Neuhvatljiv, neprilagodljiv i surov
Marlon Brando je došao na američku scenu početkom pedesetih kao egzotična zver. Agresivna, naprasita, provokativna i neurotična figura. Predstavljao je opasni izazov normama i vrednostima srednje klase. Njihovoj opsesivnoj racionalnosti, konformizmu i bezosećajnosti on suprotstavlja »animalni magnetizam«, strastvene i nepredvidljive odgovore na iskustva svakodnevice. Brando je iskazao izrazito senzualno, ponekad i mazohističko, trošenje energije, stalni sukob podjednako i sa samim sobom i okolinom. Takav je u filmu »Divljak« i naročito u čuvenim filmovima »Tramvaj zvani čežnja« i »Na dokovima Njujorka« – oba je režirao Brandov mentor Elia Kazan – kao poljski i irski useljenik, Stenli Kovalski i Teri Meloj. Neuhvatljiv, neprilagodljiv i surov, to je omiljeni Brandov lik u mladosti.
Brando je sa neskrivenim uživanjem napadao engleski književni jezik govoreći neartikuliranim mrmljanjem, ubacujući naravno i razgovetnu dikciju, kao da se alkoholizirani jezik nastoji ispovediti ali je zalutao u ustima i uporno traži izlaz. Britanski filmski glumci uporno vežbaju artikulaciju, dikciju i modulaciju glasova, a onda se ubaci Brando i prvacima pozorišne verbalnosti ukrade predstavu. Brando je glumio na osnovama psihologijskog realizma, Frojd plus Stanislavski plus Stela Adler, te sa izvanrednim umećem prožimao proživljavanje, samokontrolu i improvizaciju. Znao je dobro za pouke uravnoteženosti, pa je odabirao suprotnosti pasivnosti i divlje eksplozivnosti, pobune i suzdržanosti, grubosti i nežnosti, egocentričnu pozu i osmehujuću opuštenost. I znao je da kod poklonika izazove sablazan tvrdeći da je »gluma isprazno i beskorisno zanimanje«.
Majstor maske
»Viva Zapata«, »Sajonara«, »Zmijska koža«, »Pobuna na brodu Baunti« – koliko egzotike u likovima, temperamentima, geografiji, licima, odevanju… Egzotika stalno prati Branda, možda i kao spektakularna maska, tako bučna, tako šarena i prikladna za sakriti nekoliko života manje sretnih no što je Brando dopuštao na znatiželjni uvid javnosti. Uostalom uvek je sam izvrsno pripremao glumačke maske. Znao je stvoriti likove bogatog, neponovljivog i individualnog života. Znao je da na ekranu savršeno predstavi sukobe, izazove ih i prihvati, pa je gledalac mogao steći osećaj kako gleda vlastite porive, inhibicije i patnje. Ponekad je skretao u brutalnu doslovnost. Na snimanju filma »Potera bez milosti« zahtevao je pravu i nelažiranu tuču. I bilo je toliko krvavih kadrova da ih je režiser Artur Pen izbacio već u gruboj montaži.
Sedamdesetih ima tri izuzetne uloge u »Kumu« kao don Vito Korleone, u »Posljednjem tangu u Parizu« je hemingvejski junak u amoku samodestrukcije, a takav je, samo bez seksa kao karte za pakao, i kao pukovnik Kurtz u »Apokalipsi sada«. To je zapazio Kventin Tarantino pa u filmu »Reservoir Dogds« Tim Rot vežba ulogu da bi kao policajac upao u gangsterskiu bandu, bez da izazove i najmanju podozrivost, a kolega mu kaže kako mora biti prodoran kao Marlon Brando. Kao mladi Brando, zar je to potrebno reći?
Legenda od 150 kilograma
Brando, atletskog iako nižeg rasta, izuzetno telesno privlačan, »rimski bog u američkom dvorištu«, sa vremenom je dobio na enormnoj težini. Devedesetih je ipak nastupio u nekoliko filmova. Recimo u »Don Huan de Marku«. Na hipotetičko pitanje zašto je nastupio, osim odgovora zbog novca, mogao je odgovoriti i drugačije. “ Nije mi stalo do glumačke slave ni moje glumačke veštine. Nije mi stalo do gledaoca. Ako me želite videti kakav sam, pogledajte me. Ja sam legenda. Dakle, evo vam legende od 150 kilograma, otprilike.”
Bio je vrlo promišljena ličnost. Glumački lav. Pretvarao je seksualnu energiju u glumu i glumu u energiju seksualnosti. Umro je mesec dana nakon Ronalda Regana i zatvorio krug vodećih američkih suprotnosti dvadesetog veka.
Marlon Brando. I to je dovoljno, za večnost.
za P.U.L.S.E: Boban Savković
Баш леп текст. Уистину. Памтим многе сцене које сведоче о Брандовој лумачкој рфинираности. Рецимо, у филму “Трамвај звани жеља”, у једном деликатном тренутку скида непостојећу трун с паперјастог џемпера Вивијен Ли и читаву сцену претвара у антологијску.
BRANDO JE BIO FRAJER FILMA!
ZA NJEGA VAZI ONO STO JE REKAO KASIJUS KLEJ (ALIJAS MOHAMED ALI):
“LETIM KAO LEPTIR, UBADAM KAO OSICA!”
Najbolji… Dobar tekst, Samo da kažem da je njegova izjava o glumi kao ispraznom zanimanju iščupana iz konteksta, o čemu svedoči jedan snimak sa YT gde Bradno gostuje u jednoj emisiji sedemdesetih godina, Baš tu je izjavio da je da su te njegove reči iščupane iz konteksta 🙂
brando, puter i tango, miris pariza,don vito korleoene, najmuzevniji glumac svih vremena, da li je u beloj t majici na dokovima nju jorka, ili sa 150kg.drcan , bezobrazan i savrsenstvo uz j jos jednog divnog sa plavim ocima ricarda bartona.amazing.
brzina njujorka.amazing
legenda koja ne umire…