Ljubav domoljuba bez ljubljenja

Otadžbina naša iz ugla stranih filmaša – 11. deo

 

 

Undercover (1943)

 

Početkom Drugog Svetskog rata u Jugoslaviji 1941 Holivud je brže bolje pohitao da snimi film koji promoviše otpor okupacionim snagama nacističke Nemačke od strane domaćih gerilaca pod vođstvom generala Mihajlovića. Film se zvao Chetniks! The Fighting Guerrilas i toliko je u svojoj preteranoj egzaltaciji generala Draže koga je glumio (negativac iz Džoni Vajsmilerovog filma o Tarzanovom blagu) Filip Dorn napravio komični amalgam Robina Huda i Flaš Gordona da je svima bilo jasno da ova neverovatna priča o nadnaravim četnicima koji od Nemaca koje predvodi general ŠAHT oslobađaju Kotor nema nikakve veze sa istinom ni realnom situacijom na terenu.

U stilu špageti vesterna već je u izradi bio i sledeći agit prop film: Chetnicks UNDERCOVER – Underground Guerrilas kad su glavešine (britanskog Ealing) studija shvatili da četnici više paktiraju s Nemcima protiv partizana nego obratno. Zato ovaj drugi film gubi iz svog naslova sve prethodne odrednice osim Undercover i pod tim nazivom ne pominjući Mihajlovićevu vojsku u otadžbini ni jednom rečju ni u dijalozima fokusirao se na spontani otpor okupatoru od strane spontano ustalih (takođe) neimenovanih opštenarodnih snaga.

Glavni junaci ove vojne avanture u ratom zahvaćenoj Jugoslaviji su braća Miloš Petrović nepokorivi vojnik iz Petrovca i njegov brat Stefan Petrović eminentni hirurg iz Beograda. Miloš tokom sukoba s zavojevačima koji sam predvodi pogađa nemačkog zapovednika u grudi a Stefana nemci u okupiranoj bolnici teraju da isti taj metak potom uspešno  izvadi. Izdajnik iz Petrovca dojavljuje nacistima poverljive podatke za Miloša i njegovu mladu suprugu učiteljicu Anu s kojom je u braku tek šest meseci od kojih se zbog rata nisu videli već tri. Lociravši učiteljicu (koju glumi Mary Morris – Džafarova sluškinja Halima iz Kordinog Bagdadskog Lopova) dva neumoljiva nacija loša muče je da bi saznali lokaciju buntovnog Miloša. I to kako je okrutno muče… Jedan od nacista sedi i jede pečenje pred njom dok ga ona bedna gladna i žedna gleda a drugi joj ni zalogaj od sveg tog neda. Čak ni gutljaj vode dok ne prizna gde joj to dragi ode. Međutim ona junačno na pristaje na nikakvih tajni odavanje… Zato je dvaput ošamare i potom stave na spavanje.

Srećom deca iz njene škole saznaju šta se sa njom zbiva te pohitaju da je spasu iz zatočeništva siva. Bace joj praćkom poruku u prostoriju u kojoj je zarobljena: Bez brige GOSPOÐICE sad ćemo vam doneti merdevine da se iskradete kroz prozor. Deca očigledno neznaju da je učiteljica udata pošto je oslovljavaju u pismu sa MISS a ne MISSIS. Ona se tako iskrade i uz njihovu pomoć pobegne za goru zelenu s koje otpor tuče dok se dva debela nemca oko ormana kojim je zaglavila vrata prostorije u koju su je smestili muče. Bežanju tom njenom je kraj evo je… Trči voljenom u zagrljaj! Ali šta je? Poljubac izostaje?! Očigledno blazirani britanski scenarist (Geoge Slocomb) nije bio upućen u to koliko Srbi vole da se (po triput) ljube i sa potpunim strancima a kamo li ne sa sopstvenim ženama (koje su upravo izbegle zlu kob). U sva tri susreta ratom rastavljenih zaljubljenih supružnika u filmu bilo kakav fizički kontakt sem držanja za ruke nije prikazan što je ipak jako čudno jer je ovaj film (sa oznakom A za Adult Audience) snimljen čak čitavu deceniju nakon strasnih nagih erotskih scena po prvi put prikazanih na filmu između Hedi Lamar i jugoslovenskog glumca iz Zagreba Zvonimira Rogoza. Verovatno je procenjeno da u filmu o podizanju borbenog mrala poljubcima (pa čak i onim izmedju bracnih drugova) nema mesta? Slično ovom neljubljenju u Undercover iz 1943. i u Cat People 1942. srpkinja Irena Dubrovna se ni jednom (pa čak ni pred matičarem?) ne poljubi sa svojim mužem jer strahuje da će se pritom pretvoriti u crnog pantera koji će mu doći glave. E šta sve ti strani scenaristi nebulozno po naše dame neće u svoje filmove sve da stave?!

Ma ne razumeju ti Sloveni ništa sem streljačkog voda kažu nacisti jedni drugima u ovom ostvarenju. -Gde vam je savest?- pitaju ih naši ljudi a oni će na to: -NAŠA SAVEST JE HITLER.- Scene borbi u filmu dosta su zanimljivo i na trenutke realistično prikazane – u nekim kadrovima Miloš Petrović slučajno ili namerno liči na Milovana Ðilasa dok su scene u bolnici sa Stefanom Petrovicem više impresionistički stilizovane sa prekomernim senkama koje padaju svud unaokolo kao da je u pitanju Kabinet Doktora Kalgarija a ne lekarska ordinacija koja po difoltu uvek treba da je pristojno osvetljena.

U filmu se u ulozi pravoslavnog sveštenika koji blagosilja narodno veselje pojavljuje čuveni glumac Finley Currie (1978-1968) koji u Ben Huru igra Baltazara, u Ivanohe-u Cedrica u Great Expectation osuđenika Magwitcha i u Quo Vadis Svetog Petra.

Ako marširate protiv nas, kažu nemački okupatori u ovom filmu, marširate u sopstvenu propast… – Naravno u sretan ishod agit prop filma ne treba preterano sumljati. Nije izostao prethodne godine u Fighting Guerrilas u režiji Louis Kinga pa i neće ni ovde u Undercover-u Sergei Noblandova. Uz prenaglašenu muziku Frederic Austina (koja zamenjuje naveliko eksplatisanu a sad već krajnje nepodobnu lokalnu Spremte se spremte iz prethodnog filma) uz pirotehniku i puno dima sa svih strana nova narodooslobodilačka bitka pod vođstvom Petrović Miloša (kog igra John Clements is WHAT A LOVELY WAR) je izvojevana.

Vekovima jugoslovenski narodi su se molili za mir a on ih je vekovima zaobilazio generacije mladih muškaraca i žena masakrirana je u svojoj borbi za mir…Ali mi nikada nismo prihvatili poraz. To je naše nasledstvo. Snaga i izdrzhljivost u istrajavanju k slobodi- Undercover počinje upravo ovim rečima koje izgovara učiteljica Ana iz offa koji se pretapa u njeno vidno predavanje pred razredom (o koliziji stavova Jugoslovenske vlade i njenog kraljevića čiju detinju sliku jasno vidimo na zidu učionice).

Isti film se uz panoramu narodnooslobodilačke kolone koja se poput mrava uz mravinjak pobednički nakon okršaja uspinje uz brdo završava rečenicom koje izgovara muški glas (verovatno takođe glavnog protagoniste John Clementsa ) iz offa:- Uz pomoć svojih prijatelja iz slobodnog sveta oslobodiće oni svoju zemlju zauvek.

… I tu na kraju kad očekujemo da će uz te patriotske reči da se logično propratno zaviori Jugoslovenska zastava (koju smo videli u špici prethodnog filma) zaviori se – Britanska preko koje piše THE END.

 

za P.U.L.S.E: dr Mladen Kalpić 

Prethodni tekst

Sledeći tekst

 
Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments