Deset upozorenja Noama Čomskog
Живела су на једном месту два брата – један је био глув, а други слеп.
И неко им је донео недопечен хлеб и рекао: „Примите, мили, хлеб и сир.“
Браћа су почела да ручају и слеп упита: „Хлеб је ту, а где је сир?“
А глуви брат му одговара: „О чему причаш?
Дали су нам само хлеб, а никакав сир нису ни помиљали.“
Слепац се наљутио:„Својим ушима сам чуо да је било речено: примите хлеб и сир.
Зашто си га сакрио од мене?“
И од тада се између браће родило непријатељство због непостојећег сира.
А шта се ту још може рећи?
Слепац је онај ко без размишљања верује свакој речи и зато се брзо може довести до гнева.
А глув је онај ко без размишљања прима сваку радњу…Javnost treba podsticati u prihvatanju prosečnosti. Potrebno je ubediti ljude da je poželjno biti glup, vulgaran i neuk.
.
UPOTREBA NEVAŽNOG
Pažnju javnosti preusmeravati sa važnih problema na nevažne. Prezaposliti javnost poplavom nebitnih informacija, da ljudi ne bi razmišljali i stekli osnovna saznanja u razumevanju sveta.
.
STVARANJE PROBLEMA
Ta metoda se naziva i „problem-reagovanje-rešenje“. Treba stvoriti problem, da bi deo javnosti reagovao na njega. Na primer: izazvati i prenositi nasilje sa namerom, da javnost lakše prihvati ograničavanje slobode, ekonomsku krizu, ili da bi se opravdalo rušenje socijalne države.
.
LOŠE NA KAŠIČICU
Da bi javnost pristala na neku neprihvatljivu meru, uvoditi je postepeno, „na kašičicu“, mesecima i godinama. Promene, koje bi mogle da izazovu otpor, ako bi bile izvedene naglo i u kratkom vremenskom roku, biće sprovedene politikom malih koraka. Svet se tako vremenom menja, a da to ne budi svest o promenama.
.
RAZBLAŽAVANJE NEPOPULARNOG
Još jedan način za pripremanje javnosti na nepopularne promene je, da ih se najavljuje mnogo ranije, unapred. Ljudi tako ne osete odjednom svu težinu promena, jer se prethodno privikavaju na samu ideju o promeni. Sem toga i „zajednička nada u bolju budućnost“ olakšava njihov prihvat.
.
DEČJI JEZIK ZA ODRASLE
Kada se odraslima obraćamo kao kad se govori deci, postižemo dva korisna učinka: javnost potiskuje svoju kritičku svest i poruka ima snažnije dejstvo na ljude. Taj sugestivni mehanizam u velikoj meri se koristi i prilikom reklamiranja.
.
KRATKI SPOJ EMOCIJA
Zloupotreba emocija je klasična tehnika, koja se koristi u izazivanju kratkog spoja, prilikom razumnog prosuđivanja. Kritičku svest zamenjuju emotivni impulsi (bes, strah, itd.) Upotreba emotivnog registra omogućava pristup nesvesnom, pa je kasnije moguće na tom nivou sprovesti ideje, želje, brige, bojazni ili prinudu, ili pak izazvati određena ponašanja.
.
NEZNANJE ZA SIROMAŠNE
Siromašnijim slojevima treba onemogućiti pristup mehanizmima razumevanja manipulacije njihovim pristankom. Kvalitet obrazovanja nižih društvenih slojeva treba da bude što slabiji ili ispod proseka, da bi ponor između obrazovanja viših i nižih slojeva ostao nepremostiv.
.
VELIČANJE GLUPOSTI
Javnost treba podsticati u prihvatanju prosečnosti. Potrebno je ubediti ljude da je (in, u modi), poželjno biti glup, vulgaran i neuk. Istovremeno treba izazivati otpor prema kulturi i nauci.
.
USAĐIVANJE KRIVICE
Treba ubediti svakog pojedinca da je samo i isključivo on odgovoran za sopstvenu nesreću, usled oskudnog znanja, ograničenih sposobnosti, ili nedovoljnog truda. Tako nesiguran i potcenjen pojedinac, opterećen osećajem krivice, odustaće od traženja pravih uzroka svog položaja i pobune protiv ekonomskog sistema.
.
ZLOUPOTREBA ZNANJA
Brz razvoj nauke u poslednjih 50 godina stvara rastuću provaliju između znanja javnosti i onih koji ga poseduju i koriste, vladajuće elite. „Sistem“, zaslugom biologije, neurobiologije i praktične psihologije, ima pristup naprednom znanju o čoveku i na fizičkom i na psihičkom planu.up naprednom znanju o čoveku i na fizičkom i na psihičkom planu.
.
REVOLUCIJA u tri tačke
1.Ustati
2.Ugasiti televiziju
3.Ne učestvovati u daljoj reprodukciji sveta i sebe samih na bazi razuma i novca.
Ali ljudi će nastaviti da sede ispred monitora svog kompjutera i žive u skladu sa prvim upozorenjem Noama Čomskog.
Zašto?Zato što su obučeni da za poslušnost i pokornost dobiju nagradu,a kasnije ,kad odrastu,platu.
Pravo na komforan život i uživanje u materujalnim dobrima koje su,razume se,pošteno stekli,jeste ono
od čega je skovan njihov identitet i integritet.Posebno onaj nacionalni.Uz crkvu preko puta mesare ili supermarketa i kafića,mašina za re/produkciju pasivnosti može funkcionisati kao podmazana.
Zašto da se odriču nečeg koliko-toliko čvrtog i izvesnog zarad nečeg što tek treba da dođe?
U stvari, ovo pitanje se gotovo nikada ne postavlja.
još jedna tačka daleke nam Tradicije: Probuditi se!