Gran Torino – testament jednog frajera

Gran Torino – testament jednog frajera

“Kuku mene do Boga miloga, đe pogubih od sebe boljega!”

“Gran Torino” je testamentarni film Klinta Istvuda. Omaž Prljavom Hariju i Leoneovom Osvetniku.

Intiman da intimniji ne može biti. Urađen po kroju nezaboravnih kaubojaca zlatne ere Holivuda i crnih krimića pedesetih i šezdesetih godina sa Kuperom, Bogijem i ostalim zajebanim frajerima mekog srca. Naravno, to je i oproštaj Istvuda od tvrdih junaka koje je glumio.

Ono što je novo u Istvudovoj interpretaciji jeste samoironijska crta (na momente parodično poigravanje mačo-kultom) kao i kraj filma, u kome ratni veteran iz Koreje Kovalski (Istvud) umjesto topa u ruci ide na obračun sa ponudom koju loši momci ne mogu odbiti – svojom glavom.

I upravo taj kraj filma, taj preokret, taj salto-mortale koji Istvud unosi na kraju svoje karijere, taj (za obožavaoce njegovih likova) potresni oproštaj od jedne filmske ere – čini ovaj film originalnim. I stavlja stvari na svoje mjesto.

Korejski veteran Kovalski, udovac, neizliječeni pušač, pomalo rasista (prema kosookim i ostalim), zaljubljenik u svoj automobil, crkvofob, konstanti depresivac… sklapa neobično prijateljstvo sa dvoje mladih (kosookih) iz susjedstva.

Budući da je njegova najveća vrlina LOJALNOST: prema zemlji, ženi, zastavi, kolima, prijateljima… Kovalski (Istvud) u času kada njegove prijatelje zadesi nesreća, čini jedino što može – kreće u akciju.

Kada Kovalski kreće u obračun – on oblači (kupuje) novo odijelo, posjećuje brijača i ostavlja mu veliku napojnicu. Komšije (naravno) vire kroz prozore i čekaju obračun da bi profitirali od ishoda, kakav god on bude. Jedan sveštenik (uzalud) pokušava da zaustavi smrt.

Sa tih par jednostavnih scena Istvud daje omaž čuvenom kaubojcu “Tačno u podne”, ali i cijeloj jednoj besmrtnoj generaciji velikih filmadžija i glumaca, koji igraju još samo u kinotekama i glavama fosila nepovratno zaljubljenih u jedno prošlo (bolje) doba.

Ko god je volio Istvudove filmske osvetnike, mora imati u svojoj kolekciji “Gran Torino”. Jer je to tačka na “i”. Ispraćaj klasika. Posljednje zbogom svijetu sa jasnim vrijednostima.

Možda će neko reći da je Istvud režirao i bolje filmove. Jeste. Ali ovaj je uradio za sebe. I za one koji su čekali da još jednom vide Prljavog Harija – pa makar kao džangrizavog matorca, koji puca prstima umjesto revolverom i koji pljuje krv umjesto da poobara najbolje ženske u gradu.

Zbogom, frajeru.

Za P.U.L.S.E  Skaramuš / Ex Filmofili

Tekstovi o filmu na portalu P.U.L.S.E

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

3 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najpopularniji
Inline Feedbacks
View all comments
Anamnesis
13 years ago

Novopečeni udovac, čangrizavi starac, korejski veteran i rasist Walt Kowalski zapeo je u vremenu, u 50-ima kada su stvari bile drugačije… bez spremnosti za promjene.

Simpatičan iz razloga što svoju netrpeljivost ne skriva: mrzi kosooke (žuti, oni koji jedu pse), ali još više prezire svoju obitelj (koja ga želi strpati u starački dom) – sinovi loše odgajaju djecu, voze azijske automobile.

Spektakularni obrat čini “Gran Torino” originalnim filmom, slažem se.

Kowalski (Clint Eastwood) shvati da nasilje samo rađa novo nasilje, lošim momcima ponudi žrtvu – svoju glavu (“ucijenjenu” malignom bolešću) za Thaovu budućnost (budućnost zajednice).

Zbogom, old school frajeru.

Moca
13 years ago

Idealan film za završetak glumačke karijere (tako je bar rečeno). Sve svoje uloge je Klint ovde objedinio, i bezimenog revolveraša, i narednika-patriotu i šerifa na ivici zakona. prek, svojeglav, neposlušan, ali uvek i do kraja – good guy.

savršena režija, savršena gluma, i savršen trik sa ubacivanjem azijata u radnju. nisu oni amerikanci kad nauče engleski, dobiju pasoš i izdeklamuju himnu. oni su amerikanci kad ih Klint prihvati za prijatelje!

odlično, skaramush!