“Mi smo svim stvarima oduzeli tajanstvenost i uzvišenost; više ništa nije sveto”
citat iz članka s Jungovim razmišljanjima.
Još je pjesnik Rilke, prije 1909. godine u jednoj od svojih pjesama izjavio:
“Sve smo imenovali u noći; pa se ovo kuća, a ono pas zove …”
Dakle, još prije Junga, a možda i tu negdje usporedo s Jungom drugi su umovi i intelekti Europe s početka 20. stoljeća detektirali problem.
A što se tiče prirodnih i kulturnih simbola, posebno je zanimljivo ono mjesto gdje se oni dodiruju; a i izvorište, sada kulturnih simbola, nekoć, u početcima, je bilo prirodno – u prirodnim simbolima, kada su se oni tijekom vremena kroz razne kolektivne memorije, obrede, predaje i institucije pretvorili u ono što su danas – kulturni simboli.
Tako je npr. simbolika labirinta najtješnje povezana sa simbolom maternice, puta i rađanja. Labirint, nađen u kretskoj civilizaciji gdje je kao i u drugim starim europskim kulturama pretpovijesti (crteži kružnog labirinta na menhirima sjeverne Europe, itd.) imali su funkciju vjerske (duhovne) predodžbe. Već kasnije, u arhajskoj i klasičnoj Heladi, labirint postaje prvorazredni kulturni simbol, iza kojeg se, iza priče o Tezeju, već izgubila njegova prethodna univerzalna religijska predodžba.
Što se tiče Jungove priče o tuzi čovjeka izgubljenog i udaljenog od jedinstva s prirodom, kao glavnom krivcu za ljudska djela barbarstva čovjeka prema čovjeku, i za potonuće suvremene tehničke civilizacije u barbarstva nacističke Njemačke uslijed djelovanja mračne ruke podsvjesnog, treba napomenuti da je i prije racionalizma (nastupio, uz rane začetke u 16. st., definitivno u 18. st., i s njim je započelo naše današnje duhovno doba, koje je sad vjerojatno negdje pred svojim krajem), prisjetiti se treba i 30-godišnjeg rata u Europi pod krinkom tada još religijskog sukoba; treba se prisjetiti rimskih arena u doba zdrave antike; treba se prisjetiti čovjekove pomahnitale žeđi za krvlju prije pojave racionalizma koji Jung pomalo kritizira i okrivljuje za sve.
Na kraju, logički i analitički, racionalni pristup modernog doba 19. i 20. stoljeća, omogućio je i dopiranje u ponore psihoanalize. Prije racionalizma, čovjek se smirivao i vraćao u kolotečinu normalnog života kroz vizije, obrede, vjerska pokajanja, krize i obraćenja. Tako da smatram da Jung neosnovano i nepotrebno optužuje racionalizam iz kojeg je i sam iznikao i čijim je šamanom bio. Racionalizam jedino što je učinio i doprinjeo – osvijestio je mehanizme ljudske psihe i djelovanja; osvijestio je načine stvaranja i održavanja ravnoteže; jer ravnoteža je upravo preduvjet zdravlja.
Jung je bio sjajan u opisivanju problema suvremenog svijeta i čovjeka; detektirao ih je kao odvojenost ega od Središnje (Jedinstvene) biti, te je problem (pogrešno) vidio u individualizaciji i u odvajanju od prirode, za što je krivio racionalistički svjetonazor.
Po mom mišljenju, procesi individualizacije neizbježna su posljedica razvoja naše civilizacije, na stupnju na kojem je ona danas. Međutim, rješenje i izlaz iz našeg labirinta postoji. Ono se ne sastoji u odbacivanju racionalizma, logike i analitike, nego u njihovom nadrastanju te u razvijanju onoga što je moderno industrijsko i znanstveno doba u trci za materijom i njezinom građom, zaboravilo; a to je razvijanje i njegovanje odnosa prema stvarima, ljudima, prirodi. Znanost je dosad nudila odgovor na pitanje Što je to? u materijalnom analitičkom smislu, ali nam ne govori Što to za nas znači? i Kako bismo se trebali odnositi prema okolini, ljudima, prema sebi i prirodi, da budemo zdravi.
“Mi smo svim stvarima oduzeli tajanstvenost i uzvišenost; više ništa nije sveto”
– da se vratim na citat s početka teksta. Već u ovoj rečenici, u ovom citatu, otkriven je i razotkriven temeljni problem modernog doba. Rješenje problema ne sastoji se u odgovoru na pitanje: Što su stvari?- po svom analitičkom materijalnom sastavu, nego se odgovor i rješenje krije u pitanju našeg ODNOSA – relacije prema stvarima: Što su te stvari za nas? Što one za nas znače i kakav bi trebao biti naš odnos prema tim stvarima?
Znanost je, nažalost, još i danas postavljena na svojim pozitivističkim načelima i pogledima vezano uz ciljeve i svrhu pogotovo primjenjenih i prirodnih znanosti: krajnji cilj znanosti smatra se dati opis i definiciju strukture nečega, i može li se nešto izvesti ili ne.
Znanost i znanstvenici moraju odgovarati za dugoročne posljedice svoga rada i za dugoročne posljedice primjene svojih iznalazaka. Znanstvenik ne može (i ne smije ) reći: Ja sam izumio, stvorio taj virus, to je moguće učiniti, a to kako ćete ga vi upotrijebiti, to nije moj problem, niti problem znanosti. Dokle god imamo takav autističan i djetinje neodgovoran odnos prema svijetu i postojanju, možemo kazati: “Halo, Hjuston! … Imamo problem.”
Možda je npr. ekologija i razvoj takvih okolišnih znanosti i studija početak puta prema kraju našeg problema. Nismo sami, sve je povezano, i svatko od nas ima nekakvu ulogu u oceanu postojanja.
Također, ne možemo naš odnos prema sebi, prema svijetu i ukupnom postojanju graditi samo na emocijama; makar to bile emocije ljubavi, empatije, milosrđa; naš odnos trebamo temeljiti na logičkom i svjesnom odnosu uvažavanja, poštovanja i cijenjenja svega postojećega. Možda ne bismo trebali mijenjati stvari, nego naš stav i odnos prema stvarima i postojećem. A to je zadatak koji nadrasta i malo više još od samo jedne moguće školske kurikularne reforme.
Krunoslav Mrkoci
toliko sam socijalizovan da moram da se individualizujem jer nevidim korist već doživljaj .jedinstvo sa prirodom je nestalo rodjenjem čovekovim ostala je korist gde ja umirem kao telo a nastavljam kao ananuki kao postajanje u potrazi za jačim nosiocem postojanja …….
Има свега у чланку осим одговора из наслова текста. Прво се властита теорија заснива на неправедним квалификацијама о Јунгу, Јунг никада није био непријатељ рацијоналног и логичног оно што заступа је поједностављено речено равнотежа енергија као рационалности тако и ирационалности самог човјека. На Ничеово питање шта је здраво , Јунг никада није одговорио ако “индивидуализацију” не прихватимо као одговор што неки радо чине. Ако се Јунг суздржава у дефиницији здравог, писац текста без објашњења сматра да се то зна. Чак нуди и превазилажење тога у како каже одговорности научника и наглашавању на ОДНОСУ а дефницији материје па и човјека вјерује да могу бити одбачени као небитни. Накнадно објашњење да бриге о околини и здрав живот су рјешњење баш и нису аргументи. Овдје чак и имамо скок не у Бога него у уређено и сређено друштво без питања и критике истог. Човјек није ништа до конзумент права а систем и функционисање система и одржање планете је све. Ово више дјелује као памфлет тоталитаризма него индивидуализације. Да не кажем да се у овом првазилажењу и негирању питања о човјеку сам човјек може газити зарад прокламованих циљева. Непријатељство према Јунгу овдје није на нивоу рационалног, логичног и психолошког већ на нивоу политичког.
Postoje dve uporedne teorije zla – po jednoj fenomen zla je efekat primalnog multi-jastva tvoraštva koje samim sobom proizvodi svoju apsolutnu opreku, i to uz rizik beskonačnog samoumanjenja do tačke nevidnosti, sve radi sagledavanja sebe iz oprečne perspektive svoje drugosti ! dakle, zlo nema sopstvenu supstanciju nego je tek jedan negativno-dijalektički momenat u milenijumskom razvoju pra-bića; * po drugoj – postoji radikalno zlo u samoj duši prasvetske tvorevine, prvenstveno u čoveku i zemlji koju naseljava, te koja na njega povratno utiče (prastari narodni mitovi & legende; up. Mesmerov animalni magnetizam, zatim, svemirske crvotočine; geopatogeno tlo / geopsihičko zlo). Onu prvu imali su u vidu Plotin, Beme, Hegel, Adorno. Ovu drugu, Kant, Niče, Jung i Ukleti Pesnici. “Većina ljudi je zla” – rezultat je statistika i analiza ponašanja većine prosećnih ljudi za vreme Drugog Svetskog rata, a na osnovu čega je i naš savremenik, Norvežanin Laš Svensen napisao studiju “Filozofija zla”. Jungov finalni zaključak iz ličnog iskustva psihoanalize bio je: “Ljudi su zli!” (osim manjine, koja ima inherentni “moral otmenih”/Niče) & “Mi smo ta opasnost!”
Što se tiče Jungove obrade orijentalnih mandala (“Crvena Knjiga”), – on je kroz njihov kosmički obrazac supersimetrije provukao nit (munjonosnu tangentu) a-simetrije, fokusirajući se pritom na periferni detalj-detonator (upor. Bart); onaj koji latentno nosi kliconosni motiv r/evolucije, ili, jedan specifičan ugao rašivanja cele matrice. I to sve radi upliva stranske individualne invencije: kao daha one apsolutne budućnosti koja mandalu zastojnog (močvarnog) pra/vremena pretvara u večno-pokretni mozaik (brikolaž).
Jung najviše stavlja naglasak na to da logika i intuicija (dublji osjećaj) moraju imati balans i moraju surađivati. Ako svedemo na logiku (materijalno) ovaj svijet, sveli smo ga na muškarca; ako ga svedemo samo na intuiciju, sveli smo ga na ženu. Bitno je napomenuti da kvantna fizika dokazuje da je znanost ( čovjek u svojim metodologijskim istraživanjima) nemoćna u pronalaženju onoga što ne poznaje ljudski um pa shodno tome ono što nam ostaje je upravo naš vlastiti osjećaj za stvarnost koji je svakome isprepleten sa maštom- dojmom. Jung napominje u par knjiga da se čovjek udaljio od svog duhovnog pri čemu ne misli na boga nego upravo na to…na prirodu (sveopću) jer duhovnost jest u čovjekovoj prirodi. Ako religija ostane jedina mašta (duhovnost) kojom čovjek transcendira, gubeći pri tome vlastitu kreativnost u maštanju i nadilaženju materijalne prirode koju vidi (a osjeća da ona nije jedina), tada je u situaciji u kojoj je danas (ne razaznaje što je sjena a što priroda njegova bića) i čarolija života nestaje a on dolazi u sve veći sukob sa samim sobom. On tako biva odsječen od svoje prirode ali u isto vrijeme i zagušen onim svojim mračnim dijelovima. Čini mi se da čovjeku kao biću ne pristaje taj stav racionaliziranja života…to je muški način koji danas i prevladava u razmišljanju ali mi smo na novim prekretnicama koje svaki dan dokazuju upravo suprotno, a to je da mozak vidi, a ne oko, a prosuđuje onaj dio nas koji nije u stanju dovesti nas do toga da budemo zadovoljni sobom već samo šibani i gonjeni svojom racionalnim koje izjeda svaku mogućnost prema postizanju duhovnog uzdizanja koje nas primorava na neki način dubljoj opservaciji života i sebe, a možda i većoj uglađenosti prema sebi i drugima…. Muškarac je okrenut svijetu i gleda naprijed pokušavajući osvojiti nove visine, a žena je okrenuta unutra intuiciji i čaroliji duhovnosti cijelog ljudskog roda…dok se te dvije inačice ne stope u suradnju (kako u društvu tako i unutar svakog bića), svijet (čovjek) će po mom mišljenju ići samo silaznom putanjom utapajući se u znanosti koja svaki dan sve više uviđa svoj neuspjeh – svoju nemoć… jer povijest ne dokazuje dovoljno da može biti referentna točka za razvoj čovjeka, pošto čovjek još nikada nije uspio doći u suradnju sa sobom. Što više idemo u budućnost to smo u većom komforu ali i udaljeniji od sebe, odnosno sve više i više utopljeni u svom raciu. To je udaljavanje od prirode … ljudske prirode transcendiranja za koju čovjek više nema ni vremena a ni snage…još tu i tamo koji umjetnik takne tu dimenziju ljudskog postojanja ali sve je i toga manje pošto novac (materija) rastura i zadnje argonaute u tome…mi ne znamo ništa o sebi…to je jako bitno….čovjek je sebi apsolutan stranac pa su mu tako i drugi. Ne slažem se da je čovjek apriori loš i da je to početak i prapočetak čovjeka….ne; čovjek je nemoćan u svom neznanju i zato ugriza i laje i iz straha poseže za svim i svačim…ali da je apriori loš tada nacizam ne bi definirali kao nešto loše. Sjena u čovjeku je čovjekov strah od nepoznatog, a racio ga vodi do sistema kontrole svega oko sebe jel se jedino tako osjeća siguran od smrti i to plaši. Naravno da ga psiha, odnosno dubina vlastitog bića (koja ne uspijeva tako brzo napredovati kao čovjekova vanjska okolina) svako malo preklopi….odnosno racio dovoljno udaljen od podsvijesti koja se tumači simbolima i koji su individualni pa tako i mnogima ne razumljivi…neki i jesu opći ali većina su osobni i razumljivi samo onima kome pripadaju.