Iranski reditelj Asghar Farhadi nastavlja da briljira. Njegov novi film „A Hero“ osvojio je dve nagrade na Kanskom festivalu, a opet je isporučio veoma dobar film, sa odličnim glumcima – za ovaj film je izabrao skoro sva nova lica, što je retkost, s obzirom na to da ima tendenciju da iznova i iznova bira iste glumce.
Da li je naš glavni junak u ovom filmu zaista heroj ili prevarant ili možda i jedno i drugo? Ili on nije ništa od toga, već čovek koji se ponašao kao što bi možda većina ljudi postupila u njegovoj situaciji?
On je Rahim, razveden otac dečaka koji muca, a za nekoliko dana izlazi iz zatvora. Rahim je završio iza rešetaka jer nije vratio dug, i uskoro će se vratiti u zatvor i biti tamo dok ne reši situaciju sa otplatom duga. No, odmah nakon kratkotrajnog puštanja na slobodu, Rahim će imati priliku da reši svoje probleme. Žena sa kojom je u tajnoj vezi pronašla je na autobuskoj stanici torbicu sa zlatnicima čija bi vrednost trebalo da bude dovoljna da pokrije bar polovinu duga. Ali pad vrednosti zlata i činjenica da će dobiti manje novca od očekivanog samo je jedan od problema.
Drugi i mnogo veći problem je što Rahimov poverilac, koji je i njegov bivši zet, ne želi da čuje za delimičnu otplatu duga na koji čeka tri godine. Želi sve odjednom i ne krije da prezire Rahima, koji je, kako tvrdi, doneo neviđenu sramotu njegovoj porodici. Rahim tada menja svoj plan: potražiće vlasnicu i vratiti joj torbu. Žena se javlja i uzima torbu dok je on ponovo u zatvoru. Upravnik zatvora je oduševljen i želi da od njega napravi heroja u očima javnosti i da ga iskoristi kao reklamni trik da zatvor zapravo reformiše ljude. Rahim će dobiti pažnju kakvu uopšte nije očekivao. On će preko noći postati heroj, velika poštena osoba koja se odrekla značajnog novca da bi uradila pravu stvar. TV stanice će snimati priloge o njemu, o čoveku do grla u dugovima koji je ipak pošten i koji treba da bude primer drugima.
Rahim će postati heroj nacije, ali njegov poverilac Bahram je uveren da cela ova priča smrdi od početka, jer ga poznaje kao prevaranta i siguran je da se ljudi ne menjaju. Situacija će uskoro potpuno izmaći kontroli, pa se postavlja pitanje kako će se sve završiti i može li Rahim, koji deluje kao pošten, ali neprilagođen čovek u lukavom društvu, da izdrži sve pritiske?
Farhadijeva kontrola nad pričom filma je maestralna: ono što je počelo kao smešno ubrzo se pretvara u nešto mnogo tužnije. Njegovi filmovi su osvojili dva Oskara za najbolji strani film (The Salesman i A Separation), i pobedio je u Kanu i većini drugih vrhunskih svetskih festivala. Ovo je njegov deveti dugometražni film koji je režirao, a svaki je imao komercijalni uspeh. „A Hero“ nije ništa drugačiji – izvanredno angažovana moralna drama o modernom Iranu.
On ponovo izvlači najbolje iz svojih glumaca, a Amir Jadidi, koji ima glumačkog iskustva, prilično je ubedljiv u ulozi Rahima. Inače, Farhadijeva bivša učenica Azadeh Masihzadeh optužila ga je da je ideju za ovaj film ukrao iz dokumentarca koji je snimila tokom filmske radionice koju je Farhadi održao u Teheranu, o čoveku u gradu Shiraz, koji je postao poznat kada je predao kesu novca koju je pronašao dok je bio na odsustvu iz zatvora. Šta god da je istina, ovo je velika drama o životu u modernom Iranu, a Farhadi je još jednom na visini zadatka. To nije njegov najbolji film, ali je itekako vredan pažnje.
za P.U.L.S.E: Marko Jovanović