Maniera – Понтормо, Бронзино и Фиренца у доба Медичија
Изложба у Фракфурту у музеју ”Штедел” од 24.2.–5.6.2016
Франкфуртски музеј Штедл грандиозном изложбом насловљеном „Maniera“ представља једно фасцинирајуће поглавље италијанске историје уметности, која непосредно следи Ботичелијевој стваралачкој фази и коју је у таквом изливу полодности и концентрације немогуће игде другде срести. Ова изложба је сва у знаку Фиренце као првог центра европског манијеризма, разапињући поносни историјски лук од повратка Медичија у Фиренцу 1512. г. и првим уметничким корацима нове генерације са Понтормом и Росом на челу, па све до 1568. г. када су објављени Вазаријеви ”Животи”.
Почетком 16.века развили су уметници генерације која је следила високој ренесанси, као што су Андреа дел Сарто, Понтормо, Росо Фјорентино, Ањоло Бронзино и Ђорђо Вазариновим стилом – ”bella maniera” – неку врсту одмеравања и поређења са Микеланђелом, Леонардом, Рафаелом. Манијеризам, као што је овај стил назван, има многе фасете: елегантност, култивисаност, рафинман, артифициленост, али и каприциозност и екстравагантност, делимично и неуобичајеност (бизарност). Овај стил је један славни историчар уметности назвао „The stylish style“ (John Shearman). Рафиниране елеганције и креативне упорности показали с се сликари „maniera“ као фасцинирајући феномен историје уметности Италије. Луксузно издање књиге–”MANIERA: Pontormo, Bronzino und das Florenz der Medici” коју је припремио Bastian Eclercy (Hrsg), Prestel Verlag, 2016. – је и званични каталог ове очаравајуће изложбе, нуди репродукције високог квалитета преко 120 слика, цртежа и скулптура из више значајних колекција из читавог света.
Посебан акценат при томе лежи на делима двојице основних представника фирентинскоg манијеризма Понторму и Бронзину. У овом каталогу су објављени есеји водећих експерата за питања уметничког развоја као и њеном органском споју са историјом града Фиренце и нуди читаоцима раскошну панораму италијанске историје уметности. Ова изложба је настала захваљујући великодушној подршци више муезеја: Galleria Uffizi, Galleria dell’Accademia и Galleria Palatina као и Metropolitan Museum of Art у Њујорку, J. Paul Getty Museum у Лос Анђелесу, National Gallery of Art уВашингтону, Louvre у Паризу, Prado и Museo Thyssen-Bornemisza уМадриду, Staatsgalerie у Штутгарту, Szépművészeti Múzeum у Будимпешти као и Brera у Милану.
Концепција ове изложбе припада БастијануЕклерсијусараднику музеја ”Штедел” и специјалисти за уметност петнаестог века (cinquecento). Грандиозна изложба којом овај музеј себе надмашује.
За П.У.Л.С.Е Зоран Андрић