Распад рокенрола
Било је дирљиво пре неко вече на прослави шест деценија рођења вињака. Свирала је „Рибља чорба”, махом оне ствари због које су дивизије ЈНА остајале без залиха крви и југословенске верзије коњака. Али не због тога што су регрути пуцали једни у друге, већ због самоповређивања. Секли су вене слушајући „Два динара дуже”, цвилећи због девојака које су се спанђале с неким другим типовима, које су претварале у волове. Многи су се те вечери сетили свог тинејџерског доба, када су се због Боре поистовећивали с том племенитом животињом. Мислим на вола, наравно. Војници који нису секли вене, наливали су се вињаком, па је борбена готовост директно зависила од емотивног стања дугокосог Чачанина.
На силним округлим столовима, посвећеним још једном рођендану, стогодишњици оснивања Југославије, армија интелектуалаца се у академским расправама махом сложила како је то био историјски промашај, али би се у бити могло констатовати да су се творци велике земље понашали као гости док су слушали Бору. Превише су попили.
Ако се Чачанин активирао због своје омиљене ватрене воде, зашто је Горан Бреговић ових дана окупирао све значајне медије као да га је запосео дух Александра Вучића? Брега промовише свој велики концерт у Београду, а како је, као Марксов следбеник, одавно схватио да је правило капитала да се сели у привредне гране с већом профитном стопом, одрекао се пастирског рока и створио жанр урнебесног фолка, упакованог у циганску трубачку магију, као музичку папазјанију која је опчинила светску мејнстрим критику и публику. Фронтмен „Бијелог дугмета”, Југословенчина првог степена, за разлику од Боре, који је мутирао у Србенду, као да је желео да изнервира све мрзитеље југословенског пројекта, па се присетио да је, као војник у Нишу, лечио тугу на себи својствен начин.
Купио је новог „јагуара” и паркирао га испред касарне. Уместо да прошета кроз град Ниш, како је иначе назвао једну од својих најлепших балада, он се кроз престоницу јужне пруге возио у лимузини. Шта се друго могло и очекивати од Јосипа Броза југословенског рокенрола?
И коначно, трећи члан великог тријумвирата југорока, аутистични мистик Џони Штулић, коме се баш фућка за нацију, држављанство и крвну групу, те је изабрао да живи у егзилу, задња пошта Холандија, где преводи старогрчке епове, изненада је оплео по Радету Шербеџији. Потом се вратио у самоизолацију у коју је отишао као добровољац, одмах пошто је Југославија умрла. Остао је доследан својој пароли: „Не судјелујем.”
Само је наизглед чудно да су се тројица фронтмена мегабендова огласила у време обележавања „века Југославије”. Брега, Бора и Џони су катарзично појаснили оно што се, зачудо, није појавило у анализама историчара и архитеката светлије будућности расцепканих држава. Зашто је, распадом Југославије, умро и рокенрол? Као да је тај културолошки процес наше пропасти својом смрћу 1994. године објавио Милан Младеновић, шеф култне ЕКВ.
Када би БИА и војна обавештајна ангажовали све ресурсе, тешко да би пронашли макар један бенд који свирком у гаражи или у подруму наговештава реинкарнацију „Бијелог дугмета”, „Рибље чорбе” или „Азре”. Зашто нема деце која умеју да напишу велику рокенрол песму и угрозе музички апсолутизам народњака? Тајна великог праска југословенског рокенрола је само у једној, тако баналној ствари: Бора, Горан и Џони компоновали су песме које су класика. Свирају их деца на гитари, свирају их и симфонијски оркестри. Зато сваки од њих тројице заслужује „Андрићеву награду” јер су њиховом појавом на црвеним пољима изникла – деца цвећа.
Тиме су стекли огроман утицај на такозвана емотивна и друштвена кретања. Ако су незаборавним баладама мушкарце претварали у стрине, сводећи их заправо на своју суштину, они су, истовремено, субверзивним текстовима нокаутирали посттитовски естаблишмент, будећи цунами новог таласа, андерграунд бендове који су својом ангажованом свирком наговештавали коначни расплет. Показало се да су били пророци. Неки од њих су постали власници корпорација или су ушли у орбиту високе политике, попут „идола” Срђана Шапера и Небојше Крстића. Неки су на гробљима.
Нису ли због Боре заседале борачке организације јер, забога, како да за идеале гину будале? Бора је настављао даље, одбијајући да постане члан мафије, алудирајући јасно на црвену. Показало се да и остале партијске књижице имају исту боју. Ваљда зато што их је штанцовала штампарија Јовице Станишића. Узгред, радила је у три смене.
Показало се да су силни рокери постали прегласни за постјугословенски период. Нису схватили да треба да баце електричне гитаре низ реку, отворе музички студио и започну масовну производњу певаљки, стварајући идеолошки поредак силиконског неолиберализма, као последњу фазу културолошког и музичког правца који симболизује пљачкашку транзицију европског истока.
Новорођеној политичкој и друштвеној елити није потребан чак ни Бајага, као први гитариста који је једнострано прогласио независност уз помоћ инструктора, отцепљујући се од „Рибље чорбе”, уз договор с Бором о мирном разграничењу.
Џони, дакле, преводи Хомера и сања да ће ипак заиграти за Звезду. Бора тражи свој пут у друштвеном метежу. Кокетирао је с национализмом, потом је његова лутка заувек постао и остао Војислав Коштуница, али лутајући кроз епохе, Бора се од седокосог мудраца претварао у ружичастог кловна. Заправо се све време вртео у круг, чекајући на Анђела, који никад неће доћи. Дакле, неће нам скинути паучину с очију. Нису ли, уосталом, велики редови за операцију катаракте?
Једини који ће се цинично насмејати док се поклања публици биће Горан Бреговић. Он је једини који ће с правом изјавити оно што је одувек мислио: и после Тита – Тито!
Аутор: Александар Апостоловски