Kralj elegancije, američki kreator, dizajner, filantrop, Ralph Lauren ovih dana slavi svoj veliki jubilej, više od 56 godina od kako je lansirao svoju prvu robnu marku “Polo” 1967, sa čuvenim amblemom polo igrača. Dok se modni trendovi smenjuju, Ralph je ostao veran svom prvobitnom konceptu – on ne prodaje samo modnu odeću, već životni stil. Ova filozofija mu je omogućila da se vine do neslućenih visina, obezbeđujući mu kako moćnu finansijsku poziciju, tako i sigurno mesto u istoriji dizajna. Zavidan uspeh za momka iz Bronksa, koji je potekao iz jevrejske porodice srednjeg staleža, u kojoj nikad nije preticalo. Još kao klinac, imao je istančan osećaj za estetiku, pa je radeći dok se školovao, sav džeparac trošio na lepe krpice. Nije baš bio oduševljen muškom modom šezdesetih godina, što ga je navelo da sam pokuša da kreira svoju garderobu, pod snažnim uticajem večite engleske muške elegancije, koja će nastaviti da ga inspiriše tokom cele karijere. Engleski muškarac je znao da nosi skupu odeću, ali sa neodoljivim nonšalantnim šarmom. Upravo to je želeo da postigne svojim kreacijama. I uspeo je.
Prva prilika se ukazala kad mu je pošlo za rukom da ubedi njujorškog tekstilca Brumela da investira u projekat sa kravatama, koji je ubrzo upotpunio tvid odelima i košuljama “englesko-američkog stila i francuskog kroja” pod nazivom “POLO RALPH LAUREN”. Kolekcija je bila namenjena bogatim kosmopolitama sa osećajem za šik, kreirajući tako čitav jedan nov koncept oblačenja. Ovaj projekat je samo u prvoj godini doneo prihod od pola miliona dolara. Usput je sledio i plasman kravata sa potpisom RL u američkom trgovinskom gigantu “Bloomingdales”, koji je tražio od mladog Lauren-a da skine svoje ime sa etikete, što je on odlučno odbio. Posle ogromnog uspeha kod kupaca, lanac “Bloomingdales” pristaje na sve uslove. Ostalo je, kažu, istorija. Istovremeno, ponuđen mu je projekat dizajniranja kostima za film “Veliki Getsbi”.
Osamdesetih godina već samouvereno vlada svetom muške mode sve dok jedini pravi i dostojni konkurent Armani, ne preuzima primat, potiskujući Laurena i njegov ležeran “brucoški” stil u drugi plan. Lauren tada priprema novu elegantnu kolekciju odela i košulja od najboljih materijala najavljujući “comeback” u velikom stilu. Od tada, dvojica mogula dizajna suvereno vladaju američkim i svetskim tržištem, rame uz rame.
Početak osamdesetih obeležava lansiranjem prve ženske linije kao i kolekcije za kuću, sa peškirima, posteljinom i nameštajem. Neiscrpan inovativni duh, nepogrešiv osećaj za biznis i sposobnost da se bori za svoj proizvod pod svim okolnostima, pomažu mu da postane osnivač, dizajner i predsednik kompanije vredne milijardu dolara. Savršeno dobro je znao da je za plasiranje proizvoda od ogromne važnosti i atraktivna ambalaža kao i dobro osmišljena prezentacija, što nije naučio u školi za biznis koju je pohadjao i napustio pred sam kraj školovanja. Ne samo da je prvi modni kreator koji je otvorio radnju sa svojim imenom, već i prvi koji nudi kupcima kompletan i sasvim poseban “lifestyle” (životni stil,) koji brzo biva prihvaćen u SAD-u a potom i u svetskim razmerama. Kupovina odeće i opreme za kuću kod Laurena je mnogo više od toga, to je formiranje jednog sasvim novog, sofisticiranog ukusa koji odiše besprekornim stilom.
Nepadajući u zamku kiča i želje da se dopadne po svaku cenu zadovoljavajući mediokretski ukus, Lauren-ov “lifestyle” je namenjen prefinjenom kupcu koji ima novca, ukusa i znanja. Uostalom, zar nije za svoj logo odabrao motiv kraljevskog sporta – poloa?
Oženjen je istom suprugom od 1964. sa kojom ima troje odrasle dece, od kojih se porodičnom biznisu posvetio samo jedan od dvojice sinova, David. Pored robne marke “Polo”, sledi “Pink Pony” – globalni projekat u borbi protiv raka. Procenat od svakog odevnog predmeta iz ove kolekcije ide u fond za rano dijagnostikovanje, snimanje, lečenje i istraživanje kancera. Kao rezultat rada i angažovanja u ovoj oblasti, 2003. se otvara RL Centar za prevenciju i lečenje kancera.
“Black Label” je moderna ženstvena kolekcija čiji je imperativ bela košulja, a čine je kostimi i najfinija trikotaža od kašmira; “Blue Label” je inspirisana muškim stilom, tkaninama od bogatog tvida i toplim zagasitim tonovima flanela; i naravno neizbežna sportska kolekcija sa čuvenom polo majicom u svim mogućim varijantama, kao i pandan muškim kolekcijama sa istim nazivima, za sve najpopularnije sportove: Polo RL, RLX, Golf, Tennis, Big & Tall. Slede linija za decu i omladinu, kompletno opremanje kuće sa pažljivo odabranim materijalima, egzotičnim drvetom, srebrom, mesingom, svetski poznatim kristalom i porcelanom, bilo pod uticajem evropskih stilova devetnaestog i dvadesetog veka, ili pak imperativa savremenog života pre svega njegovog rodnog Njujorka, kao i etno trendovima Kariba, Meksika, američkog Juga i Zapada.
Zahvaljujući Lauren-u, mnogim domovima i kućama danas provejava duh prohujalih vremena, tradicije preuzete od starih engleskih stilova edvardijanskog i viktorijanskog perioda, kao i autentičnog američkog kolonijalnog stila, podsećajući neodoljivo na kadrove iz filma “Prohujalo sa vihorom”.
Lauren-ov dizajn trikotaže, vuče korene iz tradicionalnog pletarstva sa Šetlandskih ostrva, preuzimajući dobro poznati dezen “Fair Isle” – tanke koncentrične trake jasnih boja isprepletane u geometrijske šare, izrađene najčešće od šetland prediva. Na drugoj strani je njegov omiljeni gradski šik stil sa rafiniranim krojem i majstorskim kombinovanjem strukture i teksture, u materijalima kao što su tvid, somot, kašmir, štof-svila, antilop. Večernje haljine uvek odišu elegancijom i gracioznošću i načinjene su samo od najfinijih tkanina: svilenog muslina, tafta i satena, a kreacije su osmišljene tako da se u njima svaka žena oseća se kao kraljica.
Ralph Lauren je vlasnik časopisa, čiji sadržaj pokriva sve vidove luksuznog življenja i putovanja, njegov website je praznik za oči, enterijeri i izlozi prodavnica RL su prepoznatljivog izgleda, toliko lepi i drugačiji da je pored njih nemoguće proći a ne zaustaviti se. Kralj elegancije na svim poljima, nedavno otvara prvi restoran u neposrednoj blizini svoje najveće “Polo” prodavnice, gde se najpre nailazi na aperitiv bar, koji svojim dekorom upotpunjenim kaminom u crnom mermeru, policama sa knjigama, toplim bojama mahagonija i mesinga i koktel stolovima od ebonovine, pre podseća na privatni engleski klub. Na zidovima su crno-bele fotografije Mika Dzegera, Gari Kupera i Frenka Sinatre koje se na neki čudan način dobro uklapaju sa starim engleskim uljima. Prizorom sa slikama iz Lauren-ove privatne kolekcije na zidovima teget boje, lampama, kožnim sedištima boje karamela i mnogo plemenitog drveta, sala restorana zaokružuje kompletan utisak, a sve to u savršenoj koordinaciji sa bojama i teksturama autorovog umetničkog pristupa, koji kao i nebrojeno puta do sada neizbežno pružaju utisak otmenog i luksuznog, sa diskretnom dozom dekadentnog. Da li uopšte treba pominjati da se u ovakvom ambijentu, hrana, vinska karta i ostala pića, osoblje, usluga, ukusi i mirisi, mogu definisati samo jednim epitetom – savršeno.
I kao kruna celokupnog angažovanja, elana, ogromne motivacije i rada, Ralph Lauren osniva RL Fondaciju koja formira fond za stipendiranje dece tragično nastradalih sunarodnika i pruža finansijsku pomoć neprofitnim organizacijama čiji broj prevazilazi 60.
Ali osnovna vokacija ovog izuzetnog čoveka neiscrpnog talenta i inspiracije – kreiranje lepih predmeta za nošenje i opreme za stanovanje i dalje je pokretačka snaga zahvaljujući kojoj ova storija sa srećnim početkom obećava da će još dugo trajati. Dovoljno je pogledati neku od modnih revija ili kolekcija, i shvatiti da je Lauren zaista sasvim posebna pojava u svetu mode, estetike i dizajna našeg vremena.
Za P.U.L.S.E Lola Kilibarda