Ulogujte se / Kreirajte profil

Treasures of Heaven – The British Museum

Ova velika izložba prikazuje po prvi put neke od najvrednijih relikvija Srednjeg veka. Prikazano je preko 150 predmeta, sakupljenih iz više od 40 institucija, uključujući Vatikan, muzeje iz Evrope i SAD-a kao i najeminetniji eksponati iz sopstvene kolekcije Britanskog muzeja.

Kardinal Besarion i relikvija – Đentile Belini

Đentile Belini je koristio klasičnu trodimenzionalnu umetnost italijanske Renesanse da bi dočarao apstraktni stil vizantijskog umetničkog dela, u spomen jednog od velikih dana Venecije, kada je kardinal Besarion doneo mošti sa Istoka, posle pada Vizantije. Venecija je imala dugu tradicijuprikupljanja relikvija sa prostora celog Mediterana u cilju da ojača magiju i ugled svojih crkava.

Bista Svetog Bodima

Mošti su duhovna vrednost srednjevekovne Evrope, nešto što fizički povezuje vernike sa hrišćanskim mučenicima i svetiteljima pa i sa Hristosom. Posedovanje takvih relikvija znatno uvećava vrednost crkvi i opatija i privlači hodočasnike iz daleka. Raskoš ove zapanjujuće biste sveca, simbolizuje trenutak kada se svi u katedrali uzdižu za proslavu delova Svetoga tela i kostiju sveca.

Bista saputnika Svete Ursule

Nisu sve grobnice spektaki od zlata i dragulja. Ovaj fino izrezbareni i delikatno naslikani portret moguće je da prikazuje nekog od saputnika Svete Ursule koji su masovno mučeni u doba hodočašća Rimu. U prikazivanju saputnika Svete Ursule kao žive osobe umesto kao pozlaćenog sveca, ova skulptura poziva više na ličan i intiman odnos sa moštima.

Skulptura Čoveka skrhanog bolom

Srednjevekovna umetnost je počela sa prikazivanjem Hristosa kao udaljenog i distanciranog Boga, da bi, zatim, naglo počela da naglašava njegovu ljudsku inkarnaciju i prikazuje njegove zemaljske patnje i muke. Ovaj rad je raskošan ali i saosećajan i koristi plemenite metale da prikaže slomljenog čoveka. To pokazuje novu dubinu osećanja koja narasta unutar katedrala.

Relikvija ruke Svetog Đorđa

Republika Venecija je prednjačila u krađi moštiju, a neki od najozloglašenijih incidenata desili su se u toku Četvrtog krstaškog rata, kada je Vizantija ostala bez nekih od svojih svetinja i najcenjenijih relikvija. Venecija je time zgrtala boatstva a u opsedanju Vizantije prednjačio je Dužd Dandolo. Za relikviju ruke Svetog Đorđa rečeno je da se balago “vraća” da podupre uspon venecijanske republike.

Relikvijarni privezak

U Kanteberijskim bajkama Džefrija Čosera, kult relikvija je ismejan. Cinični oprostitelj je prodavao relikvije ne za dobrobit Crkve nego zarad sebe. Ovaj privezak osvetljava svet u kojem je jedan od načina da se postigne spasenje, nošenje relikvije na sebi kao zaštitne vradžbine.

Kutija od slonovače

Isklesana slonovača – koja je poticala od kljova slonova i morževa – dala je svoj doprinos u prikazivanju bogastva srednjevekovne Crkve, zajedno sa zlatom i srebrom, kristalima kamenja, obojenim mermerom i vitražima. Duh je proizilazio iz mnoštva čulnih lepota.

Žitije Svetog Katberta

Posthumne avanture Svetog Katberta divno ilustruju moć koje su mošti imale u Srednjem veku. Katbert je bio poštovani vođe monaške zajednice u Lindisfarmu, a tvrsilo se da je njegovo telo posle smrti ostalo neraspadnuto. Kada su Vikenzi napali Lindisfarm, monasi su uspeli da pobegnu sa moštima Svetog Katberta i taj beg se završio u Durhamu – gde je, u čast njegovih zemnih ostataka, podignuta jedna od najvećih evropskih katedrala.

Ubistvo Beketa

Slava kasne engleske srednjevekovne umetnosti zasnivala se i na umetnosti obrade alabastera. Ovaj zanat je cvetao u Midlendu, gde su umetnici otelotvorili moćne slike popularnih verskih predanja koje bi se , zatim, raznosile po celoj Evropi….primere toga mogu se videti U Ferari – Italija. Reformacija je zadržala mnogo toga od ovog gotske umetnosti obrade alabastera.

Ikona Čoveka skrhanog bolom

U složenoj prirodi ovog objekta može se videti duga istorija verovanja. Za slika u centru, optočenu hiljadama komadića dragog kamenja, veruje se da čini čuda, od kada je donešena iz Vizantije u Rim u 14. veku. Tamo je dobila novo drveno kućište a tokom dugog vremena srednjevekovne patine prerasla je u ovaj barokni objekat kakav možemo videti danas, osveštan vremenom i verovanjem.

Izložba je otvorena 23. juna u Londonu i trajaće do 9.oktobra 2011. godine.

Oficijelni sajt izložbe

Exhibition Reviews

za P.U.L.S.E pripremio  Boban Savković

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *