‘Možda ste zaboravili…18.novembra biće 20 godina od Nirvaninog unplugged performansa u Njujorku’
Tri dana brade, džemper i jeans; mlad i mršav. Tad je bilo lako…Grunge i rat tutnjali su kroz nas like teen spirit;tako nam se zalomilo. Bežeći od mobilizacije i dolazećeg ludila, lutali smo Evropom. Neki su imali sreće da rade. Ja nisam. Vrteo sam kanale i Nirvanu do besvesti, čekajući da se nešto desi.
A onda se desilo. Nirvana je prolazila kroz Evropu, trebalo je samo sesti na voz, na preterano savršen, tačan i čist ekspres za dva sata normalnog života. Lomio sam se: da li mogu to sebi da priuštim? Moj egzilbudžet topio se opasnom brzinom i uvek prisutni šapat nesigurnog sutra dosađivao mi je kao dobronamerni naporni prijatelj. Tešio sam se: biće prilike ponovo…uskoro ću saznati jednu grubu istinu:najbolje prilike nikad ne dolaze ponovo.
Utešna nagrada stigla je u vidu MTV Unplugged in New York. Bio je to album inspirisan pločom Marka Lanegana The winding sheet; zapravo, grupa je tražila način kako da to ne bude još jedan Nirvana šou, samo bez struje, i Laneganov album bio je odgovor.
Zašto baš Lanegan? Pa, jednostavno. Na jednom od brojeva sa ploče gostovali su Chris Novoselic i Curt Cobain. Pesma se zvala Where did you sleep last night i spojila je toliko različitih…bila je to šifra koja je otključavala skrivene dragocenosti:
Cobain je znao šta hoće od unplugged priče i svesno je prekršio prvo pravilo šou-a, uključujući akustičnu gitaru u pojačalo i pedale. Producent Alex Coletti morao je da maskira pojačalo sa fejk monotorom ispred. Nije to bio nikakav specijalni akustični domet, više je bio Cobainov sigurnosni paket, bio je sigurniji kad se čuje kroz svoje pojačalo. Pedale nije ni upotrebio, sem u Man who sold the world. Električni plaginovi bili su tu samo kao dobri prijatelji.
Fuck you all, this is the last song of the evening…niko nije tada pretpostavljao da će Kurtovo prezrivo dobacivanje producentima neki mesec kasnije zvučati kao zloslutna anticipacija, baš kao i dekoracija stejdža, sve sa crnim svećama, ljiljanima i kristalnim lusterima. Roudi ga je provocirao: ‘Misliš, kao na sahrani?’ – ‘Upravo. Kao na sahrani.’
‘Where did you sleep last night’ se inače uopšte ne zove tako. U uvodu je Kurt pomenuo Lead Belly-a, ali je u pitanju tradicional ‘In the pines’ iz 19.veka, ponegde naslovljen i kao ‘Black girl’. Prvu zapisanu verziju štampao je Sesil Šarp 1917. u samo 4 stiha:
Black girl, black girl, don’t lie to me
Where did you stay last night?
I stayed in the pines where the sun never shines
And shivered when the cold wind blows
Koliko umetnosti stane u četiri reda…
Zaplet oko tumačenja pesme zavrteće se od 1925. Tad je lokalni folk kolekcionar prvi put snimio, a nerešena enigma ostala je strofa
Her husband, was a hard working man
Just about a mile from here
His head was found in a driving wheel
But his body never was found
Dobri, odgovorni muž, hard working man, skončava pod točkovima voza, glavu pronalaze, telo ne; takvi se ne mogu propisno zakopati po baptističkim doktrinama – njegova duša je osuđena na čistilište…
Mlada ženu se krije među borovima, bežeći od potere. Da li laže? Da li je zgrešila? Šta god da je činila, njen strah izaziva samo nežnost. Borovi i dubina šume su večita metafora seksualnosti, usamljenosti i smrti. Davanje u zabranjenom i poricanje…istina nada i život teško da imaju mesta ovde; teško kao i suncu da se probije kroz gustinu šume. Zadrhtala od očaja i beznađa:
In the pines, in the pines
Where the sun don’t ever shine
I would shiver the whole night through
Tamo gde sunce ne stiže ne može biti loše kad nije bilo ni ičeg dobrog; na tako hladno mesto ne stiže ni senka sećanja na bolje dane.
Najlepša stvar u minimalizmu ovih nekoliko stihova je sloboda izvođaču da ih promeni kako oseti trenutak; ta interaktivnost je poezija koja nas sačekuje u budućnosti, a ‘In the pines’ njen mali nlo koji nas je na kratko posetio.
Tako je Black girl, don’t lie to me, postajalo My girl, don’t lie to me ili Ma Negresse u cajun music tradiciji. Naoko sitnom promenom, izvođač je zapravo menjao tumačenje, senzibilitet i svoju ličnu ulogu u pesmi.
Multiznačnost je vodila do novih raskršća. Tri verovatno najbolja izvođenja su porodila tri smera u kojima se išlo: delta blues, bluegrass i cajun.
Najpoznatiji, verovatno i najbolji je Lead Belly snimak iz 1944., inače treći njegov pokušaj:
Čovek je bio samonikli genije nezgodne naravi i zatvor je bio njegovo prirodno okruženje. Bilo je potrebno da odrobija 17 godina i dva ubistva da bi ga 1933. pronašao Alan Lomax, budući anđeo čuvar, i odvede do studija i koncertnih dvorana. Brzi uspeh i naslovna strana Life magazina(Lead Belly – Bad Nigger Makes Good Minstrel) nije mu doneo prosvetljenje i on će još nekoliko puta uspeti da zaglavi zbog tuča – zašto me toliko podseća na Šabana B. – ali i da u nasleđe ostavi klasike i tragove koji se ne brišu, sa godinama samo postaju dublji.
In the pines je uveo u blues, a njegovim tragom krenuće desetine važnih: Dave Van Ronk, Long John Bauldry, Grateful Dead, Odetta Holmes, Four Pennies, sve do Marc Lanegan-a, Nirvane i The Hole. Da se ne lažemo:ja bluz čitanje najviše volim prosto zato jer ga najbolje razumem, jer je moja šolja čaja, ali ni ostala nisu manje važna.
Tri godine pre Ledbelijeve verzije, 1941., snimili su je Bill Monroe&The Bluegrass Boys. Baš kao i Ledbeli i oni su je snimali nekoliko puta, a najpoznatija je verzija iz 1952.:
Realno, Bill Monroe je i najviše popularisao In the Pines. Za njim su krenule desetine izvođenja koje su mirisale na train song čitanje, kao Atkinson family, The Osborne brothers, Pete Seeger, Dolly Parton a ima ih i sasvim novih, npr. The Mosstins:
Sredinom šezdesetih, nekoliko snimaka je akcentovalo ovaj klasik i kao deo cajun tradicije. Cajun je lokalna muzika francuskog govornog područja Lujzijane, naoko country’n’texas orijentisana, ali orkestarski svedena na harmoniku, violinu i triangl u zaraznom ritmu:
Nathan Abshire bio je predvodnik renesanse cajun-a sredinom šezdesetih i Pine Grove Blues(Ma negresse) bio je najznačajnije izdanje. Još nekoliko cajun umetnika uradilo je cover, mada bi ga vredelo potražiti i među novijim radovima modernih cajun izvođača, potput Wayne Toups-a ili Roddie Romera(ja ga nisam pronašao).
Postoji, međutim, i jedno malo sokače, rezervisano za artiste koji su In the pines doživeli izvorno, kao američki folk i ništa više od toga; mlada Joan Baez, recimo, na samom početku svoje karijere, snimila je sjajan folk cover.
Ovde ću ostaviti koncertni duet sa Bob Dilanom iz 1963., a studijska verzija mi se čini još punijom i boljom:
Na istom talasu, jedrila je i Susheela Raman na snimku iz 2007., samo mnogo intimnije, ali ima tu neka tanka linija koja ih je vezala:
Ova verzija Sušile dobila je i kontemplativan dubstep remiks, čime je uvela tradicional iz 19.veka u sasvim novu dimenziju. U njoj funkcioniše savršeno; baš kao i u ostalim.
Možda ste zaboravili…18.novembra biće 20 godina od Nirvaninog performansa u Njujorku. Postoji teorija da se Kurt kroz Where did you sleep last night na trenutak obratio Cortney. Kad čujete kako kroz zube cedi
My girl, my girl, where will you go
I’m going where the cold wind blows
morate zadrhtati, taj hladan vetar uvek ponovo prođe kroz srce. Ne znam da li je istina, ali više nije ni važno. Vuk koji zavija u Cobainu četiri meseca pred odlazak ni u jednoj se numeri sa Unplugged in New York nije protegnuo toliko. Bio je to poslednji urlik pred povratak u duboku borovu šumu.
za P.U.L.S.E.: Vladimir Alimpić
The Best.
Thanks for posting our "In The Pines" video in your great article. Ency Austin, singer fiddler from The Mosstins http://www.facebook.com/themosstins
Tnx Ency, hope to see The Mosstins soon in Belgrade!