Filmski festival u Trstu: Nova iskustva edicije online su nas obogatile
Ove godine se Filmski festival u Trstu, kao i mnogobrojne druge međunarodne manifestacije, odrzava online. Otvoren je 21. a trajaće do 30. januara 2021. Iako su uslovi rada potpuno izmenjeni, organizatori festivala uspeli su da zadrže sve dosadašnje takmičarske sekcije pa čak i da dodaju neke nove. Ukupno će biti prikazano 64 filma iz 30 zemalja od kojih 29 dugometražnih, 16 kratkometražnih i 19 dokumentarnih filmova uz mnogobrojne videokonferencije i kraće reportaže vezane za autore, gradove i filmska dela, što iskusnih, što mladih režisera. O tome šta se i koliko promenilo ove godine na najvećem italijanskom filmskom festivalu posvećenom zemljama Istočne Evrope, imala sam prilike da porazgovaram sa Nikoletom Romeo, direktorkom festivala zajedno sa Fabriziom Grosolijem.
- Kakvo je vaše iskustvo ovogodišnje edicije online?
U početku smo bili pomalo skeptični jer je naš festival vec dugi niz godina vezan za Trst, ukorenjen u kulturu i život našeg grada a u fokusu nam je oduvek bio direktan kontakt sa publikom i susreti sa autorima iz različitih zemalja. Međutim i kada ostavimo po strani, koliko je to moguće, globalnu pandemiju i razloge zbog kojih smo bili prinuđeni da ove godine organizujemo celokupan program online, mogu da kažem da su nam se otvorile mnogobrojne mogućnosti o kojima do sada nismo razmišljali. Iako su program i pretplata ograničeni na teritoriju Italije, imamo novu publiku, nove načine da stignemo na mesta i u gradove u kojima inače naš festival nije bio toliko popularan i nije imao svoju publiku. Otkrili smo da ima mnogo gledalaca koji su oduvek želeli da dođu na naš festival sa Sicilije, Sardinije i iz drugih dalekih regiona Italije. Zahvalili su nam se mnogi ljudi koji ove godine prate naš festival iz udobnih fotelja, a između ostalog javila nam se jedna profesorka ruskog jezika koja predaje na fakultetu i do sada nije mogla da dođe nijednom jer je u januaru ispitni rok, presrećna sto konačno može da odgleda sve filmove od kuće.
- Koliko se ljudi pretplatilo?
Do sada imamo oko 2500 pretplatnika ako ne računamo akreditovane novinare, ali broj gledalaca raste iz dana u dan. Moguće je pretplatiti se do poslednjeg dana, a filmovi mogu da se gledaju uživo ili na streaming-u u roku od 72 sata od prikazivanja na platformi MyMovies. Pretplatna cena je 9.90 eura za ceo program festivala, a sve informacije se mogu naci na našem sajtu triestefilmfestival.it.
- Zbog čega je pretplata ograničena na područje Italije?
Zbog toga što se mnogi filmovi premijerno prikazuju u Italiji a tek treba da budu prikazani u drugim državama tako da autorska prava to ne dozvoljavaju, ali od prošle 2020. godine, započeli smo saradnju sa platformom DAFILMS iz Poljske na kojoj se iz celog sveta mogu besplatno gledati naši probrami dokumentarni filmovi.
- Ove godine je nagrada Eastern Star Award pripala srpskom glumcu Mikiju Manojloviću
Svake godine ova nagrada pripadne nekom od glumaca ili glumica iz Istočne ili Zapadne Evrope koji su svojim radom i svojim zalaganjem doprineli na zbližavanju različitih kultura. Pre Mikija Manojlovića ovo priznanje je pripalo Moniki Beluči, Radetu Serbedziji, Kasiji Smutnik, a ove godine smo se odlučili za Mikija Manojlovića jer je jedno od najpoznatijih i najprepoznatljivijih lica jugoslovenske kinematografije, devedestih godina je radio puno i u Italiji i Francuskoj a već je bio više puta drag gost na našem festivalu.
- Koje ste filmove iz Srbije uvrstili u program?
Ove godine nas je ceo jugoistočni deo Evrope veoma iznenadio, stigli su nam jako lepi filmovi. U programu su “Povratak kući – Marina Abramović i njena deca” u reziji Borisa Miljkoviža koji ce biti premijerno prikazan u Italiji 29. januara, “Moj jutarnji smeh” Marka Đorđevića, “Otac” Srđana Golubovića u koprodukciji Srbije, Francuske, Hrvatske, Slovenije i Bosne i Hercegovine. Osim ovih filmova u sekciji “Fuori dagli schermi” (“Van ekrana”) biće predstavljen film “Domovine” Jelene Maksimović, pravi mali dragulj ovog festivala.
- Koji su noviteti ove godine osim sto se celokupni program održava online?
Imamo dve nove sekcije, jedna se zove “Wild Roses” i biće posvećena svake godine mladim režiserkama iz jedne države. Prvi izbor pao je na Poljsku jer želimo da damo podršku pokretu žena koje su se ove godine u Poljskoj borile za svoja prava. Druga nova sekcija se zove “Fuori dagli schermi”, u prevodu “Van ekrana” u kojoj su od ove godine prikazane nove forme filmske produkcije, filmovi koji ne mogu biti svrstani ni u jedan od postojećih zanrova ali koje zbog inovativnih kombinacija fotografije, idejnih projekata i režije svakako vredi pogledati. Slične sekcije su od skoro svrstane i u programe filmskih festivala u Veneciji i u Berlinu, a i mi smatramo da su takve inicijative danas neophodne.
- Da li planirate da održite neke programe uživo kada se situacija oko Korona virusa smiri?
Planirali smo da u junu obeležimo 30 godina od pocetka rata u bivšoj Jugoslaviji ali u ovom trenutku ne možemo da planiramo ništa konkretno. Zbog toga smo otvorili festival filmom “Underground” Emira Kusturice. U Italiji su bioskopske sale zatvorene do daljnjeg, ali čim budemo u mogućnosti, svakako ćemo organizovati neki program uživo, a nadamo se da ćemo tom prilikom uspeti i da lično uručimo priznanje Eastern Star Award Mikiju Manojloviću.
Smatram da će od ove godine program online biti sastavni deo svih festivala i drugih kulturnih manifestacija, koje su definitivno u procesu transformacije i koji će, da bi opstali, morati da se priviknu na ovu novu vrstu medijske komunikacije u kombinaciji sa već utvrđenim dugogodišnjim iskustvom održavanja programa u bioskopskim salama.
za P.U.L.S.E Jelena Živković