Duša i istina: Kratke beleške o Dostojevskom
Pravi òvoj misli je duša… (Alda Merini)
Nakon aktivnog učešća na političkim sesijama, predavanjima i javnim nastupima sa krugom petraševaca, u želji da ukaže na poredak nepravičnosti, bede i sveopšte anarhije ruskog duha krajem 19. veka, Fjodor M. Dostojevski biva uhapšen. Poslednji sastanak Propagandnog društva, neposredno pre hapšenja, imali su krajem aprila 1849. godine. Sa ostalim prijateljima Dostojevski je postao zatočenik Petropavlovske tvrđave. U samici je provodio noći, tokom dana je pred sudijama davao iskaze. U novembru iste godine završena je istraga i pročitana presuda – smrtna kazna streljanjem. Car je ipak odlučio da revolucionare pomiluje, ali je naredio da se odluka saopšti tek kada osuđenici budu pred streljačkim vodom.
Krajem decembra 1849. godine na Semjonovskom trgu okupljena gomila čeka pogubljenje. Hladnoća je nesnosna, sve je pod snegom. Oskudno odevene zatvorenike stražari izvode iz kočija i stavljaju pred streljački vod. Dostojevski je sa neprestanom mišlju o vrednosti života. Pred očima mu sija svetlost života, premda mu je povez oko očiju. Za njega presudna misao, koju će literarno obraditi u još nenapisanim romanima, naime da je život važniji od svake muke i svake patnje iskri pred senkom smrti. U poslednjem trenutku streljanje se obustavlja. Dostojevski je živ, čeka ga progonstvo u Sibir. Odmah nakon povratka u samicu piše bratu Mihajlu: „Brate! Nisam obeshrabren i nisam klonuo duhom. Život je svugde život, život je u nama, a ne izvan nas. Pored mene će biti ljudi, i biti čovek među ljudima i ostati čovek zauvek bilo u kakvim nevoljama, ne biti obeshrabren i ne podleći – u tome je život, u tome je njegov zadatak. Ja sam to shvatio. Ta ideja je ušla u moje meso i moju krv.“
Motiv života u nutrini, prisutan u gotovo svim njegovim romanima, istaknut je posebno u petoknjižju. Raskoljnikov, kao i Mitja, bira život uprkos svim mukama i padovima. Biti živ, to je najveći dar. Ali šta se događa sa istinom? Može li čovek da dospe do konačne istine posredstvom spoznaje percipirane stvarnosti uz iskustvo činjenice da je samo živ? Ovo pitanje posledično iskrsava u većini tekstova koje piše Dostojevski. Posredi je sukob između, da parafraziram Lava Šestova, spekulativnog i biblijskog mišljenja. Taj rascep izazito je problematizovan u Braći Karamazovima, između likova braće Aljoše i Ivana. Jedan je misionar, anđeo na zemlji, prepun blagosti čiji je put istine – prosvetljenje kroz Hrista. Drugi je vizionar, duhovni lutalica, prepun je nemira, moralnih nedoumica, opterećen razmišljanjem o ovozemaljskim stvarima. Ivan se ne miri sa nametnutom istinom stvarnosti, negira je, premda se grčevito drži njenog obličja. Aljoša je, pak, u blagosti pomiren sa svetom jer je njegovo aktivno načelo duhovne prirode. Duhovnim putem vodi se, navedimo još jedan primer, Makar Dolgoruki u Mladiću. Predan je lutalaštvu i svestan je svojih slabosti. Njegova istina je pomirenje. On se predaju misionarstvu, narodnoj sentimentalnosti i posećuje manastire, ali je svestan da ne bi izdržao asketski život. Tako smiren uočava istinu do koje dolazi jedino duhovnim krajolikom.
Istina (ἀλήθεια) je, u filozofskoj tradiciji, raz-otkrivenost. U oskudici (Lebensnot) iskrsava susret sa skrivenim, dakle neistinitim. Taj susret nije prolazan, nego odlučujući podsticaj, da parafraziram Martina Hajdegera, za raz-otkrivanjem prikrivene suštine. Kako razgrnuti mračninu i otvoriti se ka istini? Može li se, dakle, razumom otkriti istina? Nikolaj Berđajev odgovara da ne može, jer u tom slučaju nedostaje duhovni horizont. Istina se vidi kroz duh, pa „ne samo razum, nego ni um ne bi mogao otkriti mogućnost saznanja istine“, budući da se istina spoznaje posredstvom duha. U tom smislu „autentična egzistencijalna filozofija je filozofija duha“. Čovek nije jednoličan u nastojanjima. U njemu je neprestana oluja koja se bez duhovnog pokrića nikada ne smiruje. Borbu vode dva principa; jedan je tvrdoglavo otpadništvo, drugi je izgaranje u potrazi za smislom. U sudaru tih puteva događa se nemir i nemogućnost podnošenja života. Čovek je u jednom trenutku mrzovoljni putnik na intelektualnom putu, željan smisla, otvoren za razne mogućnosti života, pritom žalosno matematički proračunat. U drugom slučaju on je narodna skitnica koja pustinjski traga i putuje bez potrage za bilo kakvim smislom, željan jedino otvorenog neba u tišini nedodirnute božanstvenosti. Tako nepotpun on traga za matematički čistom istinom koja zahteva formule i preciznost, ali sa takvom istinom nikada ne zahvata duhovni proplamsaj koji u njemu neprestano tinja. Čovek, dakle, formulisanjem svoje okoline i svog života, postaje buntovnik protiv sebe samog. Egzistencija nema definiciju, jer svaka egzistira kroz nerešivu zagonetku. Pred nama je neprobojan zid strepnje, „glas vapijućeg u pustinji“. Pali čovek, sav u trzaju egzistencijalnog paradoksa, ima zadatak – tragom Avramove žrtve – da pojmi iskonsku suprotnost između otkrovenja i istine znanja. Avram ne mora da se pravda za svoje postupke jer ga njegova suspenzija etičkog približava svetlu nesaopštive dobrote. Radost ljubavi nadilazi znanje budući da vera obuhvata svaku beskonačnost u konačnosti. Greh, tragom Šestova, nije u biću, porok i nedostatak nalazi se u našem znanju. Filozofija duha jeste velika jer se konačno uzdiže u beskonačno, sve prolazno u neprolazno, pa napokon život isijava u neuništivu dobrotu.