Pesma „What else is there“ grupe Röyksopp

Röyksopp je naziv norveškog „electronic • ambient • down-tempo • chill-out • house • synthpop“ dua koji je osnovan u gradu Tromsø u norveškoj 1998. godine, a aktivan je i danas. Duo čine Svein Berge i Torbjørn Bruntland. Naziv albuma „The Understanding“ („Razumevanje“) na kojem se nalazi pesma  „What else is there?“ („Šta je još tamo?“) objavljen je 2005. godine sa 22,466 prodatih primeraka kopije samo prve sedmice u Velikoj Britaniji, a preko 100 000 kopija do 2009. godine. Na albumu kao i u navedenoj pesmi gostuje Karin Elisabeth Dreijer iz grupe „The Knife“ („Nož“) koja je u ulozi vokalistkinje pesme ali i devojaka koje se pojavljuju u spotu pesme o kojoj je reč.

pesma

Iako nam određene pojedinosti ostaju nerazrešene, ono što možemo zaključiti na osnovu teksta pesme i na osnovu spota, čini se da je u pitanju  pogibija nesrećne u saobraćajnom udesu. Oko četrdesete sekunde spot pesme nam prikazuje devojku, odnosno njen lebdeći duh kako polagano napušta bolnicu…

“It was me on the road

But you couldn’t see me

It was me on the road

Still you couldn’t see me

And then flashlights and explosions“

U gornjem desnom delu bolničke sobe možemo videti krvavu torbu, mantile lekara koji su dali sve od sebe u naporima da spasu jedan mladi žviot, desnu nogu koja krvari…

Na dalje spot prikazuje nestvarno lebdeće kuće, s pretpostavkom da mozak, odnosno ćelije koje postepeno umiru,  stvaraju sliku koja za rezultat ima da tako mozak koji “transcedentuje” u ovome specifičnom slučaju zamišlja estetski “uzvišene prirodne lepote, prelepa šumska prostranstva, “nestvarno” lebdeće kuće, travnate površine, tamu. Motiv puta koji se javlja kako u spotu tako ima veliku ulogu u smislu tumačenja…

Nakon što je lebdeći duh nastradale devojke napustio bolnicu, idući dalje, nailazi na nemačkog ovčara, psa čije je biće po “mističnoj” interpretaciji umetnika iz norveške u stanju da čulima primeti, percipira, opazi duše koji napuštaju “svet živih”, u ovome slučaju tragično nastradale. Verovatno je reč o mitu da psi mogu da čulima percipiraju duše preminulih koji napuštaju ovaj svet, u ovome slučaju duh devojke.

Oluja… priroda… tamni šumski predeli! A nakon toga ponuda tvorca o poslednjoj želji?

„I don’t know what more to ask for

I was given just one wish“

                    …

„The story of my maker“

S obzirom na ono što nam spot pesme prikazuje, devojka bira da poseti voljene. Lebdeći polako ulazi u kuću…, plavi zid… slika na zidu! I šta zaista tako tragično nastradaloj osobi preostalo, nego da poslednji put poseti svoj dom…?

Nakon toga  devojka posećuje devojku u crnom (koju takođe glumi (igra) Karin). Devojka u crnom ima ulogu da sasluša, a nakon toga prenese događaje tragično nastradalih, te iste saopštava „živima” u ovome slučaju priču nastradale devojke, a posle istu pamti, te ju  prenosi u dati tekst pesme koji je pred nama.

Na dalje spot pesme ponovo prikazuje estetske lepote prirode, travnata prostranstva, šume staze, nestvarno lebdeće kuće, isparavanja iz zemlje i drveća, jaka svetlost, čaršav koji je omotan oko devojke, koji nam možda ukazuje na osećaj hladnoće koji se u stanju umiranja ćelija tela može manifestovati, što saznajemo iz razgovora sa ljudima koji su doživeli iskustvo blisko smrti (“near death experience”). … Bela rasveta… a nakon svega toga ponovo motiv puta. …put, … put!

„There is no room where I can go

You’ve got secrets, too“

Pri kraju spot nam prikazuje čoveka koji hodajući krajem puta prolazi blizu duha devojke, pogled devojke usmeren je ka njemu, ali on nije u stanju da je uoči, s obzirom da biće “živog” čoveka po umetničkoj interpretaciji  nije u stanju čulima da percipira (opazi, vidi) duše tragično nastradalih, u ovome slučaju devojke o kojoj je reč.

“I’ve got a golden ear
I cut and I spear…
But what else is there?”

Röyksopp

za P.U.L.S.E Slobodan Stanić

 

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments