Penjem se pokretnom trakom se na drugi sprat Ušće Sinepleksa kad tamo kršni delija u jelečetu i čizmama obučen ko Han Solo iz originalog Star Wars filma iz 1977. me pita kao jedinog do sad na projekciju pristiglog posetioca:
-Pa jel to u sedam premijera?
Ja mu pokazujem svoju ulaznicu na kojoj piše baš to vreme 19:00 da ga uverim da stvarno jeste tad na šta će on:
-Neverovatno mi je da nikog još nema.
Umirujem ga:
-Pa Srbi uvek vole da dođu u zadnji čas (to se u teoriji filmskog jezika zove clockwork plot).
– Juče je u ovo doba bilo više ljudi kaže.
-Šta bilo je i juče?
-To samo za neke kao VIP ličnosti.
-I ko je bio?
– Ne znam, neki naši glumci ali ja nepratim domaće filmove pa ne znam uopšte ni ko su ti naši glumci.
-To ti je pametno-kažem mu ja.
Nije se dečko samo obuk’o ko Han Solo ima lepo i taj stav prema domaćoj imperijalnoj kinematografiji.
-Znači onda si ga odgledao juče? I jel valja šta?
Solista će na to:
-Pa zavisi dal više voliš one stare il ove nove filmove.
-Ja sam na starima magistrirao.
-E onda ti se sigurno neće svideti, to ti je ko “Čuvari Galaksije” (Guardians Of The Galaxy) samo s Star Wars likovima.
-Samo bez rakuna. Jel ti vruće u tim (cheesy) čizmama?
-Pa nisu baš čizme (pokazuje mi izbliza) ja ovo ustvari radim drugarici kao uslugu.
– Ja : -Šta imaš drugaricu koja se oblači tako?!
Al pre neg saznadoh išta o njoj prekide nas fotograf Cineplexxa koji je krajnje nestrpljiv da krene s pravljenjem propagandnog materijala za onlajn prezentaciju:
-Ajde da vas slikam! taman mi treba slika za uz tekst da pošaljem u redakcije.
-A gde će to da izađe?- pita Solo na određeno vreme.
-Pa ja pošaljem svima pa ko sme da objavi…Najverovatnije će smeti (ali oni izlaze jednom u tri godine još mi kod njih stoje prelomljene recenzije za Rogue One i Last Jedi) “Znak Sagite”..
On na to prebledi ko da sam javno pred svima izgovorio njegov pasvord za sav svekoliki internet.
-Šta si rekao Gita?!!-
–Znak Sagite znaš bave se fantastikom…-
-A znam, objavljivali su Filip K. Dika nego sam te razumeo GITA a bavim se programerstvom pa…-
–Nevermind. A gde vam je onaj lik kostimiran ko Čubaka? Nije mogo od vrućine da dođe?-
-Da pocepalo mu se rame sav je u fronclama.
U to se pojavljuje i moj visoki ko-pilot iz zadnje gimnazijske klupe daleke, daleke 94. godine prošloga veka – Grga.
-E de si oćeš da se fotkaš?-
-Ma kakvo fotkanje
kaže on stoički s izrazom ko kad smo pali na avgust. Ali za njim pristižu radi klinci i napupele devočkice u jedro zategnutim star wars majicama koje baš jako žele da se stisnu uz ponuđenu lokalnu imitaciju Hana Soloa.
-Svi znaju Hana- kaže na to cinično Grga.
–Da, iz Vladičinog Hana i Han Pijeska. Mogli su da dovedu i nekog tamnoputog da se slika s ljudima ovde ko Lando.
-Da nekog s Bajlonove pijace.
-I jel da da je obučen Solo ko Kris Kristoferson u “Pat Garrat & Bili the Kid”.
Grga koji je magistrirao na Semu Pekinpou potvrdno klima glavom pa doda:
-Pitao sam Saleta da i on dođe al je reko da neće kad je čuo da karta košta 710 dinara.
– Što kao došo bi Starac Nikodim da je samo 500?
– Ma ne bi.
Uzimamo 3D naočare i ulazimo u salu.
–Pre su bile one bolje iz jednog komada ko Freddie što ima u (spotu) Invisible Man.
– S tim naočarima izgledaš ko Džek Nikolson kaže mi Grdža.
Sedamo, par redova je dalje od mene, jer se koji dan kasnije smislio da kupi kartu. Kreću reklame za Ant Mena 2 i nešto kad Dvejn Džonson visi niz zgradu na protetičkoj nozi koja mu se odšrafljuje, a potom ekran zauzima upozorenje da će nam nadležni nanu naninu ako budemo išta od filma snimali na naše mobitele i druga digitalna priručna sredstva. Neko se na to besno buni iz publike:
-Šta jel će da nam dođe Čika Putin da interveniše ako…
al zamukne kad krene da mu se presijava voljeni logo Lucasfilma i azurno: A long time ago in a galaxy far, far a way… na šta se u isto plavoj boji nenadano nastavlja natpis BILO JE TO VREME BEZAKONJA.
–Pa tako je isto i dan danas!!
prodere se na to neki novi mudri Yoda iz publike. Svi se smeju odobravajući mu tu sentencu.
U televizijskoj reklami za ovaj film se animacijom poigravalo sa dabl O u SOLO oko L koje je pritom izgldalo ko 7 naopačke te je bilo ljudski nadati se i nekim 007 / Bond referencama. Uostalom kao što je posle 5 filmova o Bondu (Dr No, From Russia With Love, Goldfinger, Thundrball, You Only Live Twice) Connery prepustio ulogu George Lazenbyu tako je i Ford posle 5 igranih ostvarenja o Solou (New Hope, Holiday Special , Empire Strikes Back, Return Of The Jedi, Force Awakens) ostavio mesto za novu nadu. I stvarno kao što On Her Mayesty Secret Service počinje s Lazenbyem u kolima tako kreće i šesti igrani film o Hanu Solou sa pregršt krupnih planova novog glumca koji igra Hana…
Ali avaj on ni iz daleka ne podseća na Harisona Forda za razliku od onog glumca koji je igrao njegovu mlađu verziju u Age Of Adeline ili pokojnog River Phoenixa što je igrao mladog Indijanu u Last Crusade. Na žalost ovaj Alden Ehrenreich izgleda ko neki Nikola Čuturilo koji mora da imitira Danijela Popovića na pesmi Evrovizije a mesto setre Barudžije mu uvalili Severinu (bez Ministarki) u vidu Emili Klark iz Game Of Thrones čije su slobodne scene iz iste serije po gledanosti nadmašile Sevkin uradak i pokrenule čitav kopiket pravac na porn-tjubu u kom devojke s belom perikom uspešno u Kalisi klip kanališu nimfomaniju svoga mozga pred sajber publikom 21 veka. Igrala je Emili i u Terminator Genesys isto ko od majke rođena pri sceni teleportacije tog stila al se tu manje proslavila. Emili se u filmu zove Kira što je bilo prvobitno ime za Rey iz SW sequel trilogije. A kako joj se i to piše odvojeno Qui-Ra kao da nas neko navodi na pomisao da joj ona možda može biti majka. Njih dvoje kao Boni i Klajd u povoju od malih nogu skupa rastu tu na industrijskoj planeti Korelija na rubu svih imperijalnih i lokalnih zakona i već prva zajednička scena im je omaž vožnji nakrivljenim kolima na dva točka iz 007 filma Diamonds Are Forever. Na svu sreću njihov neubedljivi par je ubrzo rastavljen na duži vremenski period te inicijativu znatno upečatljivije preuzima ostatak glumačke postave (Paul Betanny, Woody Harleyson..) bez dosadnog dvojca drugi dosta dobro drži film.
Crni reper Childish Gambino – Donald Glover bi možda mogao jednog dana ako se svesrdno izšlifuje da izraste u starog dobrog Billy Dee Williamsa a novi glumac za Čubaku je ionako sakriven iza svog jetijevskog krzna šarplaninca mada se vidi da je krupniji neg što je originalni Vuki Peter Mayhew to ikad bio. Pošto je Solo ne samo Džejms Bondu omaž nego i Korto Malteze u svemiru logično je bilo očekivati da ćemo njegov prvi susret sa kosmički rasčupanim Raspućinom – Čubakom posvedočiti u nekoj rovovskoj bitci nalik na onu u rusko-japanskom ratu (1903-05) u epizodi Mladost (La giovanezza) Hugo Pratta. Kao posrednik u njihovom spašavanju ne pojavljuje se kao tamo Džek London nego lik po imenu Beket. Da baš kao književni autor Čekanja Godoa. I dočekaše oni njega tako i pridružiše mu se u opasnoj misiji skakanja po vagonima nalik na finale 007 Octopussy i Back To the Future 3. A za sve koji su imali Back To The Future asocijaciju Solo je pomenuo i svog druga Needlsa koji je imao saobraćjni udes kao i istoimeni lik koji provocira Marty McFlya u istom pravcu u Zemeckisovoj trilogiji o putovanju kroz vreme. I ovde imamo trku sa vremenom i zapaljivim gorivom u kojoj se treba stići do Kesela za 12 parseka o čega će se s respektom sećati potom u Force Awakens jedna sasvim mlada seka. Pominju se tu još i Majnoci na roštilju, i Bossk i Džaba… Za stare znalce i sladokusce referencama se uz stramputicu tu put taba… a pojavljuje se nostalgicčno i Landovo odelo sa Džabinog skifa iz Episode VI i hologram Darth Maula u Episode I pretesterisanog na pola pa u međuvremenu ponovo sastavljenog ko kiborga u crtanim serijama The Clone Wars i Rebels.
Sedi pod kukuljicom i izdaje naredbe piratima kao Monah iz Pratove Balade o Slnom moru. Mnogi se nisu nadali takvom finalnom skoru.. Dva tipa desno od mene su se potpuno izbezumila na Dart Molovo vaskresenije na velikom platnu:
-Čoveče Dart Mol pa odma dve zvezdice više kritici filma samo zbog ovog!!
Obrti su dakle zabavni, dinamični neretko nebulozno nelogični kao kad surovi lovci na ucene s početka balade o slanom svemiru skinu kacige pa se ispostavi da su to ustvari deklete mlade partizanke, posvećene pobunjenice – devojčice rodoljubke… Stiče se stvarno donekle utisak da je film (kao što i jeste) na pola puta ostao bez originalnih režisera – dvojca koji stoje iza hita Lego Movie i mesto njih doveden oskarovac Blistavog uma Ron Hauard da hirurški razreši gordijev čvor dramskog zapleta. Kao da su kompleksni delovi filma naprasno rešavani poput ukrštenice od strane nekog verziranog kome se jako jako žurilo. Sve u svemu jasno je da niko nije ni očekivao da ovo novo apokrifno poglavlje originalnoj trilogiji može prići pa ni Epizodi III…Ne nije dobro kao Rogue One ali nije baš ni da je skroz bezveze kao igrani filmovi o Ewoksima – dok Lando i Han igraju karte po drugi put čini se da svira muzika iz crtane serije o njima… Hauard je toliko dugo Lukasov saradnik da je 1973. bio među glavnim glumcima Američkih Grafita (kao Stiv) i režiser njegovog nepopularnog producentskog dajdžesta o tolkinovskim patuljcima iz 1988. Wilow.
Nažalost ispostavilo se da je deci odvratno da gledaju prave patuljke ako oni nisu maskirani u slate šumske medvediće te je i Piter Džekson posle za svoje Hobite poučen tim iskustvom digitalno smanjivao glumce normalne veličine u patuljke da se deca ne bi plašila kao u Wilowu. A kao gorka uspomena na ovo Ron Hauardovo iskustvo u filmu Solo imamo i samog glumca iz Wilowa – Warwick Davisa koji je tad tamo igrao naslovnu rolu u kostimu ne mnogo različitom od onog iz priče o hrabrom patuljku. Kako je jedna od glavnih inspiracija za Star Wars Felinijev (i Petronijev) Satirikon sama post moderna fragmentarna struktura serijala može da izdrži neverovatno mnogo toga da se ugura u nju stihijski i šertski a da se pritom neuruši. Jeste ovo je satirični satirikon o tri pikarska perverznjaka (baš kao i u Petronijevom opisu Neronove IMPERIJE) i Lando ovde skoro da ima romansu s nadrndanom roboticom nalik na pretis lonac sa štednjaka. Iako smo navikli da se naši junaci (a i mi s njima) baš ne zaljubljuju tek tako u robote ako oni ne liče na Sean Young ili bar na Deril Hanu nekako se navrat nanos provuče film i čak i kroz to.. ali …
Prosto strašnije i od Landove implicirane panseksualnosti prema kućnim aparatima s memorijskom karticom je što je centralni lik mladog Soloa tako prazan u fill in the blanks stilu kao da baš poručuje kako svako ustvari i može biti Solo. A biti Solo o lolo ko to ne bi volo? Bar dok ga u Episode VII rođeno dete na mač nije zbolo. Eto to je definitivno najslabija pripovedačka karika i sad mi je savim jasno što nekog nije mrzelo da u sav trejlersko promo material digitalno ubaci Harisona Forda iz mlađih dana (Conversation, Apocalypse Now) i nazove taj klip TRUE SOLO. Ipak kraj filma ni pored ovog kardinalnog propusta nije izviždan već je ipak dobio aplauz. Istina mlak i nimalo euforičan al ipak ga je bilo od recimo negde oko trećine prisutnih.. Otprilike. Reziser Da Vincievog koda je ipak uspeo da mu i ovo nedonošče prohoda. Grga me čeka u holu ispred.
-I jel ti se svidelo pitam ga.
-Da dobro je bilo.
-Vudi Harlison?
-Da on je ustvari tu najbolji.
Al jedan pored mene se stalno trzao ceo film- -Dirnulo ga, a ispred mene sedeo neki matori i objašnjavao ribama kako se ovo dešava pre svih ostalih Star Wars filmova… Nije uopšte shvatio i pritom uverava one klinke okolo OVO JE NAJPRVIJI FILM!- Izlazimo iz zgrade pored likova koji su se potpuno oduševili ko deca kad se upalilo svetlo u sali na kraju i oni shvatili da je posuda iz koje su za vreme projekcije bez daha jeli kokice oslikana star wars likovima Čubakom i svima ostalima
-Ćeš samnom peške preko mosta?
-Ma jok ja idem na devetku-
kaže mi Grga rukujući se i dodaje:
-E pa hvala ti super je bilo.
Hmm super… Možda niko ne želi da zna kakav je bio Dvajt Ajzenhauer kao mali ni to kako je naterao svoju kokošku da popije pivo pa ona od toga prestala da nosi jaja. Možda niko ne želi da zna ko je i kakav bio Stiv Džobs kao mali, da je bio usvojeno dete kog su na usvajanje dali majka Nemica i otac Sirijac Abdulafat Džandali. Ali dopisivanje prošlosti dobro znanim izmišljenim mitološkim likovima pop kulture nekako često ume da nas razgali. Naročito ako smo uz njih odrastali. A ovi su nama ko kosmički Orlovi rano lete pa progledamo kroz prste i već ko velike čike i tete kad se režija i produkcija tu i tamo malo a bogami i dobrano splete.
No put u blokbasterski trijumf na koji Solo krete uspe Dead Pool 2 potpuno da omete i s vodeće pozicije ga pomete. Tako je Solo postao drugi Star Wars igrani (bioskopski) film – poste Attack Of The Clones koji nije bio najgledaniji film u Americi te godine kad je izdat. Svih ostalih 8 su to bili. Očigledno SW franšiza je opasno zabrazdila u smeru koji se staroj odanoj publici ne mili. Čini se da novi film o usamljenom svemirskom kauboju i gigantskom Tarzanovom Čiti kao njegovom drugu u boju ne trpi direktno samo zbog potpuno pogrešnog izbora glumačkog protagoniste naslovnog junaka već i toga što su epizode VII i VIII u crno zavile i utulile nade u njegovu svetlu budućnost do poslednjeg traka. Han će biti ubijen od svog sina prvenca i nemože to sprečiti dobijanje u ovom bilo kog intergalaktičkog (Kessel-Run) lovorovog venca. Takođe uvid u knjigu odbačenih vizuelnih koncepata za film odaje nam da su neki krajnje zanimljiviji momenti koji su mogli presudno da uliju živost u mladi Hanov lik izmakli krajnjoj sineastičkoj realizaciji za tik. Originalno smo trebali da pratimo Soloa od 12 godine kako cunja Korelijom kao Oliver Twist ranoindustrijskim Londonom da bi posle bio zaposlen u tvornici tvorbenih mehanizama za robote i stormtrooperske oklope kao Robert Duval u Lucasovom dugometražnom debiju THX-1138 iz koga bi kao Duvalov lik uspeo da pobegne ali bez pratnje svoje voljene kao što i THX ostaje bez ljubljene LUH. Utapajući tugu u lokalnom bircuzu bi se potom potukao sa Čubakom zbog čega bi ih imperijlno-orvelovski represivni organi reda bacilli u tamnicu iz koje bi oni pobegli vezani jedan za drugog kao u Hičkokovih 39 stepenika samo privezani jedan drugom ne za ruku vec nogu. Pol Betanijev lik koji je ovde kombinacija uloge fanatičnog sveštenika ubojicu u DaVinčijevomn kodu i gangstera koji maltretira porodicu Harisona Forda u Firewall trebao je da bude ne humanoid već zanimljivi vanzemaljac ili polu lav ili gušteroliko pticoliki stvor. A i Hanova prva ljubav Kira trebala je da bude crvena vanzemaljka. Čubaka je pri prvoj vožnji Milenium Falkonom trebao sav da se nakostreši ko Mladi Ajnštajn na plakatu od elektriciteta a i sa mrtvim (prepariranim) i zarobljenim Ewoksima planirana su dva susreta. Da smo ovaj film dobili početkom dvehiljaditih u sklopu prequel trilogije (Revenge Of The Sith mesto Episode I, Solo mesto Episode II i Rogue One mesto Episode III) možda bi se malo ko i bunio ali ovako kog mleko opeče taj i jogurt duva pa svoj džeparac od bioskopske blagajne opreznije čuva.
Sad su se već ozbiljni procenti duboko rezigniranih starih fanova (iznervirani glupim pogibeljima Hana Soloa i Luka Skajvokera kao i besmislenim lebdenjem princeze Leje bez skafandera po vasioni) udružili da bojkotuju svaki sledeći Star Wars film pod palicom Ketlin Kenedi i Walt Disney produkcije. Kao i u svakoj strasnoj vezi neko ce iz ljubavi baš da ostane kad je najgore a drugi će da ode da ne bi pokvario utisak na prošlo doba. Ko zna za nekih par decenija kad prava na ove filmove i njhove nastavke u svim pravcima završe kod nekog ko se s njima ophodi sa većim pijetetom možda će digitalno u njihov Special Edition ubaciti mladog Harisona Forda kao što u Rogue One Carrie Fisher i Peter Cushinga to uspešno već jesu i nostalgična publika će na to opet da odreši kesu.
za P.U.L.S.E: Dr Mladen Kalpić
[ngg_images source=”galleries” container_ids=”26″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_thumbnails” override_thumbnail_settings=”0″ thumbnail_width=”100″ thumbnail_height=”75″ thumbnail_crop=”1″ images_per_page=”20″ number_of_columns=”0″ ajax_pagination=”0″ show_all_in_lightbox=”0″ use_imagebrowser_effect=”0″ show_slideshow_link=”1″ slideshow_link_text=”[Show as slideshow]” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]Tekstovi o filmu na portalu P.U.L.S.E