Bijenale scenskog dizajna 2022

Baner bijenala – dizajn Borut Vild

Bijenale scenskog dizajna, sa temom fluidne scene i pejzaži usamljenosti se održava u više prostora u Kineskoj četvrti u Novom Sadu od 01. do 09. septembra 2022. godine, u realizaciji SCEN centra i uz podršku Fakulteta tehničkih nauka, a u okviru Kaleidoskopa kulture kao dela programa Evropske prestonice kulture.

Bijenale scenskog dizajna je mesto povezivanja i razmene ideja u svim oblastima scenskog dizajna na prostoru Srbije i zemalja regiona. Program čine izložbe, radionice, simpozijum i drugi formati koji služe identifikovanju pojava, potreba, problema i tendencija u svim domenima scenskog dizajna i scenskog prostora.

Dizajn Mane Radmanović

 

 

NAGRADE BIJENALA

 

Dodela nagrada 05. septembar u 18h, park ispred Rektorata

 

Važan zadatak Bijenala je i ponovno pokretanje vrednovanja kreativnog rada u scenskom dizajnu, pre svega u pozorištu, kao i u različitim segmentima savremene scenske produkcije u Srbiji i regionu. Stručni žiri Bijenala scenskog dizajna dodeliće nagrade i priznanja prema kategorijama koje su uspostavljene 1997. godine, a održavaju visok ugled u profesionalnom okruženju.

 

Nagrade i priznanja Bi! vode se principima i vrednostima koji su postavljeni pri osnivanju Bijenala 1997. godine: osvetliti kako pozorišnu, tako i produkciju događaja koji imaju elemente scenskog dizajna, a ne ulaze u uobičajene kategorije za nagrade (scenografija, kostim, scenska muzika…). Istovremeno Bijenale promoviše takozvane nevidljive ljude, one u pozadini, a zapravo „proizvođače” pozorišta i stavlja ih u istu ravan sa autorima. Novi, obnovljeni Bijenale, nastavlja tu tradiciju uvažavanjem svih promena nastalih u međuvremenu, kako među strukama koje „proizvode“ dela scenskog dizajna, tako i u samim praksama scenskog dizajna.

Regionalni Selekcioni tim radio je u sastavu: Janko Ljumović, producent i profesor (Podgorica, Cetinje), Anja Pirnat, producentkinja (Ljubljana), Mirna Rustemović, dramatuškinja (Zagreb), Besfort Idrizi, glumac i reditelj (Bitolj), Asja Krsmanović, dramatuškinja (Sarajevo), Darinka Mihajlović aka Selena Orb, kostimografkinja (Beograd, Novi Sad). Tokom nekoliko meseci intenzivnog rada oni su izabrali 12 predstava koje su ušle u selekciju za žiriranje.

Selektovane predstave su:

  1. Kaspar, režija Miloš Lolić, Jugoslovensko dramsko pozorište – JDP, Beograd;
  2. Krvave svadbe, režija Igor Vuk Torbica, Srpsko Narodno pozorište, Novi Sad i JU

Grad teatar, Budva;

  1. Kavkaski krug kredom, režija Paolo Mađeli, Narodno pozorište Sarajevo, Sarajevo;
  2. Moja fabrika, režija Selma Spahić, Bosansko narodno pozorište Zenica, Zenica;
  3. Bakhe-kratak pregled raspadanja, režija Igor Vuk Torbica, Naroden teatar Bitola, Bitolj;
  4. Pazi na prazninu, režija Romano Nikolić, Hrvatsko narodno kazalište Varaždin, Varaždin;
  5. Požigi, režija Nina Rajić Kranjac, Slovensko narodno gledališče – SNG, Ljubljana;
  6. Ana Karenjina, režija Mirko Radonjić, Dramski studio Prazan prostor i Kraljevsko

pozorište „Zetski dom“, Cetinje;

  1. Audience by Vaclav Havel, režija Agon Myftari, Qendra Multimedia, Priština;
  2. Čriček in temačni občutek, režija Ivana Đilas , Slovensko narodno gledališče – SNG, Nova Gorica;
  3. Cement-Beograd, režija Sebastijan Horvat, Beogradsko dramsko pozorište – BDP, Beograd;
  4. Braća Karamazovi, režija Oliver Frljić, Zagrebačko kazalište mladih – ZKM, Zagreb;

Žiri je radio u sastavu: Radivoje Dinulović, arhitekta (Beograd, Novi Sad), Filip Jovanovski, arhitekta, scenograf i vizuelni umetnik (Skoplje, Bitolj) i Matko Botić, dramaturg, teatrolog, muzičar i pozorišni kritičar (Zagreb, Split). Posle odgledanih 10 predstava (dve više nisu bile na repertoaru) žiri je jednoglasno doneo sledeće odluke:

Velika nagrada (Grand Prix) BiSD 2022 dodeljena je autorskom timu predstave Čriček in temačni občutek Tona Telegena, u režiji Ivane Đilas i produkciji Slovenskog narodnog gledališča, Nova Gorica.

Informacije o predstavi i prateća dokumentacija postoji https://www.sng-ng.si/repertoar/premiere/2021082608340808/

(program u pdf.datoteki Gledališki list, kritike u pdf.datotekama V MEDIJIH) i na engleskom

https://www.sng-ng.si/en/repertory/premieres/2021082608340808/

Snimak predstave

https://vimeo.com/manage/videos/638329310

lozinka 123

Toon Tellegen

THE HEALING OF THE CRICKET

De genezing van de krekel, 1999

Adaptation based on the animal stories and poems by Ivana Djilas and Marko Bratuš

A family musical-visual spectacle

ABOUT TEXT

The story about a dark feeling in the cricket’s head is a part of books by Dutch author Toon Tellegen. Stories talk about life of forest animals and author also wrote them in the forest. The animals offer the reader incredibly beautiful, wise, unpretentious and intelligent reflections about the meaning of life that come from their own special circumstances and mental states. Cricket is facing depression, Hedgehog struggles with the fear of visitors, Elephant has unstoppable desire of climbing the trees, Squirrel is so busy with everyone around her, she forgets about her own needs, omniscient Ant wonders about the meaning and Firefly just wants to shine once.

Clever and lucid Tellegen has – already decades ago when the stories were written – noticed that the world is turning in very strange direction, and a dark cloud descended above us all in the last year and a half. Masquerading it as a young adult literary form, Tellegen wrote philosophical texts for adults. And children. Because we all understand the message of these stories, each in his own way.

The family musical-visual spectacle is directed by Ivana Djilas, who, with her team of collaborators, has staged many successful productions in SNG Nova Gorica, recently bizarre operetta Shockheaded Peter and a family musical A Christmas Carol.

DIRECTOR

Ivana Djilas graduated in theater and radio directing at the Faculty of Dramatic Arts in Belgrade, and in 2007 she completed her postgraduate studies at AGRFT in Ljubljana. She is writing a doctorate at the Faculty of Education in Ljubljana, majoring in Educational Sciences. She works as a self-employed in culture.

She has directed more than sixty genre-different plays for adults and children in various Slovenian theaters. In them she often intertwines theatrical and musical genres, she is also interested in transforming one medium into another. The topic of her master’s degree Visualization of the Novel – An Alternative Approach to Staging a Novel in Theater is related to the staging of Agota Kristof’s The Notebook, followed by other dramatizations of novels, picture books, columns, poetry and also scientific essays.

She also writes attention-grabbing debate columns and articles. Her novel debut House was nominated for Award kresnik.

PRODUCENT

The Slovene National Theatre Nova Gorica is heir of Primorsko dramsko gledališče Nova Gorica, founded in 1969. In 1994, a new theatre building was built, in 2011 a small stage was added. In 2004 the theatre took its present name, was declared an institution of national importance and has been since then fully subsidised by the state.

www.sng-ng.si

info@sng-ng.si

Nagrada BiSD 2022 za scenski dizajn predstave u celini dodeljena je autorskom timu predstave Krvave svadbe Federika Garsije Lorke, u režiji Igora Vuka Torbice i koprodukciji Srpskog narodnog pozorišta, Novi Sad i JU Grad teatar, Budva.

[ngg src=”galleries” ids=”56″ display=”basic_slideshow” gallery_width=”700″ gallery_height=”620″ arrows=”1″ interval=”2000″ show_thumbnail_link=”0″]

Posebna nagrada BiSD 2022 (ex aequo) dodeljena je autorskom timu predstave Braća Karamazovi po romanu Fjodora Mihajloviča Dostojevskog, u režiji Olivera Frljića i produkciji Zagrebačkog kazališta mladih, Zagreb.

Posebna nagrada dodeljuje se za kreativno prožimanje scenskog dizajna s prostornim zadatostima pozornice.

Posebna nagrada BiSD 2022 (ex aequo) dodeljena je autorskom i izvođačkom timu predstave Ana Karenjina po romanu Lava Nikolajeviča Tolstoja, u režiji Mirka Radonjića i koprodukciji Kraljevskog pozorišta Zetski dom, Cetinje i Dramskog studija Prazan prostor, Podgorica.

Posebna nagrada se dodeljuje za kreativno zajedništvo autorskog i izvođačkog tima, shvaćeno kao presudni gradivni element scenskog dizajna.

[ngg src=”galleries” ids=”57″ display=”basic_slideshow” gallery_width=”700″ gallery_height=”620″]

 

GLAVNA IZLOŽBA BIJENALA – Majstorsko pismo

 

od 01. do 09. septembra 2022, Galerija 12, Kineska četvrt

 

Svečano otvaranje 04. septembar u 18h  

                                                                     

Majstorsko pismo je glavna izložba Bijenala scenskog dizajna 2022. Posvećena je delima zanata, tj. znanju, veštinama i iskustvu izrade (najčešće ručne) predmeta i delova dekora, kostima, rekvizite i lutki, u pozorišnim radionicama na prostoru nekadašnje SFRJ, u periodu od 2006. do 2022. godine.

Fotografije iz predstave Uspavanka za Aleksiju Rajčić, Narodno pozorište u Beogradu, scenografkinja Andrea Rondovic. Izrađeno u stolarskoj radionici Narodnog pozorišta

Petnaest godina nakon poslednjeg izdanja Bijenala, želimo da ponovo stavimo u fokus ljude koji rade u pozorištu, čijem radu se, kao publika, divimo, ali nikada izbliza. Oni se ne penju na pozornicu i ne dobijaju aplauz. Oni rade u zanatskim radionicama pozorišta, u kutcima daleko skrivenim od očiju publike, u prostorima zatrpanim ostacima materijala, viškom drveta, krpicama po podu, opiljcima na stolu za rezanje, sa specifičnim mirisom lepka i boje, i sveže skuvane kafe, rano izjutra.

Predstava Djeca Sunca, kostimograf: Selena Orb, kostimska rekvizita Blagovesta Vasileva, Crnogorsko Narodno pozorište

Ovoga puta, Glavnu izložbu posvećujemo isključivo ljudima iza scene i njih stavljamo pod svetlost reflektora. Izabrali smo radove majstora izrađene u 16 pozorišta iz Beograda, Budve, Ljubljane, Novog Sada, Podgorice, Sarajeva, Subotice i Zagreba.

Cipele iz predstave Bludni dani Kuratog Džonija, obućar Goran Kralj, Ujvideki Sinhaz

Kustos i autor koncepta: Tatjana Dadić Dinulović

Izbor predmeta: Tatjana Dadić Dinulović i Darinka Mihajlović aka Selena Orb

                                    

#predavanja

 

MEĐUNARODNI SIMNOZIJUM

 

od 05. do 07. septembra 2022. Atrijum Fakulteta tehničkih nauka

Sven Jonke – Numen
Sven Jonke – Numen
Miodrag Kuč
Darinka Mihajlović alijas Selena Orb

Međunarodni simpozijum „Fluidne scene i pejzaži usamljenosti” je mesto susreta umetnika, istraživača, teoretičara, kritičara edukatora iz različitih oblasti scenskog dizajna. Simpozijum je organizovan u formatima okruglih stolova, panela i artist talks. Na simpozijumu će svoje prakse predstaviti neki od vodećih autora sa prostora bivše Jugoslavije koji deluju u poljima scenskog dizajna među kojima su: Sven Jonke, dizajner i scenograf (Zagreb, Beč); Miodrag Kuč, arhitekta (Novi Sad, Berlin); Darinka Mihajlović aka Selena Orb, kostimografkinja i scenografkinja (Beograd, Novi Sad), Damir Gamulin, dizajner (Zagreb) i Antun Sevšek, arhitekta (Zagreb); Lara Badurina, multimedijalna umetnica (Rijeka), Siniša Ilić, vizuelni umetnik i scenograf (Beograd).

Portrait Damir Gamulin – foto Damir Gamulin
Portrait Antun Sevsek – foto Damir Gamulin
Lara Badurina
Siniša Ilić

 

#izložba

POSEBAN PROGRAM / TVORCI MAGIJE

 

od 01. do 09. septembra 2022, Galerija 31, Kineska četvrt

Razgovor sa učesnicima 04. septembar u 17h

Projekat Tvorci magije bavi se nevidiljivim ljudima koji su iza scene. Pokrenut je sa ciljem da se zabeleže i sačuvaju zanati, veštine i ljudi koji su organizam pozorišta ali nikada nisu licem ispred publike. U prvom izdanju, Tvorci magije su serija kratkih video intervjua snimljenih u različitim pozorištima u Srbiji, u radnim prostorima ljudi sa kojima pozorišni autori najviše vole da rade.

U okviru prvog serijala Tvorci magije bili su: Dragan Stevanović Bagzi – dizajner i realizator zvuka, šef odeljenja zvuka u Ateljeu 212, Ljiljana Mijailović – ženska krojačica u Ateljeu 212, Dragan Marjanović – muški krojač u Ateljeu 212, Radica Komazec – modistkinja u Narodnom pozorištu u Beogradu, Blagovesta Vasileva – scenografkinja i dizajnerka lutki u pozorištu Toša Jovanović u Zrenjaninu, Mirjana Milošević – obućarka u narodnom pozorištu u Beogradu, Dušan Jovanović – realizator zvuka i šef odeljenja zvuka u Srpskom narodnom pozorištu i Ivan Kiš – vajar u radionicama Kombinata Srpskog narodnog pozorišta.

Autor koncepta: Romana Bošković Živanović

Razgovarale: Darinka Mihajlović aka Selena Orb i Romana Bošković Živanović

 

#izložba

STUDENTSKI BIJENALE

 

od 01. do 09. septembra 2022, Galerija 23, Kineska četvrt

 

Vođenje kroz izložbu i razgovor sa autorima 06. septembar u 19h.

 

Party od 21h

 

Studentski bijenale će biti mesto okupljanja studenata arhitekture, primenjenih, vizuelnih i audiovizuelnih umetnosti čiji su radovi odabrani na regionalnom konkursu na koji je pristiglo 88 radova. Međunarodni žiri selektovao je radove za katalog Studenskog bijenala, nakon čega je kustoski tim napravio selekciju za izložbu.

Studentski bijenale je zamišljen kao izložba koja prikazuje presek scene koja tek nastaje, a u isto vreme je i mesto susreta mladih ljudi iz regiona u cilju razmene ideja, zajedničkog rada, usavršavanja i uspostavljanja buduće saradnje.

Članovi žirija za selekciju radova za katalog Studentskog bijenala su:

Oblast Scenski dizajn u pozorištu – Daniela Dimitrovska, Zoja Buzalkovska, Lana Cvijanović, Irena Popović, Dubravka Zrnić Kulenović;

Oblast Scenski dizajn van pozorišta – Andrija Pavlović, Monika Bilbija, Marko Lađušić, Lara Badurina, Andrej Mirčev, Pavle Dinulović;

Oblast Scenska arhitektura – Aleksandra Pešterac, Marina Radulj, Ana Martina Bakić i Pavle Stamenović.

 

U oblasti Scenski dizajn u pozorištu radove izlažu studenti:

Jana Petrović, Vanja Božić, Ivan Rajković, Anja Aleksić, Teodora Kumanudi, Sanja Rajić i Milica Vučinić (Beograd)

Katarina Majcen, Dan Pikalo i Nika Curk Nagode (Ljubljana)

Mina Stojanov (Novi Sad)

Matej Kniewald  (Zagreb)

 

U oblasti Scenski dizajn van pozorišta radove izlažu studenti:

Aleksandar Marić, Sara Đumić, Nemanja Petković, Anastasija Šarenac, Isidora Komljenović, Bogdana Uletilović, Vesna Đekić, Dragana Zdjelar i Tamara Čubrilo (Banja Luka)

Tane Laketić, Boris Mijatović, Nikolina Nikolić, Anja Matković, Vidak Radenović, Andrej Marinović i Balša Radenović (Beograd)

Ivanino DaVillano Đukić, Jovana Tešić, Ivona Melvan, Nikola Stojadinović, Danijela Matović, Ema Pavlović, Mina Stojanov, Maja Bogdanović i Zoran Gerhardt Simić (Novi Sad)

Katarina Kožul, Doris La Mazza, Marko Mrvoš, Filip Novak, Tena Njegovan, Kaja Resman, Sara Viljušić, Hana Belobrk, Nadia Domijan, Marta Sladoljev i Anja Stipan Mišetić (Rijeka)

 

U oblasti Scenska arhitektura radove izlažu studenti:

Tamara Koneska i Jana Mirković (Beograd)

Ivanino DaVillano Đukić, Milena Grošin i Mina Stojanov (Novi Sad)

Dora Kovačić, Petar Kukec, Nola Bokun, Damjan Borovina, Paolo Patrick Hrga (Zagreb)

 

Kustosi izložbe Studentskog bijenala su Sanja Maljković i Dragana Vilotić


 

#radionice

OMLADINSKI BIJENALE

 

od 05. do 09. septembra 2022, Galerija 23, Kineska četvrt

 

Omladinski bijenale čini niz kreativnih i stručnih radionica iz domena pozorišta, vizuelnih umetnosti, arhitekture i tehnologije, namenjenih svim zainteresovanim srednjoškolcima i studentima. Polaznici će imati priliku da otkriju skrivene i uzbudljive strane različitih oblasti scenskog dizajna.

Prijave su putem obrasca koji je dostupan na sajtu Bijenala do 03. septembra 2022, a na sajtu možete videti i atmosferu sa radionica koje su realizovane tokom godine.

Autori programske linije Omladinski bijenale: Darinka Mihajlović aka Selena Orb, Aleksandra Pešterac i Romana Bošković Živanović

 

Koordinator programske linije: Maja Vilić

 

Radionice i vođenja koji će biti organizovani tokom ove programske linije su:

 

  1. septembar, 11h

Scenska šminka – sredstvo brze magije / Darinka Mihajlović aka Selena Orb

 

Katarina

Tanja Stevanović

Kostim pomaže glumcu da transformiše svoje privatno telo u scensko i da dočara određeno vreme i prostor. U tom procesu scenska šminka igra značajnu ulogu jer omogućava glumcu potpunu promenu osnovne fizionomije lica i na taj način on postaje neko drugi. Kroz ovu radionicu demonstriraćemo različite primere tehnika koje koriste scenski šminkeri u pozorištu i na filmu. Radionica se bavi postupkom transformacije lica glumca – izvođača, od privatnog do karakternog. Naučite kako se neko postaruje, podmlađuje, kako se konturiše lice, kako se stavlja perika, kako se prave ožiljci i specijalni efekti. Upoznajte se sa tajnama “brzih” promena koje vode ka neprepoznatljivosti.

Gost radionice: scenski masker i šminker Dubravka Bušatlija

 

  1. septembar, 11h

(Ne)vidljivo u napuštenim prostorima / Aleksandra Pešterac i Mina Stojanov 

Radionica o (ne)vidilljivom u napuštenim prostorima predstavlja potragu za zanimljivim detaljima i atmosferama prostora Češkog magacina na Limanu, koji se nalazi nedaleko od Omladinskog kulturnog distrikta. Na radionici ćemo pokušati da otkrijemo kakva može biti vrednost ovog napuštenog prostora. Bavićemo se narativima i ambijentalnim vrednostima prostora, koji možda nisu vidljivi drugima, a sa idejom da postanu vidljivi. Ishod radionice će biti serija fotografija prikazanih kroz vizuru polaznika radionice. Zadatak učesnika radionice biće da putem fotografije ispričaju priču o prostoru.

[ngg src=”galleries” ids=”58″ display=”basic_slideshow” gallery_width=”700″ gallery_height=”620″ show_thumbnail_link=”0″]

  1. septembar, 11h

Vođenje: Radionice Kombinata ili Kako se oprema pozorišna predstava / Vladimir Savić

U okviru stručnog obilaska teških radionica Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu biće posećene stolarska, bravarska, tapetarska i slikarska radionica. Učesnici će imati priliku da se upoznaju sa ulogom radionica u procesu proizvodnje scenografije, načinima rada i specifičnim tehnikama i zanatima, kao i  da razgovaraju sa ljudima koji tu rade. U okviru obilaska biće organizovane i demonstracije određenih tehnika i postupaka vezanih za specifičnu delatnost svake od radionica. Cilj obilaska je upoznavanje ljudi koji su deo procesa realizacije pozorišne predstave i ukazivanje na važnost ovog dela tehničkog sektora pozorišta.

Anja Popović
Anja Popović
Tanja Zarić
Tanja Zarić
Nemanja Knežević
  1. septembar, 18h

Vođenje: BISD iz prve ruke / Zoja Erdeljan

Tokom vođenja kroz Bijenale scenskog dizajna učesnici će posetiti sve prostore u kojima se dešava program Bijenala. Šetnja će obuhvatati potez od kampusa Univerziteta u Novom Sadu do Kreativnog distrikta – Kineske četvti. Pored posete programima, razgovora sa autorima, saradnicima i tehničkim timovima Bijenala saznaće i sve o konceptu, pripremama i procesu realizacije i imaće priliku da vide i prostore „iza kulisa“, one koji nisu uvek dostupni publici, a koji omogućavaju funkcionisanje festivala. 

Zoja Erdeljan
Jelena Kajteš
Jelena Kajteš

Takođe, saznaće šta je scenski dizajn, kako je nastao Bijenale, zbog čega je obnovljen i zašto je važan za naš region.

 

  1. septembar, 11h

Lik i njegova kuća: Ko je tu kada nikoga nema kod kuće? / Marija Varga i Maja Vilić

 

Ova radionica se bavi jednim zadatim prostornim i značenjskim okvirom – kućom. Polazeći od teksta, zvuka, mirisa, tumačeći ih, konstruisaćemo zajedničku sliku karaktera kroz crtež. Zatim ćemo se baviti kreiranjem ličnog prostora kuće našeg glavnog lika.

Marija Varga
Marija Varga
Marija Varga

Ideja je da, kroz studiju karaktera lika, dođemo do osnovnih smernica koje će nam pomoći pri izgradnji karaktera prostora. Cilj ovog kreativnog procesa je da polaznici radionice kroz tumačenje fizičkog izgleda lika kao i njegovog karaktera stvore sliku o prostoru kuće koja pripada samo njemu.

Maja Vilić
Maja Vilić

Na koji način jedan lik čini prostor kuće i kako kuća čini lika?

Ishod radionice će biti umanjen model kuće – maketa koju upotpunjuje atmosfera izgrađena svetlom, zvukom i mnogim drugim scenskim sredstvima.

 

  1. septembar, 18h

Prostor IZ(u)NUTRA / Dragana Pilipović

 Kako se trenutno osećaš? Da li to možeš da pretočiš u opipljivo? Da li možeš da materijalizuješ svoju trenutnu emociju, razmišljanje i stanje? Da li treba nešto da sakriješ ili da razglasiš svima koliko si srećan…

Dragana Pilipović
Dragana Pilipović
Dragana Pilipović
Dragana Pilipović

Korišćenjem raspoloživih materijala učesnici radionice će pokušati da kroz prostornu interpretaciju prikažu svoje unutrašnje stanje. To može biti element poput rekvizite za telo, glavu, ruke, noge, bilo šta trodimenzionalno. Učesnicima će na raspolaganju biti razne vrste materijala u smislu taktilnosti i karaktera. Ishod radinice je serija fotografija učesnika sa novim napravljenim elementom.

 

  1. septembar, 11h

Šta se sve vidi sluhom / Sanja Bunjevac

Kako se u prostoru svesno orijentišemo čulom vida, informacije koje primamo posredstvom zvuka, iako snažno sudeluju u formiranju celovite slike okruženja, često ostaju neosvešćene. Zato, ova radionica ima za cilj da učesnike bolje upozna sa potencijalom ljudske percepcije sluhom. Kroz istraživanje reči kojima se zvukovi opisuju, slušanjem zvukova postavljenih u različite prostore, određivanjem mesta izvora zvuka, praćenjem zvuka u pokretu, učesnici svesno osvajaju prostor iz drugačije perspektive, a definisanje karakteristika spoljašnjeg mesta ili unutrašnjeg osećaja do kojih ih je zvuk doveo, daće za rezultat radionice sumu reči kao potvrdu o količini i raznovrsnosti informacija. Telesnost i duboka instinktivna vrednost opažanja sluhom biće dalje testirana slušanjem ASMR zvučnih zapisa i razgovorom o fizičkim senzacijama koje oni mogu proizvesti. Autonomni senzorni meridijalni refleks (ASMR), odnosi se na prijatno osećanje “ježenja” i opuštanja koje može proizvesti slušanje tihih zvukova snimljenih veoma blizu njihovog izvora.

Sanja Bunjevac
Sanja Bunjevac

 

#radionice

DEČJI BIJENALE

 

od 05. do 07. septembra 2022, Galerija 10, Kineska četvrt

 

Izvođenje 09. septembar u 12h

Dečji bijenale svoju završnicu ima tokom trajanja Bijenala scenskog dizajna, od 5. do 7. septembra, od 16 do 19 sati, i 10. septembra na spratu Galerije 2 u Kineskoj četvrti, na kojoj će deca imati priliku da učestvuju u finalnim radionicama posvećenim ovogodišnjoj temi sezone SCENlab vrtića: “Lutke”.

Jelena Kajteš
Jovana Dugonjić

U periodu mart-jun na radionicama SCENlab vrtića su nastajali poluproizvodi, rekviziti i lutke, koji će na Bijenalu biti dovršeni u okviru radionica i “oživljeni” u kratkim predstavama. Razvijaće se pozorište lutaka pravljenjem scenografija (mobilnih kutija za igranje predstava), tj. prostora igre u kome će deca pokretati lutke na različite načine – rukama odozgo, lutkama koje se navlače na ruke (ginjole) ili maskama za lice.

Dragana Pilipović

Dete je potrebno prijaviti za jedan od ponuđena četiri termina (može prisustvovati radionici i u sva četiri termina) na mejl: deca@bisd.rs najkasnije do 01. septembra 2022. godine. Radionice su besplatne, a namenjene su deci uzrasta 6-10 godina.

Radionice vodi: Dragana Pilipović sa asistentima

 

#izložba #radionice

COLLAB PROGRAM 

 

COLLAB PROGRAM #1: COLLAB COMMONS

 

Rad in situ od 01. do 06. septembra, lokacija 32, Kineska četvrt

Izvođenje 07. i 08. septembar u 19h.

Rezultat zajedničkog rada studenata Odseka za umetnost i dizajn Fakulteta tehničkih nauka iz Novog Sada, Akademije primenjenih umetnosti iz Rijeke i Fakulteta za stvari koje ne mogu biti naučene (Faculty of Things that Can’t Be Learned) iz Skoplja, biće prikazan u formi performativnog događaja, gde će kroz zajednički iskaz biti predstavljeni rezultati istraživanja na temu modernističkog nasleđa i njhovog čitanja danas. Timovi studenata su u svojim gradovima istraživali izabrane objekte arhitekture modernističkog nasleđa: HKD – Hrvatski kulturni dom (nekadašnji Narodni dom na Sušaku) u Rijeci, napuštenu Mesnu zajednicu u Skoplju i zgradu Štamparije „Dnevnik“ u Novom Sadu. Ovi objekti prepoznati su kao modernističko nasleđe koje čuva duh zajedničkog, kolektivnog iskustva jugoslovenske ideje. Sva tri objekta nastala su u periodu kad se ideologija društva oslikavala u promišljanju određenog sistema vrednosti, sa fokusom na zaštitu i odnos prema javnom dobru i javnim prostorima. Iako još postoje u fizičkom obliku, utilitarna funkcija sva tri objekta živi na različite načine u različitim gradovima ili je uopšte nema.

Luna Šalamon

Autori programske linije Collab Commons: Lara Badurina, Filip Jovanovski, Aleksandra Pešterac

Asistent na projektu: Luna Šalamon

Učesnici u radionici: studenti Odseka za umetnost i dizajn Fakulteta tehničkih nauka iz Novog Sada, Akademije primenjenih umetnosti iz Rijeke i Fakulteta za stvari koje ne mogu biti naučene (Faculty of Things that Can’t Be Learned) iz Skoplja

 

COLLAB PROGRAM #2: COLLAB TAPE

 

Regionalna site specific studentska radionica od 01. do 05. septembra, park ispred Rektorata

Otvaranje 05. septembar u 19h

Saradnja odseka za umetnost i dizajn Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu i kolektiva Numen / For Use manifestuje se kroz projekat u domenu vanpozorišnih praksi scenskog dizajna. Kreiranjem Tape (srp. Selotejp) instalacije, nastaje prostor koji je umetničko delo i istovremeno potencijalni prostor igre. Tape instalacije izlagane su u petnaest gradova u Evropi, Aziji, Australiji, Južnoj Americi, kao što su Tokijo, Berlin, Moskva, Sao Paulo, Melburn, Pariz i drugi. U Srbiji je premijerno i poslednji put bila izlagana u Beogradu na Mikser festivalu 2010. godine.

Kolaborativni projekat Tape u Novom Sadu orkestriraju profesionalci, odnosno članovi i saradnici kolektiva Numen / For Use sa dvanaest istaknutih studenata osnovnih i master akademskih studija iz šest različitih gradova i fakultetskih ustanova. Projekat će biti izveden kroz dve faze. Prva, gradivna faza, radioničarskog formata odvijaće se u vidu pripreme u danima pred otvaranje festivala. Druga, izložbena faza se odvija tokom i nakon festivala. Tape instalacija osvaja i otvara novu vrednost za lokalnu sredinu, kao direktan proizvod ideje Bijenala scenskog dizajna, o aktiviranju novih prostornih potencijala grada, u ovom slučaju prostora kampusa Univerziteta u Novom Sadu. Ishod ovog kolaborativnog procesa će postati predložak za razmišljanje o efemernim strukturama koja imaju autentičan značaj za urbani ili prirodni pejzaž Novog Sada.

 

Autori programske linije Collab Tape: Sven Jonke, Vanja Magić, Krešimir Pauk, Andrija Dinulović i Zoja Erdeljan

Autori Tape projekata: Numen / For Use

Učesnici u radionici sa autorima programske linije su: Doroteja Jonov, Lena Jankov, Mina Stojanov, Nenad Džmura, Darko Sekulić, Milica Surutka, Danijela Matović, Maša Lukić, Sofija Spaić, Franka Omazić, Petra Omazić, Aleksandar Marić, Aleksandra Škundrić; studenti osnovnih i master studija sledećih fakulteta: Fakultet tehničkih nauka, Novi Sad; Fakultet primenjenih umetnosti, Beograd; Arhitektonski fakultet, Beograd; Arhitektonski fakultet, Skoplje; Akademija za pozorište, radio, film i televiziju, Ljubljana; Arhitektonski fakultet, Banja Luka; Arhitektonski fakultet, Zagreb.

 

#izložba

PLUG-IN

 

Plug-in je projekat gostujućih izložbi iz Srbije i regiona. Ovim programom se predstavljaju i promovišu projekti van produkcije Bijenala, ali po načinu promišljanja i pristupu, njihovi autori bliski su onome što Bijenale scenskog dizajna promoviše. Plug-in omogućava publici uvid u izložbe i produkcije, upoznavanje umetnika i profesionalaca koje inače ne bi imali priliku da vide.

 

PLUG-IN #1: (ZAMIŠLJENE) PORODIČNE PRIČE,

 

od 01. do 09. septembra 2022, Galerija 10, Kineska četvrt

 

vođenje i razgovor sa autorima 07. septembar u 18h

 

Zajednički umetnički rad studenata master studija Scenske arhitekture i dizajna

Svaka porodica, velika ili mala, ima sopstvene priče – o ljudima koji su bili, imali nekoga, nešto radili, dolazili, odlazili, voleli i želeli; o mestima koja su gradili, rušili, čuvali i ostavljali; o predmetima koje su kupovali, koristili, dobijali, poklanjali i sklanjali. Čak i onda kada ih nema (priča) ili o se njima ćuti, priče ne nestaju. Nekih se sećamo, neke su nam pričali, neke smo sami konstruisali. A šta kada svi oni – ljudi, mesta i predmeti – nestanu, kada ostanu daleko iza nas, ili kada nema više nikoga da nam o njima nešto kaže? Šta kada dođe trenutak kada više nemamo koga da pitamo?

Dizajn Dragana Pilipović – Porodične priče: naslovna strana

Rad (zamišljene) PORODIČNE PRIČE inspirisan je traganjem za uspomenama i sećanjem, i predstavlja složenu višemedijsku instalaciju, nastalu u spajanju osam pojedinačnih priča – insceniranih sećanja, ispričanih scenskim izražajnim sredstvima. Tokom tri meseca rada, studenti master studija Scenske arhitekture i dizajna, na predmetu Umetničke prakse scenskog dizajna, istraživali su porodične arhive, pisali priče i kreirali prostorne instalacije, hronološki ih povezujući od 1938. do 2015. godine.

Dragana Pilipović

Svaki rad nosi ime osobe o kojoj je priča: Radoje (autor: Katarina Cimbaljević), Bora (autor: Milena Grošin), Meja (autor: Danijela Matović), Desa, (autor: Marija Milosavljević), Johan (autor: Andrea Sabo), Dušan (autor: Nikola Stojadinović), Milka (autor Milica Surutka), Janoš (autor: Marija Varga).

Nastavni tim: Tatjana Dadić Dinulović, Daniela Dimitrovska, Vladimir Ilić i Andrija Dinulović

Dizajn prostora, produkcija i tehnička realizacija rada: studenti autori, uz podršku Andrije Dinulovića, Vladimira Savića, Mirjane Ris, Andrije Pavlovića, Dragane Pilipović i Zoje Erdeljan.

Produkcija projekta: Odsek za umetnost i dizajn, Departman za arhitekturu i urbanizam, Fakultet tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu

 

PLUG-IN #2: ORIJENTACIJA U 100 REVOUCIJA

 

SINIŠA ILIĆ (SA BOJANOM ĐORĐEVIM) IZLOŽBA

 

od 01. do 09. septembra 2022, Galerija 14, Kineska četvrt

vođenje i razgovor sa autorom 06. septembar u 18h

 

Orijentacija u 100 revolucija

(slika reprodukovana na tekstilu površine sto kvadratnih metara, 2017)

Slika i njene likovne reference ispituju način na koji apstraktna slika postaje dodatno označena, a potom i preiščitana drugim sistemima znakova i znanja. Slika je deo istoimene izvedbene strukture u kojoj funkcioniše kao performativni objekat, inicijator izvedbene aktivnosti čiji potencijal leži u mogućnosti da prekrije druge objekte u prostoru izlaganja/izvedbe. Ovakva akcija može biti dodatno interpretirana unutar okvira dva tekstualna priloga. U pitanju su hronološko-geografsko-istorijski spisak revolucija i društvenih nemira koji su se desili u proteklih sto godina i fragment iz romana Pesma, Oskara Daviča u kojem se nabrajaju različite grupe, klasne pozicije i prirodni entiteti čiji su pokret i kritička reč potrebni da bi se desila pobuna.

„Orijentacija u 100 revolucija“, revolucija migrira kroz različite prostore i umetničke kontekste, izvedbeni (prostori namenjenim izvođačkim umetnostima), izlagana je u galerijskom i muzejskom okviru (MAXXI Muzej u Rimu, Galerija Kolarac i Paviljon Cvijete Zuzorić, Beograd; Galerija Nadežda Petrović, Čačak), pojavljivala se u eksterijeru (gradski trg i fasada Rathausa u Innsbrucku, na glečeru Kaunertal) privatnoj galeriji/stanu (Manifesto, Beograd), komercijalnom prostoru (Kaufhaus Tyrol, Innsbruck), razmatrajući tako različita mesta revolucionarnog promišljanja.

 

PLUG-IN #3: RECIKLAŽA / REKREIRANJE

 

od 01. do 09. septembra 2022, Novosadsko pozorište – Újvidéki Színház

 

vođenje i razgovor sa autorima 08. septembar u 18h

 

Radovi nastali u okviru radionice kostima tretiraju različite materijale koji su već imali upotrebnu vrednost, a u kombinaciji sa krojnom osnovom razvili su se u novi odevni predmet. Kao krojna osnova korišćen je kroj za sako i šorts na kojima su izvedene različite intervencije i sačinjen je novi kroj.

fotografija Darinka Mihajlović aka Selena Orb, na fotografiji Andrea Sabo

Ova radionica objedinila je iskustva studenata koji dolaze iz različitih oblasti osnovnog obrazovanja (arhitekture i scenskog dizajna), tako da su svoja dosadašnja iskustva mogli primeniti na novu vrstu materijala i nove načine tretiranja trodimenzionalnog objekta.

Studenti master studija scenske arhitekture i dizajna:

Milena Grošin

Danijela Matović

Katarina Cimbaljević

Andrea Sabo

Milica Surutka

Nikola Stojadinović

 

Radionicu vodila: Darinka Mihajlović aka Selena Orb

 

PLUG-IN #4: PREKRAJANJE

 

Od 15. do 28. septembra 2022, Muzej primenjene umetnosti u Beogradu

Prekrajanje je performativna izložba posvećena rekonstrukciji i reinterpretaciji 14 odabranih izvedenih master i doktorskih umetničkih radova iz oblasti scenskog dizajna. Osnovu za izbor radova čini njihova izvrsnost, a nova celina nastaje povezivanjem ključnih individualnih tema. Četrnaest autora iz Srbije, Crne Gore, Makedonije i Republike Srpske re-kontekstualizovaće svoje umetničke radove u odnosu na novi prostor izvođenja/izlaganja, na vremensku distancu od originalnog izvođenja, na druge radove i na celinu.

Izložba traje 14 dana. Svaki rad čini postavka u prostoru i performativni deo.

Susret u sećanju: Daniela Dimitrovska

Integralni deo izložbe je i katalog u kome su predstavljeni svi umetnički master i doktorski projekti sa Odseka za umetnost i dizajn, dok izabranih 14 u katalogu ima poseban tretman.

Izložba se, u teorijskom smislu, bavi ispitivanjem izmeštanja, rekonstrukcije, interpretacije i reinterpretacije umetničkog dela scenskog dizajna koje prethodno nastaje kao samostalno delo.

Kustosi: Tatjana Dadić Dinulović, Sanja Maljković i Alekandra Pešterac

Umetnici: Dragana Baćović, Monika Bilbija, Daniela Dimitrovska, Zoja Erdeljan, Jelena Janev, Aleksandra Rakić, Đurđina Samardžić, Vladimir Savić, Milica Stojšić, Aleksandra Tatić, Maja Vilić, Dragana Vilotić, Jelena Vukmanović i Miroslav Živanov

Produkcija projekta: Odsek za umetnost i dizajn, Departman za arhitekturu i urbanizam, Fakultet tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu

 

Bijenale scenskog dizajna 2022

 

            

                          

 

 

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments