Ulogujte se / Kreirajte profil

On – kao Mesto

Gledajući unazad kroz istoriju, po liniji Avramovog monoteizma, važno je ukratko se pozabaviti problematikom pojavnosti Boga kao takvog, posebno iz ugla judaizma. Iako su hrišćanstvo i islam interpretacije izvorne ideje, važno je dati uvid u onaj prvi začetak, kao i principe koji ga okružuju. Takođe, treba naglasiti da je po osnovnim idejama Boga, iznetim u jevrejskim knjigama, islam daleko bliži i kompatibilniji judaizmu od hrišćanstva, dok su danas ideje upravo hrišćanstva daleko snažnije uticale na naš život, bili mi religiozni u određenoj meri ili ne. Utoliko će ovaj kraći tekst biti vrlo atipičan.

Koncept judejskog Boga kreće se u više različitih smerova, te zbog nemogućnosti Njegove antropomorfne pojavnosti, odnosno dodeljivanja čovečijih svojstava, pribeglo se mnogim, reklo bi se, daleko dubljim objašnjenjima, te i razjašnjenjima ove problematike vere. Ovde se, pre svega, radi o ideji svepristnosti, mimo okvira  realnosti za koju se veruje da je oblikovao, i upravo to spada u najveće misterije judaizma, i jevrejske mistike, kojom su se bavili mnogi umni ljudi kroz istoriju.

Budući da je reč o Tvorcu, Njegova moć u Njegovom svemiru je neograničena. Zato kažemo da je svemoguć i obraćamo Mu se sa:

Blagosloven da si ti Gospode naš, Kralju vaseljene

ברוך אתה ה’ אלהינו מלך העולם

(Baruh ata Adonai elohejnu meleh ha-olam)

.

Međutim, Njemu se ne pripisuje moć da čini ono što je po Njegovoj suštini apsolutno suprotno kreaciji i samom činu Stvaranja, to jest: da se udvoji, uništi, postane telesan, ili da se menja. Iz tog razloga, odbacuje se mogućnost da bi ikada mogao da uzme antropomorfni oblik. Čim razgraničimo neograničeni potencijal i nemogućnost činjenja nečega što je u suprotnosti sa prirodom onoga koji čini, dolazimo do zaključka da drugo nije nemogućnost. Moguće činjenje uključuje zbir intencije u skladu sa prirodom onoga koji ih ispoljava. Svemogućnost, koja se ispoljava isključivo van Njegovih okvira, a ne u okviru Njega samoga, ili Njegove pojavnosti.

Zato kažemo:

Mesto (svaka tačka u prostoru) će te utešiti među ožalošćenima Siona i Jerusalima

המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים

(Amakom jenahem etem betoh š’ar aveilei Cijon v’Jerušalaim)

.

Pošto je tvorac svih materijalnih stvari, očigledno je da se On ne sastoji od materijalnog, te Ga nazivamo Čistim i Svetim, zato što predstavlja suprotnost svemu materijalnom. Kao tvorac svih stvari, takođe je i tvorac prostora i vremena, dakle On ne postoji u prostoru i vremenu, zato se On još zove i Mesto, na hebrejskom Makom (המקום). Prema misterijama, svet prostora i vremena Njegova je tvorevina i stoga Ga ne sadrži, ali ta dva jesu njegov izdanak. Ljudski um sposoban je da obrađuje samo fizičke pojmove i stoga mu je praktično nemoguće da predstavi bilo kakvo vanvremensko i vanprostorno postojanje (te ni biće). To je još jedan razlog zbog kojeg je Njegova suština nepojmljiva.

Za P.U.L.S.E / Dražen Pekušić

Sajt ARSmagine.com

TwitterGoogle+

Ostavite komentar

Vaša uneta email adresa neće biti javno vidljiva. Obavezna polja označena su *