Poigravanje simbolima

U svojoj knjizi „Pohvala sporosti“, Karl Onore daje pojam „brzi mislioci“. Njime označava  ljude koji sa lakoćom daju nonšalantne odgovore na sva pitanja. Sklon sam da to tumačim kao „glupani“, ali on je fin i pazi kako se izražava.

Elem u ovo napeto doba, usled rata u Ukrajini, planetarno smo spremni da olako ocenjujemo, sudimo ili navijamo, potpuno ubeđeni da smo u pravu (na pravoj strani) i da smo sve provalili. On još dodaje da „zahvaljući brzini, živimo u doba besa“. I tu se potpuno slažem. Evo sa kumom sam se raspravljao na krv i nož oko prošlih izbora, oboje ubeđeni da smo u pravu, prelazilo je i u vređanje. Moja žena i njen Joca su za to vreme pili pivo i slušali muziku.

Kada dođe do toga, ja kao „brzi mislilac“, izvlačim: činjenice, zdravu logiku, svemu dajem istorijsku podlogu i hvatam se naravno simbola.

Sad mi pada na pamet da je Eduardo de Bono rekao: „Istorija ima značaj ko so u kuhinji. Previše istorije, sprečava napredak“. Ali hteo sam da pričam o „simbolima“ Sad se pojavilo to latinično „Z“ u ćiriličnoj Rusiji. Pročitao sam neka tumačenja, otkuda to, ali ništa mi „ne pije vodu“, pa ću reći da pojma nemam. Ono „SS“, iz prošlog rata, to smo već apsorvirali, kao i ono Čerčilovo „V“. Kako su simboli moćni! Lepo noću, nažvrljaš slovo „Z“ recimo u Berlinu i digneš ceo grad na noge. Ili recimo kod nas, noću naslikaš Ratka Mladića i nastane cirkus. Krenu ka zidu da lete jaja. Među nama, znam ko slika Ratka Mladića, ali neću da vam kažem. Dakle, lik Ratka Mladića je simbol „Srpske borbe“ ili „ratnih zločina“, u zavisnosti kako tumačimo taj simbol. 

Pa sad i ovi Albanci, mašu nam rukama u obliku dvoglavog orla, čist znak Vizantijskog pravoslavlja, koji je njihov Skender beg stavio na zastavu, kad se borio protiv Turaka, a mi hoćemo da svisnemo od besa, uopšte ne premećujući da i mi imamo istog takvog, samo belog. Napomena autora, „Skender beg“ je najbolji konjak (vinjak) na svetu. No, zato mi njima ponosno pokazujemo „tri prsta“, koje je uzgred patentirao Pavelić dok je polagao zakletvu u NDH-a. Ispada da bi Hrvati nama sekli ruke, a mi smo taj simbol „svetog trojstva“, maznuli njima. A oni su, to ukrali od „SS“ divizija.

Kako su sumboli moćni! Voziš bicikl, a trubi ti auto, ti samo pokažeš „srednji prst“, vozač hoće da odlepi, dok te bespomoćno gleda kako skrećeš u pogrešnom pravcu. Tebi se na dva točka može, njemu „njet“. Naravno, kao što kaže Lakan „ Simobol vredi, samo ako je organizovan u svetu simbola“. U prevodu, džabe bi ja njemu pokazivao prst, ako on ne razume poruku.     

Da ne „presolim priču“, tek je religija besomučno izrabljivala simbole. Od krsta, preko polu-meseca, do Davidove zvezde. Komunisti provalili foru, pa (zlo)upotrebljavali petokraku, a satanisti je okrenuli naopako (zlo i naopako). 

U ovo sumanuto doba, kada svaki dan gledamo slike razaranja, patnje i bola (kao da je to ikada prestalo), baš mi fale simboli tipa: Pupoljak ruže-mlada lepa devojka. Probodeno srce- zaljubljen i tako redom… 

Je l znate kako se tumači „Hipi znak?“. Predstavlja otisak goluba u krugu, a golub je simbol mira. Zlonamerni su ga povezivali sa „slomljenim krstom“. Džon Lenon je rekao (a bio je simbol pokreta):  „Ljubav i mir su univerzalne teme, vara se ko misli da su ostale u 60-im”. E moj Džone, čini mi se da je ta tvoja ideja dobacila do sedamdesetih prošlog veka i nestala. Sad to samo govore misice, kad ima stavljamo “dijademu” na glavu. A Opet, dijadema je simbol “kruna od cveća”, koju su kao znak vladarskog dostojanstva nosili persijski kraljevi i grčki carevi; kruna; ženski ukras za glavu; vladarsko dostojanstvo i vlast.

Ma, idem da vozim bicikl, postao simbol borbe za zdravu životnu sredinu, a nekada bio znak da si bez love, sirotinja bez auta.   

Za P.U.L.S.E: Vojislav Radojković    

 

  

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest
0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments