Болни преокрет поред мора
(О филму „На плажи Чесил“ , режија: Доминик Кук, улоге: Били Хаул, Сирша Ронан, Ен-Мари Даф, Емили Вотсон)
Енглески филм „На плажи Чесил“ базиран на истоименом роману Ијана Мекјуена развија своју причу у конзервативном британском миљеу на почетку шездесетих година прошлог века. У време када младима почиње да смета конзервативна констелација краљевине, један млади пар предаје се својим осећајима и заљубљује се врло дубоко не водећи рачуна о њиховом дијаметрално различитом друштвеном статусу. Интимна драма, која се развија на самом меденом месецу, минималистичка је прича типична за романописца као што је Мекјуан.
Наиме, он се је и у пређашњим својим романима бавио интимистичким бурама својих ликова почевши од ригидног „Бетонског врта“ (његовог најпознатијег дела), па преко изванредног „Испаштања“ и сјајног „Амстердама“ па све до његовог последњег романа „Дечји чин“ чију филмску верзију ускоро очекујемо. Скоро су сви његови романи филмовани и то потврђује круцијалну изазовност тема којих обрађује и приче које нуди и читатељској и филмској публици.
Едвард Мејхју и Флоренс Понтинг своју романсу започињу случајним сусретом у једном ресторану и чини се да њихову везу не може ништа да прекине. Воле се до гроба и то дају на знање и њиховим фамилијама који свој обострани анимозитет ј због друштвеног статуса ппрекривајуу задовољством што се њихова деца воле и што ће своју везу крунисати браком. Али, као што се преокрет у „Испаштању“ дешава у једном једином кобном моменту, као што се у „Амстердаму“ чин тровања дешава у најнеочекиваном тренутку, као што и моментална смрт родитеља троју деце у „Бетонском врту“ ствара преокрет невиђених размера, тако се и на плажи Чесил дешава ужасан прекрет у животу двоју заљубљених, преокрет који је судбински за остатак њихових живота.
Релативно непознати редитељ Доминик Кук кога препознајемо по неколико режираних епизода серије „Празна круна“ рађених по трагедијама „Ричард Трећи“ и хроникама о Хенрију Четвртом, Хенрију Петом и Хенрију Шестом Вилијама Шекспира, као и верзији представе „Комедија забуне“ такође по тексту Вилијама Шекспира у извођењу Националног позоришта из Лондона води овај врло интимни филм методама парадигматичног Анга Лија: сензитивно и ненаметљиво и то резултира сјајним емотивним сценама и одлично артикулисаним концептом судбински трауматизираног младог пара. Наиме, у овој се режији врло добро препознаје Енглеска на средини двадесетог стољећа – депресивна и докона, земља која у својем социјалном пејзажу покушава да донесе мало јарке боје и шаренила. У тим тренуцима, овај млади пар постаје животно бунован пре него што почне уопште да проживљава институцију коју прижељкује – брак. Филм није предугачак, а није и недоречен. Доминик Кук има праву меру за дочаравање трауме у предбрачном сукобу на прави начин – на морском жалу где ветар још више појачава депресивност страшне свађе, а кликтање галебова као да носи осећај надолазеће трагедије.
Сирши Ронан ово је друга улога у филмовима рађеним по делима Мекјуана. За сјајну улогу у „Испаштању“ добила је и прву номинацију за Оскара. Улогу неодлучне и хировите Флоренс, Сирша Ронан игра врло емотивно, али сјајно исписује и остале црте карактера ове младе даме чија неодлучност скрхава живот свог љубавника. Још једна у низу изванредно портретираних ликова ове одличне глумице егзотичног изгледа.
Младог и талентованог Билија Хаула гледали смо у малим улогама у филмовима „Осет за свршетак“ рађен по истоименом делу Џулијана Барнса и „Данкирк“ Кристофера Нолана и ово је његова прва главна улога на филму. Одлучног и заљубљеног Едварда игра врло полетно и динамично, посебно у круцијалној сцени на плажи. Разочарење које ће обележити цео даљни живот јадног Едварда, овај млади глумац игра са врло тананом осетом која опчињује. Наравно, пред њим је велика каријера и већ ћемо га ове године гледати у улози Трепљова у филмованој верзији Чеховљевог „Галеба“.
Филм„ На плажи Чесил “ је филм глумачких остварења. Овде се у епизодним улогама истичу и Ен Мари Даф као психотична Едвардова мајка и врло интересантна епизода Емили Вотсон као Флоренсине мајке. Епизодне улоге су бисер етеричног филма филма као што је овај.
Сценарио за овај филм је писао сам Ијан Мекјуан, док је танану и сетну музику компоновао Ден Џонс. Посебно је очаравајућа фотографија коју мајсторски ради Шон Бобит (12 година ропства) где су фантастично сликане сцене на плажи антологијске.
Било би разочарење уколико овај филм прође неприметно и не буде крунисан наградама. „На плажи Чесил“ је филм о младалачкој неодлучности, о страховима од интимне и сексуалне непродуктивности, о неиспуњеним очекивањима и о разочарењу као последици несмотрености и нерационалних поступака. Интимна сага која се бави гушењем интиме и страсти и коју Мекјуан врло посредно предочава као резултат депресивног периода шездесетих у Енглеској.
за П.У.Л.С: Сашо Огненовски