“Lovac na jelene” (1978) Majkla Ćimina je snažan, potresan film koji istražuje psihološke i emocionalne posledice vijetnamskog rata na grupu prijatelja, radnika čeličane iz malog grada u Pensilvaniji. U filmu glume Robert De Niro kao Majkl, Kristofer Voken kao Nik i Džon Sevidž kao Stiven, dok Meril Strip ima sporednu ulogu. “Lovac na jelene” nije antiratni film. To nije proratni film. To je jedan od najemotivnijih filmova ikada snimljenih.

Film je podeljen u tri različita dela: životi muškaraca pre, tokom i nakon Vijetnamskog rata. Prvi čin se fokusira na njihovu blisku zajednicu, kulminirajući raskošnom svadbenom scenom koja ističe vezu između prijatelja i nadolazeći strah od njihovog skorog odlaska u Vijetnam. Počinje sa ljudima na poslu, u peći čeličana u gradu negde u Pensilvaniji. Smena je završena, ljudi odlaze niz put do salona na pivo. Oni pevaju “I Love You Bay-bee” zajedno sa džuboksom. Još uvek je jutro poslednjeg dana njihovih života koji će im pripadati pre Vijetnama. Ova spora, promišljena priprema naglašava njihovu nevinost i jednostavnost njihovih predratnih života i istovremeno početak progresije od venčanja do sahrane.
U Vijetnamu, “Lovac na jelene” prelazi na brutalni i visceralni prikaz rata, sa jednom od najikoničnijih i najpotresnijih scena filma: igrom ruskog ruleta koju zarobljenici rata moraju igrati po naređenju svojih otmičara. Ova intenzivna sekvenca simbolizuje nasumičnost života i smrti tokom rata i nepovratni uticaj koji rat ima na psihu ljudi. Igra ruskog ruleta postaje organizacioni simbol filma: Sve što možete da poverujete o igri, o njenom namerno nasumičnom nasilju, o tome kako dotiče razum ljudi koji su primorani da je igraju, primenjivaće se na rat u celini. To je briljantan simbol jer, u kontekstu ove priče, čini svaku ideološku izjavu o ratu suvišnom.
Završni čin se bavi posledicama rata, dok se Majkl vraća kući i zatiče svoje prijatelje duboko oštećene —fizički i emocionalno, okružen tišinom u koju nikada ne možemo sasvim prodreti. On je “heroj”, pozdravljen stidljivo i nespretno od strane ljudi iz rodnog grada. Saznaje da je Nik i dalje u Vijetnamu a obećao mu je — u pijanoj noći obasjanoj mesečinom pod košarkaškim obručem na igralištu, u noći venčanja — da ga nikada neće ostaviti tamo. Obojica su razmišljali, romantično i naivno, o smrti heroja, ali sada se Majkl vraća u potpuno drugačiji kontekst kako bi povratio živog Nika. Obećanje je bilo adolescentska stvar, ali nema adolescencije kada Majkl pronađe Nika u Sajgonu, u izopačenom pokušaju da povrati kontrolu nad svojim životom profesionalno igrajući ruski rulet.
“Lovac na jelene” je razarajuće istraživanje posledica rata, kako na bojnom polju, tako i kod kuće. Tematski, film se bavi gubitkom, lojalnošću, dehumanizirajućim efektima rata i preživljavanjem, a sve to je naglašeno snažnim performansama De Nira i Vokena, koji prenose duboke psihološke rane nanete ratom. Ostaje dirljiva, kompleksna refleksija o traumi, bratstvu i krhkosti ljudskog duha.