Andrej Tarkovski – otkrivenje sa potpisom

Ona polaze od njegovog dubokog ubeđenja da se umetnost i religija jedna u drugoj rastvaraju, te da se konačni cilj umetnosti sastoji u tome da postane vid religije, hrišćanske i pravoslavne, kao u “Andreju Rubljovu” ili zapadne, kao u renesansnoj perspektivi (“Ogledalo”, “Nostalgija”), što je bitno drugačiji pogled. Tarkovski je kosmopolit i humanist koji se postavlja između Istoka i Zapada, i to u pejsažima Lacija, Toskane i Marke, zatim i na severu (u mestu Nersholmen, jer su mu švedske vojne vlasti zabranile pristup na Faro!), ali na kraju ipak daje prednost pravoslavnoj ikoni i svojoj drevnoruskoj kulturnoj baštini. Jer budućnost je samo u Rusiji, koja se obraća Bogu, kaže Tarkovski. Celo njegovo shvatanje filmske umetnosti počiva na fenomenu unutrašnjeg obraćanja Bogu: film je molitva, kako kaže i naslov samog filma. Takvo posvećenje ne nalazimo igde u zapadnoj tradiciji filma, čak ni kod Bresona, ono je zbilja samo rusko, deo dubokog i razuđenog ruskog bogotragalaštva u ukupnoj projavi života.

Budući da je film jedina umetnost koja može da fiksira vreme, trajanje je njegova prava supstanca, a filmska režija je neka vrsta vajanja u vremenu. Takvo shvatanje leži u podlozi estetike Andreja Tarkovskog, pa i njegovog određenja filma kao molitve, čime je “sve rečeno”. Tarkovski sin, dakle, ograničava se samo na bitne tačke mikrokozma Tarkovskog, s pravom izostavljajući niz proizvoljnih interpretacija ili reinterpretacija onoga što je, tokom svog “javnog života” izgovorio mag umetnosti filma. Zato je prikazivanje ovog filma na Festu zbilja važan događaj, koji obeležava naše vreme i delo velikog umetnika.

Božidar Zečević

Večernje Novosti

Tekstovi o Tarkovskom na portalu P.U.L.S.E

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments