Moraće da prođe još dosta vremena dok se u Srbiji neko ne bude usudio da napravi film ili seriju o tragediji u OŠ „Vladislav Ribnikar“ ili onoj u selima pored Mladenovca. Jer sećanje na takve stravične zločine i potresne događaje ne zastareva tek tako, da bi se oni mogli olako posmatrati u igranoj formi, sa pristojne udaljenosti.
U Engleskoj je, međutim, situacija za nijansu drugačija. Tamo su takvi, maloletnički zločini u stadijumu epidemije i više pred auditorijumom nemaju uvek jedno te isto, dobro poznato i naizgled nevino dečje lice dželata, već su skup slučajeva koji imaju zajednički imenitelj – priču o toksičnoj muškosti kojom je britanske dečake očigledno u alarmantnoj dozi zatrovao kontroverzni influenser Endru Tejt. Toliko, da već u tragičnim nizovima dižu ruku na svoje vršnjakinje, saznajemo, po pravilu sa nožem u toj istoj ruci. O ovom zajedničkom imenitelju, mada to je samo delić priče, govori serija „Adolescencija“, autora Stivena Grejema (neko ga se možda seća iz „Sneča“, „Bandi Njujorka“ i „Piki Blajndersa“) o kojoj se poslednjih nedelja, sasvim očekivano, dosta priča i u Srbiji. Jer svako društvo i svaka porodica u njoj će prepoznati i delić svoje muke, postojeće, potencijalne ili makar samo u obliku imaginarnog straha. U našoj zemlji, posle svega što se desilo, prepoznaće je možda i za koju nijansu više. Iako se zločini u Srbiji i Engleskoj – odmah da izbegnemo generalizovanje – razlikuju po masovnosti, učestalosti i mestu gde su počinjeni, ali i u sadržaju, mada ne i u samom korenu motiva.
Pre nego što nastavite sa čitanjem teksta, upozoravamo da slede “spojleri”.
Smeštena negde u Engleskoj, dobro poznavaoci geografije britanskog ostrva prepoznaće Jorkšir, jer socijalni radnik već na početku prve epizode otkriva da dolazi iz Donkastera, „Adolescencija“ čiji je scenario upravo miks fikcije i zajedničkih imenitelja i osobenosti istinitih događaja, od prvih kadrova ostavlja gledaoca u šoku. Specijalne jedinice policije naoružane do zuba dok svi još spavaju mile kroz mirne ulice između kuća od crvene cigle, upadaju u jednu od njih i od četiri člana porodice Miler pod optužbom za ubistvo hapse najmlađeg – trinaestogodišnjeg Džejmija. Otac uverava da je po sredi greška, i da nam se nije dogodio taj maj 2023. sasvim sigurno bismo i mi to pomislili, jer kako bi to nevino lice, koje još spava sa medvedićima i koje se upravo upiškilo u gaće od straha, nekome moglo nauditi.
I ni po čemu ta porodica ne izgleda sumnjivo, naprotiv, deluje tolstojevski srećno, tata, mama, ćerka i sin žive u kućici od crvene cigle sa bašticom ispred, otac je tek stigao sa noćnih intervencija u svojoj vodoinstalaterskoj firmi, majka je domaćica, deca ne deluju zapušteno, morao bi socijalni radnik da se potrudi da tu pronađe patologiju. Možda bi nekome sklonom predrasudama samo upadljivi tribali na očevim bicepsima ukazivali na nekakvu iskrivljenu prošlost ili to što dečak, suprotno običajima, u kriznim trenucima isključivo doziva oca, a ne majku, ali kome bi to na prvi pogled zapalo za oko…
Držaće nas autori serije u tom uverenju da je po sredi ipak neki nesporazum sve do kraja prve epizode, kada nam ostave samo jalovu nadu da na kameri video-nadzora nije ono što svojim očima vidimo da jeste i sve dok nam posle polovine treće epizode, nakon što kroz razgovor sa psihologom bolje upoznamo osumnjičenog, ne rasprše svaku iluziju. „Adolescencija“ nas u svet šokantnog zločina uvodi postepeno, ali surovo, ostavljajući za sobom tragove i dokaze u detaljima i ne prekidajući kadar ni u jednom trenutku – jer ovo je nešto od čega nema bežanja i nema skrivanja. Ovo je nešto što ne može tek tako prestati običnim rezom kamere. I ovo je nešto što gledaoce ostavlja prikovane u prostoriji gde se sve dešava, jer svaki od njih se sa time mora suočiti lično, kao da je reč baš o njemu i njegovom detetu.