Фројдов „краљевски пут до подсвесног”
Бојан Јовановић, доктор етнологије и антропологије, аутор је студија „Клопка за душу”, „Карактер као судбина”, „Судбина и магија”, „Пркос и инат”, „Дух паганског наслеђа” и „Антологија снова”, новог дела у низу од двадесетак стручних књига и једанаест збирки песама.
Ради као као научни саветник Балканолошког института Српске академије наука и уметности. Рођен је 1950. у Нишу.
.
Шта се „зида” од снова?
Ма како се трудили да материјалним садржајима потврдимо своје постојање и оставимо за собом неки опипљиви траг, наш живот је, у ствари, саткан од снова у којима нам се обзнањује примарна, креативна и духовна енергија. Суочавамо се с том истином кад увидимо неминовну трошност онога што смо сматрали поузданом материјалном основом нашег живота и постојаност духовних садржаја. Јасно је да су снови и јава међусобно условљени реалношћу и да сањани садржаји добијају своју праву вредност у нашој стварности.
.
Како је Фројд започео да се бави сновима?
Тако што је истраживао подсвест као битну чињеницу човековог душевног живота, а главни или, како га је назвао, „краљевски пут до подсвесног” водио је преко снова. Тај пут је двосмеран, јер се преко снова спонтано исказује наша подсвест, а доживљај сна омогућује да се открију тајанствене поруке тог подсвесног стања.
.
Ко му је за то дао путоказ?
У ову област је ушао анализом сопствених снова, али и снова својих пацијената. Јер, сходно основном психоаналитичком правилу да током сеанси слободно говоре све што би им у том тренутку пало на памет, пацијенти су саопштавали Фројду и своје снове.
.
Шта је доказао?
Да, осим свесног, запамћеног сна, постоји и његов прикривени аспект који скрива наше подсвесне мисли и жеље, које, у ствари, представљају његову суштину. Да би се дошло до тог суштинског сна који скрива неку забрањену и непризнату жељу или мисао, требало би скинути његову маску изражену његовим чудним и бесмисленим садржајима. Јасно је, дакле, да је Фројд указао на дубљи психолошки смисао снова, а и на њихов велики значај у нашем духовном животу.
.
Чему тежи његова симболика сна?
Да укаже на везу између симбола и симболисаног. Наше подсвесно се заправо изражава симболима тако што уобичајеним познатим знацима, везаним за одређен предмет или радњу, замењује њихово прикривено значење које сневачу остаје непознато док га не протумачи.
.
Које су природе Фројдови симболи?
Углавном сексуалне! С обзиром на доминантно значење сексуалног нагона у психоаналитичкој теорији и симболика у сновима је представљена по том кључу. Тако, на пример, штап, кишобран, мач, стрела, сабља, змија симболизују мушки полни орган, док пећина, јама, шкољка, врт представљају симболе женског. Ритмичке радње, попут јахања, плесања, летења, орања симболизирају сексуални чин.
.
Како ви тумачите снове?
Имам у виду Фројдове претпоставке, али и Јунгова сазнања о праузорима наше подсвести и многобројна друга духовна искуства која доприносе једнаком читању тог нашег унутрашњег духовног светла, чији блескови могу повремено да нас заслепе, али и да буду поуздан водич за излаз из животног лавиринта. Из обиља снова истичу се они који су саопштени тако да постају значајни и за друге. Следећи ту идеју, откривам како сан постаје и својеврстан литерарни жанр. Умеће изражавања снова важније је од њиховог тумачења. Велики, антологијски снови, значајни су због начина на који су их аутори испричали и премостили њихову сањану суштину, чија тајанственост само увећава број њихових тумача.
.
Који је ваш „дух паганског наслеђа”?
Онај који постоји као елементарно религијско и духовно искуство изражено у нашим сновима, али и у нашој сујеверној побожности. У пуном смислу тај пагански праузор проговара увек у повољним социокултурним условима, односно кад из вишег културног нивоа постављамо односе на нижи.
.
Шта вам је „клопка за душу”?
Период наше новије историје који је означен најдубљом колективном кризом и осенчен дуготрајућим негативитетом који ће обележити и нашу будућност. Дубина кризе изражена је тим разјапљеним временом о коме смо имали разне илузије, постајући због њих и својеврсне жртве прелазног раздобља чији завршетак, нажалост, још није на видику.
.
Чиме везујете „карактер и судбину”…
Раширеним веровањем у постојање неког унапред одређеног животног сценарија по којем се одвија живот сваког појединца и колектива.
.
… а „судбину и магију”?
Истовременом тежњом човека да тај сценарио допише. Читањем и тумачењем судбине већ је учињен први корак ка њеном мењању, али одређеним магијским поступцима та промена би требало да буде још извеснија.
.
Шта нам доноси „пркос и инат”?
Уочавање разлике између потпуно супротних особина креативног пркошења када и у неповољним околностима остварујемо своје циљеве и самодеструктивног инаћења када себи наносимо штету.
.
Чему вас је научио живот?
Да су непредвидљивост и различитост испољавања његова суштина и да га поништавају сви покушаји програмирања и редуковања.
.
Које жеље још нисте остварили?
Боравак међу људима који уобичајено живе у екстремним условима.
.
Како процењујете вредности људи?
На основу њиховог поштења, моралности, честитости, доследности, поверљивости, креативности и њихове спремности на самоодрицање.
.
Славко Трошељ