Idiot – Fjodor Mihailovič Dostojevski

Idiot predstavlja esencijalni roman Fjodora M. Dostojevskog koji je napisao u vremenu između 1863. i 1869 godine. Prvi put je objavljen 1869. godine. Idiot predstavlja napor Dostojevskog da opiše idealnog čoveka u granicama uverljivosti , što je naizgled nemoguć književni i umetnički poduhvat. U slučaju da uspe, verovao je Dostojevski, dokazao bi da je dobrota slična Hristovoj ipak moguća, iako verovatno samo u okvirima književnog i umetničkog, a u isto vreme taj poduhvat bi predstavljao književni dokaz za smisao hrišćanstva.
 
Idiot, roman kojim pisac ponire u sam srž čovekove duše u potrazi za dobrotom i onim idealom koje nose najplemenitije misli, poruke i dela Gospoda našeg, Isusa Hrista, prikazan je lik tipičnog pozitivnog dostojevskijanskog junaka. To je knez Miškin, obdaren dobrotom i sposobnošću da prašta koju je osim njega imao jedino Hrist. Miškin je začuđujuće osetljiv, do krajnjih granica: on oseća sve što se zbiva u drugim ljudima, čak i kad su ti ljudi kilometrima daleko. Veoma je darežljiv i naivan da bi se mogao nazvati idiotom, odakle i naziv za sam roman. Tako je duboka njegova duhovna mudrost, njegovo saosećanje i razumevanje patnji drugih. Knez Miškin je sama čistota, iskrenost, otvorenost; ove osobine ga neizbežno uvode u bolne sukobe sa našim konvencionalnim, veštačkim svetom. Njega vole svi koji ga poznaju; njegov nesuđeni ubica Rogožin, koji je očajnički zaljubljen u junakinju Nastasju Filipovnu i ljubomoran na Miškina, završava tako što Miškina pušta u kuću kojoj tek što je ubio Nastasju Filipovnu i pod Miškinovom duhovnom zaštitom traži način da se pomiri sa životom i da ublaži oluju strasti u sopstvenoj duši.
 
 
Dostojevski je Idiota počeo pisati u Ženevi i u jednom je pismu rekao kako je temeljna ideja toga dela prikazati – apsolutno savršena čoveka. Piščeva prvobitna zamisao bila je prikazati dve peterburške porodice za koje je držao da su karakteristične za njegovo doba, a koje su se naglo osipale i raspadale, moralno i materijalno. Lik idiota odnosio se na sina jedne od porodica koga niko ne voli, bio je uvređen, nadut i osvetoljubljiv mladić, neumeren i u dobru i u zlu. Sam Dostojevski o njemu je zapisao kako je on „vrhunac slike čovekove oholosti i sebičnosti“. Kasnije je uništio sve što je zapisao i počeo pisati roman u kojem je glavni junak bio novi lik ‘’idiota” – knez Miškin. U pismu koje je napisao svojoj nećakinji o novom romanu Dostojevski kaže: Svi pisci, ne samo naši nego čak i svi evropski pisci, ko god da se prihvatio prikazati apsolutnu divotu – svi su do jednoga zatajili. Taj je zadatak, naime, neizmerno težak. Samo je jedno biće na svetu apsolutno divno, a to je Hrist.“ Dostojevski nije zatajio – u svom je romanu uspeo prikazati živu i dragu ličnost koja u čitaocu budi samilost i simpatiju. Celi roman obiluje autobiografskim crtama koje su postale sastavni deo književnog lika – Miškin boluje od padavice poput Dostojevskog i prikazi stanja Miškina pre epileptičnog napada opisuju i Dostojevskog u takvim trenucima, zatim opis smaknuća, ljubav prema deci… Dostojevskog se jako dojmila Holbeinova slika Mrtvi Hrist za koju je rekao kako bi „od ovakve slike čovek mogao veru izgubiti“, a slika je jedan od motiva i u Idiotu kojem autor posvećuje mnogo pažnje. Iako je izjavio kako je nezadovoljan romanom jer ne izražava ni desetinu onoga što je hteo izraziti, ipak ga se ne odriče i svejedno voli svoju „izjalovljenu“ ideju. Na zamerke kritike zbog „fantastična“ značaja njegova romana, Dostojevski je odgovorio: Pa zar nije moj fantastični Idiot stvarnost, i to sasvim svakodnevna? Baš upravo sad mora biti takvih karaktera u našim društvenim slojevima otrgnutim od zemlje – u slojevima koji u stvarnosti postaju fantastični . Od četiri glavne osobe u romanu – kneza Miškina, Nastasje Filipovne, Aglaje Ivanovne Jepančin i Parfjona Semjoniča Rogožina – jedino o ovom zadnjem nije bilo ni spomena u prvoj verziji romana. Po nekim se znacima da zaključiti kako je Rogožin baštinio izvesne crte prvobitnog ‘’idiota”, onog uznositog mladića, neumerena i u dobru i u zlu, koji je čak trebao biti i ubica. Reklo bi se da se prvobitni ‘’idiot” rastavio na dve polovine – dobru i zlu, i tako su nastali likovi kneza Miškina i Rogozina.
 
U svog je junaka kneza Lava Nikolajeviča Miškina Dostojevski uneo dosta svoje ličnosti. Čitaoc se ne može oteti dojmu kako ga ovaj junak podseća na Hrista među ljudima i saoseća s njim kada se nalazi pred osudom i omalovažavanjem društva koje ga smatra ‚‚idiotom“. Na samom početku upoznajemo ga u vozu u kojem se našao s Rogožinom. „U svojim odgovorima kazao je, između ostalog, da zaista nije dugo bio u Rusiji, više od četiri godine, da su ga poslali u inostranstvo zbog bolesti, zbog nekakve čudnovate živčane bolesti, nešto kao padavice, nekakve drhtavice i grčeva.“ Česti napadi njegove bolesti učinili su od njega, kako kaže, pravog idiota i zbog nje smatra kako nema nikakva dara niti posebnih sposobnosti. Pri povratku u Rusiju obraća se porodici generala Jepančina jer je generalica bila iz kneževskog roda Miškinovih i govori im: „Četiri godine, pa i više, nisam bio u Rusiji, a i kakav sam otišao – gotovo da nisam bio pri zdravoj pameti. Potrebni su mi dobri ljudi; a imam i jedan posao i ne znam kuda da se okrenem . Još sam u Berlinu pomislio: „To mi je tako reći rodbina, pa ću početi od njih; možda ćemo dobro doći jedni drugima, oni meni a ja njima – ako su dobri ljudi.“ A čuo sam da ste dobri ljudi.“ Iz razgovora s drugima vidi se Miškinova ljubav prema deci: „Samo jedno je istina, da zaista ne volim biti s odraslima, s ljudima, s velikima – to sam odavno zapazio – ne volim zato što ne umem s njima. Što god mi govorili, koliko god bili dobri prema meni, ipak mi je uvek nekako teško s njima, i strašno mi je drago kad mogu što pre otići do svojih drugova, a moji su drugovi oduvek bila deca.“ Takođe primećuje kako ga svi drže za idiota i pita se: „kako mogu biti idiot sad kad i sam znam da me drže za idiota? Ulazim i sve mislim: „Eto, drže me za idiota, a ja sam ipak pametan, a oni o tome nemaju ni pojma…“ Knez Miškin je u početku prezren zbog svoje naivnosti i neobične skromnosti, no upravo zbog svoje dobrote i čistoće duše, vedrine, poverenja i radosti kojom zrači postaje središte privlačnosti: „Ali se začas umiri – dovoljan je samo jedan pogled na kneza pa da se čovek potpuno umiri.“ Miškinovo mišljenje o smaknuću i giljotini nije mogao napisati čovek koji sam nije iskusio takve muke: „To je nasilje nad dušom, ništa drugo! Rečeno je: „Ne ubi!“ pa ako je on ubio, zar treba onda i njega ubiti? Ne, to nije u redu.“; „Ubiti nekog zbog ubistva kudikamo je gore nego sam zločin. Ubistvo na temelju osude kudikamo je groznije nego razbojničko ubistvo. Možda postoji i takav čovek kome su pročitali osudu, ostavili ga da se muči, a onda mu rekli: „Odlazi, pomilovan si!“ Eto, takav bi nam čovek možda mogao reći istinu. Upravo o tim mukama i o toj strahoti govorio je Hrist! Ne, ne sme se tako postupati sa čovekom!“ Pri tome Dostojevski, naravno, misli na sebe jer mu je odluka o pomilovanju pročitana u trenu pre smaknuća, na stratištu. Još jedan važan trenutak u životu samog autora pretočen je i u lik kneza Miškina, a to je susret s Holbeinovom slikom Mrtvi Hrist, za koju Miškin u romanu govori: „Tu sliku! – vikne najednom knez, pod dojmom neke nenadane misli. – Tu sliku! Pa od te slike može čovek i veru izgubiti!“ , baš kao što je izjavio sam Dostojevski kad ju je ugledao. Dostojevski se pita – ako je smrt toliko strašna i tako su snažni njeni zakoni, kako ih svladati? Kako ih pobediti kad ih nije pobedio onaj koji je za svoga života pobedio zakone prirode? Ovo nije bio njegov konačan stav, iako mu je vera patila tokom života na kraju je ipak pronašao izlaz iz tog kolebanja. Iz razgovora kneza Miškina i jedne seljanke saznajemo „misao u kojoj je sadržana sva suština hrišćanstva, to jest sav pojam o Bogu kao o našem rođenom ocu i o tome kako se Bog raduje čoveku kao što se čovek raduje svom rođenom detetu – to je najvažnija Hristova misao!“: „upravo ko što se mati raduje kad prvi put vidi da joj se detence osmehnulo, isto se tako i Bog svaki put obraduje kad opazi na nebu da je grešnik kleknuo pred njim da mu se od sveg srca pomoli.“ Upravo je u tome za Dostojevskog suština verskog osećaja – u spoznaji i kajanju. Miškin trenutke pre napada padavice definiše kao trenutke neobičnog pojačavanja svesti i ujedno neposrednog osećanja samog sebe: „Nije li svejedno je li to abnormalna pojava ili nije, ako je sama posledica, ako je časak osećanja kojeg se sećaš i koji razmatraš već pri zdravoj pameti, u najvećoj meri harmonija, lepota, ako ti daje dotle nečuveno i neslućeno osećanje punoće, mere, smirenosti i zanosnog, molitvenog stapanja s najvišom životnom sintezom?“ I iz Miškinova govora o katoličanstvu progovara sam Dostojevski i njegova ideja ruskog shvatanja Hrista, ruske hrišćanske misije u Evropi, ideja deformacije hrišćanstva uzrokovane katoličanstvom:
 
„Rimokatolička je vera gora i od samog ateizma, tako bar ja mislim. Jest, tako bar ja mislim! Ateizam propovieda samo ništavilo, a katoličanstvo ide još dalje: ono propoveda krivotvorenog Hrista, koga je samo ocrnilo i obeščastilo, naopakog Hrista! Po mom mišljenju, katolicizam čak i nije vera, nego je direktni nastavak Zapadnoga Rimskog Carstva i sve je u njemu podvrgnuto toj misli, od same vere pa nadalje. Treba da prema Zapadu zasja naš Hrist koga smo mi sačuvali, a oni ga nikad nisu poznavali!
 
I kako završava junak ovog romana? Kao vitez bedan: „mučaljiv i jednostavan, duhom junačan i vredan; vratio se u dvorac svoj, živeo je sam u njemu, uzdaha mu ne znaš broj, tako umre sasvim lud…“ Nakon što je Rogožin ubio Nastasju Filipovnu, spojiše se dve polovine prvobitnog idiota, dobra i zla, Miškin i Rogožin: Knez je nepomično sedio pokraj njega na ležaju i polagano, kad god bi bolesnik uzviknuo nešto ili počeo buncati, hitao da mu prođe drhtavom rukom po kosi i obrazima, kao da ga miluje i smiruje. Ali ništa više nije shvatao što su ga pitali, i nije prepoznavao ljude koji su ušli i okružili ga. Pa da je i sam Schneider došao iz Švajcarske da pogleda svog pacijenta, odmahnuo bi samo rukom i rekao: „Idiot!“ i ostalo je pitanje koji je smisao dobra ako od toga nema koristi? Odgovor leži u zadnjim rečima romana:
 
„Dosta je bilo zanosa, valja već jednom doći pameti. I sve to, i cela ta tuđina, i cela ta vaša Evropa, sve je to puka tlapnja, i svi smo mi, ovde u tuđini, puka tlapnja…“
 
Kroz upečatljivi lik kneza Miškina Dostojevski daje evanđeosku čistotu i lepotu duše ,, antiheroja“ svog vremena, suštu suprotnost društvu iz kojeg je iznikao i kojem je blagošću i naivnošću suprotstavljen. Njegov Idiot je tražio da mu oproste oni što su ga vređali, on koji je bez prigovora primao podsmehe, zamerke i prezir obesnih, podmukih, zlih i razularenih u sujeti i gramzivosti, on koji se uzdizao samom čistotom svojih namera: ,, Celom tom svetu egoista, gramzivaca, oholih, lažova, raskalašnih izgledao je naivan, ali je on njih ipak pročitao i njima vladao“. Knez Miškin je plod verske misli: on je za Dostojevskog savršen čovek, čovek bez greha, nevin u evanđeoskom smislu. Ako voli( pre svih prevrtljivu i oholu Nastasju Filipovnu, oko koje se vrte sve intrige i zla romana, suprotstavljene čistoti i naivnosti Miškina) to nije ljubav nego sažaljenje.
 
Roman je pisan u Firenci, Italija
 
Dostojevski piše 10. aprila 1868. godine u svojoj Beležnici:
 
’’Knez, to je Hristos. Knez je ’’budala Hrista radi“, dobrovoljna žrtva, koju ruski letopis iz 12. veka još lepše naziva ,, slovesnom žrtvom“, čija patnja nudi iskupljenje jednom društvu… Svi pisci, ne samo naši nego i evropski, koji su pokušavali da naslikaju savršeno lepo, uvek su odustajali. Zato što je taj zadatak izuzetno težak. Savršeno lepo je ideal, a ideal naš ni civilizovane Evrope ni izdaleka nije oformljen. Na svetu postoji samo jedna savršeno lepa ličnost – Hristos… Spomenuću da je od idealnih likova u hrišćanskoj literaturi najpotpuniji Don Kihot“.
 

Za P.U.L.S.E Dragan Uzelac

 

Kako početi priču o jednom od mojih omiljenih likova, knezu Miškinu. Kao o nekome ko u sebi posjeduje samo dobrotu, onu duševnu, nepatvorenu, iskrenu. Oličenje svega pozitivnoga što vibrira oko nas, jednostavno nedodirljiv za zlo i pakosti.
 
Dostojevski je djelo ” Idiot ” napisao kada je bio daleko od njegove ljubljene i napaćene Rusije .Možda ga je baš ta daljina inspirisala da u dušu svoga lika udahne sve ono što nema nikakav dodir sa ljudskom zloćom. Veliki dio svoga života posvetio je upravo borbi protiv zlih duhova i naravno samim tim i sama njegova djela odišu tom duhovnom ljepotom, tako da kada govorimo o Knezu Miškinu njegova ljepota nema vezu sa fizičkim izgledom,već sa krasotom svakoga njegovoga udisaja i izdisaja. Često se dešava da se ljudi zbunjuju nad citatom Dostojevskog koji će da nadživi i nadživio je tolika pokolenja, a to je citat “Ljepota će spasiti svijet” Neće spasit svijet vanjski izgled, koji plijeni poglede mnogih, Nastasje Filipovne, svijet će da spasi unutrašnji svijet Kneza Miškina, jer u principu Dostojevski je u njega udahnuo duh samoga Hrista. I ta ljepota to je u biti sam Isus, tako da svijet ne spašava sama ljepota, već Hristos. Dajući Knezu Miškinu osobine samoga Isusa Hrista, Dostojevski i sam njegov kraj prikazuje na sličan, tragičan način .
 
Dakle glavni lik knjige “Idiot ” je Knez Miškin, koji je odrastao daleko od svoje otadžbine, u tuđini gdje se liječio od epilepsije. Knjiga počinje njegovim povratkom iz Švajcarske, vozom koji ga dovodi u Petrograd. U vozu upoznaje Rogožina, u kojem će da nađe u isto vrijeme i prijatelja i suparnika. Njegov dolazak u Petrograd odvodi ga među ljude koje sebe smatraju društvenim kremom, društvom koje voli da koketira i da se igra zakulisnih igara, ne mareći mnogo za posljedice. A knez Miškin u sve to ulijeće kao da je stigao sa neke druge planete, možda one planete iz “Sna smiješnoga čovjeka” prije nego se desilo njeno samouništenje. On pokušava da se stopi i da ne odudara od tih ljudi koji u njemu izazivaju više nego divljenje, ali se stalno sapliće od sopstvenu sjenku, jer on nije dio njih, što će se na kraju i vidjeti. Svi su oni pred njim tako pažljivi, puni saosećanja, pažnje, ali iza njegovih leđa ga ismijavaju, i nazivaju ga pogrdnim imenom – Idiot. Pronalazi mogli bi smo reći dobroga prijatelja u generalu Japančinu, koji ima tri kćerke, Aleksandru, Adelaidu i Aglaju. Aglajin i njegov život se prepliću i on se zaljubljuje u nju, u Aglaji vidi naravno ljepotu dostojnu nekoga božanstva, ali isto tako prepoznaje kako ona treperi od velikog unutrašnjeg nemira, da su njeni živci ponekada na granici pucanja, da emocije koje ključaju u njoj, mogu da dovedu do njenoga samouništenja. Sa druge strane imamo Nastasju Filipovnu koja svojom ljepotom je zaslijepila kneza, tako da je on sada rastrzan između dvije potpuno različite ljubavi. Možemo slobodno reći da se u Aglaju zaljubio, a da ga je Nastasja zavela svojom tragičnom ljepotom. Ja sada ne bih ulazila dalje i detalje romana, jer ko ga nije pročitao zaista vrijedi da odvoji vrijeme za njega.
 
Idiot
 
Uglavnom čitav ovaj roman se vrti oko Miskinovih pokušaja da pomogne svima, od Aglaje, Nastasje, između kojih se nalazi kao između dvije vatre, totalno duševno razapet. Tu njegovu borbu imamo i sa Lebedevom i sa Rogozinom, sa Ipolitom. Svi oni u jednom momentu u knezu doživljavaju svog Anđela čuvara, nekoga ko pokušava doista da ih oslobodi tereta koji ih pritiska i shvataju da on nema nikakve zle namjere. Ali to je baš ono od čega oni ipak žele da pobjegnu , jer im njegov postupka, s obzirom da je nesvakidašnji, izgleda sulud, ne želi sebi da priznaju da na svijetu postoje i takvi ljudi. Između ostalog to je jedan možda od najbitnijih razloga što mu daju epitet idiot. Jer biti toliko osjetljiv za boli drugih, darežljiv, ne imati u sebi ni trunku zavisti, razumjeti sve i nalaziti opravdanje za svakoga i pri svemu tome biti iskren do granica da to izaziva čak i sablazan, to svakoga u njegovome okruženju dovodi do toga da ga počnu da preziru, zato što su svjesni svoje nesavršenosti. Ali ne mogu ni da mu odole, jer osjećaju potrebu za njim, pa tako imamo slučaj kada ga Rogožin koji je imao namjeru da ga ubije, pušta u kuću u kojoj samo što je ubio Nastaju Filipovnu koju je volio do granica ludila i bio ljubomoran zbog nje na kneza Miškina, ali u tom momentu upravo njegova dobrota i duhovnost potrebna mu je da bi uspio da stiša zle duhove u sebi i da se izmiri sa samim životom.
 
I sve to su njegove osobine, a u biti on jeste poluidiot, jer on je još u ranom djetinjstvu smatran za zaostalo djete, jako kasno je prigovorio, tek negdje oko šest godine, stalno je živio u grču,.jer epilepsija uopšte nije tako jednostavna bolest. Bio mu je potreban mir da ne bi potpuno skrenuo u svoj zatvoreni svijet gdje nema mjesta ni za koga, u svijet lucidnosti. Na kraju upravo i doživljava takav kraj. Tužni knez Miškin, osoba koja jednostavno ne pripada ovome svijetu, jer u njemu su sabrane sve idealne osobine, a idealan čovjek u ljudskom obličju ne postoji. Isto kao što je Servantes stvorio Don Kihota, koji je trebao da dobrotom spasi svijet, a na koncu je dobio jako tužnog lika, jer njegov idealizam prevazilazi norme ovoga našega bitisanja i zalazi u onaj irealni ,nedokučivi svijet. Tako i Dostojevski pravi od kneza Miškina sanjara, koji u svojoj prostodušnosti gubi bitku sa ljudima koji žive svoj život pod maskama.
 
“Budala sa srcem i bez uma, isto je nesretna budala, kao i budala s umom, ali bez srca.”
“Kakva snaga! S takvom ljepotom se može svijet preokrenuti!”
 
“Kakva snaga! S takvom ljepotom se može svijet preokrenuti!”
 
“Kažu da je smirenost ogromna sila! “
 
“Samilost je najglavniji pa možda i jedini zakon bića sveg čovječanstva.”
 
“U apstraktnoj ljubavi prema čovječanstvu, čovjek voli uvijek samo sebe.”
 
“– Znaš li ti da je žena sposobna izmučiti čovjeka nemilosrdnošću i podsmijehom, i pri tom nijednom ne osjetiti grižnju savjesti, jer gledajući te, uvijek u sebi pomisli: Eto, sad ću ga namučiti do smrti, ali ću mu zato poslije sve to ljubavlju nadoknaditi…”
 
“Takva ljepota je snaga, sa takvom ljepotom se može svijet preokrenuti.”
 
“Svako jutro isto blistavo Sunce izvire. Svako jutro ista duga na vodopadu. Svako veče onaj visoki snijeg sjaji sa ljubičastim rumenilom nasuprot udaljenog neba. Svaka mala muha koja zuji oko mene na vrućem suncu ima svoju ulogu u zoru, zna svoje mjesto, voli ga i sretna je. Svaka travka raste i sretna je.”
“Sve ima svoj put, i sve zna svoj put, sa pjesmom ide dalje i sa pjesmom se vraća. Samo ja ne znam ništa, ne razumijem ništa, ni čovjeka, niti zvuke, van sam svega. Izopćenik ” 
Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

1 Komentar
Najstariji
Najnoviji Najpopularniji
Inline Feedbacks
View all comments
Ivana
Ivana
22 days ago

Veoma lepa i dušekorisna analiza. Blagodarimo.