Another Round – Film o alkoholu

Another Round – Alkohol, korist ili šteta, zadovoljstvo ili nesreća, uvek na granici između poroka i leka. A sve u zavisnosti od toga ko i kako ga koristi i sa kakvim namerama. Mnogima koji uživaju u “mračnim čarima” alkohola i ne pada na pamet da pomisle kako je on slepi vođa i da ih vodi pravo u ambis. Doduše, možda i znaju, ali je on jači od njih i u njihovoj slabosti pronašao je svoju šansu da gospodari njihovim razumom. S obzirom na štetu koju pravi ljudima, mala je uteha za čovečanstvo da alkohol, pod uslovom da se koristi sa ciljem i u malim količinama i te kako može da koristi čoveku. Film “Another Round” je možda i najbolji film o alkoholu i alkoholizmu koji smo ikada imali priliku gledati, a pritom nije gnjavaža o štetnosti.

Round

Izuzetno cenjeni danski reditelj Thomas Vinterberg (Jagten, Submarino, The Celebration) vratio se ne tako davno u velikom stilu na filmsku pozornicu i osvojio nagradu ne samo za najbolji evropski film godine, već i za najboljeg reditelja, a on i njegov stalni saradnik Tobias Lindholm odneli su i nagradu za najbolji scenario. “Another Round” je potvrdio svoju dominaciju na raznim festivalima, a nagrade su se samo gomilale. Pored toga što alkohol zauzima veliki deo ove priče, “Another Round” je takođe film o prijateljstvu i životu kao večitoj borbi.

Scenario i režija upareni su sa izvrsnim radom još jednog Vinterbergovog dugogodišnjeg saradnika – Madsa Mikkelsena. Mikkelsen je vrsta glumca koji može da se postavi u skoro svaku ulogu. Može biti heroj ili negativac, pokazati ranjivost, zastrašivanje, snagu, slabost – nema mnogo toga što ne može učiniti. Vinterberg i Mikkelsen su poslednji put zajedno radili na filmu „Jagten“ iz 2012. godine, čija je radnja bila vezana za nastavnika koji je nepravedno optužen za seksualno zlostavljanje deteta i histeriju koja je usledila u njegovom malom gradu. Mikkelsen se sada ponovo vraća u učionicu kao Martin, ali ovog puta je zadužen za učenike starijih razreda koji se pripremaju za popravne ispite. Ali, ni oni ni njihovi roditelji ne žele ga u učionici zbog njegovog potpunog nedostatka entuzijazma. U međuvremenu, kod kuće jedva da vidi suprugu Aniku (Maria Bonnevie), koja radi u noćnim smenama, a čak i ona priznaje da on nije čovek koji je nekada bio.

Međutim, ovde Mikkelsen nije sam, četvorica prijatelja i profesora su Peter (Ranthe), Nikolaj (Millang), Tommy (Bo Larsen) i Martin (Mikkelsen). Svi imaju između 40 i 50 godina, a Martinu se čini kao da ga niko više ne doživljava. Izgubio je samopouzdanje, ni u čemu ne pronalazi zadovoljstvo, pa tako u jednom trenutku pita ženu da li je postao dosadan i potpuno nezanimljiv čovek? Svi oni, a posebno Martin, kao da osećaju da su upali u krizu srednjih godina i da im se život pretvorio u potpunu monotoniju. No, vrlo brzo će doći na ideju kako uneti nešto novo u svoje živote. Ova četvorica prijatelja pokušavaju da testiraju teoriju norveškog psihijatra Finna Skårderuda, koja govori da su sva živa bića rođena sa 0.5 promila alkohola manje nego što bi trebalo. Iako i sami nisu skloni alkoholu, odlučuju se za eksperiment u kojem će održavati konstantno određeni nivo alkohola, jer nas ta količina kako kažu, čini kreativnijim, opuštenijim… I dok sve ovo zvuči kao teritorija koja je možda poznata od ranije, kinematograf Sturla Brandth Grøvlen snima impresivno savršene predstave (posebno vodećeg čoveka Mikkelsena), kao i slavljenički kraj koji deluje tamno koliko i svetao.

Neprekidno povećavajući ulog, četvorica muškaraca započinju eksperiment održavajući stabilnih 0,5 tokom celog radnog dana. Oni su staloženiji, otvoreniji i muzikalniji. Oni predaju s veselim uzbuđenjem i inspirišu svoje srednjoškolce. Martin, bezvoljan u početku, blista. Živ je, podmlađen i razigran. Zatim četvorka pomera dnevne granice, prelazeći iz eksperimenta koji je trebao da im posluži kao zabava u situaciju koja brzo postaje veoma ozbiljna po njihove živote. Posledice postaju ne baš tako prijatne, kako za Martina, koji se razilazi sa ženom, tako i za ostale. U svemu tome se reditelj jako oslanja na glumce, odnosno na jednog od najboljih evropskih i svetskih umetnika u tom zanatu, Madsa Mikkelsena.

Posle Martina, Tommy i Nikolaj su ti koji najviše blistaju. Nikolaj sa prelepom suprugom i troje savršene plavokose dece, eksperiment započinje iz naučne radoznalosti i želje da se zabavi. I za razliku od ostalih, on od „eksperimenta“ ima više da izgubi nego da dobije, a na kraju plaća cenu kada stvari krenu van kontrole. Zatim je tu Tommy, koji služi kao sekundarni protagonista filma. Tommy, najsrećniji i najpozitivniji u grupi, na kraju plaća najvišu cenu, dok ostali prestaju kad shvate da im je dnevno piće počelo proždirati život. Tommy to nije u stanju i dalje pada u očaj, na kraju završavajući tragično svoj život.

U tuđoj ruci i sa drugom grupom glumaca, ovaj film bi još uvek možda bio ubedljiv, ali ne i sjajan. “Another Round” je jedan od onih filmova koji zaista kombinuju komediju i dramu, zahvaljujući fantastičnoj priči i šarmantnim, zabavnim, i pre svega, savršenim performansima. Mikkelsen je u svom najboljem izdanju, ali svi glumci majstorski prenose niz emocija i dele pravu hemiju na ekranu. Dodajte Vinterbergovoj pažljivoj režiji i čvrst scenario koji je napisao zajedno sa Tobiasom Lindholmom i dobijate kompletan paket.

U “Another Round” nema velikih iznenađenja, a većina gledalaca verovatno može da pretpostavi gde stvari idu dok grupa počinje da gubi kontrolu. Ali, predvidljivost ne umanjuje kvalitet filma ni najmanje. Vinterberg nije stavio šećer na tamnije elemente – ne dozvoljava četvorici glavnih likova bekstvo kada stvari počnu da se raspadaju. Viđamo ih u najboljim trenucima, kao i kad dotaknu dno. Oni su kreatori sopstvene sudbine i Vinterberg ih primorava da se suoče sa posledicama svojih postupaka.

Na kraju, “Another Round” je zapravo univerzalna priča o tome kako život uz alkohol zaista može biti lepši i šareniji, ali kako vrlo brzo isti taj život može skrenuti s pravog puta. A tada su obično posledice velike. “Another Round” posvećen je Vinterbergovoj ćerki, koja je trebala da igra ulogu, ali je tragično umrla u automobilskoj nesreći ubrzo nakon početka snimanja. Na neki način, Vinterberg nam govori da prihvatimo život koji imamo, da ga volimo i da se prema njemu odnosimo sa poštovanjem koje zaslužuje. Živeli!

za P.U.L.S.E: Marko Jovanović

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments