Muzički kritičari su često grešili
Upravo objavljena dokumenta iz BBC-jeve arhive pokazuju da prva živa svirka grupe Led Cepelin na radiju nije oduševila producente BBC-ja, koji su ocenili da je njihova muzika “varijacija na poznatu temu, neubedljiva i u suštini staromodna”.
Radi se o grupi koja je kasnije proglašena jednom od najvećih rok grupa svih vremena.
Muzički novinar Džez Simonds kopao je po arhivama BBC-ja da bi ustanovio koje su još muzičare, na početku karijere, kritičari otpisivali.
Što se Led Cepelina tiče, on kaže da je prva reakcija BBC-jevih stručnjaka bila donekle razumljiva:
“To je bila muzika bez presedana. U zabeleškama posle živog nastupa Cepelina na radiju, navodi se izmedju ostalog ‘neubedljivo, samo za specijaliste’. “
Spontanost i energija
Kritičari BBC-ja su očigledno verovali da bluz treba ostaviti tamo gde pripada, a Cepelini su drsko spojili tu vrstu muzike sa hevi metalom.
Gitarista Džimi Pejdž o tome kaže:
“Te svirke bile su obeležene spontanošću i energijom – trudili smo se da na najbolji mogući način slušaocima predstavimo materijal sa našeg albuma. Nismo se štedeli – bilo je tu mnogo improvizacije i kreativnosti, jer nam je bilo strašno stalo do toga da zvučimo što bolje“, kaže on.
Možda je upravo ta improvizacija zbunila urednike BBC-ja, ali slučaj Led Cepelina nikako nije usamljen. Dika Rou iz muzičke kuće Deka rekords je dao izjavu o o Bitlsima na početku karijere koja je ušla u legendu, a glasila je “Gitarskim bendovima je odzvonilo”.
Trebalo je zaista biti vizionar i poverovati na osnovu demo-snimaka Bitlsa da od tih momaka može nešto da bude – a oni su vizionara, na sreću, našli u producentu Džordžu Martinu.
Rejdiohed, Madona, Bouvi…
“Na nož” je svojevremno dočekan i Dejvid Bouvi – jedan kritičar ga je nazvao “amaterom koji falšira”.
Muzički novinar Džeremi Simonds priseća se još nekih primera:
“Zanimljiv je slučaj grupe Rejdiohed – muzička štampa ih je zdušno prezirala i predstavljala ih kao ‘momke zaposlene u prodavnici ploča u Oksfordu koji imaju dovoljno vremena da preslušavaju i kopiraju tudju muziku, umesto da sviraju svoju’. Tek pošto je njihova pesma Krip postala hit u Americi, otkrila ih je domovina“, kaže on, i nastavlja:
“Madona je, na primer, prvobitno bila prateća igračica pevača Patrika Hernandesa, koji je imao samo jedan hit u Evropi – pesmicu Born to be alive. Posle je pevala u grupi koja se zvala Emi, a kritičari su je, čak i kada je objavila prvi album, koji je postao veliki hit, prosto sahranjivali.”
Spisak neshvaćenih, a potom proslavljenih muzičara se tu ne završava – T Rex, Nirvana, Dipeš mod, Franc Ferdinand, kao i mnogi drugi.
Iako producenti BBC-ja nisu bili oduševljeni nastupom Led Cepelina, glasanjem su odlučili da momke ipak pozovu da ponovo dodju. Te 1969. godine još četiri puta su svirali u programima BBC-ja; ostalo je istorija…
BBC