Mnogo je filmova iz domaće kinematografije koji su ljudima prirasli za srce, a jedan od takvih je svakako i “Kako je propao rokenrol”. Svetlost dana ugledao je sada već davne 1989. godine, a rađen je kao omnibus, koji čine tri nezavisna dela – “Do izvora dva putića”, “Nije sve u ljubavi (ima nešto i u lovi)” i “Ne šalji mi pisma”.
Film, koji su režirali Zoran Pezo, Vladimir Slavica i Goran Gajić, okupio je jaka glumačka imena tadašnje jugoslovenske scene, poput Srđana Žike Todorovića, Velimira Bate Živojinovića, Sonje Savić, Branimira Brstine, Nebojše Bakočevića, Anice Dobre, Branka Đurića Đura, Vesnu Trivalić, Bogdana Diklića, Dragana Bjelogrlića, Slobodana Bodu Ninkovića, Milorada Mandića Mandu…
Za potrebe filma napisane su pesme koje su ušle u legendu, poput “Nindža mix”, “Hajde, hajde devojko”, “Hasanaginicin rep”, “Doživljaji zelenog zuba” i ostale.
Sve to zajedno zajedno stvorilo je odličan proizvod koji se i dan danas rado gleda, a replike iz ovog ostvarenja još uvek se citiraju.
Muzička podloga takođe je bila jaka. Naime, angažovane su zvezde koje su dominirale rok scenom osamdesetih na prostoru tadašnje Jugoslavije – Vlada Divljan iz Idola, Srđan Gojković Gile iz Električnog orgazma i Dušan Kojić Koja i Discipline Kičme.
U intervju za “Ritam” 1989. godine, reditelji Zoran Pezo, Vladimir Slavica i Goran Gajić otkrili su da je film “Kao je propao rokenrol” svesno pravljen za tinejdžere. Isto tako, objasnili su da je redosled priča u ovom omibusu ranije dogovorena stvar.
– Za ovakav redosled smo se odlučili još na početku. Nekakva sličnost postoji u tretiranju komedije, da tu postoji ravnoteža… Osnovna ideja nam je bila da ni u jednoj priči ništa ne iskače iz opšte atmosfere. Naš dramaturg, Nebojša Pajkić, kaže da su američka ispitivanja pokazala da je glavni razlog propasti nekih filmova veliko prisustvo roditelja. Pokazalo se da tinejdžeri žele da budu sami na filmu. Svesno smo pravili film za tinejdžere. Može se čak nazvati namenskim filmom, pa zato neki od onih koji ne pripadaju tom sloju imaju negativno mišljenje – rekao je tada Vladimir Slavica, a prenosi Yugopapir.
Reditelji su se u tom intervjuu dotakli i angažovanja Divljana, Gileta i Koje.
– Oni se ovde pojavljuju kao ozbiljni kompozitori. Do sada je najpoznatiji kompozitor muzike za filmove (od rokera) bio Vlatko Stefanovski, ali to nije ostavljalo nekog većeg traga na tim filmovima. Divljan i Koja su i ranije radili na filmu, ali mislim da je ovo prelomni trenutak za njih. Pogotovo je važno uvođenje Zelenog Zuba kao superheroja – rekao je Goran Gajić.
Na pitanje kakav je ovo film, reditelj Zoran Pezo je bio jasan.
– Za sve one koji se bave sintezom filma i roka ostaće večita dilema da li da se opredele za rok-film ili film o roku. Ovo je rok-film – rekao je tada Pezo.
Zoran Pezo je 30 godina kasnije u intervju za ravnododna.com prisetio detalja. Poput one kako nastao je film “Kako je dobio rokenrol” dobio ime.
– Naslov filma je nastao iz Brankove (Branko Vukojević, scenarista) intervencije. Svi smo bili obožavatelji grupe The Fall i voleli smo Marka E. Smita i njegovu odbojnost prema mainstreamu. Onda je neko spomenuo da je najlošiji film svih vremena “The Fall of Roman Empire”, pa smo se igrali s tim naslovom i na kraju se iskristalizirao “Kako je propao rokenrol”, i svi su bili zadovoljni s naslovom, dakle tri kompletne ekipe, znači, tri režisera, tri scenarista, zatim Pajkić, došli su muzičari Vlada, Gile i Koja, i kad se sve to ujedinilo kao projekt, tada je to krenulo. Ekipa je bila top, fantastična sa svih strana, bilo da je reč o beogradskoj, zagrebačkoj ili sarajevskoj – rekao je Pezo za ovaj portal.
U filmu je trebalo da glumi i otac Srđana Žike Todorovića, Bora Todorović, ali je odustao. Na kraju, tu ulogu preuzeo je Velimir Bata Živojinović.
– Srđan mi je rekao: “Ja ga mogu nagovoriti ako insistiraš”. U međuvremenu stupili smo u kontakt s Batom Živojinovićem koji je bio pojam one kinematografije i svega, a osim toga uloga Krste Klatića Klaje je izgledala kao da se po njemu pisala. Sećam se da je na festivalu u Vrnjačkoj Banji pogledao film i oduševio se – rekao je Pezo u tom istom intervjuu.
Inače, samom Žiki Todoroviću se nije dopalo kako je odigrao lik Kome u filmu “Kako je propao rokenrol”.
– To je odličan film u kojem sam ja loš. Ne sviđam se samom sebi. Mislim da sam mogao mnogo bolje da odigram tu ulogu, a nema ništa tužnije od toga kada igraš u jednom kultnom filmu. a nisi dobar – rekao je Srđan Žika Todorović pre nekoliko godina.
Zoran Pezo se ipak nije složio.
– Žika je imao “method actor” fore, mjesec dana uopće nije prao kosu, on je to jako dobro postavio, nije bio otvoren, nije se smejao, bio je klinac koji je protestovao protiv sistema. Na probnim snimcima na velikom platnu je bio fantastičan – rekao je reditelj, a zatim otkrio kako je došlo do toga da se Toma Zdravković angažuje za film.
– Baletić (direktor Avala filma) me molio da ubacim Tomu jer je već tada bio jako bolestan, da ga ovekovečimo i da se on uklapa u priču. Odmah sam to i snimio. Snimali smo Zdravkovića u sceni s Batom, najnormalnije, bio je fantastičan, ima svoju scenu, postoji verzija filma koja je rađena za TV, koju je jedino iskoristila TV Sarajevo i koja je 15 minuta duža. Verziju za bioskop smo morali malo da sabijemo jer nismo hteli da film bude duži od dva sata. Scena s Tomom Zdravkovićem nije bila toliko bitna za sadržaj, pa je uklonjena iz verzije za bioskope, ta scena je samo objašnjavala kako je Bata fenomenalan narodnjački menadžer. Mi smo išli na TV Sarajevo tri ponedjeljka kao tri odvojena filma, što je bila odlična fora… – rekao je Pezo i otkrio kako su i Vesna Zmijanac, Halid Bešlić, Halid Muslimović postali deo filma.
– Bila je to neka hit parada, njihov zajednički nastup, rekli smo im da će biti na filmu i šta treba da se radi – slikati se s Nindžom i mahati u kameru. Njima je to bilo super. Posle sam radio nešto s Bešlićem i čini mi se da on ni ne zna da je u tom filmu – zaključio je Zoran Pezo.
Rado citam tekstove na Pulse-u, ali ovaj ima toliko pravopisnih gresaka da ga je odvratno citati. Morate zaposliti ili lektora ili ozbiljnije novinare.