Ulogujte se / Kreirajte profil

„Трагачи” – Џон Форд

Један од најпопуларнијих вестерна свих времена, „Трагачи” са Џоном Вејном у главној улози, заснован је на истинитој причу коју је редитељ Џон Форд Џон преточио у покретне слике и ремек дело америчког филма.

Tragaci-film

У недавно објављеној књизи „Трагачи: како је настала америчка легенда”, Глен Франкел (некадашњи репортер „Вашингтон поста” и добитник Пулицерове награде) пише да је комбинована чувена истинита прича о отмици деветогодишње Синтије Ен Паркер у руралном Тексасу 1863. са „легендом” – причом из филма из 1956.

У „Трагачима”, чија је радња смештена у 1868, Вејн је тумачио лик Итана Едвардса, ветерана грађанског рата чија је братаница отета у нападу Команча, који креће у петогодишњу потрагу за њом гоњен жељом за осветом, тугом и мржњом према Индијанцима.

Како пише критичар листа „Ентертејнмент викли” Крис Нешавејт, испоставља се да је истина фасцинантнија али и тужнија од мита.

tumblr_lq222lh8IY1qm7fcfo1_500

„Иако већина читалаца већ зна понешто о дешавањима иза кулиса, пре свега о Фордовој репутацији пијанца-тиранина и мукотрпном снимању у Долини споменика, Франкелов извештај о отмици Паркерове и потрази за њом, пружа узнемирујући и изузетно потресан увид у чувену причу са великог платна”, пише „Ентертејнмент викли”.

Када је Паркерова коначно нађена, она више није била девојчица које се њена породица сећала и коју је желела поново да види. Она је била права Команчи, жена ратника и мајка троје деце.

Њен повратак у друштво којем припада и тужан остатак живота различити су од краја из Фордовог филма где се девојка Деби (играла ју је Натали Вуд) враћа у окриље оних који је воле, док Вејнов Итан Едвардс гледа са стране. Зато не треба да чуди, пише критичар Нешавејт, што се Форд, редитељ класика „Поштанске кочије” и „Човека који је убио Либерти Валанса”, иначе мачомен нежног срца, одлучио за легенду уместо за чињенице.

После премијере, критичари су били једногласни у оцени да су „Трагачи” одличан филм. Хвалили су Фордово редитељско умеће, односе међу ликовима, а критиковали дијалоге и хумор.

Истицали су и квалитет елипсе, јер филм почиње сценом са вратима куће која су отворена према прерији (мотив пролаза између два света – дивљине и цивилизације), а завршава се сценом у којој је главни јунак сликан кроз врата куће која се затварају, чиме се истиче његова изолација од света.

the-searchers

Теоретичари су писали да су „Трагачи” важни за даљи развој кинематографије, што се показало тачним, јер је филм упамћен по начину на који је утицао на друге редитеље. А Џон Вејн се после премијере шалио да му је улога у овом филму једна од најдражих, што је понављао и касније, током каријере.

„Трагачи” се данас изучавају на филмским академијама у свету као један од најбољих вестерна свих времена.

И. А.

Politika online

Ја сам Џон Форд. Ја правим вестерне

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *