon

Tim arhitekata Wojciech Kakowski, Natalia Paszkowska i Marcin Mostafa bili su za ovaj projekat inspirisani geometrijskim šarama tradicionalnog poljskog veza koji je laserski izgraviran i isečen u karakteristične oblike na zidovima od šperploče i stakla koji čine fasadu paviljona.

Unutrašnja raznobojna svetla noću prolaze kroz fasadu koja podseća na čipku od papira i čine ovaj paviljon izvanrednim vizuelnim doživljajem i atrakcijom.

UAE paviljon

Jedan od najvećih paviljona na EXPO-u 2010 je iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, inspirisan principima tradicionalnog planiranja arapskog životnog prostora. Idejni tvorci su Foster + Partners.

Paviljon je osmougaonog oblika koji podseća na ogromne pustinjske dine, karakteristične za arapske pustinje. Obložen je panelima od čelika zlatno-žute boje koji u zavisnosti od vremena menjaju boju i sjaj. Specijalna struktura daje utisak da se peščane dine pomeraju. Gradjevina je smeštena na površini od 3.000 m2, visine od 20m i jedna je od najatraktivnijih vizuelnih doživljaja.

Paviljon iz Saudijske Arabije, Vitalnost života/Vitality of Life

Najskuplji paviljon na EXPO-u 2010, graditelji nisu imali ograničen budžet za dizajn i izgradnju. Tema paviljona je Vitalnost zivota/ Vitality of Life sa posebnim akcentom na beduinsku kulturu i život. Podseća na čamac u obliku mladog meseca.

Na krovu paviljona je zasađeno 150 kokosovih palmi i okružen je pustinjama i vodom, pravi pustinjski raj i oaza. Glavna atrakcija je najveće vidjeno bioskopsko platno na svetu veliko 1600m2. Koštao je 1.3 milijardi RMB-a.

Saudijsko Arapski paviljon je kolaboracija izmedju arhitekata iz Kine i Saudijske Arabije.

Francuski paviljon, Senzualni grad/ The Sensual City

Francuzi su tradicionalno poznati po dobrom ukusu, pa i dizajn njihovog paviljona odiše prefinjenom jednostavnošću i šikom. Delo je arhitekata studija Jacquesa Ferriera.

Gradjevina je obložena rešetkastom konstrukcijom, a unutra vas čeka iznenadjenje u vidu raskošnih versajskih vrtova, fontana i cvrkut ptica, i opojan miris skupih francuskih parfema.

 

Okružen je vodom tako da se ima utisak da paviljon pluta na vodi. Francuska vlada je potrošila 50 miliona eura za ovaj projekat.

Danski paviljon

Arhitekte studija Bjarke Ingels Group, BIG zaslužne su za izgled danskog paviljona. 1500 bicikla namenjeno je posetiocima za vožnju po gradu iz buducnosti i integralni su deo ove eko prezentacije i životnog stila u Danskoj.

Gradjevina je u obliku kružnog poligona od obojenog čelika u belo, a u centru se nalazi veliki bazen sa vodom u kome posetioci mogu da plivaju. Na sredini bazena je statua Andersonove Male Sirene koja je  zastitni znak Kopenhagena i za tu priliku je transportovana iz Kopenhagena.

Srpski paviljon, Kod grada/City Code

Na ovogodišnjem EXPO 2010. Srbija po prvi put nastupa kao samostalna država. Srpski paviljon je kreacija mladog arhitektskog tima Natalije Miodragović i Darka Kovačeva koji su inspiraciju za idejno rešenje srpskih gradova buducnosti našli u tradicionalnoj srpskoj šari tkanih ćilimova iz Pirota, kao simbolu i metafori za spajanja starog i novog, tradicionalnog srpskog i globalnog procesa i promena.

Stilizovana šara je pretvorena u kodove- poruke , 8 ukupno, koji su simbol urbanog života i definišu vitalnost budućih gradova u Srbiji: životni stil gradjana, individualnost, kulturu, istoriju, urbani ekosistem, umetnost, komunikaciju.

Konstrukcija je napravljena od mreže klinova i kablova na kojima su pričvršćeni moduli od metala, plastike i porcelana. Posetioci srpskog paviljona biće interaktivni učesnici u tkanju. Predstavljanje naše zemlje na EXPO-u 2010 biće prilika za Republiku Srbiju da svetu i posetiocima približi život i tradiciju u srpskim gradovima i promoviše srpsku privredu i proizvodnju, ponudu i investicione projekte.

Za P.U.L.S.E / Snežana Moračić

Ostavite komentar

Vaša uneta email adresa neće biti javno vidljiva. Obavezna polja označena su *