‘Mad dog of the Middle East’

‘Mad dog of the Middle East’ – On nije lud. On je zao.

Kimberli Batler /Kimberly Butler/ je fotonovinarka koja radi za nekoliko američkih radio i TV stanica: ABC, NBC, FOX, Lifetime i Disney. Preko deset godina saradjuje i sa magazinom People. Kao fotonovinar i režiser dokumentarnih filmova putovala je po Srednjem Istoku, Rusiji , Jordanu, Jerusalimu, Gazi i Čečniji.

1989. je po zadatku otišla u Libiju da fotografiše Muarema al Kadafija/Muammar al-Qaddafi/ dok je davao intervju Barbari Volters/Barbara Walters/ za ABC  TV mrežu.

Krenulo je krajnje bezazleno: telefonski poziv od Ide Astute/Ida Astute/ urednice  za fotografiju i dokumentarni film ABC TV mreže i ponudom za posao.

Glas sa druge strane žice je malo oklevao.

Kim, ne znam da li ćes pristati, sasvim je u redu da kažes ne…Barbara će voditi razgovor sa Kadafijem.

Bilo je to 1989.godine, ja sam radila kao fotograf za Barbaru Volters već nekoliko godina.

Pristala sam pre nego je završila misao. Ljudi su me pitali, zar se ne bojis? Jel’ si pri zdravoj pameti? Odgovor je bio potvrdan za oba pitanja. Ali niko nije postavio pitanje zašto ja idem na takvo nesigurno mesto. Iskreno, to je adrenalin. Ja volim da sam svedok istorije. Opasnost nikad nije dosadna. Mogu da ostanem kod kuće, da prihvatim neki siguran posao i da me udari autobus na ulici.

Iako sam prilično puno putovala, uključujući put u Haiti kada sam imala samo 14 godina, i to sama, ovo bi bio drugi put da idem u zemlju u kojoj vlada diktator.

Pustinjski vetrovi…Lorens od Arabije…hoće li Kadafi da se pojavi na konju dok mu kufija leprša na vetru i da Barbari intervju stoleća?  Glas sa druge žice prenuo me je iz razmišljanja.

Putujete za Tripoli prekosutra. Tripoli? Prvo što mi je palo na pamet bila je himna marinaca : From the Halls of Montezuma to the Shores of Tripolii.

I…državni sekretarijat, da vam odmah bude jasno, nema nikakve obaveze niti je odgovoran za vas ukoliko nešto krene neplanirano.

‘Novinarstvo u 101 lekcija’ u pravom smislu. Znate šta vas čeka, odgovornost je vaša. Znamo šta se desilo u Egiptu, situacija se preko noći može pretvoriti u opasnu.

Našli smo se na aerodromu. Barbara, njena dva producenta, kamerman i predstavnik Libije iz NYC koji je bio vidljivo nervozan. Rekao mi je da nikada nije sreo Kadafija i želi da posao bude obavljen što bolje. Svaki Libijac koga sam srela usput bio je opsednut sličnom paranojom. U Švajcarskoj smo promenili avione i ukrcali se u avion libijske avio kompanije. Ja sam bila jedina žena u tom avionu i svi su zurili u mene. Ignorisala sam ih. Završila sam svoj obrok, ustala i krenula u WC. Dok sam čekala u redu jedan muškarac mi se ljubazno obratio pitanjem da li idem da se sretnem sa Vodjom.

Ne biste bili u ovom avionu da niste pozvani kao gost kod Vodje, rekao je. Prvi utisak i upoznavanje kako gospodin Kadafi vlada svojom zemljom, pomislila sam.

Kad smo stigli u Libiju bila je  noć. Odveli su nas odmah u Kadafijev šator okružen vrećama sa peskom u sred Tripolija. Noći su hladne u pustinji. Ušli smo u šator i čekali. Umorni, gladni, neispavani i promrzli. U neko doba ušao je jedan dečak. Bio je u vojnoj uniformi. Nosio je automatsku pušku. Seo je do mene, stavio pušku na krilo, prst mu je bio na obaraču. Nije progovarao ni reč. Ja sam uradila ono što bi svaki  novinar sa iskustvom uradio, izvadila sam pakovanje žvakaće gume i ponudila mu jednu.

Nasmešila sam mu se. On je jedva uzvratio smeškom. Laknulo mi je kada sam videla da je sklonio ruku sa obarača i posegnuo za žvakaćom gumom. Pitala sam ga koliko ima godina. Odlozio je pušku pored sebe i pokazao prstima, 12.

Da li voliš muziku? Oči su mu zasijale i počeo je da peva.

Thriller, Thriller

U šatoru, te hladne noći, naoružan do zuba, u ponoć, on je pevao Thriller. Stariji čovek se prodrao na njega, dečak je zgrabio pušku, stavio je preko ramena i stao mirno. Posle nekoliko sekundi napustio je šator.

Presedeli smo u šatoru cele noći čekajući Vodju. Konačno u neko doba javili su nam da Vodja dolazi sutra. Odlično, pomislila sam, biće bolje svetlo.

Osvanulo je divno jutro. Smestili su nas u hotel na obali. Divna peščana plaža načičkana palmama. Prizor koji bi mogao da se vidi iz bilo kog luksuznog hotela na svetu. Posle doručka u sobi, kelner je pokušao da mi proda švercovanu robu u liftu. Krenuli smo ka mestu za snimanje.
Unutrašnjost šatora je bila ukrašena trouglovima obojenim jarko žutom, crvenom i zelenom bojom. Na Kadafijevom radnom stolu bila je mapa sveta, sat, telefon i blok sa olovkom. Sve što mu je bilo potrebno da vlada arapskim svetom.

Peščani pod je bio pokriven divnim, ručno tkanim, čilimom. Trouglovi su mi stvarali glavobolju.

Čekali smo. Izgledala sam i osećala sam se kao u paklu. Barbara je, naravno, izgledala sveže u svom Chanel kostimu. Smirena i opuštena strpljivo je čekala Lidera. Ona je zaista fantastična. Od nje se mnogo može naučiti. Kako ostati priseban pod prinudnim okolnostima i ne dopustiti im da vide da si uplašen. Ostati hladnokrvan ne izgubivši smisao za humor se pokazalo veoma korisnim nekoliko godina kasnije u Čečniji. Ali to je druga priča.
Neprestano sam izvirivala iz šatora i izveštavala ekipu šta se dešava, Kadafi je mogao da nas iznenadi svakog trenutka.

Konačno se pojavio.

Dovezli su ga u Bubi. Izašao je iz kola. Bio je u divnom, od bele svile, odelu. Šal mu je nehajno bio prebačen oko ramena. Uputio se, kao da lebdi, prema šatoru.

Ulazak mu je bio za pamćenje. Impresivan. I delovao je vrlo šarmantno. Tako je i vladao zemljom i ljudima, tim osmehom, gracioznim pokretima, gostoljubivošću i vrlo ugladjenim ponašanjem svih članova iz njegove pratnje.

Za vreme intervjua, Barbara ga je pitala da li su priče koje kruže u novinama  o njemu da je neuravnotezen, tačne? I da li je ljut zbog toga. Okrenuo se, pogledao oko sebe po sobi, zakikotao se, zaustavio pogled na plafonu, promeškoljio se u stolici i odgovorio : Naravno da me iritiraju. Uprkos tome, smatram, verujem, da me većina običnih ljudi na sve četiri strane sveta voli, oni imaju sasvim različitu viziju od zvaničnih vlada.

Da li je lud?

Ne znam, ali je svakako, pa…nekako budalast.

Intervju je prošao savršeno. I onda je krenuo da Barbari pokaže ostatak prostora u kome je obitavao.

Pokazao nam je kuću u kojoj je stanovao, oštećenu  bombardovanjem, koju su školske eskurzije redovno posećivale. Delovala je divno na neki nestvaran način. Ogromna skulptura u vidu ruke koja drži praznu kapsulu i dva šlema američkih pilota poginulih u akciji. U jednoj od soba je bila prazna kolevka u kojoj je njegova usvojena ćerka Hanna tom prilikom poginula.

Vratili smo se u šator da se sretnemo sa njegovom ženom i decom. Svi su bili ozbiljni, bez osmeha na licu, osim Kadafija. Sinovi su delovali ljutito, ćerka tužno, kao da ne prida tu. Zahvalili smo se, pozdravili, ja sam prva napustila šator nadajući se da ću ga snimiti pri izlasku.

Izašao je sam i izraz na njegovom licu je rekao sve.

‘Klik’.

Ovaj čovek nije lud, on je zloća , prostrujilo mi je kroz glavu.

Familija Kadafi

Pukovnik Kadafi vlada Libijom od 1969. i vladar je sa najdužim stažom u libijskoj istoriji. Oženjen je bio dva puta. Druga žena mu je Sofija Furkaž iz Mostara.

Kadafi ima veliku porodicu: desetoro dece iz dva braka: sedam sinova i ćerku i dvoje usvojene dece/ Muhammad al-Gaddafi, Saif al-Islam Muammar Al-Gaddafi, Saadi Gaddafi, Mutassim Gaddafi, Saif Al Arab, Khamis, Ayesha al-Gaddafi i Hanna i Milad usvojeni/. Hanna je poginula 1986. kada su Amerikanci bombardovali Libiju, a Milard, koji mu je inače nećak, kako kaže Kadafi, spasio mu je život prilikom bombardovanja.

Kadafija /68/ opisuju kao ekscentričnog, flambojantnog dendija, koji obožava da igra flamenko, voli jahanje, hipohondrik, plaši se letenja iznad vode, plaši se visine, posti ponedeljkom i četvrtkom, samozvani Kralj kulture, filozof i intelektualac, ne ide nigde bez medicinske sestre, baroknih oblina, plavuša iz Ukrajine. Voli da prilikom poseta stranim zemljama spava u svom šatoru, okružen kamilama. Kažu da svako jutro pije kamilje mleko. Condoleezzi Rice su prilikom posete Kadafiju 2008. skrenuli pažnju da može da očekuje od njega da izbegava da gleda u oči sagovornika, i da pravi duge i neprijatne pauze u razgovorima. U razgovoru sa Condoleezzom izneo je svoj plan kako da se izraelsko-palestinski konflikt reši, stvaranjem jedne nove države, Isratine.

Na Svetskom samitu o bezbednosti hrane u Rimu 2009, libijski vodja, pukovnik Kadafi,   zahtevao je od italijanskog premijera Berluskonija da  pošalje 200 atraktivnih devojaka u vilu Hafeda Godura/Hafed Goddur/, libijskog ambasadora u Rimu, kod koga je Kadafi odseo. Kadafi je zahtevao da devojke budu visoke 1.70cm, i da su  18-35 godina,  da budu obučene propisno,vrlo konzervativno, duboki dekoltei i mini suknje su zabranjeni. Ideja mu  je bila da devojke katoličke vere preobrati u Islam. Posle predavanja o Islamu, devojke su napustile rezidenciju, a one koje su odlučile da predju na Islam dobile su na poklon  Koran i $75. Večera i piće nisu bili uključeni.

Predjite na Islam. Isus je poslat za Jevreje, ne za vas. Muhamed  medjutim, on je poslat za ceo ljudski rod, ubedjivao ih je Kadafi. Ko god bude sledio drugog vodju osim Muhameda, mnogo greši. Božija religija je Islam, i onaj ko veruje u drugu religiju na kraju će izgubiti. Rekao je pukovnik Kadafi, kako je prenela italijanska La Stampa.

2002, Kadafi je kupio 7.5% akcija italijanskog fudbalskog kluba Juventus za $21 milion.

Procenjuje se da Kadafi i njegova familija imaju nekoliko milijardi dolara rasporedjenih na tajnim računima u bankama u Dubaiju i južno-istočnoj Aziji.

Dvanaestočlana delegacija Megatrend univerziteta u Beogradu, na čelu sa rektorom prof. dr Mićom Jovanovićem, prisustvovala je centralnoj proslavi 30 godina Libijske Džamahirije, početkom marta 2007. godine. Ovom prilikom je libijskom vođi Moamaru el Kadafiju uručen počasni doktorat Megatrenda, jedinog univerziteta od koga je vođa ove zemlje – sve atraktivnije za poslovne ljude iz Evrope i Amerike  prihvatio da primi titulu počasnog doktora nauka.

Na sajtu Megatrend univerziteta stoji objašnjenje: Ovim činom Megatrend još jednom potvrđuje svoju spremnost da ide u korak sa svetskim trendovima međunarodne poslovne i obrazovne saradnje.

Muhammad je najstariji sin iz prvog braka. Drži pod kontrolom sve telekomunikacije u zemlji. Na čelu je libijskog Olimpijskog komiteta.

Mautassim je Kadafijev četvrti sin po redu i njegov savetnik za nacionalnu bezbednost od 2006. i prvi u redu za naslednički presto, poznatiji kao big spender. Tražio je da mu predsednik libijske naftne korporacije  2008.odobri $1.2 milijarde da bi osnovao svoju miliciju. Mautassim je takodje poznat po eskluzivnim i ekstravagantnim novogodišnjim proslavama na karibskom ostrvu St.Barts na kojima su gostovali pevači Usher, Beyonce, Lionel Richie i Mariah Carey koja je za četiri otpevane pesme dobila $1 milion. Ambasador iz Srbije u Libiji ga je prokomentarisao kao ne baš tako bistra osoba .

Hannibal, peti po redu Kadafijev sin je/ po izveštaju sa WikiLeaksa/ 2009. uhapšen u Ženevi zbog fizičkog maltretiranja svojih službenika. Kasnije su optužbe poništene, postignut je novčani sporazum sa ugroženom stranom. Iste te godine policija je intervenisala posle prijave, tada njegove devojke Aline, sadašnje žene, da joj je slomio vilicu i nos u svadji u hotelskoj sobi u Londonu. Zadužen je za izvoz nafte. Američki ambasador u Libiji je 2010. izjavio da i Muatassim i Hannibal imaju dovoljno materijala za jednu prljavu libijsku soap operu.

Sa’adi /36/ treći sin, koga opisuju kao osobu bolesnog i neuračunjivog ponašanja, imao nekoliko ispada i intervencija sa policijom u Evropi,  najviše u Italiji, zbog droge i alkohola i ekstravagantnih bahanalija. Sa’adi je bivši profesionalni fudbaler, igrao je jednu sezonu u Italiji za klub Perugia. Izbačen je iz kluba posle pozitivnog testa na drogu; suvlasnik je većeg dela najvećeg libijskog fudbalskog tima, a ima i svoju producentsku filmsku kompaniju. Odgovoran je za krvoproliće u Benghaziju.

Saif al-Islam /38/ je najstariji sin iz drugog braka i smatra se najpristojnim od Kadafijevih sinova. Predstavlja se kao humanitarista i moderan političar. Govori odlično engleski i doktor je ekonomskih nauka  sa diplomom iz London School of Economic. Žrtvama od zemljotresa u Haitiju poslao je ogromne količine pomoći preko svoje  Kadafi internacionalne dobrovoljne organizacije GIFCA. Voli lov i praznike provodi u Novom Zelandu. Nije u najboljim odnosima sa ostalom braćom i narod Libije misli da nosi tračak nade za Libiju. Mnogi bi voleli da ga vide kao Kadafijevog naslednika. Smatraju ga obrazovanim i kulturnim političarem koji želi Libiji bolju budućnost Ali, ni Saif nije altar boy. I on ne može da odoli dobrim zabavama i zanosnim lepoticama, ali u mnogo skromnijoj meri nego braća. Ove nedelje je izjavio za TV da će Libija ući u krvavi gradjanski rat ukoliko narod ne pokaže solidarnost sa njegovim ocem.

Saif Al Arab i Khamis su najmladji  Kadafijevi sinovi.

Khamis je sedmi sin, treniran u specijalnim jedinicama u Rusiji. Zauzuma najviši čin u policiji.

Saif je šesti po redu i vrlo se malo pojavljuje u javnosti. Studira u Minhenu. Kao i njegova starija braća voli luksuzan život. Policija je 2008 intervenisala zbog buke koju je pravio njegov Ferrari.

Aisha, ćerka Kadafijeva, advokat po struci, poznatija kao član u branilačkom timu Sadama Husenija. Lepog izgleda, zovu je Klaudija Šifer/Claudia Schiffer/ severne Afrike. Ima važnu ulogu u Kadafijevom klanu kao osoba odgovorna za rešavanje neprijatnih situacija u porodici. Bila je, još uvek nepunoletna, u kratkom braku sa Idi Aminom.

Kada su nastali nemiri u Tripoliju nekoliko novina je prenelo vest da je pokušala da pobegne na Maltu.

Kadafijevi devičanski andjeli, amazonke telohraniteljke

Pukovnik Kadafi je okružen danonoćno sa 40 amazonki- telohraniteljki koje je pažljivo lično izabrao. Elitna jedinica je na straži 24/7. Odbrambena garda amazonki mora da ispunjava nekoliko uslova: da su device, da nose kaki uniforme, crvene berete, nakit, da imaju lakirane nokte i da su u svakoj situaciji i akciji tako doterane i našminkane. Trenirane su u najboljim školama za odbranu, eksperti u korišćenju oružja i karate veštinama. Dale su zakletvu na lojalnost i spremne su svoj život da daju za svog Vodju. Priča se da Kadafi ipak traži od svojih devica, povremeno doduše,  i seksualne usluge.

Žene treba da budu trenirane za borbu, kaže Kadafi.

Flambojantni dendi, ikona mode i stila, Kadafi

Kadafijef Liberace-esque stil i velika sličnost sa još jednim flambijantnim dendijem, Idijem Aminom/ Idi Amin/ poznata je u svetu mode. On svoje kufi/ kape/, vojne uniforme sa epoletama, zbog kojih  bi se i Napoleon postideo, pončo /cape/ ogrtače i marame preko ramena nosi sa nonšalancijom jednog Tuluza Lotreka/Toulouz Lautrec/.

Patetično-groteskna pojava, sa ofarbanom  kosom u gavran crno, pedikirom, i kubanskim cipelama sa skrivenom unutrašnjom platformom/ koje mu dodaju nekoliko santimetara visine/, Kadafi svojim opskurnim stilom skreće pažnju na svakom javnom skupu u svetu.

Kada je jednom engleski pisac, Džefri Bernard/ Jeffrey Bernard/pitao čuvenog slikara Fransisa Bejkona/Francis Bacon/ koga bi muškarca izabrao da sa njim ode  u krevet, Bejkon je odgovorio bez razmišljanja :Voleo bih da u krevetu isrcpim Pukovnika Kadafija.  Bilo je to 1984. kada je Pukovnik bio u naponu svoje fizičke snage.

Za P.U.L.S.E /Snežana Moračić

Tekstovi o istoriji na portalu P.U.L.S.E

Pratite diskusiju na ovu temu