Valjak i violina – Andrej Tarkovski

Valjak i violina – Andrej Tarkovski

“Tarkovski je veliki majstor filma; tvorac novog organskog filmskog jezika u kome se život predstavlja kao ogledalo, kao san.” – Ingmar Bergman

Andrej Tarkovski završava moskovsku VGIK 1960. godine, diplomskim filmom “Valjak i violina” (44 minute). Scenarij zajednički potpisuju Andrej (Mihalkov) Končalovski & Tarkovski.

Valjak i violina 1

Valjak i violina 2

Valjak i violina 3

Valjak i violina 4

Valjak i violina 5

Valjak i violina 6

Valjak i violina 7

Valjak i violina 8

Valjak i violina 9

Valjak i violina 10

Valjak i violina 11

Valjak i violina 12

Valjak i violina 13

Valjak i violina 14

Valjak i violina 15

Valjak i violina 16

Kada u završnici diplomskog filma, majka zabrani malom violinisti Saši odlazak u kino s novim prijateljem Sergejom – radnikom na parnom valjku, po prvi puta celuloidna traka pohranit će veličanstveni fluidni prelazak u sanjarenje, snove (+ prepoznatljive simbole, krupni “najintimniji” plan, refleksije / odsjaje)…

Kroz ogledalo, Saša će se spustiti plavičastim stepenicama i potrčati za Sergejom na valjku, kada ih sustigne – Andrej Tarkovski odvest će se s ocem.

Baš kao i Saša, živio je samo s majkom (i sestrom) koja je inzistirala na pohađanju glazbene škole / pjesnik Arsenije vratio se iz rata, ali ne i svojoj obitelji. Dva događaja iz djetinjstva: rat (razaranje, uništavanje) i napuštanje oca (sjećanja), obilježit će Tarkovskog i njegov filmski opus.

Autor koji je istinski vjerovao da je svrha umjetnosti pripremiti čovjeka za smrt. Fluidni prelazak na drugu stranu – u nebeski san.

Za P.U.L.S.E  Anamnesis / Ex Filmofili

Tekstovi o filmu na portalu P.U.L.S.E

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

1 Komentar
Najstariji
Najnoviji Najpopularniji
Inline Feedbacks
View all comments
Skaramush
14 years ago

“Autor koji je istinski vjerovao da je svrha umjetnosti pripremiti čovjeka za smrt”…

Potpisujem Anamnesis! Danas, nakon tolikih gledanja njegovih filmova znam da je tako. (Nije Bergman slučajno bio “zaljubljen” u ovog Rusa)

Već postirane fotografije iz filma priča su za sebe! Dišu. Toliko su čiste i tople!

To je umjetnicki manifest Tarkovskog. Uvod u posebnu, osebujnu estetiku.

(Kad smo kod Bergmana, ma i on bi potpisao ovaj film!)

“Dozvolite mi da govoreci o Hamletu kažem nešto o sebi” – reče jedan Šekspirolog. Tako je i sa onima koji opsesivno gledaju filmove Tarkovskog. Znam po sebi.

Intiman do zadnje emocije – nepreboljeno odsustvo oca.

Moj najomiljeniji pjesnik.