Retka ptica u nezaključanom kavezu, Iris, Rara Avis
I don’t do minimal!
Ukus, to se može naučiti, ali stil, stil je kao harizma. Prepoznate ga čim ga vidite.
Legendarna Ajris Apfel /90/, poznatija kao Iris Rara Avis/retka ptica/je poslovna žena, nekadašnja dekoratorka, dizajnerka nakita, ekspert za modu i neizbežna u okupljanjima visokog društva. Fotografisali su je poznati fotografi, Brus Veber/Bruce Webber izmedju ostalih, obožavali je poznati modni dizajneri, bila je prijateljica sa Djukom Elingtonom/ Duke Ellington, Simon Dunan/Simon Doonan, čuveni aranžer izloga, posvetio joj je ceo izlog robne kuće Barneys. Muzej Metropoliten/ Metropolitan Museum of Art u Njujorku je priredio celu izložbu samo sa njenom garderobom.
Samozvana geriatric starlet je i dalje bukvalno umetničko delo koja hoda, sa svojim ogromnim naočarima i ekstravagantnim nakitom i garderobom.
Meni nikada nije bilo važno šta ljudi misle o meni. Iskreno, ne obazirem se na modnu policiju, i ne volim nista minimalističko. Više je bolje. Garderoba nije samo kindjurenje, već može da bude umetnički izraz i izazov.
Ja nisam buntovnik, i ne želim da nekoga uvredim. Ako su moji najbliži zadovoljni sa mnom, i ja sam zadovoljna.
Jake individualnosti i nekonvencionalnog odnosa prema modi, Ajris bez problema kombinuje Kricijin/Krizia/ džemper od kašmira sa vezenom suknjom iz dinastije Qing, ili, Diorov krzneni kejp sa farmerkama.
Ne volim nakit sa dijamantima, više volim nakit od poludragog kamenjenja, tirkiz, kristal u svojoj netaknutoj lepoti.
2001 je dizajnirala kolekciju svog nakita pod nazivom Rara Avis.
Prvo slikarsko platno koje je Ajris kupila bilo je od Velaskeza /Velazqueza. Ono [to je odlu;ilo da kupi platno nije bilo ;uveno ime slikara, dopala joj se crvena traka u kosi Marije Tereze/Infanta Maria Teresa/sa slike.
Ova mala crtica iz Ajrisinog života sa Velaskezom samo pokazuje njen slobodan pristup vizuelnom, vrednost kao vrednost je za nju u ličnom uživanju, bez obzira da li se radi o skupim ili jeftinim stvarima.
Ajris u svojoj eklektičnoj kolekciji ima i modele od Ralfa Ručija/Ralph Rucci i iz Topshop-a/ lanac radnji iy Londona/. Kompulsivni potrošač, imala je običaj da kaže : Ako ne odgovara, pretvoriću ih u jastuke, moto koji je primenjivala i u životu.
Duro Olovu/ Duro Olowu, britanski modni dizajner, njen prijatelj, kaže da se Ajris oblači onako kako bismo svi želeli da se oblačimo. Moda je za nju kao velika kutija sa lego kockama.
Ajris kaže da nikada nije želela da liči na druge, ali nije bila sigurna kako da bude drugačija, a da ne izgleda smešno.
Neki ljudi poseduju skupe stvari i skupu garderobu, kaže Ajris. Ali se ne usudjuju da je nose. Sećam se jedne gospodje koja ima impresivnu kolekciju garderobe. Jednom mi je pokazala haljinu Džefrija Bina/Geoffrey Beene. Oh, mora da uživate dok je nosite, uzviknula sam zadivljeno. Žena me je u zaprepašćeno pogledala. Nosim? Pa ona je deo moje kolekcije. Kolekciju ne nosite, čuvate je, odgovorila je. U tom slučaju, vi nemate kolekciju, razočarano sam joj odgovorila.
httpv://www.youtube.com/watch?v=O-gD6WgEqNU
Ajris ima izvanredan osećaj da skupe stvari ukombinuje sa jeftinim i pretvori ih u umetnički i vizuelni doživljaj. Za nju je garderoba još jedna forma kreativnog izraza.
Jednom se pojavila u skupoj narandžastoj kreaciji Džefrija Bina sa ogrlicom od tirkiza koju je nosila kao kaiš. Drugi put se pojavila u haljini Džejmsa Galanosa/ James Galanos napravljenu samo od satenskih traka.
Magazin za arhitekturu Architectural Digest je posetio Ajris u njenom trosobnom apartmanu na Menhetnu koji se nalazi na Park aveniji u kome Ajris živi sa mužem Karlom i napravio malu foto reportažu.
S desne strane odmah do ulaznih vrata su dva stuba od kamena na kojima su naslagane knjige o umetnosti. U sredini je barokni sto iznad kojeg visi pozlaćeno gledalo sa kineskim ornamentima. Portreti kučića iz 18. i 19 veka poredjani su na zidu u hodniku koji vodi ka spavaćoj sobi. Zidovi u dnevnoj sobi su obloženi drvenim panelima sa pozlaćenim ornamentima i frizom. Skulptura francuske pudle drži tanjir sa bižuterijom, svuda su gizdave francuske stolice, komoda iz Djenove sa ukrasnim crtežima, starinske marame i ešarpe sa persijskim šarama, tradicionalne meksičke figure svetaca i td.
Na slici u dnevnoj sobi je Ajris u chado/ deo tradicionalne odeće u ceremoniji služenja čaja u Japanu/suknji Ralfa Ručija, a nakit je njen dizajn. Zidovi dnevne sobe su obloženi francuskim panelima od hrasta, boiserie iz 18 veka. Brave na vratima su od P.E.Guerina, čuvena kompanija koja se bavi proizvodnjom dekorativne gvoždjurije. U uglu sobe je francuski paravan u dekupažu. Stolica sa leve strane je presvučena tapiserijom iz 17.veka sa Sicilije dizajnerske firme Old World Weavers.
Iznad otomana Luj XVI pokriven prekrivačem koji je reprodukcija sa francuskog dokumenta iz 17.veka visi platno slikara iz Holandije.
Kolekcija singerie /figure majmuna/ iz 18 veka izložena na venecijanskoj bombé komodi. Poledjina engleske stolice sa desne strane je naslikana chinoiserie /dekorativni crteži po ugledu na porcelanske kineske vazne/ dizajnom.
U hodniku, pozlaćeno chinoiserie ogledalo iz 18. veka i italijanski kitnjasti console sto/ inspirisan Lujom XV.
Iznad stola koji je od dizajnerske kompanije Maison Jansen, pokriven vunenim komadom tkanine sa persijskim šarama,visi italijanski tole luster sa dekorativnim nacrtanim cvetnim šarama.
Prvo slikarsko platno koje je Ajris kupila pe 60 godina u antikvarnici u Firenci je portret Infata Margarita delo nepoznatog slikara iz Holandije.
7. Retro nakit od bakelita u tanjiru koji drži figura francuske pudle.
Na ulazu sa leve strane francuska ugaona naslikana komoda iz Djenove iz 18. veka. Stolice su Luj XVI presvučene plišom diyajnerske kompanije Old World Weavers. Tepih je vezen tehnikom needlepoint iz Engleske i stolice u stilu Luja XVI presvučene plišanim somotom dizajnerske firme Old World Weavers.
Ja sam bila prva žena u Njujorku koja je nosila čizme, kaže Apfel. Čizme sa desne strane na fotografiji od zlatne kože u kombinaciji sa tekstilom dizajnirala je Ajris. Na prepunim čivilucima vise starinki komadi odeće. Ajris posebno voli metalik kaput sa prugicama od Galanosa.
U hodniku koji vodi ka spavaćoj sobi izložena je kolekcija portreta sa kučićima iz 19 veka. Sa strane su engleske police natrpane dekorativnim i umetničkim komadima, knjigama i starinskim figurama iz Kine.
Za P.U.L.S.E /Snežana Moračić
Mora da je Edna iz The Incredibles sama Ajris iz mladjih dana.
http://www.cinecultist.com/archives/talkingedna.jpg
neobicna energija i radost zivljenja za osobu koja se po nasim nekim kriterijumima vec uveliko smatra polumrtvom.
moze edna a inace su arhitekte, corbusier, pei, libeskind i hejduk cini mi se , nosili tzv owl – kao sova okvire za naocare za vid, a i isto tako fascinantna kao ajris i edith head, dizajnerka kostima u filmovima vreme zlatnog doba holivuda