Време. Шта оно са нама чини и шта ми од њега чинимо

Ридигер Сафрански: ”Време. Шта оно са нама чини и шта ми од њега чинимо.”

Профилисани философ Ридигер Сафрански, рођен 1945, вишеструким је ловорикама овенчан и на више од 20 језика превођен. Између осталог, аутор је есеја о Гетеу, Шилеру, Шопенхауеру, Е.Т.А. Хофману, Ничеу, Хајдегеру, као и о базалним темама као што су романтика, зло и истина. Сафрански иде у ред реномираних public intellectual, који културно – социјалном дискурсу у Немачкој даје свој доминантни печат. Овога пута се он подухватио сложеног аналитичког задатка, да одговори на питање – шта је то време? Два цитата су, када је реч о времену, вазда радо при руци. Један потиче од Августина, који пише да се увек зна шта је време. Само када се неко упита шта је оно, онда се не може објаснити. Друго потиче од Хуга фон Хофманстала који је августиновски парадокс уткао у текст једне од протагонисткиња опере “Каваљер ружа” Рихарда Штрауса. “Чудесна ствар” каже.

Маршалин:

Када се животари, оно није ништа. Али онда, одједном, само се оно осећа.

Сафрански цитира оба топоса већ на првој страници своје књиге о времену. Можда управо због тога што општа места, као и у већини случајева, говоре истину. Време је заиста чудесна ствар или, боље речено, и није никаква ствар.

Zeit

Када га осећамо, односно ”фиксирамо”, онда смо већ учинили нешто погрешно. Онда се досађујемо, јер нам недостају догађаји који чине време пролазним. И часовници  не ”мере” време, већ производе догађаје, као што је механичко откуцавање, или у дигиталној варијанти, смену цифара. То што ми време осећамо, лежи у основи у нама. Сафрански, Хајдегеров биограф, то формулише у духу Хајдегеровог капиталног дела „Sein und Zeit“:  ”ми сами време чинимо временом у структури бриге” или, мање хајдегеровски формулисано: ми смо најчешће упослени будућношћу, оним што ”још није”. Време подстиче у нама интенционалну напетост, вели Сафрански.

Али када је време у нама самима, тада свако од нас живи ”своје време”. Биологија познаје заиста ”унутарњи часовник”, који наш дневни ритам извесно време држи независним од спољашњих утицаја. Сходно теорији релативности имају и ствари/предмети ”своје време”, уколико се различитом брзином крећу. И у нашем опажању се догађају зачуђујући феномени. Тако наша свест реагује са извесним задоцњењем на утиске. Оно што ми савременошћу зовемо креће се у опажајном распону од три секунде.

Сафрански се приближава времену кроз такозване ”временске феномене”, односно друштвене последице времена. На пример, истовремено опажање догађаја широм света, који, вели аутор, надрастају наше могућности, јер надилазе наш локални радијус деловања и истовременост збивања, хомогенизује простор нашег доживљаја, као и то што мноштво догађања ствара, на крају, осећај досаде.

Једна даља ”тема-времена” је финансијско-кредитна привреда и спекулација на берзи. ”Будућност је већ сада употребљена и прокоцкана”, пише Сафрански, као што је то случај код ”задужења државе и еколошких катастрофа”. Опште убрзање води, парадоксално, на сужење на данас, уместо бриге за сутра.

Време ”делује”, иако није актер. Оно је медијум кроз који се све ствари збивају, али не и снага коју оно чини.

Сафрански нуди читав ватромет идеја о времену, цитата и парафраза у коме дефилује читав кабинет мислилаца и књижевника, дијахроно, унакрст, све до проблематичне садашњости, у десет поглавља. Позиције експерта за дубоке димензије, Хајдегера, и прерано умрлог Улриха Бека, Шопенхауера, Томаса Мана, Паскала, Кјекегарда, Бекета (Владимир и Естрагон), да споменемо само неке из те фасцинирајуће поворке у лавиринту егзегетике појма времена у бесконачности. Драгоцени есеј o conditio humana који са једне стране нуди импозантну панораму овог загонетног појма, а са друге нас подстиче, кроз дијалектичку напетост између пролазности и постојаности, да не допустимо времену да оно нешто од нас чини, већ ми од њега.

За П.У.Л.С.Е Зоран Андрић

Tekstovi o nauci na portalu P.U.L.S.E

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

1 Komentar
Najstariji
Najnoviji Najpopularniji
Inline Feedbacks
View all comments
zorica
zorica
7 years ago

MMM da,teme koje zahtevaju Biti u opsesivnom stanju VANVREMENSKOG