H.O.L.L.Y.W.O.O.D

H.O.L.L.Y.W.O.O.D

HollywoodLand

Svaka zemlja ima cirkus koji zaslužuje. Španija borbu sa bikovima, Italija Katoličku Crkvu. Amerika ima Hollywood.’

Šta je poznatije: znak Holivuda ili Kip Slobode? Teško je reći. Dve različite konstrukcije, dva ista simbola – simboli nade i neostvarenih snova.

Kada se 1923. godine pojavio kolosalni, kičasti, ekscentrični znak HOLLYWOOD /u dajem tekstu , Znak/ The Sign/, konstrukcija od 9 belih slova, u vidu ogromnog bilborda holivudske gradjevinske filrme, Hollywoodland Development Company, niko nije očekivao ovako dugotrajnu istorijsku sudbinu neplanirane skalamerije, sklepane od drvenih telefonskih stubova, napravljenu ustvari sa namerom da ne opstane, da će postati ne samo simbol showbiz industrije, već Panteon globalne urbane ikone.

Konstrukcija je podignuta na zemljištu od 55 hektara, na padinama Li /Lee /planine, 305m iznad grada i 518 m nadmorske visine, vidljiva na daljini od 30 m. Originalni  Znak je imao dodatak LAND koji je kasnije sklonjen, i bio ukrašen sa 4000 sijalica koje su se uveče palile, a o njima je godinama vodio računa Albert Koth/Albert Kothe/ koji je živeo u improvizovanoj kabini iza prvog slova L i bio odgovoran za štetu koju je u pijanom stanju, kolima, naneo slovu H, 1940.

hOLLYWOOD SIGN GIRL PEGGY

O Znaku se nije mnogo pisalo u novinama/spominjala se misteriozna priča, s vremena na vreme, koja je poprimila mitske razmere, o samoubistvu glumice Pegi Entvistl/Peggy Entwistle/ koja je 1932. izvršila samoubistvo skočivsi sa slova /koja ironija/ H, razočarana neuspehom i izgubljenim snovima/. Znak je u medjuvremenu polako propadao, napusten od svih, kao glumci i glumice nemog filma, i slovima je pretila polaka smrt i uništenje. Njegova sudbina je bukvalno zavisila od dobre volje huligana, hipika i zuba vremena.

1970-tih, Privredna komora Holivuda je započela  kampanju pod nazivom Spasimo Znak/ Save the Sign.

9 cuvenih slova uspelo je da sakupi samo $15.000, jedva dovoljna suma da zaustavi buldožere do daljnjeg, daleko od idealnih $250.000, $27.000 za svako slovo. U pomoć je priskočio Hju Hefner /Hugh Hefner/, vlasnik i osnivač čuvenog Plejboja/Playboy/ i 1978. priredio u svojoj palati aukciju – svako slovo $27.000. Devet donatora su postali počasni vlasnici slova: Alis Kuper/Alice Cooper slova O/ u slavu Gručo Marksa/Groucho Marx/, pevajuci kauboj Đin Otri/Gene Autry/ sponzorovao je L, Endi Vilijams/Andy Williams/ slovo W, Hefner slovo Y…itd.

jlm-stars-hollywood-sign

Tako je Hju Hefner spasio Znak od buldožera. Slova su osvežena i popravljena nastavila svoj život.

Medjutim, to nije bilo dovoljno da se sudbina Znaka zauvek okonča. Vlasnici zemlje /55 hektara/ na kojoj je podignut Znak su bili grupa investitora iz Čikaga, a ne gradski oci Los Andjelesa, koji su se odlučili da na svom zemljistu izgrade luksuzan i skup kompleks kuća. Sudbina Znaka je sada zaista bila u ozbiljnoj životnoj opasnosti. Čikaška firma je procenila vrednost zemljišta na $12.5 miliona, a ukoliko se ne nadje kupac do 30 aprila 2010, zemljište postaje gradilište

Kako skupiti toliki novac kada se u dva navrata za akciju spasavanja Znaka prikupila jedva dovoljna suma za njegovo održavanje?

Konačno su se osvestili i probudili moguli Holivuda – Stiven Spilberg/Steven Spielberg/ i Tom Henks/Tom Hanks/. Pokrenuli su kampanju za kupovinu zemljišta.

Za očuvanje Znaka i za zemljište oko njega novac su dala privatna lica iz 50 američkih država i iz 10 zemalja sveta; pozamašnu sumu Tifani/Tiffany & Co/ , kao i pokretaci kampanje Stiven Spilberg i Tom Henks. Skupili su oko  $12 miliona. Trebalo je skupiti jos $1 milion, a donacije su išle  prilično sporo i sa natezanjem. Rok se približavao, a donatora niotkuda.

U poslednjem trenutku, kao u svakom dobrom holivudskom filmu, gospodin Hefner je po drugi put, kao Grinč/Grinch/ koji je spasio Božić, spasio Znak od konačne smrti. Svojom donacijom od $900.000 je zaokružio traženu sumu i guverner Kalifornije, Arnold Švarceneger/Arnold Schwarzenegger/ je zvanično objavio da je Znak na sigurnom i da je kampanja završena uspešno sa prikupljenim $12,500.000.

homehef1

Holivud je hranio moje dečačke snove i fantazije. Holivud je imao veliki uticaj na moj život i Plejboj. Znak je Ajfelova kula Holivuda,’

izjavio je Hefner.

Znak odneo pobedu vizuelnog nad verbalnim i doživeo tipičan holivudski hepiend.

Danska arhitektonska firma, Bayarch iz Ringkobinga i Kopenhagena projektovala je zaista odličan koncept i dala izvanredno, eventualno rešenje kako iskoristiti zemljište iza Znaka. U projekat je ukomponovala prvo fasadu  Znaka i tako sačuvala sećanje i odala počast originalnom bilbordu, a u samu konstrukciju slova smestila senzacionalan hotel, spa, bioskop i klubove koji gledaju na panoramu Grada Andjela.

hollywoodhotel8

hollywood1

hollywood2

hollywood3

hollywoodhotel7

 

 

 

 

 

 

 

hollywood8

Za P.U.L.S.E /Snežana Moračić

Tekstovi o arhitekturi na portalu P.U.L.S.E

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najpopularniji
Inline Feedbacks
View all comments