(О осамнаестом издању фестивала европског филма Cinedays у Скопљу одржаном од 7 до 15 новембра 2019 године.)
Cinedays је један од оних опуштених фестивала европског филма где је дружење филмаџија најважније, чија је позитивна енергија та која покреће целу атмосферу где су филмови део артистичног живљења тих десетак дана, док млади и талентовани филмски уметници налазе и неко своје врело одакле би црпили енергију за своја будућа остварења, али и место где би пронашли и сараднике за своје будуће пројекте. Фестивал ове године слави своје пунолетство, тачније своје осамнаесто издање и од свог првог скромног појављивања 2002. године израстао је у један од најрелевантнијих фестивала на овом подручју где своју наклоност поклањају велика имена као што су Илајџа Вуд, Лајбах, Жика Тодоровић, а ове године је специјални гост био Стив Абот продуцент легендарних Монти Пајтона и филма „Риба звана Ванда“. Фестивал има једанаест програма од којих је официјална селекција састављена искључиво од европских филмова, а њен селектор је ове године био Бернд Будер, програмски директор филмског фестивала у Котбусу и члан Европске филмске академије. Његова селекција је ове године била посвећена „усамљеним херојима који мењају свет “ тако да је на овом делу репертоара било осам филмова из осам земаља Европе, а главну награду „Златну звезду“ је добио филм „Лилијан“ аустријског редитеља Андреаса Хорвата. „Сребрну звезду“ за најбољег редитеља је добио Мемед Акиф Баукеталеј за немачки филм „Орај“, док је „Сину звезду“ за најбољи сценарио добила Мунија Медур за филм „Душица“ у копродукцији Француске, Белгије, Алжира и Катара. Један од најатрактивнијих програма је увек програм „Гала премијере“ где смо ове године били сведоци премијерних остварења великих филмова са канског, берлинског и бенецијанског фестивала, филмова Педра Алмодовара, Романа Поланског, браће Дарден, Хироказу Корееда, најновији филм Вудија Алена и Џима Џармуша итд. Поред ова два програма, ту су и програми „Синебалкан“, посвећен филмовима из балканских земаља, програм музичких документараца, т.з.б програм „МК у ЕУ“ где су били приказани и филмови Драгана Маринковића „Пијавице“ и Горана Паскаљевића „И поред магле“, као и програми посвећени кратким и студентским филмовима. Сваке године Cinedays посвећује један програм одређеној земљи – ове године Швајцарској – па су приказана четири филмова значајних швајцарских редитеља. Назаобилазни су програми за младе, а у придружним програмима смо имали прилику да присуствујемо мастер класи Стива Абота и циклуса легендарних Монти Пајтона док су воркшопови за младе синеасте били на подручју дигиталне технологије, филмског маркетинга као и кастинга који је водила млада кастинг директорица Сања Дракулић из Загреба.
Један од најинтересантнијих сегмента је програм назван Cinemusic чији су садржаји углавном музичког карактера и где је пре неколико година био гост чувени холивудски глумац Илајџа Вуд са својом групом, а ове године у овом придружном програму су били гости Роџер Ино, група „Нотвист“ и српски бенд „Звук улице“. Оно што је било атрактивно у овом издању Cinedays-а било је гостовање т.з.в Чалгија, специфична етно музика типична за македонске градове која вуче своје корене из Отоманске империје и о којој је био приказан фантастичан документарац македонске продукције „Аворд“ насловљен „Ћеиф“. Кад смо већ код документарног програма, ове године се овај фестивал посветио музичким документарцима, па тако су у центру пажње били документарци о групи „Електрични оргазам“ продуцента и редитеља Марије Вукић и Тее Королије, документарац о Влади Дивљану „Небеска тема“ у режији Младена Матићевића, као и документарац „Туста“ посвећен Бранку Чрнцу Тусти, недавно преминулом фронтмену групе „Идијоти“ као копродукцијски пројекат Србије, Хрватске, Северне Македоније у режији Андреја Коровљева.
CInedays је фестивал чија је непосредност једна од главних одлика и као такав је врло привлачан за европске синеасте, али и за љубитеље филма. Један је од најомиљенијих филмских фестивала студентима, па тако је у свој програм савет фестивала укључио и сегмент посвећен радовима студента филмске уметности углавном у категорији кратких филмова. У овом програму је уврштено око тридесетак кратких филмова, радови студента са факултета драмских уметности у Скопљу, Универзитета аудиовизуелне уметности „ЕСРА“, факултета драмских уметности из Београда, Нове Горице, Загреба, Солуна, Бахчешехир, Тиране, Сарајева и Софије. Дечји филмски програм ове године се састојао од четири филма од којих је најатрактивнији био цртани филм „Мираи“ Мамору Хосоде, док је програм македонских кратких филмова понудио дванаест изванредних краткометражних филмских дела редитеља Сергеја Георгиева, Андреја Волкашина, Игора Иванова, Ане Јакимске, Александра Андоновског, Даријана Пејовског, Мурада Жерке и других македонских редитеља.
Овај филмски фестивал показује да је непосредност квалитет који велики фестивали не би требало да игноришу. Cinedays са својим разноликим програмом и високом артизмом, као и са обимним распоредом филмова иницира цео један филмски живот који сви они који су инфицирани овом уметношћу одживе у току тих десет дана пројекције и придружних активности. После својих првих осамнаест година, Cinedays сигурно напредује ка вишим нивоима кредибилитета и квалитета, континуираним обогаћивањем новим садржајима, а интерес светских филмских имена придоноси да овај фестивал иде ка висинама филмских фестивала највиших категорија.
за П.У.Л.С: Сашо Огненовски