Sve budućnosti sveta . Bijenale u Veneciji

Sve budućnosti sveta

Završen Bijenale vizuelne umetnosti u Veneciji

U nedelju 22. novembra, zatvoren je posle više od šest meseci, venecijanski Bijenale vizuelne umetnosti, čija je tema bila „Sve budućnosti sveta“. Temu je zadao Okwui Enwezor, nigerijanskikurator ovogodišnjeg Bijenala, koga mnogi smatraju „odgovornim“ za nesvakidašnju posetu ovesvetske izložbe. Naime, Bijenale je posetilo preko 500.000 ljudi, a samo akreditovanih novinara jeove godine bilo preko osam hiljada. Manifestacija je zvanično otvorena 9. maja, a kao i svakegodine, odvijala se na više lokacija u Veneciji. Većina od ukupno 89 nacionalnih paviljonasmešteno je u Đardinima i u Arsenalu, uz još 44 pratećih događaja koji su bili razmešteni širomcele Venecije.

Prateca manifestacija: spanski umetnik Plensa, ostrvo San Giorgio
Prateca manifestacija: spanski umetnik Plensa, ostrvo San Giorgio

 

Za veliki uspeh ovogodišnje postavke zaslužan je i umetnički direktor Paolo Barata, koji je na ovojpoziciji od 2008. godine. Nije tajna da iz godine u godinu Bijenale okuplja sve više posetilaca,među kojima ima puno đaka i studenata koji učestvuju u organizovanim radionicama i na pratećimmanifestacijama. Dovoljno je pomenuti učešće 78 univerziteta iz celog sveta koji su ove godinepotpisali ugovore o saradnji sa ovom prestižnom organizacijom. Mauricijus, Mongolija i Sejšelskaostrva su ove godine učestvovali po prvi put na Bijenalu, a pojedine zemlje se predstavljaju posleduže pauze, kao na primer Gvatemala koja nije prisutna od 1954. godine.

 

Paviljon Srbije u Djardinima - Ivan Grubanov
Paviljon Srbije u Djardinima – Ivan Grubanov

 

Po odluci međunarodnog žirija, nagrada za najbolji nacionalni paviljon 56. Bijenala pripala jeJermeniji, čija je instalacija posvećena 100­godišnjici genocida nad Jermenima, a specijalnopriznanje dodeljeno je američkom paviljonu za izložbu Džoan Džonson.

 

Paviljon Japana
Paviljon Japana

 

Srpski paviljon, u kome je bila izložena postavka Ivana Grubanova pod nazivom „Ujedinjenemrtve nacije“, privukla je veliku pažnju medija i publike od samog otvaranja Bijenala. Rad sesastojao od podne instalacije koja je zauzimala čitavu površinu paviljona, a na nju su bilipostavljeni materijalni ostaci sto zastava država odnosno nacionalnih tvorevina koje su prestaleda postoje tokom 120­godišnje istorije Bijenala u Veneciji. Na zidovima paviljona nalazila su seimena nepostojećih država, čiji su nazivi simbolično bili ispisani istim fontom kao i natpis “Jugoslavija” koji se nalazi na ulazu u nacionalni paviljon Srbije. Paviljon je smešten u Đardinimaa Srbija ga je nasledila od bivše Jugoslavije. Otvaranju Grubanove postavke su, osimmnogobrojnih gostiju iz Srbije i inostranstva, prisustvovali i Ministar kulture Ivan Tasovac ,kustoskinja Lidija Merenik i poznati režiser Emir Kusturica. I sam Grubanov je bio veomazadovoljan reakcijom javnosti, kao i radovima oko postavke, koji su, iako sa veoma složenompodnom konstrukcijom, izvedeni precizno i na vreme.

 

Centralni paviljon
Centralni paviljon

 

Bijenale je svetski izlog savremene umetnosti, tako da se na njemu često izlažu radovi koji selako urežu u pamćenje. Ovogodišnja smotra nije imala velikih iznenađenja ako se izuzme parnacionalnih paviljona: japanski, ruski i po mišljenju mnogih, i srpski. U japanskom paviljonu, zakoji su mnogi smatrali da je trebao da bude nagrađen, bio je izložen rad umetnika Čiharu Šiote„Ključ u ruci“, koji se sastojao od mnoštva crvenih končića koji su visili sa plafona a simbolizovalisu ključeve naših nada, uspomena i tajni. Na podu su se nalazile dve gondole kao dve otvoreneruke koje su sve te ključeve prihvatale, bez predrasuda i bez obećanja. Engleska umetnica Sara Lukas takođe je izazvala burne reakcije svojom provokativnom postavkom, međutim privukla jeviše negativnih kritika nego što je verovatno i sama očekivala.

 

Paviljon Velike Britanije - Sara Lukas
Paviljon Velike Britanije – Sara Lukas

 

Prateći događaji često sadrže postavke koje su veoma efektne. Njihova mana je što moratenamenski otići do tih izložbenih prostora, ali je to u isto vreme i njihova prednost – može da sedesi da naiđete na prelepe instalacije na neobičnim mestima, kao što je ove godine na primer bilapostavka španskog umetnika Jaume Plensa u crkvi San Giorgio Maggiore na ostrvu Svetog Đorđa. Veoma sugestivna i originalna instalacija pod nazivom „Together“.

 

Paviljon Holandije
Paviljon Holandije

 

Centralni paviljon sadržavao je postavke više umetnika a služio je i kao sastajalište za autore,novinare i posetioce. U paviljonima su se često odvijali inovativni performansi. Ove godine je ujednoj od sala centralnog paviljona, koja je bila opremljena kao bioskopska/pozorišna dvorana,tokom svih šest meseci manifestacije, održano čitanje „Kapitala“ Karla Marksa, o kome se mnogopričalo i koje je konačno završeno zajedno sa manifestacijom u nedelju.

 

Paviljon Rusije
Paviljon Rusije

Za P.U.L.S.E Jelena Živković 

Tekstovi o umetnosti na portalu P.U.L.S.E

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

1 Komentar
Najstariji
Najnoviji Najpopularniji
Inline Feedbacks
View all comments
sascha ein
8 years ago

Ako dozvolite kratko doživljavanje ili viđenje ovih postavki:

Svako donosi svoje, od kuće, iz bazena nacionalnog u odnošenju prema svijetu SADA …

. Španci povezuju religiju i nove digitalne tehnologije, tj. binarni kod Dobra i zla, svjetla i tame, Ima i nema da bi se reklo nešto o Duhu samom …

. Naš paviljon je u zastavama, ali može se razumjeti ili doživjeti i s nekim krpama razbacanim, prešareno, prazno od Bitnosti, rascjepkano, ostavljeno, pusto …

. Kod Japanaca se može vidjeti ostatak tragedije nuklearnog djelovanja, krv, brod prizemljen …

. Englezi s pravom ukazuju na svoju svjetsku dominaciju i potentnost …

. Holanđani moderni i urbani, ne i Bitni, bogati su ne i ispunjeni, sve na svom mjestu po stvarčicama …

. Rusi idu visoko, ali mračno …