Ulogujte se / Kreirajte profil

Smrt u životu Edgara A. Poa

Poe je smatran predstavnikom američkog romantizma, ali ironično, bio je popularniji u Evropi nego u Americi. Bio je naročito popularan u Francuskoj, umnogome zahvaljujući Bodlerovim prevodima Edgarovih dela na francuski jezik. Njegove misterije i mračna atmosfera u delima su ga učinile besmrtnim.

Ovaj neobični američki otuđenik od društva, često osuđivan i pogrešno tumačen, označen kao pijanac bez naročitog talenta, sada je jedno od najvećih imena ne samo američke, već i svetske književnosti. Njegov zaštitni znak, melanholija, koja mu je donela slavu, zapravo je uzrok i posledica njegove tragične sudbine. Možemo slobodno reći da on nikako nije mogao biti drugačiji. Naime, ovaj književni genije je od početka, pa sve do kraja svog života bio suočen sa gubicima, i to ne samo materijalnim gubicima, već vrlo često, sa smrću najbližih. Izgubivši roditelje u vrlo ranom stadijumu života, Po je trajno izgubio jedan deo detinjstva, života, ličnosti, a otvorio vrata jednom novom, podjednako uzbudljivom i zastrašujućem svetu. Svetu genijalnosti, slave i mržnje. Da li je odveć smelo reći da su bol i gubitak stvaraoci najveće umetnosti? Da li bismo bili svedoci besmrtnosti njegovih stihova, da je pesnik iskusio neki srećniji život? Gotovo je nemoguće zamisliti drugačijeg Poa, onog koji svoju lucidnost i smrt koja se oko njega širila kao kuga, nije pretočio u svoje najbolje dela. Smrt je i stvorila njegova remek dela: Anabel Li i Gavran. Smrt je dovela do fenomenalnih detektivskih priča u kojima mu do današnjeg dana niko nije ravan. Smrt ga je skrhala, ali ga je i uzdigla.

Izgubivši svoju prvu i jedinu veliku ljubav, Elmiru, zbog zadrtih načela njenog oca, Po je objavio svoju prvu zbirku, krčeći sebi put u svetu književnosti. Setne, ali još uvek mlade stihove tada posvetio je izgubljenoj ženi, a čini se da ih je Po uvek gubio. Ostao je uskraćen za ljubav žena, bila to ona majčinska ili romantična. Nedostatak pažnje stvorio je ambis unutar njegovog uma, zbog čega se suočavao sa oštrim kritikama i optužbama na račun svog mentalnog zdravlja. Kritika nije mogla da odluči da li su to dela genija ili poremećenog čoveka. Taman kad se činilo da će naći svoj mali mirni kutak, smrt bi ponovo zakucala na njegova ukleta vrata. Izgubivši suprugu, Virdžiniju, stres mu je slomio duh. Ponovo je pronašao Elmiru, obnovio svoju staru vezu, i verio je. Ali, jos jednom,smrt ga je sačekala.

Život je proveo uz početke. Tegleći svoju uzburkanu dušu, tako je i živeo-uzburkano. Decenijama su kritičari bili u dilemi da li je Gavran najviše dostignuće jednog pesnika, ili pak nebulozno pričanje labilne ličnosti. Danas je, međutim, izvesno – Edgar Alan Po je jedan od najvećih književnih umova ikada.

Za PULSE Nusreta Beranac

2 komentara na tekst Smrt u životu Edgara A. Poa

  1. …”Po je trajno izgubio jedan deo detinjstva, života, ličnosti”…

    Уз дужно поштовање, али, личност (нити део) се не може изгубити.
    Свако добро!

  2. Marina

    28/10/2014 at 17:52

    I uz sve dužno poštovanje, “Izgubivši roditelje u vrlo ranom stadijumu života… nije baš prikladana konstrukcija, jer život ipak nije na primer bolest, pa da ima rani i kasni stadijum.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *