“Smrt trgovačkog putnika” Artura Milera

“Smrt trgovačkog putnika” je drama koju je napisao Artur Miler i koja je prvi put izvedena 1949. godine. Ona govori o priči starijeg trgovačkog putnika po imenu Vili Loman, koji se bori sa svojom propadajućom karijerom i osećajem razočaranja. Drama istražuje teme američkog sna, identiteta i prirode uspeha.

Drama počinje sa Vilijem Lomanom koji se vraća kući sa neuspelog trgovačkog putovanja, gdje često fantazira o uspehu i ponovo proživljava uspomene iz prošlosti. Vilijeva dva sina, Bif i Hepi, također se bore sa svojim ličnim i profesionalnim ambicijama. Povratci u prošlost otkrivaju da su Vilijeva opsesija američkim snom i njegova nesposobnost da prihvati stvarnost duboko utjecali na dinamiku njegove obitelji. Kako se radnja odvija, Vilijevo mentalno stanje se dalje pogoršava, i on postaje sve više deluzionalan. On počinje voditi razgovore sa svojim pokojnim bratom, Benom, koji predstavlja oličenje uspeha u Vilijevom umu. Bif, stariji sin, suočava Vilija sa njegovim lažima i neuspesima, što dovodi do snažnog sukoba u kojem se Vilijeve iluzije raspadaju. Drama na kraju završava njegovim samoubistvom, jer on veruje da će time osigurati finansijsku sigurnost za svoje sinove kroz svoju polisu životnog osiguranja. Završni čin se fokusira na Lomanovu porodicu  koja pokušava prihvatiti Vilijevu smrt, razmišljajući o njihovom odnosu s njim, i propitujući vrednosti i očekivanja koja su oblikovala njihove živote.

“Smrt trgovačkog putnika” se često smatra kritikom američkog sna i kulture kapitalizma. Vili Loman utjelovljuje priču mnogih pojedinaca koji, uprkos svom trudu, ne uspevaju postići uspeh koji im obećava američki san. Miler ispituje destruktivnu prirodu ovog nedostižnog ideala i kako on može dovesti do osećaja neadekvatnosti, gorčine i gubitka identiteta. Drama također istražuje teme lične odgovornosti i posledica svojih postupaka. Vilijeva nesposobnost da prihvati svoje neuspehe i preuzme odgovornost za svoje greške na kraju dovodi do njegovog pada. Napet odnos između Vilija i njegovih sinova, posebno Bifa, služi kao opomena o posledicama zabluda i manipulacije. Milerova upotreba povrataka u prošlost i nelinearnog pripovedanja pomaže da se istaknu složenosti Vilijevog lika i naglasi jaz između stvarnosti i iluzije. Suprotstavljanje prošlosti i sadašnjosti otkriva jaz između onoga što je Vili želeo za sebe i onoga što je zapravo postigao. “Smrt trgovačkog putnika” je snažan prikaz ljudskog stanja, koji ispituje univerzalne teme kao što su potraga za identitetom, vrednost međusobnih odnosa i borba za samopoštovanje. Njegova trajna relevantnost leži u njegovom istraživanju težnje za uspehom i posledicama društva koje se gradi na praznim snovima.

 
 

 

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments