“Levijatan” – Pol Bendžamin Oster

Levijatan – Pol Oster

„Pre šest dana, čovek je razneo sebe pored puta u severnom Viskonsinu.“

Tako počinje priča Pitera Arona o njegovom najboljem prijatelju, Benu Saksu. Saks je imao brak na kome je Aron zavideo, inteligenciju kojoj se divio, svet koji je delio. A onda iznenada, nakon skoro fatalnog pada koji je mogao, a možda i nije bio nameran, sa terase, Saks je nestao. Sada Aron mora da sastavi život koji je doveo do Sahove smrti. Njegov jedini cilj je da kaže istinu i sačuva je, pre nego što oni koji istražuju slučaj izmisle svoju verziju.

„Levijatan“ je, inače, političko-filozofski spis Tomasa Hobsa iz 17-og veka, koji označava suverenu državnu vlast koja je potrebna da bi se ljudi prisilili da vrše svoje obaveze, ali takođe i morsko čudovište iz Starog zaveta. Poznavanje takvih stvari osvetljava Osterovo rezonovanje, koje se krije iza naslova njegove knjige.

Левијатан

U ovoj priči, prijatelj Pitera Arona, Ben Saks, nekada obećavajući autor, slučajno se razneo duž seoskog puta koristeći bombu domaće izrade. Iako su prošle godine otkako je Piter komunicirao sa svojim najboljim prijateljem, on preuzima na sebe da ispriča priču o tome kako je Ben došao do tako alarmantnog i neobičnog kraja. . Saks je pisac, filozof, čovek sa lojalnostima i strastima. Ali više od toga – Ben Saks je ispitivač. On preispituje sopstvenu prirodu i psihosocijalni sastav, testira sebe i dublje istražuje da bi razumeo ko je on, kao i prirodu čovečanstva, sudbine, sudbine i slučajnosti. Spreman je da se odrekne svoje žene, karijere i svakog praktičnog razloga u svojoj potrazi .Piter (i Oster) svoju knjigu naziva isto. Piter prepričava svoj prvi susret sa Benom i odatle piše o njihovim životima provedenim zajedno i odvojeno, zajedno sa svim prijateljima i ljubavnicima koji su ušli u njihove živote i promenili njihove sudbine uz najmanju zamršenost i nijanse. Piter se nada da će završiti svoju knjigu i rasvetliti javnost o Benu i njegovom pravljenju bombe pre nego što federalci osramote Saksovo ime.

U „Levijatanu“ su prisutne redovne Osterove teme kao što su izolacija, složenost međuljudskih odnosa i želja da se odbaci identitet i počne iznova. Levijatan se takođe fokusira na ironična ukrštanja i slučajnosti u životu, a Oster prepliće i spaja naizgled besmislene pojave u ranim fazama romana u prilično važne radnje sve do kraja priče. Samo trostruko značenje naslova knjige ilustruje stav Ostera prema ovim temama.

Priča Bendžamina Saksa je prenesena očima njegovog prijatelja Pitera Arona, pisca koji na početnim stranicama knjige otkriva da je Saks poginuo u misterioznoj eksploziji bombe. Aron namerava da napiše konačnu verziju Saksove priče pre nego što FBI uspe da formuliše njihovu.

“Levijatan” je mnogo čitan zbog svog „antiestablišmentskog“ sadržaja, ali mislim da se ova knjiga manje bavi makrokosmosom američke nacije, a više mikrokosmosom borbe čoveka sa samim sobom i slobode koja mu se daje. iskustvom bliske smrti. Oster je citirao grčku izreku. „Ne sudite o ničijoj sreći dok ne umre“ u vezi sa ovim delom. Saksovi bombaški napadi na replike Kipa slobode se na površini mogu posmatrati kao izjave protiv establišmenta, ali to je više njegova potreba da zaglušuje svoj strah. Fantom slobode je manje terorista države, a više čovek u potrazi za sopstvenim oslobođenjem.

Ovu knjigu bi trebalo da pročitaju i ljubitelji savremene umetnosti, jer Oster i nju dotiče kroz lik Marije.

Pol Oster (1947 – 2024)  bio je jedan od najznačajnijih američkih romansijera današnjice, pesnik, esejista, scenarija, reditelj i prevodilac. Svojim društvenim angažmanom svrstava se među uticajne kritičare stanja sakremenog sveta, i posebno savremenog američkog društva. Autor je romana G. Vertigo , Levijatan , Mesečeva palata , NJujorška trilogija, U zemlji poslednjih stvari, Knjiga opsena, Proročka noć, Bruklinska revija ludosti, Putovanja u skriptorijum, Čovek u mraku, Nevidljivi, Sanset park, Zimski dnevnik, 4321. Napisao je dve memoarske knjige, knjigu eseja Umetnost gladovanja, kao i zbirku pesama Iščezavanja. Autor je scenarija za film Dim, urednik (sa Vejnom Vangom) filma Pandorina kutija, scenarista i reditelj filma Unutrašnji život Martina Frosta. NJegove knjige su prevedene na preko dvadeset jezika.

 

Tanja Petrović Krivokapić

Tekstovi o književnosti na portalu P.U.L.S.E

 

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najpopularniji
Inline Feedbacks
View all comments