(О шестом издању филмског фестивала „Киненова“ у Скопљу одржан од 27 – 31 октобра)
“Киненова” је једини фестивал на овим просторима који је посвећен оним који се најентузијастички баве филмом – дебитантима. Ова његова специфичност подразумева много посвећености, љубави и луцидности када је реч о филмаџијама, углавном младима, већином њих са првим фестивалским искуством. С тим што што смо присуствовали његовом шестом издању можемо слободно да констатујемо и почетак зрелости једног фестивала који је утемељен управо на том ентузијазму. Шесто издање фестивала је под насловом “ФилМтрирање”, једна врло чудна кованица која нас исто води ка чудним и необичним главним програмом праћеним осталим секцијама као што је сјајна секција кратког филма, пропратних секција најновијих македонских филмских остварења, као и филмовима са фокусом на одређену земљу, овог пута на Француску и на Ирску.
Програмски селектор овог фестивала Игор Анђелков је направио интересантну селекцију коју сачињавају осам филмова: “Све док могу да ходам (Бановић Страхиња)” Стефана Арсенијевића, “Аматери” Ивоне Сикержињске, “Андромеда” Море Раче, “Главна страна реке” Антоније Килијан, “Сунченце залази” Стефана Красића, “Почетак” Дее Кулумбегашвили, “Последње купање” Дејвида Боневила и “Паре” Сиада Етемада. На самом отварању фестивала доделене су биле награде за особни допринос филму велимом македонском филмском и позоришном глумцу Мети Јовановском, и постхумно глумцима Сабини Ајрула Този и Љупчу Тодоровском Упи, који је био део овог фестивала све до његове смрти. Фестивал је отворио филм Стефана Арсенијевића, док су се на програму фестивала нашли и кратки филмови Јована Саркањца, Јована Димова и Илије Ђеоргиева, Тање Балаћ, номиноване за Оскар Тамаре Котевске, Саше Станишића, Тее Беговске и Иванке Апостолове Башкар, Сашка Потера Мицевског, Илча Царовског и Петра Џурвског. Наравно, нису изостале и филмске радионице и панел дискусије које су ове године били вођени од стране македонског редитеља Јанија Бојаџија и глумца Мета Јовановског. Када смо код македонских филмаџија, треба поменути да су гледаоци имали прилику да изван главног програма погледају и два македонска филма “Ругање са Христосом” Јанија Бојаџија и “Амок” младог редитеља Вардана Тозије. Посебан куриозитет на овом фестивалу је био документарни филм Александра Нанауа “Колектив” о ужасном пожару у диску “Колектив” у Букурешту, филм који је био номиниран за овогодишњег Оскара у две категорије.
Приметно је да на овом фестивалу има доста публике. Опуштена атмосфера, комуникативност коју заговарају разговори после филмских пројекција су допринели да се гледаоци осећају релевантним уметницима, да се отварају питања и проблеми који су били круцијални за време стварања филмова, да та продуктивност дебате постане на неки начин и инспиративна и уметницима, а и публици да је има у што већем броју. Фестивал “Киненова” поред награда за животно дело, додељује и награде за најбољи филм, најбољу режију, најбољи сценарио и најбољег глумца, док се у секцији кратког филма додељује награда за најбољи македонски и најбољи страни филм.
Када погледамо невелику, али значајну архиву овог фестивала драго нам је да констатујемо да овом ентузијастичном фестивалу пружају руку и велика имена европског филма као што је Кжиштоф Зануси који је био председник жирија 2020. године, док су се као лауреати за животно дело појавили и недавно преминула Мира Фурлан и чувене српске глумице Бранка Катић и Аница Добра. Овогодишњи жири сачињавају бугарски редитељ Петар Валчанов, филмска критичарка Зане Баалчус и директор кинотеке Владо Ангелов и њихове одлуке за овогодишње награде Киненове су биле следеће: Апсолутни победник најстаријег филмског фестивала на свету у Карловим Варима “Бановић Страхиња или Све док могу да ходам” је добио награду за најбољу режију која је отишла у руке талентованог редитеља Стефана Арсенијевића, са образложењем да је ова награда додељена због “маестралног приступа при изношења на видело једне врло савремене теме о емигрантима са ликовима који покушавају да нађу бољи живот и сигурност у врло неизвесним околностима.” Филм “Аматери” Ивоне Сикрержињске је добио специјалну награду жирија због “вештог приступа у раду са глумачком екипом у причи о људима са посебним потребама у креативној средини.” Новоустановљена награда “Упа” за најбољу глумачку креацију је припала глумици Мелике Форутан за улогу у филму “Паре” редитеља Сијамака Етемада због “снажне и незаборавне изведбе у улози мајке која пролази кроз трансформативно искуство у потрази за својим изгубљеним сином.” Највећу награду, Гран при овог фестивала је жири доделио филму “Друга страна реке” Антонија Килијана и по други пут у шестогодишњем постојању овог фестивала ову главну награду односи документарни филм због “снажне приче вођене са стране женског лика који покушава да промени традиционално друштво пратећи своја веровања и поред протуречности и тешкоћа. Филм демонстрира обећавајући снажан глас филмског редитеља, спремног да се справи са тешким темама у врло изазовним условима.”
“Киненова” је фестивал на коме долазите не само као гледалац, већ и као учесник. Оно што импонује је високи артизам главног програма, али и аналитика понирања у оно што значи Одисеја младог филмског ентузијасте да стигне до својег места под звездама. Већ шесто издање може да се похвали са добрим бројем фестивалских спонзора што још једном говори за то да се овај фестивал укорењује врло дубоко у мапу европских филмских фестивала, а да његове награде постају прижељкиване и цењене.
за П.У.Л.С: Сашо Огненовски