O banalnom i uzvišenom u gradnji Beograda, a i šire – Nova elita želi da živi u romanu Mir Jam.
Gradnja lažnih starih zgrada je u Beogradu u poslednje vreme ozbiljno uzela maha, pa zaslužuje malo udubljivanja. Pozvala sam broj iz oglasa za prodaju stanova u jednoj takvoj zgradi i rekla kako sam jako zainteresovana za kupovinu jer „stara gradnja je najbolja gradnja“.
Glas sa druge strane me je prekinuo:
– Ne ne, objekat je ganc nov.
– Ali čekajte, izgleda kao da je sa početka 20. veka..?
– Da, to je jedna jako luksuzna replika objekata iz tridesetih, baš kakvi su se gradili.
– Ne razumem.
– Ljudi vole ovakve zgrade; podsećaju ih na Evropu…
Možda su tako nešto imali na umu i pokretači sada već čuvenog projekta Skopje 2014.kada su preduzeli presvlačenje centra grada u gipsane neoklasične dekoracije, antičke skulpture, truijumfalne kapije, bronzane konjanike, starinske fontane, u navodnom pokušaju da od Skoplja naprave „evropsku prestonicu“.
Pejzaži od šlaga
Stilski, ove kuće je teško odrediti, ali vidi se želja da podsećaju na neoklasicizam, istorizam, eklekticizam – arhitektonske stilove aktuelne u srednjoj Evropi od kraja XIX veka pa sve do II svetskog rata koje su u Srbiju doneli domaći arhitekti školovani u Parizu, Beču, Budimpešti, Berlinu. Oni se sabiraju u akademizam – stil monumentalnih državnih zgrada i zvaničan stil arhitekture visokog društva. Njegove odlike su simetričnost, masivnost, dekorativnost (kroz primenu klasičnih antičkih elemenata na fasadama). Međutim, teško se može reći da, osim želje, današnje kuće imaju ikakve veze sa time;u dvehiljaditim majstori ne umeju da izvedu zabate, pilastre, vence i balustrade, pa strogost akademizma izmiče i izvrće se u karikaturu i blam.
U pomenutom telefonskom razgovoru trebalo je postaviti još neka važna pitanja, ali je sagovornik već bio dovoljno iznerviran. Na primer: da li su se projektanti, prilikom imitiranja, zadržali samo na fasadi, ili je unutra zaista i imitacija beogradskog stana iz međuratnog perioda, takozvanog salonca? (Da li je spratna visina od 3-3,6m, kao kod originala? Da li je tu reprezentativni salon za prijem gostiju? Da li postoji i sobica za služavku? Da li stanovi imaju dva ulaza – glavni i sporedni koji vodi do kuhinje, da ukućani baš i ne gledaju kako im krompir sa pijace prolazi kroz salon…?). Ako ne, onda se radi o scenografiji, o dekorisanju fasadne površine, ne i o bavljenju prostorom; najverovatnije se iza replike-kulise nalazi obična jeftina savremena stambena gradnja, o kojoj smo već pisali.
Projektanti su možda mogli da iskoriste priliku i od ovoga naprave arhitektonsku verziju vaporwave-a, fenomena u muzici i internet meme kulturi 2010ih koji se igra sa slikama klasične antičke umetnosti, u postmodernom maniru. Ali za to bi im bio potreban veliki ironijski otklon.
Ove prešećerene kuće-torte, niču po Vračaru, Čuburi, Starom gradu, Zvezdari; blještavo bele (kao fontana kod Pevca) deluju kao da se predeo Las Vegasa, Diznilenda, ili novog serijala “Zadruge” u komadićima prosuo po gradu, praveći od njega mešavinu jeftine fantazije i stvarnosti.
Gipsani lavovi dolaze u grad
Na prvi pogled, ovakva arhitektura se može razumeti kao direktan potomak turbo arhitekture, kako je Srđan Jovanović Weiss prvi nazvao raskalašne dvorce koji od devedesetih niču po balkanskim provincijama i predgrađima. „Njen procvat koincidira sa raspadom druge Jugoslavije, vremenom novog čitanja tradicije, obuhvatnom reinterpretacijom i politizacijom folklora i nacionalističkom mitomanijom“, piše Slobodan Bogunović*. Po pravilu štićene visokim zidanim ogradama i dobro branjenim kapijama koje naglašavaju privatni prostor, ove kuće su oblikovane u vakuumu neusaglašenosti brojnih propisa o gradnji, bez ikakvog osećaja za meru, i bez odnosa prema drugim zgradama i prema kulturi urbanizma u celini. Tu, naravno, spadaju i gastarbajterske palate krajputašice: njihovi silni spratovi, kule i čardaci, a unutra duhovi i po jedna baba. One su, takođe, spomenici nedostižnim snovima o pripadnosti višoj klasi i životu u luksuzu.
*Slobodan Giša Bogunović „Arhitektonska enciklopedija Beograda XIX i XX veka“ tom III, str. 1443-1446. Beograd 200
I baš ti snovi i način na koji se reprezentuju (kroz skup pozlata, mermera, kovanog gvožđa, antičkih skulptura, fontana, jonskih i korintskih stubova, raskošnih balkona) istovetni su kod novih beogradskih stambenih zgrada, pa ima smisla zaključiti da silom nove preraspodele para i moći u društvu, turbo kuće-dvorci iz devedesetih stižu u grad i da je ovo njihova urbana verzija.
Staro doba, zlatno doba
To je jedno moguće objašnjenje. Međutim, nešto veće čudno se dešava: 2010ih na Novom Beogradu Grad gradi gipsanu repliku predratnih Terazija, televizijska i kinematografska produkcija obilato proizvode filmove i serije smeštene u tridesete, a evo i diveloperigrade stambene zgrade – replike iz tog, zlatnog, doba. Kad se na to dodaju i vulgarno oživljavanje istorizma u Skoplju i (trenutno na internetu vrlo popularan) sablasni projekat 700 identičnih malih francuskih zamkova u Turskoj, sve liči na neku perverznu nostalgiju za starom Evropom. Liči, takođe, i na tendenciju koja se javlja u vreme turbulentnih promena i velikih neizvesnosti: sanja se o starim vremenima koja su, naravno, uvek bila dobra.
Priča o zabatu
Stvar se komplikuje kad se prisetimo da ove zgrade–imitacije imitiraju imitacije iz XIX veka. Naime, uXIX veku kada se budila nacionalna svest u centralnoj i jugoistočnoj Evropi, nove države su se utrkivale da se proglase za naslednike slavne Grčke i Rima, i u tom cilju su gradili građevine po ugledu na antičke hramove, čiji je ideal Partenon- savršenstvo proporcije i graditeljski uzor antičkog sveta. Tako su, iz fantazije o plemenitom poreklu i drevnosti, elementi antičke arhitekture postali neizbežan deo evropskih gradova. Jedan karakterističan element je zabat. Originalno, zabat je ime za trouglasto pročelje iznad ulaza u antički hram. Danas ga viđamo u svim gradovima zapadnog sveta, on je ukras iznad prozora i vrata, neizbežna dekoracija arhitekture neoklasicizma, čija je izvedenica i beogradski akademizam.
U ovoj rubrici već je jednom pomenut taj fenomen: dešava se da se funkcionalni element nekog konstruktivnog sklopa otkači i postane čisto dekorativan element, slika, simbol. On onda slobodno putuje, lak i banalan, i ugrađuje se u druga okruženja, proizvoljno, da prenese nešto od aure tog sistema u kome je nastao. U ovom slučaju, zabat treba da prenese nešto od ukupne simbolike Partenona – ozbiljnost, strogost, red, disciplina, moral, ravnoteža, stabilnost, trajanje (…).
Zabat viđamo i u savremenoj gradnji Skoplja i Beograda 2010ih. Izgleda da se Partenon ponovo povampirio, veseliji i jeftiniji nego ikad.
Gradovi i himere
Nedavno smo posetili jedno mesto u Portugalu, Quinta da Regaleira – raskošni park sa romantičnom palatom, kapelom, bunarima i fontanama koji turisti masovno pohode i od kog živi ceo gradić. To je bila rezidencija i zabavni park jednog bogatog industrijalca, među lokalcima znanog kao „milioner Monteiro“. Između 1904. i 1910, dok se preko okeana se već uveliko grade stakleni neboderi, Monteiro na svom imanju zida konstrukcije u stilu gotike, renesanse i baroka, i tu ugrađuje simbole alhemije, masona, templara, i još nekih mističnih sekti za koje se interesovao. On, dakle, uzima arhitektonske stilove od pre 300, 400, 500 godina da sagradi sebi hram, a jedan vek kasnije turisti plaćaju kartu da uđu i da se dive starini, i nije im mnogo važno da li je to što vide malo staro ili mnogo staro – svejedno je antikvitet, a Monteirova gotička kapela iz 1910. godine bez sumnje liči na onu koju su videli u Parizu, iz 1345. godine.
Kada nešto navuče patinu kao da smo manje sposobni kritički da ga posmatramo, kao da je starost vrednost sama po sebi, dovoljna da izazove strahopoštovanje; mi smo fascinirani nečime što odavno traje, i što je, samim tim, puno misterioznih priča, i lako se damo prevariti u toj svojoj zanesenosti.Zato nema razloga da ne mislimo kako će jednom Beograđaninu 2080. godine biti potpuno ista stvar kuća iz Krunske 90, ili ona niz ulicu u kojoj je smešten muzej Nikole Tesle – istog su stila, i obe su stare. Kad smo kod toga, komšije izveštavaju da se turisti već interesuju za zamak na Donjem Dorćolu, žele da uđu, misleći da je u pitanju neki hram. Možda će, kao u portugalskom slučaju, jednog dana imanje preuzeti opština i početi da naplaćuje ulaz, a loše proporcije, neumerenost, greške, i generalno – bezvrednost za istoriju umetnosti i arhtekture, ni ovde neće biti nikakav problem.
Autor i fotograf: Sara Dević
Bitno je da nema starogrckih stubova i gipsanig zivotinja…pristojna imitacija neke pariske zgrade sa mesinganim ogradama na francuskim balkonima je ok…bolje nego aluminijumske fasade…