Đorđe Kadijević – Miloš Obrenović je sasuo u lice Marašliji Ali Paši: “Ne zavaravaj se da u Srbiji nema više Crnog Đorđa, puna ih je Srbija, sve crnji od crnjega“. To jeste istina i jedan će se ponovo javiti, takvih ima sigurno, crnji od crnjeg, pa bilo to za pedeset ili sto godina, ali desiće se promene, kaže u velikom intervjuu za Nova.rs legendarni autor serije “Vuk Karadžić”, tv filmova “Karađorđeva smrt”, “Sveto mesto”, “Leptirica”…
Poplava površnosti, neznanja i intelektualnih falsifikata u stranu je sklonila misleće ljude istinskih kapaciteta koji se, gotovo u anonimnosti, čude onome čemu svedoče a neki se polako predaju i dižu ruke od svega. Slavni filmski reditelj, istoričar umetnosti i nekadašnji likovni kritičar NIN-a Đorđe Kadijević je jedan od njih. S tom razlikom, što se on čudi, ali se nije predao.
Duboko u devetoj deceniji života, sa ogromnim nataloženim znanjem i iskustvom, Kadijević fascinantnom lucidnošću promišlja svet oko sebe i svaki razgovor sa ovim čovekom je istinski praznik. I ovaj je bio “crveno slovo“, izazivajući nepatvorenu radost što među nama još uvek postoje ovakvi ljudi. Da vidimo, iz njegove perspektive, u kakvom to svetu živimo i kakvom vremenu svedočimo, iako Kadijević rezignirano kaže kako ga u životnom zenitu mori skepsa i da ispada kako o svetu za koji je mislio da ga skoro do kraja poznaje, ne zna ništa?
– Reč je o globalnoj krizi istorijskog procesa kome smo svedoci. Poznata je stvar da se istorijska zbivanja u pogledu njihove produktivnostI i destrukcije događaju talasasto, kao što se događa bioritam živih organizama. To nije kontinuirana linija ni uspona ni padova, već jedno valjanje zbivanja. Ima trenutaka kada se taj opšti kontekst, civilizacijski, društveni, politički, moralni itd. nalazi u izvesnom usponu i onda se događaju ta zlatna vremena koja, na žalost, nisu osobito dugačka. Onda obavezno nailazi regresija, period opadanja, srozavanja i gubitaka i nazadovanja na ono što je postignuto, pa ko šta doživi. Što se tiče našeg naraštaja koji živi od druge polovine dvadesetog veka pa do danas, mi se nalazimo u silaznoj putanji za koju plaćamo ceh. Svedočimo jednoj očiglednoj regresiji u globalnim razmerama u svim oblastima života, počev od onog najupadljivijeg a to je taj život koji vode političari, to jest oni koji vode državne strategije u skladu sa moćnim kapitalističkim sistemom koji sve određuje.
Sa druge strane, ne vidimo sopstvenu nemoć da bilo šta promenimo, imajući iluzije – sasvim suprotne od stvarnosti – da nam je sve potaman. To je najveći blef kapitalističkog društvenog sistema po kome se on razlikuje od robovlasničkog perioda. U antičko vreme rob je znao da je rob i mogao je da bude rob doživotno ili da izdejstvuje da bude oslobođen. Mogao je i da otkupi slobodu za razliku od nas koji smo danas robovi planetarnog kapitalističkog sistema u kome nismo svesni svoga ropstva.
Imamo iluziju slobode?
– Imamo pogrešnu sliku i o svetu i o sebi samima u njemu. Mi zapravo stalno pričamo o nekoj demokratiji, o ovome ili onome, što bi bilo ravno ostvarenju nekih utopija o kojima ne vredi govoriti u ozbiljnom tonu. Reč je o jednoj samoobmani i iluziji u koju nas je gurnuo neokapitalizam.
Mnogi su skloni da kažu kako je on jedno od većih zala koje je snašlo ljudski rod?
– Da ne budem toliko oštar, ali moram reći da sam indigniran činjenicom kako više od 90 odsto čovečanstva živi u sistemu koji je modelovan na način da ljudi u njemu prenebregavaju one najgore stvari kao što je teška sirotinja, naročito ona koja je udaljena od civilizacijskih centara. Ljudi u Africi ili Latinskoj Americi žive u situaciji koja je nedostojna pomena jer je bruka vremena. Nedopustivo je da ima gladnih, nemoćnih, da ima smrti i od gladi u vreme kad se u svetu, koji kontroliše visoki kapitalizam, bacaju hiljade i hiljade tona hrane dnevno. Ti paradoksi koji proizilaze iz unutarnje strukture kapitalističkog sistema, iz njegove samorođene apsurdnosti, odražavaju se na našu svest i mi postajemo potpuno otupeli. Danas imamo alternativu da se ne povinujemo tradicionalnom pojmu više sile. Boga nema, mi živimo u svetu koji je duboko ateistički, bez obzira što ima bogomoljaca.
Oprostite, ali boga ima. Zar kapital nije proglašen za vrhovno božanstvo?
– Mislim, u izvornom teološkom smislu. Pokušavam samo da dočaram kako stvari stoje, inače reći da nema boga jednako je glupo kao i reći da ga ima. Otkud mi znamo? Pravi odgovor je da mi ne znamo da li ga ima ili nema. U svakom slučaju, taj autoritet religijske norme moralnosti, načina života potpuno je suspendovan i sada živimo u društvu slobodne preduzimljivosti u kome se najviše ceni profit. Na taj način se otupljuju sve moralne kategorije društva i života. Sve je nominalno, sve je jedna farsa iza koje se krije duboko ukorenjena nepravednost. Postoji ono što dobro znamo iz literature kao što je marksistička ili utopijska, a to je sistem uzimanja viška vrednosti od ljudi koji rade i koji je sada tako rafiniran da oni to i ne primećuju. Ili se, pak, mire sa tim do te mere da im ceo spektakl života izgleda normalan. A on je, u stvari, najveća farsa koja se ikada desila u istoriji. Situacija je objektivno gora nego nego što je bio feudalizam ili robovlasničko vreme. Imate čoveka koji je rob a da toga nije svestan.
Na koji način nam se sve to obija o glavu?
– To izbacuje iz stabilnosti ne samo politički, nego i društveni život uopšte. Na delu je relativizacija svega ovoga što je bio kodeks prethodnih društava a pitanje moralne odgovornosti – koju je, na neki način, u prošlosti sintetisala religijska svest – ostalo je bez osnove. Drugi kodeks pravednosti, plemenitosti i uzvišenosti nije postavljen.
Pominjete falsifikatorski tip odgovornosti političara. O čemu se radi?
– U takvom sistemu koji sam pokušao da opišem sasvim je normalna pojava da se događa jedna simulacija demokratizma, moralnosti i pravednosti i na taj način se gubi suštinska moralna osnova i sistemi vrednosti.
To je ono što sami političari kažu: nema danas ljubavi, ima samo interesa. To je jedna žalosna sintagma koja govori o tome da je u čoveku umrlo ono najvažnije i najsvetije što čovek ima, što je forsiralo hrišćanstvo i što je u antičko vreme bilo na potrebnoj visini, a kasnije bilo povezano sa religijom. Danas imate prevlađujući amaterizam u kome dominira potpuna ravnodušnost prema takvim stvarima. Događaju se, primera radi, prave katastrofe i užasne nesreće, poput ove naše balkanske i nikome ništa. Da ne idemo dalje, uzmite samo primer rušenja Jugoslavije. To je jedan zločin svetskih dimenzija koji je već zaboravljen i još uvek se insistira na njemu kao da nismo dovoljno razbijeni. A to se desilo i u Severnoj Africi. Gde je danas Alžir, gde je Sirija, gde su te zone koje su postale pakao za svet jednog energičnog interesa koji je dopustio rušenje samog fundamenta takvih zajednica kojih danas više nema? Danas to više niko ne oseća kao dramu.
Uli ne želi da je vidi?
– Ima i toga. Gledao sam neku zagrebačku televiziju i tamo jedan reporter pita mladića na ulici da li je čuo za Jasenovac. Ovaj kaže, jesam, čuo sam. Šta to za tebe znači? On kaže ne znači ništa. Znači ti ne znaš šta se tamo desilo? Ne, ne znam šta se tamo desili niti me interesuje. Užas.
Koliko je pogubna ta indiferentnost?
– Ona postaje dominantna, taj osećaj pelcovanja na sve zlo ovoga sveta koje se prepušta vremenu koje je kao lek za sve. Još nisu kažnjeni ni svi zločinci iz Drugog svetskog rata a već su stasali novi Danas Nemci slobodno prolaze kroz Kragujevac a njihovi preci su tamo ubili sedam hiljada ljudi nizašta. To je taj gubitak morlanosti, njeno potiranje u memoriji. To znači da popušta jedan centralni osećaj odgovornosti kod savremenog čoveka.
Kad smo kod toga, ne čini li se da je taj pakao zaborava programiran, on nije došao sam od sebe?
– Da, sigurno i to programiranje je sredstvo manipulacije.
Koji je rasplet? Vi ga vidite u vaskrsu levice i tvrdnji da Če Gevara još nije mrtav
– Iluzija o tome da je leva opcija u savremenom svetu zauvek propala sa rušenjem Sovjetskog saveza ili sa pobedom desnice i kapitalizma je zabluda. Raspad takvih zajednica kao što su bile Titova Jugoslavija, Rusija Staljina ili Gorbačova pa i transfrmacija Kine – koja još uvek ima komunističku partiju na čelu, ali je ušla u neku vrstu sistemskog kapitalizma – zavarava ljude i oni misle da se levica nikad neće oporaviti. Ne, ona će se itekako oporaviti, možda kad nas više ne bude i kada dođu novi naraštaji koji će morati da pomisle na ono isto na šta su mislili protagonisti velikih revolucija sa početka 20. veka. Moraće opet da se izvrši radikalna reforma u načinu života, mišljenja, struktuiranja odnosa vlasti i institucija, dakle da se stvori jedan bolji svet. To se nekad radilo na način koji je podrazumevao i krvave gaće. Poslednja revolucija koju smo doživeli, a koja nije bila krvava bila je ona iz 1968. na čelu sa Markuzeom i ona je htela da izvrši duhovnu transformaciju sveta sa platonovskom idejom davanja vlasti u ruke odgovornih i sposobnih ljudi koji neće upotrebljavati silu i koji će znati da postave moralnost odnosa vlasti i onih kojima se vlada. Ta revolucija je bila poslednja koju smo preživeli, ali ona nije kraj procesa koji je privremeno pritajen. Levica će se oporaviti.