Kolumbov testament – Napisano je mnogo knjiga i članaka na temu da li je Kristobal Kolon (ili Kristifor Kolumbo, kako je takođe poznat) bio zaista Italijan iz Đenove, a ta teza je bila opšteprihvaćena sve do poslednjih desetak godina, kada su mnogi istraživači potvrdili da je on verovatno bio potomak anuzima koji su odbegli iz Španije posle pokolja 1391, i otišli na Balearska ostrva.
U prethodnim brojevima časopisa Aki Jerušalaim objavili smo nekoliko članaka u kojima su iznesena različita mišljenja nekih od ovih istraživača, ali argumenti koje oni prezentuju prilično su ubedljivi, pa svaka strana ostaje čvrsto pri svom stavu. Zajedno s tim člancima, nastavićemo da objavljujemo podatke i beleške koje rasvetljuju ovo pitanje, kao npr. ovaj kratak zapis koji nam je nedavno stigao, o testamentu čoveka koji je otkrio Ameriku, a u kome je, između ostalog, kazano sledeće:
…Kolon je potpisao 19. maja 1506. svoj poslednji testament, u koji je uključio pet neobičnih tačaka, koje su vrlo indikativne. Dve od njih – davanje desetog dela svog imetka siromasima i davanje nepoznate sume siromašnim devojčicama je jevrejska tradicija. Takođe je naredio da određena suma novca bude data jednom Jevrejinu koji je živeo na početku jevrejske četvrti u Lisabonu.
U nekim dokumentima Kolon je koristio trouglasti potpis, sa tačkama i slovima, koje liče na natpise nađene na nekim jevrejskim grobljima u Španiji. Naredio je svojim naslednicima da ovakav potpis koriste za sva vremena. Prema knjizi Istorija marana autora Cecila Rota, koji je bio engleski istoričar jevrejskog porekla, ovaj anagram je jedna tajna varijanta Kadiša, molitve koja se u sinagogi recituje povodom smrti neke drage osobe, ili na godišnjim pomenima pokojnika. Na ovaj način, Kolon je dozvolio svojoj deci da očitaju Kadiš svom ocu kada umre. I na kraju, Kolon je ostavio novac da pomogne krstaški rat koji je smatrao da će njegovi sledbenici/potomci ostvariti, u cilju oslobađanja Svete zemlje.
Iako za nas ove tačke deluju vrlo značajno, uz sve argumente koji dokazuju da je Kolon bio potomak anuzima, takođe je moguće da će biti tumačene na drugačije načine, i da će polemika o ovom pitanju biti nastavljena u narednim godinama.
(preuzeto iz časopisa Aki Yerushalaim, broj za oktobar 2012)
Za P.U.L.S.E sa ladina prevela i adaptirala Sofija Živković