Hajzenberg i Korleone

Hajzenberg i Korleone – Pre samog početka analize, treba znati da su serija Breaking Bad i trilogija The Godfather dve jasno odvojne dimenzije kada je u pitanju ono što bi se moglo nazvati audio-vizuelna umetnost sa specijalnim efektima. Ono što sam (čini mi se vrlo kilavo) hteo da kažem u prethodnoj rečenici je to da je Breaking Bad serija snimljena početkom 21. veka, a da je trilogija The Godfather film čija su sva tri dela snimljena u drugoj polovini 20. veka. Vreme nastanka ova dva veličanstvena dela od izuzetnog je značaja jer obe predstavljaju vrhunac u svojoj branši u momentu kada i te same branše imaju svoj vrhunac. To znači da je film Kum nastao baš u vreme kada je film bio ubedljivo dominantna platforma u oblasti zabave. Može se reći da je, u zabavno-umetničkom smislu, dvadeseti vek zapravo vek filma. Gotovo sve bitne stvari vezane za filmsku istoriju dogodile su se samo u tom stoleću. Istina, i tada su snimane serije, ali je njihov kvalitet bio niži, a popularnost manja u odnosu na bioskopski film.

Može se reći da su izuzetak bili sitkomi, koji su bili kraćeg televizijskog formata i služili su kao dobar vid razonode. Međutim, na pragu 21. veka snimljene su dve kultne dugometražne serije: Žica (The Wire) i Porodica Soprano (The Sopranos). Nakon ove dve serije, dolazi do smene na tronu i film i bioskop svoje mesto prepuštaju seriji i televizijskom ekranu. Nekoliko godina kasnije, svet će postati opčiwen serijom Breaking Bad koja prati život sredwoškolskog profesora hemije koji, u želji da zaradi više novca i tako pomogne porodici, odlučuje da pravi drogu.

 

GLAVNI GLUMCI I NJIHOV DALJI PUT

 

Dalje, želeo bih da naglasim uticaj ova dva dela, ali ne na publiku, već na glavne glumce kojima su se mogućnosti za napredak potpuno otvorile nakon što su snimili ova dela. Al Paćino je, u trenutku kada ga je Kopola odabrao za ulogu Majkla Korleonea bio gotovo nepoznati glumac sa samo jednom glavnom ulogom i to u The Panic in the Needle Park. Paćino je u tom filmu pokazao da je ogroman potencijal i talenat. Tako je opravdao očekivanja Frensisa Forda Kopole koji je mnogo rizikovao dajući upravo mladom i relativno nepoznatom Paćinu jednu od glavnih uloga u svom filmu. Nakon te 1972. godine i uloge Majkla Korleonea, Al Paćinu su se mnoga vrata otvorila i usledilo je nekoliko velikih hitova koji su mu, već u tom trenutku, obezbedili status najtalentovanijeg glumca generacije (Serpico, Dog Day Afternoon, The Godfather II, Scarface) a uloge iz devedesetih (Heat, Scent of a Woman, Donnnie Brasco, Carlito’s Way) su ga trasirale na listu najvećih legendi Holivuda. S druge strane, Brajan Krenston, čovek koji se našao u ulozi Voltera Vajta u seriji Breaking Bad , bio je u drugačijoj situaciji.

Naime, on je pre ove serije imao gomilu epizodnih uloga u mnogim drugim serijama (The X-files, Airwolf, Baywatch) i televizijskim filmovima, ali nijedna od njih mu nije donela veću popularnost i uspeh. Ako pogledate njegovu IMDb stranicu, videćete da je glumio u neverovatnih 155 ostvarenja od kojih je većina nastala mahom pre 2008. godine. Upravo te 2008. se stvari za njega menjaju iz korena. Vins Džiligen mu dodeljuje glavnu ulogu u seriji Breaking Bad. Brajan Krenston i Aron Pol će naredne četiri godine činiti tandem Volter Vajt-Džesi Pinkmen koji će paralisati gledaoce za svoje TV ekrane, a samu seriju učiniti jednom od najuspešnijih serija svih vremena. Krenston je svoju popularnost pametno iskoristio, odigravši, paralelno sa Breaking Bad, i u ostvarenjima kao što su Archer, The Simpsons i How I Met Your Mother. Ipak, u seriji Breakin Bad, Krenston je pokazao sav svoj talenat koji je mu je, pomešan sa ogromnom medijskom popularnošću koju je stekao, omogućio velike uloge u filmovima koji su bili napisani tako da je Krenston u njima samo pojačao svoj status i pokazao da može da glumi u apsolutno svim žanrovima. Neki od filmova u kojima se pojavio nakon serije su: Trumbo, All the Way, The Infiltrator i Isle of Dogs.

 

PROBLEMI U PORODICI IH MENJAJU

Pre svega, ono što opažamo kod oba lika je ogromna transformacija izazvana situacijom i okolnostima u kojima su se oba karaktera našla. I Majkl i Volter su, bar na početku, ljudi skloni nauci. Majkl je, pre nego što je otišao u rat, bio dobar student, a Volter je bio profesor hemije u srednjoj školi. U trenutku kada se u njihovim porodicama jave problemi koje običan čovek nije u stanju da savlada, oni postaju kriminalci. Problem u porodici Korleone javlja se u trenutku kada glava porodice, don Vito, biva ranjen. Porodica Korleone je obezglavljena, a Vitovi naslednici, Fredo i Santi, pokazuju se nesposobnim za vođenje poslova starog Vita. Kod Voltera Vajta, stvari počinju da se pogoršavaju u onom trenutku kada on saznaje da ima rak pluća, iako nikada pre toga nije pušio. Osim raka koji mu je u plućima, u kući su mu trudna žena koja je i glava porodice (sa neželjenim detetom) i sin koji ima celebralnu paralizu. U tim, kako ih Karl Jaspers zove, graničnim situacijama, dva junaka se menjaju (a ta promena je negativna i mračna) sa ciljem da zaštite porodicu. Tako, Majkl prihvata da se sastane sa Virdžilom Solocom, poznatiji još i kao Turčin, i kapetanom policije Mek Klaskim. Na tom sastanku, Majkl ih usmrti obojicu.

S druge strane, Volter angažuje svog bivšeg učenika Džesija Pinkmena i sa njim kreće da proizvodi drogu metamfetamin (kristal met). U oba dela postoji jedan simbolički trenutak preobražaja, uhvaćen kamerom. U Kumu to je trenutak kada Majkl posećuje oca u bolnici i želi da ga sačuva od ubica koje stižu. Tada se on krije iza vrata i polovina lica mu se nalazi u mraku, a druga polovina je osvetljena. Na sličan način, u trećoj epizodi osme sezone serije Breaking Bad, Volter razgovara sa Gustavom Fringom, a kamera ga snima, opet, tako da mu je pola lica u mraku, a druga polovina se jasno vidi. Te dve scene se mogu računati kao poslednja iskra dobrote u dvojici junaka i trenutak kada oni u potpunosti prelaze u zonu mraka i terora.

 

IZDAJA NAJBLIŽIH

 

Motiv izdaje prisutan je i u filmu i u seriji. Majklova žena, Kej, abortira njihovo dete. To je razbuktalo Majkla i oteralo ga od Kej. S druge strane, Skajler, Volterova žena, spava sa svojim šefom i vara svog supruga. Obe žene su to uradile iz čistog straha. One više nisu mogle da prepoznaju ljude u koje su bile zaljubljene. One su sada legale sa divljim zverima kojima su moć i novac ispunili um i dušu. Ovim gestovima, one su uspele da se udalje od njih i na taj način, bar malo, sačuvaju sebe. Osim svojih supruga, i njihovi najbliži saradnici bili su im kamen spoticanja i glas emocije u njihovom bolesnom napretku. To su bili, u slučaju Majkla Korleonea, njegov brat Fredo Korleone i, u slučaju Voltera Vajta, njegov asistent Džesi Pinkmen. I Fredo i Džesi su voleli svoje psihopatske šefove, ali je u njima postojala dobrota koja je mogla samo da smeta u ostvarivanju cilja dvojici psihopata.

 

ODNOS PREMA DECI

 

Ovaj odnos je prilično složen u oba slučaja, pogotovo kod Voltera. Glavno je da obojica ulaze u prljave poslove samo da bi obezbedili svoju decu. Ipak, vremenom, i Volter i Majkl u potpunosti zaboravljaju na njih i nemaju gotovo nikakvu komunikaciju u slučaju Majkla Korleonea. U slučaju Voltera Vajta, on kao da počinje da mrzi svog sina zato što je ovaj bolestan i nesposoban za većinu stvari, te ne može pomoći svom ocu u građenju imperije.

Ispravan zaključak dolazi kasno i tada i Majk i Volter shvataju da su stekli novac koji će ostati njihovoj deci, ali da su zauvek izgubili vreme koje su mogli da provedu deleći sa istom tom decom neke druge stvari čija se vrednost ne može izbrojati nulama na računu. Tako su lišili i svoju decu i sebe ljubavi i topline koju nudi svaka normalna i funkcionalna porodica.

 

ADVOKAT

 

Pozicija advokata kao savetodavnog tela od krucijalnog je značaja za većinu poslovnih poteza i jednog i drugog lika. Ni Volter Vajt ni Majkl Korleone ne bi bili toliko uspešni bez svojih pravnih i životnih savetnika: Sola Gudmena i Toma Hegena. Razlika je u tome što je odnos Volter-Sol mnogo komičniji i dinamičniji od odnosa Majkl-Tom. Majkl i Tom su odrasli zajedno i uvek su jedan prema drugom gajili bratsku odanost i poštovanje. Upravo će uloga advokata doći do izražaja u nekim prelomnim trenucima kada će oni biti jedine osobe na koje se Majk i Tom mogu osloniti.

 

ZAVRŠAVAJU ISTO

 

I Volter i Majkl završavaju isto. Obojica osećaju i znaju da su pogrešili negde na svom putu ali sada to više ne mogu da promene i zato ostaju razočarani. Novac je ostao, a došle su bolesti i starost, a je porodica zauvek nestala. Ostali su potpuno sami. Početni i krajnji sklopovi ova dva lika su potpuno ambivalentni: na početku su to školovani, porodični ljudi koji žele normalan život, a obojica završavaju kao okrutni monstrumi koji zapostavljaju sve i u prvi plan stavljaju novac i moć verujući da tako ulažu u nekakvu budućnost, a pritom nesvesni svoje prolaznosti i smrtnosti.

Za P.U.L.S.E Nemanja Janković

Tekstovi o filmu na portalu P.U.L.S.E

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments